Slechte concentratie, Vergeetachtig (enz....)

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Em68
Berichten van Em68
Onderwerpen van Em68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Slechte concentratie, Vergeetachtig (enz....)

Bericht door Em68 » do 16 apr 2015 09:31

Allereerst, hallo forumleden!

Ik heb mezelf vandaag aangemeld op dit forum omdat ik graag wil delen
hoe ik mijn overgangsklachten ervaar, en dan van jullie graag hoor of dit herkenbaar is of niet.

Waar ik het meeste moeite mee heb is het verlies aan concentratie en die ellendige vergeetachtigheid.
Ik word hier heel onzeker van.......
Als iemand iets tegen me zegt sla ik soms niet eens op wat er gezegd wordt, en kan ik me moeilijk concentreren in het gesprek.
Tijdens mijn werk lukt dit nog aardig, maar privé lijkt het soms net alsof ik dan "echt mezelf" kan zijn..(en dus niet verplicht hoef te praten, te luisteren enz.)
Ik sluit me soms ook gewoon een beetje af, om zo rust te creëren voor mezelf.

Nu ik de laatste tijd merk dat ik vaker fouten maak e/o steken laat vallen (vooral op mijn werk) ben ik geneigd om mezelf meer terug te trekken. Soms snap ik gewoon niet waarom ik van die onbenullige dingen doet.
Kortom, hoe prettig ik het ook ervaar in de overgang om meer voor mezelf op te komen, meer van mezelf te gaan houden, en keuzes te maken, ervaar ik het gebrek aan concentratie en vergeetachtigheid als heel erg vervelend.
(ik ben er soms best verdrietig om)

Ik hoop dat jullie dit herkennen.......

Em

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Re: Slechte concentratie, Vergeetachtig (enz....)

Bericht door Sandra66 » do 16 apr 2015 15:38

Oh...Em,

Dit is zo herkenbaar!
Ook ik ondervind dit op mn werk heel erg, het inderdaad niet horen wat mensen vertellen of het weer vergeten wat iemand gezegd heeft!
Dit kan ik natuurlijk in/op mijn werk helemaal niet gebruiken en merk dat mijn omgeving (collega's) dit ook op gaat merken.
Word er ook erg angstig en bovendien een beetje radeloos van, want ik probeer steeds maar weer mijn hoofd erbij te houden en dit lukt helemaal niet!
Het enige waar ik me dan maar een beetje aan vast klamp, is dat het soms een paar dagen wat beter gaat.
Nou meid, ik wens je veel sterkte en weet... we zijn gelukkig niet de enige!

groetjes Sandra

Em68
Berichten van Em68
Onderwerpen van Em68
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Em68 » do 16 apr 2015 19:30

Bedankt Sandra voor je reactie! :)

Fijn dat het ook voor jou zo herkenbaar is!
Het angstig worden ervan en radeloos zijn herken ik ook heel erg goed,en merk net als jij dat collega's het nu ook gaan zien. Ook ik probeer me vast te houden aan de dagen dat het goed/beter gaat.
Dat we niet de enige zijn is ook een kleine steun,daarom heb ik me ook aangemeld hier .
Super dat jij in ieder geval gereageerd hebt.
Ik wens jou ook veel sterkte!

Groetjes Em.

Sandra66
Berichten van Sandra66
Onderwerpen van Sandra66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Sandra66 » vr 17 apr 2015 13:17

Hoi Em,

Graag gedaan hoor!

gr Sandra

Kalidro
Berichten van Kalidro
Onderwerpen van Kalidro
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Kalidro » do 07 mei 2015 17:36

Hai Em,

Ik sluit me graag aan bij Sandra, het is zo herkenbaar.
Ik gaf rondleidingen op mijn werk, hartstikke leuk, maar merkte dat ik de simpelste dingen niet meer kon benoemen. Dan staan ze je raar aan te kijken hoor! Ik heb bij mijn leidinggevende een andere reden aangegeven waarom ik bepaalde doelgroepen niet meer kan/wil rondleiden. Ik beperk me nu nog tot de ukkies, dat is gelukkig makkelijk en heerlijk te doen.
Ik reed ook na een dag werken naar mijn oude huis, waar ik al 12 jaar niet meer woon!! En zo heb ik helaas veel voorbeelden dat ik in mijn beleving veel fouten maak, omdat ik het simpelweg niet meer kan onthouden of (tijdelijk) even kwijt ben. Dacht ook dat ik echt iets mankeerde op een gegeven moment :-(
Je voelt jezelf zo onnozel, omdat niemand weet wat er nu ineens met je aan de hand is.
Dat terugtrekken is ook herkenbaar, vooral op verjaardagen wil ik het liefst na een uur weg.
Maar gelukkig zijn er toch nog wat voordelen aan de overgang, zoals je zelf zegt: voor jezelf opkomen, keuzes maken (ook al zijn die lastig) en jezelf ineens anders positief bekijken.
Sterkte en inderdaad, je bent niet de enige.

Groetjes Karen

Ria2
Berichten van Ria2
Onderwerpen van Ria2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Bericht door Ria2 » vr 08 mei 2015 13:50

Dag dames,

Ook ik herken het! Soms leg ik me er bij neer, dat werkt aan de ene kant het beste. Aan de andere kant: zou het weer overgaan? Daar ben ik dan bang voor, dat het langzaam aan erger wordt. Hebben jullie dat niet?

Is er iemand die dit ook herkent en al verder is? Waar het weer 'normaliseert'? Of hoort dit dan bij het ouder worden? Daar voel ik me nog veel te jong voor!

Moeilijk hoor, sterkte allemaal!

Groetjes van Ria

Sandra65
Berichten van Sandra65
Onderwerpen van Sandra65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Sandra65 » di 22 nov 2016 23:33

Hallo allemaal,

Vanavond toch hier maar eens gaan zoeken of ik de enige ben met deze klachten. Wat een opluchting !!
Ik kan bijna dansen zo blij ben ik dat ik niet de enige ben, en dus ook niet helemaal gek.
Ik vergeet dingen, woorden, namen.... ik weet precies wat ik wil zeggen maar de woorden zijn er dan niet meer.
Vanavond een werkoverleg gehad, wil ik iets aangeven bij een agendapunt, kom ik niet meer op dat ene woord... en toen nog eens en nog eens...
Heel vervelend, maakt mij bijzonder onzeker. Mijn vader en grootmoeder beide dement. Oma in foetushouding overleden. Dat is mijn grootste zorg.
Ben ik nou al beginnend dementerend met mijn 51 jaar, of hoort dit erbij.... een vraag die niemand kan beantwoorden maar deze site
geeft me wel een steuntje in de rug dat ik niet de enige ben.

Sandra

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht