Gevoel de grip op mijzelf kwijt te zijn

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Annelies13
Berichten van Annelies13
Onderwerpen van Annelies13
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Gevoel de grip op mijzelf kwijt te zijn

Bericht door Annelies13 » zo 20 jul 2014 22:53

Hallo allemaal!

Even in het kort....op mijn 46ste is alleen mijn baarmoeder verwijderd. Had voor die tijd al vanaf mijn 39ste last van de nodige premenopauze klachten m.b.t. menstruatie en geestelijke overgang. Sinds een maand of vier lijkt het wel of ik geestelijk iemand anders ben geworden. Ik reageer vreemd, kan mij slecht concentreren, luister soms niet goed/niet goed genoeg naar wat er wordt gezegd in gesprekken, ben vergeetachtig, plaats ronduit stomme opmerkingen, kwets daarmee geheel onbedoeld vrienden en huil om het minste of geringste. Het voelt alsof ik mijzelf kwijt ben. Contacten verlopen daardoor steeds minder goed. Heb het gevoel de grip op mijzelf totaal kwijt te zijn. Na een jarenlange therapie ging het de afgelopen jaren zo goed. Het voelt alsof ik terug bij af ben en weer helemaal opnieuw moet beginnen, en dat terwijl ik al die jaren zo keihard aan mijzelf gewerkt heb. Het voelt zo oneerlijk! Ik ben als de dood om zeer dierbare vrienden kwijt te raken!
Wie herkent dit?

Groet
Annelies

Marjo65
Berichten van Marjo65
Onderwerpen van Marjo65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Re: Gevoel de grip op mijzelf kwijt te zijn

Bericht door Marjo65 » ma 21 jul 2014 08:40

Hoi Annelies,

Het vervelende met de overgang is dat het geen kwestie is van 'keihard knokken', maar van acceptatie, en met aandacht en respect luisteren naar wat je veranderende lichaam en geest nu nodig hebben.

Het is heel goed mogelijk dat mensen om je heen dat niet begrijpen. Als jij verandert, veranderen je relaties ook. Sommige mensen zullen blijven, anderen zullen op meer afstand komen te staan of misschien verdwijnen, maar uiteindelijk zul je ook weer mensen ontmoeten die wel passen bij de nieuwe jij.

Ik weet zelf ook hoe beangstigend en overweldigend dit allemaal kan zijn, het gevoel van rouw en verlies om wie je was en om het leven dat je had of dacht nog te krijgen. Ben zelf ook heel lang blijven hangen in verzet en gevecht, maar ben blij dat ik nu aan het leren ben om mee te bewegen. Want de enige manier om hier goed uit te komen is door jezelf serieus te nemen en heel goed voor jezelf te zorgen.

Groetjes,
Marjolein.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Bericht door Lee64 » ma 21 jul 2014 09:38

Goedemorgen

Wat goed om te lezen van jou Marjo!

Therapie is vaak gericht om je terug op je oude pad te zetten Annelies en houdt helaas geen rekening met de overgang.
De overgang, het woord zegt het al, luidt een nieuwe fase in je leven in. Dat kan voelen alsof je de grip kwijt raakt. Geen fijn gevoel, veel vrouwen hebben er al over geschreven. Dus herkenning is er zeker en verder sluit ik me aan bij Marjo.

Vr gr lee

Marjo65
Berichten van Marjo65
Onderwerpen van Marjo65
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Marjo65 » ma 21 jul 2014 10:56

Hoi Lee,

Tja, als ik mijn eigen woorden terug lees dan klinkt het best wijs, maar het blijft evengoed een worsteling, vallen en weer opstaan, uithuilen en weer doorgaan. Maar het biedt tenminste meer perspectief dan keer op keer met mijn kop tegen de muur blijven lopen...

Groetjes,
Marjolein.

Annelies13
Berichten van Annelies13
Menopauzejaar:

Bericht door Annelies13 » ma 21 jul 2014 13:58

Dank Marjolein en Lee voor jullie reacties!

Ik ben benieuwd hoe lang jullie al worstelen met deze situatie. Vooral het je, de ene dag goed, vrolijk en zelfs energiek voelen om dan vervolgens weer compleet onderuit te gaan voelt zo uitputtend aan. Ik herken mijzelf gewoon niet meer, hoe ik zo nu en dan reageer, echt bizar! Ik had onderhand verwacht dat ik er na zoveel jaar langzamerhand wel doorheen zou zijn....
Ik kijk uit naar mijn nieuwe ik, naar meer rust, wijsheid, wederkerigheid en gelijkwaardigheid!

Groetjes,
Annelies

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Lia » ma 21 jul 2014 16:30

Annelies13 schreef:
ma 21 jul 2014 13:58
Ik had onderhand verwacht dat ik er na zoveel jaar langzamerhand wel doorheen zou zijn....
Hallo Annelies,

Da's volgens mij wat Lee bedoelt, als ze zegt dat die therapieën geen rekening houden met de overgang. Ze "praten" je terug naar het oude, naar maatschappelijk, economisch, sociaal, functioneren zoals voorheen. Er weer zijn voor je omgeving, in de breedste zin van het woord.
En dat houd je dan een tijd vol.

Totdat die overgang zich toch weer gaat manifesteren en je aandacht toch weer naar binnen trekt. Daar is ie nodig, want daar veranderen de verbindingen in de hersenen en daar verandert de communicatie tussen lichaam een geest.
Dat is me nogal een verandering die gemaakt moet worden.

En ik heb altijd zoiets van, ik kan alleen maar in mezelf en voor mezelf, of zo je wilt, aan mezelf werken als ik die omgeving genoeg op afstand houd. Anders kan ik mezelf niet bijhouden en raak ik mezelf kwijt.

En daar moet ik wel eens stevig voor reageren naar die omgeving toe.
Is dat bizar? ... Het is vooral nodig als ik anders de ruimte niet krijg.

Als je wilt weten hoe of hoelang anderen ermee worstelen kun je ook altijd hun eerdere berichten lezen.

Lia

Annelies13
Berichten van Annelies13
Menopauzejaar:

Bericht door Annelies13 » ma 21 jul 2014 17:24

Hoi Lia,

Die gedachte kan ik wel volgen....en wat je schrijft zeer zeker ook!
Met er langzamerhand doorheen zijn bedoel ik ook dat ik al vanaf mijn 39ste aan het 'hannesen' ben. Dat is bij elkaar toch al een jaar of 16....pfff, krijg het er warm van! ;)
Vind het wel heel erg verdrietig als jarenlange, intense, dierbare vriendschappen hierdoor stuklopen, dat doet mij ongelofelijk zeer!!!

Groet
Annelies

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht