Vergeetachtigheid wordt gênant.

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Leny55
Berichten van Leny55
Onderwerpen van Leny55
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 69

Re: Vergeetachtigheid wordt gênant.

Bericht door Leny55 » wo 29 jun 2005 12:46

Hallo allemaal,

Ik werk in een verpleeghuis.. de urine van een mevrouw moest worden nagekeken d.m.v. een strip, een stick dus in de unrine te houden.. Ik raporteerde in het dossier van mevr...

Mevr J.. is gestickt... waarop ik als antwoord kreeg... en Leny? Is mevrouw uit de dood opgestaan dan? Ik nog huh???? We konden er erg om lachen.. gelukkig dat de familie dit niet heeft gehoord...

Een andere collega ook blijkbaar in de overgang schreef.. Mevr haar elektrische (elastische) kousen liggen klaar om genummerd te worden. :lol:

Groet Leny

Marli
Berichten van Marli
Onderwerpen van Marli
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Marli » do 11 aug 2005 16:58

Hallo dames

O werkelijk. Ik lig echt in een stuip van het lachen!! :D :D :D . Weet je waarom? Het lijkt wel of het alleen maar over mij gaat. Ook ik lees de krant op 'mijn eigen manier'. Soms moet ik een stukje twee keer overlezen om er achter te komen dat ik een verhaal een eigen wending gegeven heb :? .
In conversaties draai ik ook heel vaak woorden om :oops: . Soms lijkt het wel of ik behoorlijk gedronken heb! Moet je weten dat ik hooguit vijf glaasjes in een jaar drink! Nee echt, dit is een wereld van erkenning. Ik ben gelijk niet zo bezorgd meer. Ik dacht nl. dat ik ook begon te dementeren. Blijkt het gewoon die gekke overgang te zijn.

Groetjes!!
Marli

Jacqueline48
Berichten van Jacqueline48
Onderwerpen van Jacqueline48
Menopauzejaar: 2004
Leeftijd NU: 61

Bericht door Jacqueline48 » di 16 aug 2005 12:12

Hallo dames,

De tranen rollen mij over de wangen! HOE HERKENBAAR! Van die fiets bij de winkels laten staan is mij ook een keer overkomen, al was dat wel tijdens mijn 1e zwangerschap. Maar ja, ook die hormonen. Ik heb ook regelmatig van die dingen dat ik denk, hoe kan dat nou, dat heb ik toch echt niet gedaan: Zo ging ik pas geleden een avond naar de school van mijn kinderen en nam de sleutels mee. Ik weer thuis gekomen door aan de deur te bellen, want mijn fiets was stuk gegaan. De volgende dag vraagt mijn man, heb jij mijn sleutels gezien, nee natuurlijk niet, let maar op je eigen spullen! Mijn man vraagt: Welke sleutel had je dan gisteren mee? Mijn eigen sleutel natuurlijk, met het blauwe keycord! Jij hebt een oranje keycord, dat weet ik toch, die zou ik nooit zomaar meenemen. Hij ligt vast nog op je werk! Nou zegt, mijn man, ga toch maar eens even op school kijken waar je gisterenavond was. Oke, oke, maar daar ligt die toch niet! Ik weet heus wel wat ik doe! En wat denken jullie....... hangen de sleutels van mijn man aan het ORANJE keycord aan de verwarming op school! Ik schaamde me kapot!
Een andere keer wilde ik gaan zwemmen met de kinderen, abonnementen spoorloos! Nergens kunnen vinden. De volgende dag komt de vuilnisman. Ik dacht o jee, de groenbak vergeten buiten te zetten. Nou de volgende keer dan maar! Kijk ik in de groenbak, ligt daar mijn GROENE portemonnee met de abonnementen erin boven op! Geen idee hoe die daar in gekomen is! Wat was ik blij dat ik mijn groenbak toch nog niet even buiten had gezet, dan had ik mijn abonnementen werkelijk nooit meer terug gezien! Het is me wat, die verstrooidheid. Een boekje uitgeven zou een goed idee zijn!

Groetjes
Jacqueline

Alfa
Berichten van Alfa
Onderwerpen van Alfa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 73

Bericht door Alfa » wo 17 aug 2005 18:21

....eventjes een vraagje , dames,

Gaat dit nog over ,
Wordt het weer beter?
Hoe komt het dat mijn schoonmoeder op haar 80e tientallen verjaardagen en adressen kent....en dat ik alles vergeet ??
Wie heeft een oudere vriendin die hetzelfde meemaakte....en bij wie het nu beter gaat ??
'k vind het echt zo moeilijk om iedere keer weer aan mijn man te gaan uitleggen dat ik "dit en dat" vergeten ben....

is dit een vorm van dementie ?
Moet ik hiermee naar de dokter ?

groetjes
alfa

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:

Bericht door Riky » wo 17 aug 2005 20:11

Hoi Alfa,

Ik denk dat het komt omdat jij in de overgang zit en je schoonmoeder niet meer.

Ik zit geloof ik nu bijna 4 jaar na mijn menopauze.

Niet meer op woorden kunnen komen of 'rare' dingen doen, gebeurt me nog wel eens af en toe, maar niet meer zo als enkele jaren geleden, toen ging het aan een stuk door.
Mezelf concentreren lukt nu ook best weer goed. Ook lezen gaat weer beter.

Alleen vroeger kon ik mijn aandacht ergens bij houden, ook als achter me iemand iets vroeg. Nu stoort dat veel meer. Kon vroeger bij wijze van spreken 2-3 dingen tegelijk doen.
Dat lukt nu niet meer. En ik denk dat dat ook wel zo zal blijven.

Wat tot nu toe ook gebleven is, is dat ik dikwijls wat meer tijd nodig heb om bijv te zien wat er nou op een foto staat. Vroeger in een oogopslag, nu in twee, zeg maar.

Ik zal ook geestelijk wel minder lenig blijven dan vroeger toen ik jong was.

Riky

Alfa
Berichten van Alfa
Onderwerpen van Alfa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 73

Bericht door Alfa » do 18 aug 2005 04:58

Dag Riky,

Heb je ook ervaring met "herinneringen" die wegblijven ?
Zo weet ik een aantal zaken niet meer uit de jeugd van mijn kinderen , terwijl mijn man dat nog glashelder weet te vertellen...
Komt dat dan ook terug in het geheugen ?

Fijn als je even kan reageren
alfa

Riky
Berichten van Riky
Onderwerpen van Riky
Menopauzejaar:

Bericht door Riky » do 18 aug 2005 12:00

Hoi Alfa,

Toevallig dat je dat vraagt.
Ik realiseerde me nog geen paar dagen geleden dat ik veel zat terug te denken aan toen de kinderen klein waren.
Met mijn oudste zoon had ik het daar toevallig over. Over iets wat hij altijd deed en zei in een bepaalde situatie.

Daarna had ik zoiets van.....verrek......... Ik haal het zo omhoog.

Nog niet zo heel lang geleden, zat ik juist met vragen over die dingen, hoe was dat ook alweer, hoe is dat toen gegaan? Jeetje, ben ik dat nou kwijt?
Dan kon ik iets soms echt niet terughalen.

Niet dat ik nu wel kan terughalen, dat niet. Maar misschien zijn dat wel dingen die nooit zo in mijn geheugen zijn opgeslagen.
Twee mensen die hetzelfde meemaken hebben achteraf sowieso altijd een andere herinnering, denk ik.
Ik merk dat mijn ex bijvoorbeeld veel meer herinneringen heeft aan de stoere dingen van de kinderen, de ontspanningsactiviteiten, terwijl mijn herinnering veel meer is, de vriendjes die ze hadden, wat ze speelden, hoe ze zich op verschillende momenten voelden en gedroegen.

Ik merk wel dat niet alles meer zo paraat ligt dan vroeger.
En dan ineens soms ook weer wel, dan komt het spontaan al omhoog.

Riky

Jacqueline48

Bericht door Jacqueline48 » do 18 aug 2005 13:07

Hallo Dames,

Het is inderdaad een bekend verschijnsel dat je last krijgt van je z.g. "korte termijn-geheugen", maar dat je "lange termijn-geheugen" in tact blijft. Dit verschijnsel zal na verloop van tijd verdwijnen, als de hormonen uitgeraasd zijn. Pas op oudere leeftijd kan dat verschijnsel weer opduiken. Vandaar dat veel bejaarde mensen zo beeldend over vroeger kunnen vertellen maar dat ze van de korte termijnperiode soms weinig herinneren. Dit schijnt te maken te hebben met de veroudering van de hersencellen.

Maar gelukkig wij zijn nog niet bejaard en hebben nog een hele tijd te gaan voor het zo ver is!

Jacqueline

LoLa
Berichten van LoLa
Onderwerpen van LoLa
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door LoLa » do 18 aug 2005 15:17

Jacqueline48 schreef:
do 18 aug 2005 13:07
Dit verschijnsel zal na verloop van tijd verdwijnen, als de hormonen uitgeraasd zijn.
Jacqueline,

En hoe zit het dan met de dames die operatief (hysterectomie bv.) in de overgang zijn gekomen? Hier razen de hormonen niet "uit" dacht ik, wel?
Heb er geen goede hoop op. :?

Groetjes, Lola

Inja
Berichten van Inja
Onderwerpen van Inja
Menopauzejaar:

Bericht door Inja » do 18 aug 2005 15:45

Hoi Lola,

Het razen van je hormonen is het werk dat je lichaam en geest verzetten om een nieuw evenwicht te vinden.
Met name vetweefsel en bijnieren gaan de aanmaak van oestrogeen overnemen.

Inja

Jacqueline48

Bericht door Jacqueline48 » do 18 aug 2005 15:51

Hallo Lola,

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar geen antwoord op weet!
Maar wat Inja zegt is volgens mij ook het geval.

Ik heb goede hoop dat het eens zal over gaan! Daar heb ik wel vertrouwen in!

Groeten,
Jacqueline

Inja
Berichten van Inja
Onderwerpen van Inja
Menopauzejaar:

Bericht door Inja » do 18 aug 2005 16:36

Hoi

De hormonen werden voorheen door je eierstokken aangemaakt.
Via je bloed werkten ze samen met je hersen en zorgden elke maand voor de cyclus, regelde de voortplanting.

Hormonen blijven niet in je eierstokken of in je baarmoeder.
Dan zouden ze niet kunnen werken. Daar zorgt het bloed voor.
Dat komt overal.

Je hersenen vragen als het ware nog steeds om de cyclus. Ze verhogen het FSH om de oestrogeenproductie aan te zetten. Het FSH blijft ook voor de rest van je leven hoog.
Vanaf de menopauze willen en kunnen eierstokken geen (of nauwelijks nog) hormonen meer maken.
De natuur zoekt altijd balans.
En zal in dit geval d.m.v. het verhoogde FSH, andere organen aansporen (en dat ook blijven doen) om de balans in je bloed te herstellen.

In werkelijkheid is het proces natuurlijk nog veel ingewikkelder en veelomvattender.
Dat kan ik allemaal niet meer onthouden ;)

Inja

Idee
Berichten van Idee
Onderwerpen van Idee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Idee » wo 07 sep 2005 12:40

Dag meiden,

Ik ben nieuw hier en ik moet eerlijk gezegd helemaal niet lachen om al deze verhalen..... sorry.......

Sinds kort maak ik mij namelijk echt grote zorgen om mijn korte termijn geheugen. Ik ben pas 40 jaar en tot deze ochtend heb ik helemaal niet gedacht aan de overgang.........

Ik heb gewoon vergeetachtigheid ingetypt op google en kwam zo hier terecht. Zou ik in de overgang zitten?

Ik heb de mirena spiraal dus via mijn menstruatie kan ik het niet achterhalen. Mijn man maakt zich echt zorgen over mijn geheugen en ik heb het een tijd geprobeerd weg te stoppen, maar na drie weken samen viel het hem ECHT op.

Mijn kinderen zeg ik altijd " help me onthouden, dat...". Ik vergeet veel, kan niet op woorden komen, maak schrijffouten. Het maakt me onzeker. De HA, heeft nu bloed laten prikken en ook mijn schildklier. Ik begreep niet waarom, maar zou hij ook aan overgang denken?

Slappe spieren? Tja, dat hebben we toch allemaal als we ouder worden? Ik wel. Ook maakte mijn zoon de opmerking dat ik een snor kreeg.
Zie nu wel, nu gaan anderen die zwarte haartjes ook zien... Is dat normaal als je 40 bent?

Ik ben slank gebouwd, was laat ongesteld (15 jaar), dus wellicht zou die overgang m.b.t. mijn bouw wel kunnen?

Die vergeetachtigheid maakt me onzeker. Zou het uitmaken als ik die spiraal laat verwijderen? Komen mijn hormonen dan weer in evenwicht? Of licht het gewoon aan die spiraal?

Ik snap er effe niks meer van. Nu het bloedonderzoek afwachten (op vit B 12 en 6 of zo).

Herkent iemand dit?

Het lijkt wel of de meeste andere klachten hebben. Kan het ook met vergeetachtigheid beginnen???

Groet en bedankt idee

Marli
Berichten van Marli
Onderwerpen van Marli
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Marli » wo 07 sep 2005 20:35

Hallo allemaal,

ook ik kan een sterk staaltje van vergeetachtigheid vertellen.

Een tijdje geleden moest ik een oudere dame begeleiden tijdens de begrafenis van haar vriendin. Deze dame is slecht ter been, daarom hield ik haar bij de arm.

Na deze trieste gebeurtenis liepen we naar de volgauto's. Ineens schrok ik, want waar was haar schoudertas gebleven. Zelf wist deze mevrouw het ook niet meer. Alle twee keken we zoekend om ons heen. Ondertussen stond de volgauto maar te wachten.
Mevrouw herinnerde mij er aan dat ze d'r tas aan mij gegeven had zodat ze makkelijker in de auto kon stappen.
Maar ik had de tas niet, alleen mijn eigen tas hield ik in mijn handen. Wat bleek nu, ik had de tas van mevrouw om mijn schouder gehangen en was dit na 5 min. al helemaal vergeten.
Zeker in dit geval een hele vervelende blunder :oops: . Gelukkig konden we, ondanks de verdrietige omstandigheid, er toch een beetje om lachen. Maar ik voelde me wel erg dom op dat moment.

Groetjes allemaal!
Marli

Toelieke
Berichten van Toelieke
Onderwerpen van Toelieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Toelieke » do 18 jan 2007 17:11

Hallo iedereen,

Voel me beter na het lezen van jullie verhalen want weet nu dat er echt nog andere vrouwen zijn die dit meemaken...
vb: spaghettidoos in de bar zetten ( wilde fles wegzetten )
geldbeugel in de koelkast leggen...
Ik besefte dat dit echt iets meer was dan " je eventjes vergissen "
blijken het dus de hormonen en de overgang te zijn.

Thuis kan ik er wel om lachen maar op het werk is het lastig. Voel me minder snel en kan me minder goed concentreren dan m'n jongere collega's en daar is eigenlijk zo weinig begrip voor in deze maatschappij waar alles ( en zeker op het werk ) snel moet gebeuren.
Ik spreek ook dikwijls woorden uit die ik niet wilde zeggen !

Als iemand me daarop wijst dan kan ik het bijna niet geloven dat ik een bepaald woord heb gebruikt die helemaal niet past in mijn verhaal.
Lastig... Sterkte voor iedereen !

Toelieke

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht