Ongeduldig, concentratie verminderd

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Ongeduldig, concentratie verminderd

Bericht door Madu » do 26 mei 2016 21:33

Hallo allemaal,

Ik was altijd heel geduldig maar daar is echt niets meer van over. Is denk ik niet zo erg want beter voor mezelf. Maar ik merk dat mensen zich gaan irriteren en soms misschien wel wat schrikken van mijn felheid. NIet dat ik nu zo uitval maar ze zijn gewoon niets van mij gewend.

Ik kan echt pittig zijn nu en het floept er ook zo uit. Soms denk ik; "prima", maar soms ook; "nou, dat had ook wel anders gekund wellicht". Hoewel ik denk dat ik toch nog niet zo pittig ben als sommige anderen in normale doen zijn cool .

Mijn dochter zei vandaag(ze is kan zelf ook best pittig reageren gelukkig), : "zo zeg, hallo". Ik zei alleen maar wat fel dat ze ook naar een andere winkel kon gaan. Ik moest wel lachen, want nogmaals haar toon is zo vaak pittig. Ik zei gelijk; "wen er maar aan want dit gaat voorlopig niet meer weg, ik kan er niets aan doen zijn mijn hormonen". Zegt zij ook iedere maand :lol:

Toch is het ook best raar. Ik heb eens therapie gehad en daar moest ik leren boos te worden. Ik had gewoon even moeten wachten. :roll:

Hoe ervaren jullie dit?

Gr,
Madu

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Re: Ongeduldig, concentratie verminderd

Bericht door Madu » ma 18 jul 2016 22:20

Hallo allemaal,

Nu loopt het toch de spuigaten uit hoor. Afgelopen weekend zocht ik een mes in de koelkast, vanmorgen begreep ik een jonge knul aan de telefoon niet, dat vond hij heel vreemd(gelukkig helpt de overgang me dan weer wel met hem terug fluiten "ja, ik ben niet zo snel van begrip 's morgens' zei ik. Maar wat me net overkomt:

Heb ik een fiets van iemand anders vastgezet met mijn fietsslot. Vrouw een soort van desperaat boos. Wat ik heel goed kon begrijpen. :oops: Ik heb 6 keer gezegd hoe stom ik het vond van mezelf en bleef me verontschuldigen.

Ik ben er gewoon niet bij. Ik moet zoveel moeite doen om me te concentreren. Anders vergeet ik mezelf nog mee te nemen!!!!!!

Herkennen jullie dit of gaat dit wel heel ver? Mijn moeder had jong alzheimer dus ik schrik er best van. Ja, ja ik zet het ook wel weer een beetje opzij maar toch.........................ik vind dit wel ver gaan hoor.................. :roll:

Madu

Asti
Berichten van Asti
Onderwerpen van Asti
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Asti » di 19 jul 2016 00:34

Hallo Madu,

Oh, het is zo herkenbaar. Ik kan er zo tientallen situaties naast zetten die mij overkwamen.
De vanzelfsprekende lenigheid van kunnen concentreren, zoals het vroeger kon, die kwam niet meer terug. Het kost me nog steeds meer moeite dan vroeger. De opslagcapaciteit en verwerkingscapaciteit van mijn hersenen is er niet groter op geworden.
In de hoogtijdagen van mijn overgang werd die verstrooidheid ook nog eens opgevoerd als ik zonder het me op zo'n moment bewust te zijn, met mijn gedachten bezig was met allerhande 'moeten'- dingen. Dat ging ik me later realiseren. een mens is nooit zonder gedachten, die van mij zaten dus onbewust bij iets anders.

Ik zou je zo de nodige voorbeelden van dit soort verstrooidheid kunnen geven.
Ik kwam natuurlijk ook wel eens in enigszins gênante situaties terecht, maar over het algemeen kon ik er toch wel mee uit de voeten.
Toen ik me ging realiseren dat ik bewust of onbewust met mijn gedachten elders was en dat ook ging zeggen, bleken zeker leeftijdgenoten het zonder uitzondering allemaal wel te herkennen. Dat maakte het een stuk luchtiger.
Gelukkig had ik geen werk waarbij dit soort foutjes gevolgen konden hebben voor de gezondheid van een ander, want dat zou ik dan beter niet meer hebben kunnen doen.

In de bloei van hun leven kunnen vrouwen aan veel dingen tegelijk denken, daar staan we om bekend.
In de overgang verandert dat nogal. Lichamelijk minder lenig, maar ook mentaal.
Het is echt geen Alzheimer

Asti

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » wo 20 jul 2016 09:09

Hallo Asti,

Bedankt voor je reactie. Ik let iig nu heel goed op wanneer ik mijn fiets op slot zet. :)

Ja,het is een rare gewaarwording dit. Het haalt natuurlijk ook van alles omhoog met betrekking tot mijn moeder. Het slopende proces enz. de angst voor Alzheimer houdt me weleens bezig natuurlijk. Ik heb toch een verhoogd risico. Maar het heeft weinig zin om erop vooruit te lopen. Maar bij momenten zoals deze week komt het toch even omhoog.

Nou ja, vannacht voor het eerst sinds lange tijden goed geslapen. Bizar, hartstikke warm en dan 7 uur slapen en maar 1 keer heel even wakker geweest. Geen peil op te trekken.

Groet Madu

Annwyn
Berichten van Annwyn
Onderwerpen van Annwyn
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Annwyn » vr 22 jul 2016 13:04

Dag Madu,

Ik herken het heel goed, er met m'n gedachten totaal niet bij te zijn.
Laatst wilde ik een pak melk uit de koelkast pakken, toen ik keek was het pak verdwenen!
Dus ik zeg tegen mijn kinderen: "wat raar, er stond net nog een pak melk in de koelkast maar nu is het weg..."
Zij: " maar mama, je hebt de melk net gebruikt voor de wentelteefjes, weet je nog?"
Op het aanrecht stond inderdaad een leeg pak... toen begon het weer een beetje te dagen.
De jongens weer: " Het gaat echt niet goed met je, he mam?!" (...)
Maar goed, op het moment dat ik in de koelkast keek en zag dat er geen melk meer stond, dacht ik echt dat ik gek werd.
Er was gewoon een stuk uit mijn geheugen verdwenen. En zo kan ik nog veel voorbeelden noemen...

Je gaat je inderdaad van alles in je hoofd halen, bij jou is het de angst voor Alzheimer, bij mij is het de angst dat ik misschien - ongemerkt - een hersenbloeding heb gehad, want mijn moeder is op jonge leeftijd daaraan overleden.

Wat ik erg vind is dat er bij huisartsen zo weinig bekend is over de overgang. Dit geeft zoveel onzekerheid en angst.
Voor mijn gevoel, luisterend naar de innerlijke signalen, waren mijn klachten hormoon gerelateerd.
Maar huisarts en psycholoog gingen daaraan totaal voorbij, want ik had de juiste symptomen niet...
- geen opvliegers
- geen nachtelijk zweten
- normaal menstruatiepatroon

Hoe dan ook, weet voor jezelf dat hormonale disbalans tot veel klachten kan leiden.
Laat je oren niet hangen naar wat (huis)artsen zeggen en luister naar je lichaam, je gevoel en je intuïtie.
Lees er veel over, zodat je weet wat voor invloed wisselende hormonen op je psyche en je lichaam hebben en wat voor klachten er door kunnen ontstaan.
Dat neemt veel van je angsten weg.

Succes en sterkte!

Groet Annwyn

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » za 23 jul 2016 12:55

Dag Annwyn en anderen,

Ja, dat bedoel ik inderdaad. Dat gebeurt mij ook de hele dag door. Waar heb ik dit, waar heb ik dat, namen die me ontschieten ook al heb ik ze net gevraagd. Ik vraag me echt af hoe mensen dit doen als ze een baan hebben waarbij ze veel met hun hoofd bezig moeten zijn. Ik merk dat ik mij beter voel als ik gewoon iets kan doen i.p.v. dingen regelen met mensen of mijn administratie doen bijvoorbeeld, het is niet te doen. Terwijl ik altijd zo'n regelneef was, ook in mijn werk. Ik wil het ook niet meer merk ik. Dat is natuurlijk wel logisch als iets je goed afgaat dan vindt je het over het algemeen fijn om te doen. Als die vaardigheid verdwijnt dan is het toch een stuk minder.
Ik ga maar eens te rade bij mezelf zodat als ik weer aan meer werken toe ben ik een doe-kant opga. :roll:

Bedankt voor je reactie en sterkte voor iedereen weer.

Madu

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 48

Bericht door Shania » ma 25 jul 2016 20:04

Hallo dames,

Oh wat ben ik blij dat ik dit nu moet lezen! Ik ben net een soort van "geflipt". Ik kan heel slecht tegen deze benauwde dagen waarbij de lucht dicht zit met een soort deken. Mijn kies ( de zoveelste!) is afgebroken, ben weer door mijn rug gegaan en kan geen belangrijke beslissingen meer nemen zonder "fatale" fouten. Help alsjeblieft! Ik zit er helemaal doorheen en mijn man is heel bezorgd.

Ik heb vreselijk liggen huilen, zo heeft die ooglid-correctie van vorig jaar totaal geen zin natuurlijk! Alles wat ik beslis blijkt verkeerd te zijn. Heb gekozen voor een andere auto daar ik hem te klein vond. Neem ik er 1 waarvan ik weet dat ik rug-problemen krijg enz... Kan mijn man het weer voor me oplossen. Ik kan niet meer, ben nu ten einde raad en ben me bewust dat ik jullie nu misschien ook mee trek in mijn ellende. Maar waar anders kan ik begrip krijgen?
Hoe zet ik mezelf weer op een goed spoor zonder een ander tekort te doen?
Ik heb een hele goeie periode gehad dus ik dacht heel naïef: "Zo, dat hebben we gehad". Dream on! Ik ben ook zo bang dat mijn hart het een keer laat afweten door al die angsten en opwinding. Herkenbaar of ben ik een hopeloos geval? IK ben erg gevoelig dus wellicht heb ik daar ook pech mee. Ik kan niet filteren, alles komt keihard binnen.
Zijn er meer dames hoog sensitief die ook nog eens door die overgang moeten? Ik zou heel graag van gedachten wisselen.
Ik kan ook heel behulpzaam zijn hoor. Kijk maar even naar mijn andere posts hier. Ik ben geen drama-queen of zoiets, kan heel goed relativeren, maar ik weet het even niet meer.

Een zeer verdrietige Shania.

Marjan56
Berichten van Marjan56
Onderwerpen van Marjan56
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Marjan56 » ma 25 jul 2016 23:27

Beste Shania,

Ik hoop dat je inmiddels al weer een beetje tot rust gekomen bent.
Ik begrijp je helemaal, hoor. Ik ben ook supergevoelig en dan kan volgens mij de overgang nog meer een ramp zijn.
Je schreef dat je ook een goede periode hebt gehad. Houd daar aan vast. Dat probeer ik ook te doen. Als het een poosje wat beter gaat dan ben ik zo blij en als ik daarna weer slechter ga, dan denk ik heel vaak: "Gaat t ooit weleens over".
Dat onzekere maakt mij ook zo angstig.

Ik kan soms zomaar ineens een dag alleen maar huilen (om de kleinste dingen) en soms gaat inderdaad alles verkeerd.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Je ziet dat je niet de enige bent. Ook heb ik veel lichamelijke klachten , die elkaar afwisselen.

Mij helpt af en toe deze website te lezen en dan vooral die stukjes waarin ik kan zien dat ik niet de enige ben. Misschien een schrale troost, maar ja.
Heel veel sterkte en (wat mijn vriend altijd zegt) het niet voor niets Overgang, dus het gaat weer over.

Marjan

Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 48

Bericht door Shania » di 26 jul 2016 09:15

Marjan,

Dank je wel voor je reactie! En zeer opbeurend, daar heb ik echt iets aan! Wat een goeie van jouw vriend dat hij zegt: "Het heet niet voor niets de overgang". Inderdaad, dan zou je zeggen dat het ooit overgaat!
We moeten tevens onszelf weer opnieuw ontdekken he? Ook dat is verwarrend maar is ook zeker een uitdaging.
Je krijgt vaak andere interesses en je smaak verandert in vele opzichten. Dat kan best interessant zijn.
Nogmaals Marjan, heel erg bedankt voor je goede woorden en warmte. Dat had ik echt even nodig en dat heb jij mij gegeven. Hoeveel steun en liefde ik ook van mijn man krijg, iemand die in hetzelfde schuitje zit en ook hoog-gevoelig is begrijpt je toch het beste.
IK wens jou en de andere dames alle goeds, en laat ik mij inderdaad vast houden aan het feit dat het ooit overgaat.
En accepteren dat dit alles erbij hoort, hoe heftig af en toe ook.

dank je wel!!

Shania.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:

Bericht door Madu » di 17 jan 2017 17:16

Hallo allen,

Het is weer zo'n dag! De hele dag praat ik tegen mezelf en vandaag dan vooral om dingen niet te vergeten. Trots sta ik bij de Ikea, ik heb alles. Eenmaal thuis pak ik uit en ja hoor, de douchestang laten liggen. Dus wel betaald maar of bij de kassa of in mijn wagen laten liggen. Nou ja, zeg!

Ikea gebeld, bon bij de hand, een kwartier in de wacht met natuurlijk al in mijn hoofd dat dit vast vergeefse moeite is. De mevrouw verrast me. Neemt alles netjes op en 10 minuten later heb ik een e-mail. Dat het wel een paar dagen kan duren voordat de vestiging reageert.......................... Ja, dan is dat ding al lang weg natuurlijk. Ik baal zo van mezelf op zulke momenten. Nu moet ik weer terug...........en geld weg.

Grrr. Ik word hier zo onzeker van. Ik merk het trouwens ook met autorijden. Kon best aardig inparkeren maar tegenwoordig......ik rij echt een paar plekken verder voor een grotere plek.... :oops:

Moest het even kwijt hoor. :roll:

Groetjes,
Madu

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht