Gelukkig, ik ben niet gek!!

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Kalidro
Berichten van Kalidro
Onderwerpen van Kalidro
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Gelukkig, ik ben niet gek!!

Bericht door Kalidro » ma 04 mei 2015 11:55

Hai allemaal,

Ik ben blij, heel blij dat ik niet gek ben!
Na diverse bezoeken vorig jaar aan de neuroloog (want mijn kids dachten dat ik 'sement'* was geworden), de geriater (jawel, ik ben 45 jr) en een verwijzing naar de GGZ, ben ik blij dat ik 'alleen maar' in de overgang ben!!!
Dit laatste heb ik zelf ontdekt toen ik met mijn ziel onder mijn arm op het internet zat te googelen, want ik wilde helemaal niet naar de GGZ.
De tranen vloeiden toen ik las dat ik dus niet gek ben, maar dat dit er allemaal bij hoort. Wat een gedoe zeg, dat je dus een hele ziekenhuismolen in gaat, alleen omdat de huisarts vindt dat je veel te jong bent voor de overgang. Triest eigenlijk.
Maar goed, alle verhalen op het forum en de uitleg van vrouw en overgang hebben me ontzettend goed gedaan.
Ik heb klaarblijkelijk veel last van zowel de geestelijke als de lichamelijke overgang, want behalve de overdag opvliegers, kan ik alles in de rijtjes aanvinken.
Dit alles voor jullie waarschijnlijk welbekend.

Ik heb van de week bij mijn leidinggevende aangegeven dat ik bepaalde werkzaamheden even op een laag pitje wil zetten. Als reden gaf ik met een grap aan 'gewoon in de overgang te zijn'. Hij keek me wel even raar aan, maar zei verder niets. Gelukkig krijg ik er wel de ruimte voor.
Net las ik de nieuwsbrief en ik herkende het verhaal van Marja. Ook ik werk met voornamelijk veel jongere meiden, sommige hadden m'n dochter kunnen zijn. Ik probeer 'mee toe doen' bij sommige, maar gelukkig zijn er ook een aantal met wie ik gewoon de overgang kan bespreken. We maken er ook grapjes over. Mooi is wel te zien dat ik een ander soort rol krijgt op mijn werk, een soort vertrouwenspersoon wordt.

Ook in m'n sociale leven staat alles op zijn kop. Het gedrag van bepaalde mensen gaat irriteren, heb geen zin om energie in (toch al) scheve relaties te stoppen. Vroeger (goeie!) wilde ik altijd iedereen te vriend houden, geen confrontaties, m'n best doen bij mensen die niet in mij geïnteresseerd waren enz enz. Nu denk ik; krijg de 'piep'.
Wat wel erg fijn is en ruimte geeft in mijn hoofd; de 'opruim neiginen'!! Heerlijk, grote schoonmaak en alles weggeven/opruimen wat al jaren staat te verstoffen in de kasten.

Dank vrouw en overgang voor jullie site en de mogelijkheid om (voor het eerst) iets op een forum te plaatsen.

Karen

* (sement is een samenvoeging voor seniel en dement)

Merlin1678
Berichten van Merlin1678
Onderwerpen van Merlin1678
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 41

Re: Gelukkig, ik ben niet gek!!

Bericht door Merlin1678 » do 14 mei 2015 18:14

Hallo

Ben zo blij dat dit forum er is!! Ook ik ben er eindelijk achter dat ik niet gek ben. Huisarts die helaas niet wilde luisteren. Ben in 2013 gestopt met de pil. De eerste maanden gingen prima. Wel mijn hormonen die op hol waren geslagen maar geen rare klachten. Totdat ik wel heel vaak moe was, opvliegers en vaak paniek aanvallen kreeg.
Onverklaarbare paniek aanvallen op momenten dat het echt nergens op sloeg dat ik ze kreeg. Op naar de huisarts. Nee, overgang is niet mogelijk u bent 36!! Bloedtesten gedaan ook voor mijn schildklier. Niks aan de hand natuurlijk.

Ik wist dat er iets hormonaal met mij aan de hand was. Weer naar de huisarts en doorverwezen naar een psycholoog en wetend dat dit ook het probleem niet zou oplossen. Bedacht zelf maar weer aan de pil te gaan en mijn klachten werden echt minder maar dit was niet was ik wilde.
Terecht gekomen bij een overgangsconsulente. Zij bevestigde mij wat ik al maanden wist! Ik ben niet gek!!!!
Wat een heerlijk gevoel dat je eindelijk serieus genomen word!
De klachten zijn er zeker nog wel maar ik kan er makkelijker mee omgaan. Sommige dagen ook niet en ik geef mij daar ook aan toe!

Merlin

Chantal81
Berichten van Chantal81
Onderwerpen van Chantal81
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Re: Gelukkig, ik ben niet gek!!

Bericht door Chantal81 » do 21 mei 2015 22:07

Zo herkenbaar ook hier.

Spanning in de spieren hebben, tegen dingen opzien waar ik nooit moeite mee gehad, grijze haren die komen, zwarte dikke haren op mijn kin krijgen, soms zweetaanval in de nacht hebben, snel geïrriteerd zijn, jeuk op mijn hoofd.

En als je dan eindelijk de moed hebt om naar een huisarts te gaan, te horen krijgen dat je niet in de overgang kan zijn omdat je nog veel te jong bent. En dan als diagnose van de huisarts krijgen dat je een of andere psychische stoornis zou hebben en wordt doorgestuurd naar de psychiater.

Jemig, wat hebben wij vrouwen toch best een zwaar bestaan waar het om de overgang gaat. En dan iedereen maar vreemd opkijken als je vanuit het niets emotioneel wordt. Dit is toch met recht om te huilen

Maar, wetende dat het de overgang betreft, geeft mij een stuk rust en weet ik het allemaal beter te relativeren

Dus dames, de moed niet laten zakken, heb vertrouwen in jezelf, de artsen hebben het over het algemeen niet.

Chantal

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht