Vergeetachtigheid

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Inkie45
Berichten van Inkie45
Onderwerpen van Inkie45
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Vergeetachtigheid

Bericht door Inkie45 »

Hallo dames,

Jee, wat een zeef ben ik regelmatig.
Niets voor mij, normaliter heb ik alles prima op orde in mijn hoofd.
Maar de laatste tijd................
Ben er nog maar sinds kort achter dat ik in de premenopauze zit, maar vind de vergeetachtigheid erg storend, is iets geheel nieuws voor mij om zo verwarrend voor mij zelf te zijn.
Ik heb al een keer het gas aan laten staan en rook zelf niets!
Mijn man kwam naar beneden die zat op zolder en vroeg mij ruik jij OOK een gaslucht? Nee....ik rook dus niets......hoezo zei ik?
Liep hij naar de keuken , ik had mijn eten namelijk op het gas staan en dat stond vrolijk te pruttelen, maar ja helaas was er 1 vergeten om een vuurtje bij te houden dus die pit stond gezellig gas te blazen..........beh.....wat een blunder dus! Terwijl ik dus op de bak zat samen met mijn zoon..............ik had echt niets geroken.......en mijn man rook het dus helemaal op zolder!! Ben hier niet blij mee. Ook had ik deze week bij de supermarkt een zak sperziebonen gekocht.............en die heb ik nooit meer thuis terug gevonden.........waar heb ik die toch gelaten? Of heb ik ze toch niet gekocht? :?
Herkenbaar?

Soms kom ik ook net zo goed meer uit mijn woorden........rare verschijnselen die overgang......pfff
Zo kan ik nog wel even doorgaan lotgenoten...........trouwens heb ook regelmatig de slaapziekte...........is mijn grootste hobby geworden.......erg toch?? Zo moe steeds!! :cry:
Wie herkent dit allemaal?

Groetjes van Ingrid
Mieke45
Berichten van Mieke45
Onderwerpen van Mieke45
Menopauzejaar:

Re: Vergeetachtigheid

Bericht door Mieke45 »

Hoi Ingrid

Zwijg me van die vergeetachtigheid. Laatst was ik aan het zoeken naar een schaar die ik dan nog in mijn hand had ook. Ben door al dat vergeten zo onzeker geworden. Twijfel steeds dat ik niets vergeten ben toe te doen, af te zetten enz... Ik kan gewoon niets meer onthouden.
Vroeger kon ik alles onthouden. Niet te geloven.

Nu kan ik me soms zelfs niet meer oriënteren. Ben zo al 2 keer mijn afrit voorbij gereden. Als ik er dan bijna voorbij ben valt mijne euro.
Of ben met de wagen op een bekende weg aan het rijden en weet plots niet meer waar ik net ben.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij dit alles geen enkele maal aan de overgang heb gedacht tot ik hier kwam. En alles zo herkenbaar lijkt. Nochtans als ik nu zo terugblik denk ik dat ik al een jaar of 2-3 in de overgang zit. Was al vergeetachtig op mijn werk.

Je bent dus niet alleen
Mieke
Liz50
Berichten van Liz50
Onderwerpen van Liz50
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Liz50 »

Hallo meisjes,

Ja hoor, ook ik ben erg vergeetachtig. Ik heb het idee dat het ook aangeeft, dat je teveel hooi op je vork hebt. Er is gewoon een grens aan wat een mens aan kan. Mag het ook ietsje minder? Dan gaat het beter. Maar als ik een afspraak maak met een vriendin, dan vraag ik tegenwoordig zelfs, of ze me van te voren nog eventjes bellen, voor de zekerheid...

Dat van die woorden: erg lastig als je niet op bepaalde woorden kunt komen. Ook wel grappig, want dan probeer ik een omschrijving te maken van wat ik bedoel, en verzin zo nieuwe woorden.

Groeten,
Liz
Inkie45
Berichten van Inkie45
Onderwerpen van Inkie45
Menopauzejaar:

Bericht door Inkie45 »

Hallo meiden,

Helaas weer een nieuw voorval, schnitzels gekocht, per 5 stuks verpakt ...... ik ze netjes ingepakt, een stapeltje van 2 en een stapeltje van 3 schnitzels.
In de vriezer gelegd!
Tja vandaag dus mijn partner waar ik de schnitzels heb gelaten?
Het stapeltje van 2 schnitzels lag er wel ........... maar waar die 3 zijn gebleven?

Geen idee dus ......... heb alles nagezocht ..... we hebben namelijk 2 vriezers, 1 hele grote en een kleine boven de koelkast!
Helaas de schnitzels zijn nu ook als vermist opgegeven hier. Vind het nu niet leuk meer, lijk wel een kip zonder kop! :roll:
Gisteren mijn sigaret laten opbranden gelukkig in de asbak .......... terwijl ik even ging douchen, iets wat ik normaal nooit zo zou doen omdat ik dan altijd mijn sigaret uitmaak namelijk!!
Voel me echt een domme gans hier!
Hoort dit nu echt bij die overgang??? :cry:

Groetjes van Ingrid
Zwijntje
Berichten van Zwijntje
Onderwerpen van Zwijntje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Bericht door Zwijntje »

Dames,

Helaas hoort dat allemaal bij de overgang! Ik ben er ook zo van geschrokken. Dacht dat ik dement aan het worden was.
Soms weet ik niet eens of ik iets nou wel of niet heb gedaan.
Voorbeeld: Ik loop op straat met mijn boodschappentas en bedenk ineens dat ik nog naar AH om wat boodschappen moet. En dan kom ik erachter dat ik er net ben geweest! Nou, dat gaat lekker hoor!
Ook lijkt het bij mij of dingen gewoon verdwijnen in huis. Als ik iets uit mijn handen leg is het weg! Ik kan er zo pissig om worden.
Het gaat wel met vlagen maar het kan heel erg zijn, en dan sla ik de ene blunder na de andere.
Hopelijk wordt het ooit weer iets beter, al betwijfel ik het.
Allemaal sterkte en groetjes.

Zwijntje
Cora1959
Berichten van Cora1959
Onderwerpen van Cora1959
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Bericht door Cora1959 »

Hallo dames,

Wat jullie beschrijven komt me ook zo bekend voor. Weet nog maar sinds kort dat de overgang ook bij mij is binnengetreden.
Ben ook regelmatig dingen kwijt en vergeet de simpelste dingen, heb er wel altijd een woord voor wat er dan toch iets op lijkt. Laatst zei ik tegen mijn man die kaars staat in de weg, hij kijkt me dan aan en zegt: je bedoelt waarschijnlijk deze staande schemerlamp?
Maak tegenwoordig ook een boodschappenlijstje ( wat ik dan prompt weer thuis laat liggen) en kom dan vervolgens, gelukkig nog wel, met de dringende en noodzakelijke dingen thuis.
Zit momenteel in de ziektewet (duizelingen en zo) maar ik hoop dat het op het werk toch niet te erg wordt.
Gisteravond zat ik nog even op msn met mijn jongste dochter en zij vroeg hoe het ging, vertelde dat ik nog thuis zat en pas over 3 weken naar de neuroloog kon, zegt ze: daar heb je me helemaal niets over verteld. En ik weet zeker dat ik het verteld heb maar misschien dus wel alleen tegen de oudste, gelukkig begrijpt ze het wel een beetje.

Dames, ik wens jullie allemaal sterkte en zoals ik hier op t forum al vaker gelezen heb: het gaat een keer over.

Groetjes Cora
Leonie3
Berichten van Leonie3
Onderwerpen van Leonie3
Menopauzejaar:

Bericht door Leonie3 »

Hallo dames,

Ook ik vergeet van alles. Ik ga binnenkort op vakantie en wil zoals vorig jaar capsules innemen om me op de zon voor te bereiden.
Vorig jaar was dat geen probleem dat deed ik gewoon iedere avond.
Dit jaar vergeet ik het regelmatig.
Ook de pillen die ik nu inneem vergeet ik regelmatig.

Ook ik kan soms niet op bepaalde woorden komen en omschrijf het dan maar.
Als ik tot 10 moet tellen (bij het doen van oefeningen) denk ik af en toe: wat klinkt het raar, tel ik wel goed.

Heel geruststellend dat ik niet de enige ben, ik hoop wel dat het overgaat.

Groetjes
Leonie
Anneke1958
Berichten van Anneke1958
Onderwerpen van Anneke1958
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 63

Bericht door Anneke1958 »

Hoi,

Ik ben zo vergeetachtig met namen, als ik niet op een naam kan komen probeer ik eerst een ander persoon uit die familie of omgeving erbij te bedenken en dan lukt het na een poosje meestal wel weer om op de naam te komen. En met schrijven, ik vraag me vaak af of sommige woorden nu aan elkaar moeten of juist weer niet.

Ik heb normaal gesproken een super goed geheugen, kon tot voor een paar jaar alle afspraken zonder agenda, maar dat lukt nu niet meer.

Ik hoop echt dat het weer over gaat, maar ben bang van niet.

Anneke
Net
Berichten van Net
Onderwerpen van Net
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Net »

Hallo dames,

Wat een herkenning :D Ik denk steeds:"oh, als Alzheimer maar niet op de loer ligt", komt ook doordat ik voor mijn in het beginstadium demente moeder zorg dus veel tijd op zo'n afdeling doorbreng, maar door deze reacties kan ik met een zucht van verlichting denken........ veel meer vrouwen hebben het.
Zo stond ik vorige week bij de slager - zonder briefje - en ik wist niet meer wat ik in mijn soep moest hebben, dus de verkoopster en slager de dingen opsommen die er vaak in de soep gaan, maar ik wist dat het woord wat ik zocht daar niet bij zat, werd rood van schaamte :oops: en ineens wist ik het.....ossestaarten. "ja, zei de slager, zeg dat dan!" Ook dat nog, hahaha.

Dat is al zo'n 2 jaar aan de gang, maar normaal gesproken kom ik toch eerder op een gedachte, heb het idee dat ik vaak de laatste tijd een beetje zweef van warrigheid en vergeetachtigheid terwijl ik normaal gesproken toch vrij direct en nuchter ben. Toch moet ik eerlijk bekennen dat dit gevoel van "zweverigheid" weet niet hoe het anders uit te drukken soms ook best lekker is, beetje wegdromen......in plaats van altijd zo alert te zijn, ik geef er maar aan toe het zal vast wel een reden hebben.

Allemaal de groetjes,
Net
Alettie
Berichten van Alettie
Onderwerpen van Alettie
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 64

Bericht door Alettie »

Hallo dames,

Die link naar dementie.... ik had mijn schoonvader onder mijn hoede, hij belandde zwaar dementerend in een verzorgingstehuis waar ik dus ook vaak was te vinden.

Die ervaring maakte wel dat IK heel goed wist dat ik niet dementerend was maar mijn man (die dat hele proces niet zo van dichtbij meemaakte) maakte zich reuze zorgen over mijn tegenwoordige vergeetachtigheid, dacht aan dementie, probeerde me te testen enz enz, al die dingen die ik in het begin bij mijn schoonvader probeerde ("houdt hij me nou voor de gek", dacht ik weleens in het begin).

Ik begrijp het wel van mijn man en roep regelmatig: 't zijn de hormonen hoor, niks aan de hand.

Alet
Net
Berichten van Net
Onderwerpen van Net
Menopauzejaar:

Bericht door Net »

Hallo dames,

Daarnet had ik toevallig de doktersassistente aan de telefoon en laat het gesprek onverwachts ook over vergeetachtigheid gaan. Zij is begin 50 en zit nog middenin de overgang en vergat ook vaak wat ze nu precies wilde zeggen.......maar zij had zoiets van: "ik denk dat het te maken heeft met dat vrouwen rugzakken dragen en mannen koffers!"

Ik moest lachen, want ik begreep direct haar link dat wij vrouwen maar in die rugzak blijven stouwen ook qua drukte tja dan is het logisch dat we dingen even vergeten of er gewoon niet op kunnen komen en die rugzak wordt steeds zwaarder en zwaarder en mannen gewoon denken m'n koffer zit dicht en er kan niets meer bij.

Klonk logisch :lol: ik denk dat het sowieso goed is om af en toe een gat te maken in die rugzak en er dingen uit te laten glijden, die mannen (meeste mannen) hebben het toch maar goed bekeken en misschien een kwestie van rugzak ruilen tegen koffer ;)

Groetjes,
Net
Ilse
Berichten van Ilse
Onderwerpen van Ilse
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse »

Hallo dames,

Vergeetachtigheid tijdens de overgang is hormonaal.
Net als in zwangerschap en pubertijd gaan de hersenen andere verbindingen maken. In elke andere hormonale fase is dat een erkend iets. Ook dat daar oa vergeetachtigheid bij hoort. In de overgang veranderen ze voor de laatste keer.

Als je bij de groenteboer niet meer weet hoe een citroen heet, is dat allemaal zo erg nog niet.
De vergeetachtigheid die vrouwen ervaren in hun overgang leidt niet zelden tot het verlies van hun baan.
Dat komt niet uit je rugzak.

Wat voortkomt uit onze rugzak is de angst om te ontdekken dat het leven maar zelden een keus is.
Immers, dan krijg je, zeker als vrouw, de hele psychiatrie en psychologie op je nek die met hun theorieën uit alle macht zal ontkennen.

Ilse
Piewie
Berichten van Piewie
Onderwerpen van Piewie
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Piewie »

Ilse,

Wat ben ik blij dat er iemand begint over de connectie werk-overgang.

Ik heb al jaren het idee dat ik op mijn werk niet meer op mijn plek zit. Ben vaak heel moe, niet geconcentreerd, zweverig, enorm vergeetachtig en heb het idee dat niemand mij snapt.

Zelfs mijn bazin, die zelf in de overgangsleeftijd zit, zegt gewoon dat ik maar een werkster of een au-pair moet nemen zodat ik me over thuis minder zorgen hoef te maken.....

Maar het gaat niet over thuis, het gaat over mijzelf en hoe beroerd ik me af en toe voel.. en hoe onbegrepen tussen al die dartele jonge
collega's tussen de 20 en 30 jaar!!!! (Ik ben zelf 44 en al een paar jaar opgezadeld met flinke overgangsklachten).

Ik denk er hard over om eens uit te kijken naar een andere baan, maar daar veranderen mijn klachten toch niet mee?

Piewie
Net
Berichten van Net
Onderwerpen van Net
Menopauzejaar:

Bericht door Net »

Hallo Imke,

Het hele leven is een groot scala van keuzes, daar verander je niets aan dat hoort nu eenmaal bij het leven.

Wat me wel opvalt bij sommige vrouwen is dat ze zo "vijandig" reageren op een reactie die toch heel vriendelijk was, maar dat is natuurlijk ook een keuze die je maakt en of de overgang daar de schuld van is ....... ik denk eerder een karaktertrek.

Goed advies: neem het leven wat minder serieus, relativeer sommige nare zaken met een fikse dosis humor en til niet overal zo zwaar aan het leven is toch al zo kort.

En wat die "vijandigheid en woede" betreft .... dat is wat ieder er in leest en wil lezen om zodoende zich blijkbaar af te kunnen zetten

Net
Mieke
Berichten van Mieke
Onderwerpen van Mieke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Mieke »

Net schreef: vr 31 aug 2007 21:44maar dat is natuurlijk ook een keuze die je maakt en of de overgang daar de schuld van is.......ik denk eerder een karaktertrek.
Hallo,

Nee denk niet dat de overgang daarvan de schuld is.
Meer een reactie van een vrouw die voor zichzelf opkomt, tegenover een maatschappij die er hardnekkig voor kiest zichzelf vijandig op te stellen om onbegrip en onwetendheid in stand te houden en te verdedigen.

En op die helderheid reageer je zelf met de vijandigheid, want neem me niet kwalijk........... als het over 'vijandigheid en woede in reacties' gaat vallen je eigen reacties betrekkelijk vaak in de top 3.
Het zal dus inderdaad een keuze of een karaktertrek zijn?

Mieke
Ilse
Berichten van Ilse
Onderwerpen van Ilse
Menopauzejaar:

Bericht door Ilse »

Piewie schreef: vr 31 aug 2007 21:02Ik heb al jaren het idee dat ik op mijn werk niet meer op mijn plek zit. Ben vaak heel moe, niet geconcentreerd, zweverig, enorm vergeetachtig en heb het idee dat niemand mij snapt. Zelfs mijn bazin, die zelf in de overgangsleeftijd zit, zegt gewoon dat ik maar een werkster of een au-pair moet nemen zodat ik me over thuis minder zorgen hoef te maken.
Hallo Piewie,

Niet zomaar een idee dus dat je niet begrepen wordt op je werk. Je krijgt er ook geen begrip. Je bazin kent het zelf niet en neemt dat als uitgangspunt.
Nee, overgangsverschijnselen houden ook niet op door een andere baan of door welke keuze dan ook.
Je kiest tenslotte niet voor de aanwezigheid van overgangsklachten in je leven.

Ik durf wel te stellen dat meer begrip en vooral erkenning van overgangsklachten deze een heel stuk rustiger en leefbaarder kan maken, omdat je die strijd dan niet hoeft te voeren.

Ik heb zelf een poosje, helaas duurde het niet zo lang) een baantje gehad waarin ik zelf mijn werktijd en ook mijn tempo kon bepalen op het moment zelf. En dat scheelde al heel erg veel.

Lachen om vergeetachtigheid of die achter humor verbergen is prima als je bij de groenteboer niet meer weet hoe een citroen heet........ het wordt een heel ander verhaal als het je werk gaat beïnvloeden. Zeker als je heel direct met mensen werkt. Dan vergaat de humor je echt wel.

Ilse
Anja7
Berichten van Anja7
Onderwerpen van Anja7
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Anja7 »

Hallo Alet en Net
Net schreef: vr 31 aug 2007 21:44Het hele leven is een groot scala van keuzes, daar verander je niets aan dat hoort nu eenmaal bij het leven.
Ik zou heel graag die deur met een klap willen sluiten. Alleen vertikt ie het dus, weinig keus hoe er mee om te gaan.

Anja
Matje63
Berichten van Matje63
Onderwerpen van Matje63
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Matje63 »

Hallo dames

he feest der herkenning :lol: !! Ook ik ben af en toe totaal de kluts kwijt. Weet regelmatig niet meer waar ik mn mobiel heb gelaten als ik net gebeld heb of ben en bel dat met de vaste telefoon mijn eigen nr om te horen waar hij ligt, ga naar de supermarkt om melk te halen, fiets naar huis, kom thuis en ga aan het koken.

Als ik dan de ijskast open ontdek ik dat er geen melk in staat, ga vervolgens weer naar de supermarkt en koop weer een pak melk. Pas als ik deze in mijn fietstas stop kom ik tot de ontdekking dat ik het niet vergeten ben maar gewoon niet heb opgeruimd. Als antwoord op de vraag: "wat eten we vandaag?" zeg ik vrolijk en zeer serieus: "erteltjes en wortjes!!" Op de vraag: "Wat zeg je??" Antwoord ik: "Jeetje ben je doof, ik zeg toch erteltjes en wortjes!!" Een geschater barst los en ik reageer weer lekker overdreven: " Ja, ga nog even door!!" en ben vervolgens niet te genieten. Zo kan ik nog wel even doorgaan dus niet is mijn vreemd.

Lastig, lastig, lastig.....

Matje
Bettina1
Berichten van Bettina1
Onderwerpen van Bettina1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 71

Bericht door Bettina1 »

Hallo dames

Vergeetachtigheid is ook bij een probleem aan het worden.

Heb de laatste tijd vaak dat ik me in een gesprek niet kan concentreren. Iemand vertelt iets en dan kan ik rustig vragen naar iets wat ze dus net heeft zitten vertellen.

Moet ook vaak dingen opschrijven als ik iemand iets wil vragen b.v. aan de telefoon. Soms vind ik het heel beangstigend, vraag me dan af of dit met de overgang (postmenopauze) te maken heeft of iets anders is.

Heb er wel al met iemand over gesproken maar die zei dat het ook met stress en te veel aan mijn hoofd te maken kan hebben maar toch zit het me dwars. Vroeger dacht ik ook sneller en reageerde direct. Als ik dan deze site lees herken ik wel situaties en dat stelt me dan wel weer gerust.

Misschien heeft iemand een tip om dat hoofd een beetje tot rust te laten komen wie weet dat het dan weer wat beter gaat.

Bettina-1
Plaats reactie