Vergeetachtigheid en verwardheid

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Vergeetachtigheid en verwardheid

Bericht door Lia » di 29 mar 2005 12:11

Hoi

Ik merk dat het chaotische, de verwardheid weer minder wordt.
Met de vergeetachtigheid zoals die was toen de overgang op zijn hoogtepunt was gaat het mij nu ook wel beter.
Maar ik merk wel dat ik niet meer evenveel tegelijk kan bevatten als voorheen. Toch wel ouder en minder lenig geworden in mijn hersenen hoor.

Maar bijv een afspraak vergeten overkomt me nu niet meer zo snel.
Helder denken lukt ook weer prima. Alleen kost het allemaal wat meer tijd. Kan niet meer zo snel denken.
Het kost me wel meer moeite om iets terug te halen uit mijn geheugen.
Het is gewoon allemaal wat minder flexibel en vanzelfsprekend geworden.

Lia

Aike
Berichten van Aike
Onderwerpen van Aike
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Re: Vergeetachtigheid en verwardheid

Bericht door Aike » di 29 mar 2005 21:23

Hoi

Bij mij is het zo dat het heel erg is geweest, dat ik niet uit mijn woorden kwam, alles vergat, me niet kon oppeppen en haast niet kon werken. Nu is alles weer normaal. Ik denk niet dat dat voorgoed is, het zal vast weer erger worden voor ik ophoud met menstrueren maar ik heb het vertrouwen gekregen dat alles weer helemaal normaal kan worden of tenminste, ik merk geen verschil met voor ik last van de overgang kreeg.
Anderen merken het misschien wel? :roll: Maar ik krijg er geen opmerkingen over.

Aike

Kely
Berichten van Kely
Onderwerpen van Kely
Menopauzejaar:

Bericht door Kely » wo 30 mar 2005 15:33

Hai dames,

wat ben ik blij om dit te lezen. Ben gelukkig niet de enigste. Er word me al gekscherend gezegd dat ik een plaatsje moet bespreken in een verzorgingstehuis, moet alles opschrijven, en als ik een boek aan het lezen ben, tenminste dat probeer ik dan, ben ik na een paar bladzijde al weer vergeten wat ik gelezen heb. Het lijkt wel alsof ik niet alles kan vasthouden, maar gelukkig, het ligt aan de overgang.
Hiep hiep hoera :D

Kely

Karin41
Berichten van Karin41
Onderwerpen van Karin41
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Karin41 » do 26 mei 2005 10:09

Hallo dames

Vergeetachtigheid en moeilijk kunnen nadenken.
Tja zeer herkenbaar. Had alleen niet door in eerste instantie dat dat ook zo gezellig bij de overgang hoort. Ik raak heel veel "kwijt" Een aantal weken geleden aangifte gedaan van het verlies van mijn paspoort, niet te vinden geen flauw idee waar dat ding kon zijn.
De dag daarna rees er plotseling een gedachte op, diep uit mijn hersenpan, blauwe kastje. Blauwe kastje????. Natuurlijk daar lag hij.
Terug naar het politie bureau aangifte ongedaan maken....

Auto sleutels in de koelkast. Niemand die ze vinden kon.
Achteraf kan ik vaak wel herleiden hoe het ook alweer gekomen was.
Mijn probleem ligt in het feit, dat ik vroeger(zo voelt het) veel heel veel gelijktijdig kon doen. En nu niet meer. Er zijn dagen bij dat ik overal en ergens iets heb staan, en gewoon door een telefoontje tussendoor vergeten ben waar ik mee bezig ben. We hebben Alzheimer in de familie. En eerlijk is eerlijk, de gedachte is wel eens na boven gekomen, zou ik de volgende zijn. Maar ja zolang je zelf weet dat je vergeetachtig bent, kan dat dus niet daar door komen.

Ik heb het maar geaccepteerd, het geeft weleens gezellige hillariteit bij mijn gezin (drie kinderen in de leeftijd 11, 15 en 17. En echtgenoot) Maar ook wel iritaties.

Nu ik heb het gezin gevraagd goed mee te denken. En in mijn werk ( Ik geef les), is het wel eens lastig. Maar daar wordt meestal humoristisch op gereageerd. Ik ben open geweest naar de groep in wat het is, en lach met ze mee. Ik geef les aan volwassenen. Gelukkig geen pubers....

Vriendelijke groet, Karin

Rebecca
Berichten van Rebecca
Onderwerpen van Rebecca
Menopauzejaar:

Bericht door Rebecca » do 26 mei 2005 16:46

Dag alle dames,

Heel herkenbaar allemaal.
Tily, jij wordt helemaal niet seniel of wat dan ook.
Persoonlijk kan ik niet eens meer fatsoenlijk zonder fouten schrijven in het frans (mijn tweede taal) - had ik vroeger nooit problemen mee - en ik kan niet meer op de familienamen van vele bekenden komen, moet steeds een paar tellen nadenken, terwijl dat vroeger nooit voorkwam.

Ook gewone dingen, zoals tel. nrs enz... en ik merk op dat, hoe meer ik me er in erger, hoe langer het duurt voor ik er op kan komen.

Er zijn echt veel goeie berichten daarover hier, weet alleen niet meer waar ... zo zie je maar !

Groetjes,
Rebecca. :?

Nanja
Berichten van Nanja
Onderwerpen van Nanja
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Nanja » do 26 mei 2005 18:46

Hoi allemaal,

Ik heb dat zon anderhalf jaar terug gehad;dit was vrij gauw weer over )
Ik was echt bang dement te worden :shock: ;heel griezelig.
Ik wens jullie allemaal sterkte!

Nanja

PetraS
Berichten van PetraS
Onderwerpen van PetraS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door PetraS » do 26 mei 2005 19:21

Ha Vrouwen,

En of ik het herken! Ben chaotisch, vergeetachtig... Voorheen was spraakwaterval mijn tweede naam. Heb nu moeite met praten, in elke taal (ben 4-talig opgegroeid). Moet elke zin eerst in mijn hoofd formuleren, de paniek onderdrukken of ik niet ga haperen.... Dan komt er nog wat zinnigs uit. Het liefst schrijf ik, schrijf zelfs om een gesprek te vermijden (bijv. met klagen bij de buren over geluidsoverlast). Erg he?

Heb daarnaast wel dagen dat het ineens weer gaat; op en af dus. Ik moet je wel zeggen dat ik er op vertrouw dat 'het' wel weer goed zal komen. Blijkbaar moeten mijn hersencelletjes wennen aan de nieuwe chemie in mijn lijf. Denk, dat dat voor ons allemaal geldt!

groet,
Petra

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd NU: 53

Bericht door Max » di 30 dec 2014 17:50

Hallo dames,

Zit al drie weken in een periode van verwardheid, vreselijke vergeetachtigheid en doodmoe.
Het lijkt erop of mijn hersenen ernstig aan het veranderen zijn.
En boos!!!!
Boos op de hele wereld.
Lijkt wel of je het gewoon voelt gebeuren in je bovenkamer dat de verbindingen worden verlegd.

Ook mijn holtes doen mee en stevige hoofdpijn aan 1 kant plus het gevoel of de holtes in mijn hoofd ontstoken zijn maar dat is niet het geval, ben niet verkouden.
Zenuwpijn aan tanden en kiezen, het gevoel of daar ook veranderingen gaande zijn.

Misschien te maken met de woede op alles en iedereen, wil ook niemand zien.
Op het moment komt het allemaal over als bla bla, gaat nergens over.
Dus maar uit laten razen en tieren en proberen niet in de angst te schieten en het vertrouwen te behouden dat het over gaat, wat vreselijk moeilijk is met deze pijn en gevoelens.
De weg volledig kwijt zijn.

Dank weer voor dit forum anders was ik allang gek geworden :evil:

Groet Max.

Kippie
Berichten van Kippie
Onderwerpen van Kippie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Kippie » di 30 dec 2014 19:56

Hoi Max

ondanks wat je schrijft dat je boos en kwaad bent op alles en iedereen, vrolijkt het me toch op, ik ben dus niet de enigste.
wat een ellende is die hele overgang, ben nu al 3 weken ongesteld, en voor wat, ben boos verdrietig vergeetachtig, en voel me een alien.

vergeet van alles, en vorige week op mijn werk noemde ik een collega gewoon bij een andere naam, ja, allemaal jonge meiden, die me aankeken van... :oops: :lol: en dat is wat ik nu voel, ja ik lach erom, kom op zeg....het is al erg genoeg allemaal/
lig nu op bed, en denk het komt allemaal wel weer goed, mijn hond ligt lekker naast me te ronken en morgen ga ik wandelen met haar, zin of geen zin.

ik wil je laten weten, e bent niet de enigste, ook ik vergeet van alles, de trap naar beneden is echt niet lang, maar als ik beneden ben, weet ik echt niet meer waarom ik van boven naar beneden ben gegaan, maar ik krijg zo wel heel wat lichaamsbeweging :lol:
want dit komt wel enkele keren per avond voor...

hartelijke groet
Kippie

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » di 30 dec 2014 20:10

Hallo Kippie,

Nee hoor, je bent niet de enigste ;)
Was al voorbereid dat dit ook nog zou kunnen voorkomen, de mate is behoorlijk erg.
Ik laat het ook maar van me af glijden, zal wel weer een keer wat beter worden.

Maar die rot wereld, die deugt van geen kant, alles gaat over geld macht en eigenbelang op elk niveau, wat een zielige vertoning eigenlijk.
Mijn wereld zou er toch heel anders uitzien wat dat betreft voel ik me al jaren een Alien. Alles wat recht moet zijn is krom en andersom.
Doe er voorlopig niet meer aan mee, ze spelen hun spelletje maar maar zonder mij.

Ik ben de reacties van Marloes aan het doorlezen en geregeld schieten de tranen me in de ogen hoe raak ze dingen kan verwoorden en hoe diep dat de kern raakt, een wijze vrouw die van ver is gekomen en diep heeft gezeten, dat zijn mensen die weten hoe het zit en waar het om draait.

Voor degene die het ook wil lezen:

search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&auth ... &start=120

Groet Max.

Kippie
Berichten van Kippie
Onderwerpen van Kippie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Kippie » do 01 jan 2015 17:50

Hoi Max

wat vind ik het fijn om te lezen dat jij je ook een Alien voelt, ik ook, al die mensen die maar praten praten bla bla bla, en bezig zijn met zaken die echt niet belangrijk zijn.
jammer en erg verdrietig dat alles om geld, macht en prestige draait.

helaas zijn er maar weinig leraren die trots zijn dat de leerling ze voorbij streeft.
laten we elkaar waarderen, en niet zo vliegen af vangen.
al jaren voel ik me erbuiten staan, natuurlijk ga ik naar mijn werk, echter dat is niet waar het voor mij om draait, ik ben wie ik ben als mens, en niet wat mijn functie is op het werk, al die meningen altijd dat erover heen willen piesen, mijn god, laten we elkaar eens in onze waarde laten.

ik werk in de gezondheidszorg afdeling psychiatrie, en echt als je aardig doet tegen patiënten, is er altijd wel een opmerking, je moet afstand bewaren, MIJN GOD waarom, een beetje aardig zijn, kost je helemaal niets...echt helemaal niets, er is zoveel verdriet op deze wereld, laten we eens wat aardiger zijn tegen elkaar, hoezo afstand bewaren...

laten we de schijn niet zo ophouden, en met elkaar praten, dat je jezelf klote voelt, en gevangen zit in een hormoonaanval, je verdrietig bent, en je weet niet waarom...

soms de zinloosheid van het bestaan je naar de strot vliegt..laten we dat delen, en ook de mooie momenten, de ontroering van de lente, de ongerepte sneeuw, de hond die je vol enthousiasme begroet en onvoorwaardelijk vertrouwt.

je kind die, onverwacht belt en tegen je zegt ik hou van je mam.. de onbekende persoon die naar je lacht en je begroet..

echt begin hier en in het klein, zeg niets over de ellende in Syrie of waar dan ook, als we elkaar hier en op het werk of waar dan ook, elkaar dwars zitten om helemaal niets.

Max ik ga je link lezen, en wens je alle goeds toe

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » do 01 jan 2015 19:43

Hallo Kippie en andere dames,

Je hebt precies omschreven waar het om draait in het leven.
De rest is allemaal bijzaak van ondergeschikt belang.
Mooie voorbeelden haal je aan vooral de hond, heb een honden tik :)

Leven en laten leven, zo min mogelijk oordelen, mensen in hun waarde laten.
Ook ik sta van kinds af aan al buiten de maatschappij qua gevoel.
Snapte wel waarom mensen aan die ratrace meedoen en deden maar voel zelf totaal de behoefte niet.
Dan kunnen er rare situaties ontstaan en soms grappig als je heel uitgekleed leeft.

Ik denk als ik zo tussen je woorden door lees dat je toch gewoon aardig doet tegen je patiënten ondanks het gedram van mensen die het beter denken te weten.
Je zult de ervaring wel hebben dat je grenzen weet te bewaren.

Dank je Kippie voor je warme bericht, daar word ik lichter van.

Groet Max.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht