Concentratie problemen, niet uit je woorden kunnen komen

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Concentratie problemen, niet uit je woorden kunnen komen

Bericht door Trudy » zo 31 okt 2010 08:32

Hallo

waar ik ook last van heb is concentratie problemen, tijdens het auto rijden bv, moet ik dan echt opletten.
Ook valt het me op dat ik soms niet uit mijn woorden kan komen, een ander woord zeggen terwijl ik dat niet eens bedoel!
De onrust in mijn lijf, alsof er een bom is ontploft, oh wat een ellende!!

Groeten, Trudy

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Re: Concentratie problemen, niet uit je woorden kunnen komen

Bericht door Jetje » zo 31 okt 2010 15:02

Ja hoor Trudy,

ik herken dat allemaal... niet op woorden kunnen komen ... en zoek maar eens hier op het forum en dan zul je zien dat er al veel over geschreven is........
Het is altijd fijn om hier herkenning te vinden.

Groetjes, Jetje

Fiene
Berichten van Fiene
Onderwerpen van Fiene
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Fiene » zo 31 okt 2010 15:51

Hallo dames

Ik herken het ook, zeg ik bv staat in de schuur en bedoel ik de kast of zo zulke dingen, mijn zoontje snapt daar dus helemaal niks van zegt hij je zegt schuur. Heb het zelf vaak niet in de gaten dat ik dingen verkeerd zeg. Het gaat vaak met periodes dat ik het heb.

En idd die onrust en zenuwen daar wordt ik af en toe ook niet goed van dan maar liever niet op mijn woorden kunnen komen.

Groetjes Fiene

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:

Bericht door Trudy » ma 01 nov 2010 10:53

Hoi

Ja wat een gedoe he, hebben jullie ook last van trillen? Handen en in je hele lijf?

Groeten, Trudy

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd NU: 56

Bericht door Desi » ma 01 nov 2010 11:06

Hoi Trudy,

Dat trillen "van binnen" heb ik bij tijd en wijlen heel erg. Net alsof ik super nerveus ben. Echt een rotgevoel!
Concentratieproblemen en niet op woorden kunnen komen ... ook heel herkenbaar!

groetjes, Desi

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:

Bericht door Trudy » di 02 nov 2010 00:14

Hoi

Wat heerlijk weer dat er meer dames zijn die hetzelfde hebben..trillen om gek van te worden, zelfs de woorden op de pc lukken me soms niet :(

Groeten, Trudy

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Cornelie » di 02 nov 2010 11:07

Hallo dames,

Hier iemand met dezelfde klachten!
Ik ben vaak zo warrig in mijn hoofd dat ik ook zaken door elkaar haal. Je hoofd lijkt sneller te gaan dan je mond en dus komen er de gekste dingen uit en denk je: wat zei ik nou?
Ik vergeet ook de simpelste dingen. Loop naar de voorraadkast en kom met iets totaal anders terug dan waar ik voor ging.
Gisteren wist ik de letters van onze postcode ineens niet meer terwijl je die zo vaak gebruikt.

Ik merk de laatste dagen dat ik weer veel last heb van een soort basis spanning in mijn lijf en hoofd. Ik ben veel thuis, heb het echt niet druk, zit vaak even met een boek maar die spanning is er doorlopend!
Ik voel het aan mijn ademhaling, aan mijn spieren en gewrichten die zeer doen.
En waar dat dan vandaan komt? Ja lang leve de overgang en al zijn bijkomstigheden waarschijnlijk......

Groetjes, Cornelie

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:

Bericht door Trudy » di 02 nov 2010 12:37

Hallo dames

Ja alles herkenbaar, wat iedereen zegt hier :( :o ik heb er nog 1, lopen alsof je op wolken loopt maar dan negatief :S onzeker lopen .... waggelen ..... pfff zit ik dit met warme handen te typen ah

Groeten, Trudy

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:

Bericht door Marie » di 02 nov 2010 18:30

Hallo,

Het is ook weer herkenbaar en erg vervelend, zeker op mijn werk.
Ik dwaal vaak af en kan ook vaak niet eens meer op een normale zin komen, moet dan echt nadenken van te voren hoe ik iets zal gaan formuleren. Zowel op papier als verbaal.
Voorheen nooit last van gehad...

Groetjes,
Marie

Margot
Berichten van Margot
Onderwerpen van Margot
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Margot » di 02 nov 2010 18:44

Hallo dames

Wat heerlijk om te lezen dat ik gewoon een normaal mens ben met overgangsverschijnselen. Ik loop al een jaar of 4 te tobben met allerlei vage klachten, heb er zelfs 3 jaar antidepressiva voor geslikt. Daar ben ik nu vanaf maar het wordt weer steeds erger met al die klachten.

Zit sinds vandaag op het forum hier en nu zie ik waarom ik al die klachten heb. Wat een opluchting, ik ben niet super gestrest, zwaar overspannen of zelfs op weg gek te worden. Ik ben gewoon maar een vrouw van 46.

Gr Margot

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:

Bericht door Trudy » wo 03 nov 2010 10:34

Hoi Margot

Grappig he dat je dat nu zelf kunt ontdekken via deze site.....je bent niet gek :) je zit in de overgang :(
En die overgang is ontzettend zwaar, geestelijk en lichamelijk!!!!
Sterkte en lekker blijven lezen hier!!

Groeten, Trudy

Dorinev
Berichten van Dorinev
Onderwerpen van Dorinev
Menopauzejaar:

Bericht door Dorinev » wo 03 nov 2010 19:21

Hoi Margot,

Ik ben afgelopen februari met mijn klachten naar de huisarts gegaan, maar over de overgang werd niet gesproken, er werd wel bloed geprikt, maar ik weet nog niet eens of er ook geprikt is om te kijken of ik in de overgang was, terwijl ik daar zelf toch al regelmatig aan dacht, maar dat op dat moment helaas niet uitgesproken heb.

De bloedtest was ok, dus door naar de psychiater voor een diagnose, daar kwamen wel 5 stoornissen uit, waar ik er toch wel 3 meteen van heb doorgestreept. Ik bedoel van overgangsklachten raak je af en toe wel eens somber, wil natuurlijk niet zeggen dat je dan ook meteen depressief bent.

Hoe meer ik op deze site zit,, hoe zekerder ik weet dat ik in de overgang zit, ik ben wel onregelmatig ongesteld, maar ik heb endiometrose zodat dat ook wel vaker voor kan komen en van opvliegers en nachtzweten, de alom bekende verschijnselen heb ik geen last. Wel is mijn thermostaat kapot en kan ik het soms heet hebben, maar dat duurt dan geen 5 minuten maar vaak veel langer. Ook concentratieproblemen, duizeligheid, spierpijnen eigenlijk heel veel verschijnselen die op deze site worden genoemd heb ik.

In een goede bui denk ik dan"o, het is de overgang en voel ik me toch een stuk minder onzeker, in een slechte bui denk ik aan allerlei enge ziektes, want het kan de overgang toch niet zijn, ik ben immers nog steeds (onregelmatig) ongesteld, heb geen opvliegers en slaap zeer redelijk.

Groeten Dorine

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » wo 03 nov 2010 20:10

Hallo Dorine,

Hormonen beginnen al te schommelen rond je 37e.
Het is ook niet zo dat je alle klachten hoeft te hebben die genoemd worden, bij de ene begint het met slecht in haar vel zitten en een andere krijgt lichamelijke klachten en de meesten hebben allebei.
Het begon bij mij rond 39-40 jaar, ik heb toen een hele periode gehad dat ik flink met mezelf in de knoop zat.
Nu, 4 jaar later, pas last van opvliegers overdag.

Groetjes,
Gaea

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd NU: 59

Bericht door AnnaH » wo 03 nov 2010 21:05

Hallo dames,

Het laatste half jaar zeer slechte concentratie en niet uit mijn woorden komen. 't Is een ramp want ik moet voor het werk wat ik tegenwoordig doe echt goed alert zijn en helder verwoorden.
Nota bene vanwege overgangsklachten kon ik mijn reguliere baan niet volhouden. Heb ontslag genomen en ben voor mezelf begonnen. En nu kan ik ook dit werk niet naar behoren doen.
Ik begeleid mensen. Ik moet goed naar ze luisteren, hun verhaal samenvatten en teruggeven. Maar als ze praten heb ik moeite mijn aandacht er bij te houden. Als ik begin met het analyseren van hun verhaal dan weet ik na 3 zinnen niet meer waar ik begonnen was en naar toe wilde, en hoe ik verder moet. Bovendien kom ik met rare zinsconstructies. Ik kan het echt niet helpen. Vreselijk.

Groeten,
Annah

Dorinev
Berichten van Dorinev
Onderwerpen van Dorinev
Menopauzejaar:

Bericht door Dorinev » wo 03 nov 2010 21:15

Hallo,

Zeer herkenbaar, sommige woorden komen gewoon niet goed uit mijn mond. Mijn kinderen die alsmaar zeggen: ,dat heb je al gevraagd, dingen die ik soms echt niet meer weet.
Maar met name op het werk is het echt vervelend, een geheugen als een zeef, soms geen lijn in mijn werk krijgen en als een kip zonder kop van het een naar het ander overgaan zonder daadwerkelijk iets productiefs te doen. Gelukkig zitten er af en toe ook wat goede dagen tussen zodat het nog niet al teveel opvalt.
Het niet met aandacht naar een lang verhaal kunnen luisteren en gewoon tijdens het gesprek de draad kwijt raken, of gewoon over iets anders beginnen omdat me dat op dat moment te binnen schiet en dat er dan ook gewoon uitgooien. Soms zelfs beschamend.

Tja........als ik type moet ik het zelfs overlezen om de draad niet kwijt te raken en er 1 geheel van te maken.

Groeten Dorine

Cathryn
Berichten van Cathryn
Onderwerpen van Cathryn
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Cathryn » zo 07 nov 2010 21:19

Hallo lady's,

Wat een feest van herkenning weer. En ik me steeds maar weer afvragen of ik gek aan het worden ben. Ga ik eens goed zitten voor het nieuws, dan is het afgelopen en weet ik niet wat de brave man/vrouw gezegd heeft. Zo raar, vond ik tot 5 minuten geleden.
Het gekke is dat als ik zit te studeren, ik me beter kan concentreren dan wanneer ik moet luisteren. Dan vliegen m'n gedachten echt overal heen.
Hormonen dus!

Groet
Cathryn!

JaneEyre
Berichten van JaneEyre
Onderwerpen van JaneEyre
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door JaneEyre » di 09 nov 2010 16:02

Hallo dames,

Ik heb deze site net ontdekt en ben al helemaal blij!!!! :D :D
Was echt bang helemaal gek te worden. Kon/kan me niet meer concentreren, loopt te waggelen op straat, zit met trillende benen op de fiets en durf niet meer auto te rijden omdat ik bang ben voor.....ja voor wat eigenlijk??
Dacht zelf al dat het aan de overgang zou kunnen liggen en heb dit ook aangegeven bij de huisarts. Bloedonderzoeken gaven geen afwijkingen aan, dus ik ben helemaal 'gezond'.
Nou helaas voelt het niet zo. Nu ik hier een beetje 'rondlees' merk ik dat al mijn klachten gewoon bij de overgang horen.
Pfff, niet dat het dan minder erg is want naar voel ik me wel hoor, maar het schijnt ooit weer over te gaan, toch..... :roll: :roll: :(

Jane

Trudy
Berichten van Trudy
Onderwerpen van Trudy
Menopauzejaar:

Bericht door Trudy » di 09 nov 2010 16:17

Hoi Jane

Ja, het is de OVERGANG!!!!

Groeten, Trudy

JankeVeenstra
Berichten van JankeVeenstra
Onderwerpen van JankeVeenstra
Menopauzejaar:

Bericht door JankeVeenstra » wo 10 nov 2010 12:06

Hallo lotgenoten,

Voor mij is het een ondergang, die overgang!

Al jaren ben je niet jezelf. Alle dagelijkse dingen die je doet, gaan gewoon niet vanzelf. Je kan overal enorm tegenop zien, die voorheen echt de normaalste zaak van de wereld waren.
' 's morgens vroeg vraag je je af, waarom je eigenlijk je bed uit moet, niks maar dan ook niks geeft je een gevoel van tjakka, weer een nieuwe dag. Je ziet op tegen alle klusjes, boodschapjes, en denkt dat alles wat je doet zo nutteloos is, en je niet een lekker, normaal gevoel geeft. Je moet jezelf steeds zo aansporen, om toch maar iets te ondernemen.
Je weet in je achterhoofd wel dat dingen ondernemen beter voor je is. Maar dat is nou juist het moeilijkste van alles.
Je kan ook veel van wat je meemaakt overdag te druk aan je hoofd vinden. Je vraagt je bij iedereen om je heen af, waar ze nou eigenlijk allemaal mee bezig zijn. Werk, school, stress het is je allemaal teveel.
Ook kan ik de drukte met mijn gezin bij bijv. het avondeten soms niet aan. Ik kan ineens heel erg verdrietig worden en vreselijk kwaad.
Het gekke is dat ik altijd voor iedereen klaarstond, niks mij teveel was, en altijd in voor een lolletje en een grapje.
Maar mijn huisgenoten zien daar heel vaak weinig van terug
Deze moeder heeft dan een muurtje om haar heen gebouwd, trekt zich het liefst terug, maar waarheen weet ze niet.
Je voelt je rot en eenzaam, terwijl je alles hebt. Zo vreemd.
Ik ben bang dat dit wat ik hierboven beschrijf nooit meer over gaat.
En dat is het gevoel wat ik niet kan accepteren.
Heeft er iemand tips, om het los te laten en je richten op iets anders?

Groet, Janke

Lizette
Berichten van Lizette
Onderwerpen van Lizette
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Lizette » wo 10 nov 2010 12:52

JankeVeenstra schreef:
wo 10 nov 2010 12:06
Je weet in je achterhoofd wel dat dingen ondernemen beter voor je is. Maar dat is nou juist het moeilijkste van alles.
Hallo Janke,

Wie heeft jou wijsgemaakt dat het zelfs in tijden van zo een ingrijpende lichamelijke en geestelijke verandering beter zou zijn te blijven ondernemen?
Is dat beter voor jou? Duidelijk niet. Tuurlijk het is gemakkelijker voor je omgeving en voor de maatschappij en het zou gemakkelijker zijn als we die verandering niet ondergingen, maar we ondergaan hem wel zoals dat vastligt in onze genen.

Vul bij alle zinnen waarin je schrijft "je" eens het woordje "ik" in. Je spreekt tenslotte voor jezelf en niet voor een ander.
Dan moet je toch voelen dat wat je nodig hebt nu in deze periode iets heel anders is dan moeten blijven ondernemen?

Bezig blijven en doorgaan is echt niet ten alle tijde de oplossing of beter voor iemand. Juist in de overgang waarin alles in jezelf verandert is het van belang stil te staan bij wat je nu niet meer op dezelfde manier ervaart als vroeger.
Ik voelde aan alles dat de voorwaarden die ik nodig had sinds/vanaf de overgang hele andere waren dan vroeger. Mijn basis moest worden herzien.

In de pubertijd werden mijn lichaam en geest ingericht op het kunnen doorgeven van leven.
Nu hoeft dat niet meer en mag ik die basis herzien. Daar moet ik voor stil durven staan. Los kunnen laten dat ik hetzelfde zou moeten kunnen en willen als vroeger. Dat gaat niet meer. Mijn hormonen zijn daar nu niet meer op berekend.

Lizette

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » do 11 nov 2010 16:13

Hallo

Zet net zo'n zelfde soort vraag erop zie ik nu! Ik heb er ook behoorlijk last van, herken veel.
Ik kom vaak niet op woorden, wordt erg onzeker als ik met "vreemde"mensen praat wat ik vroeger nooit had, ben een enorme kletsmajoor, komt ook een beetje door mijn adhd ben daardoor iets ongeremder dan andere. Het is me ook opgevallen dat het niet constant is, maar wel steeds terug lijkt te komen.

Ik kan me ook ergeren net als de schrijfster hiervoor over het feit dat je altijd maar door moet, ik moet van mezelf ook altijd maar door, maagbloeding gehad vijf weken geleden, maar ja gewoon door dus de volgende dag alweer op school aan het werk, lensinplantaten laten plaatsen....gewoon door, mag niet tillen, mag niet bukken, maar ja ik moet door.

Gisteren stortte ik even in, en mocht ik jawel eindelijk van mezelf een dagje zielig op de bank leggen en wat denk je, ben er gewoon zo lekker van opgeknapt, had ik dus veel eerder moeten doen.
Af en toe mag je dus best even niks doen, overigens zag ik laatst iemand op tv die zei niks doen is ook een kunst en zo is het maar net!!

groetzels van willemien

Gaea
Berichten van Gaea
Onderwerpen van Gaea
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Gaea » vr 12 nov 2010 22:11

Hallo dames,

Concentratieproblemen heb ik ook evenals niet op woorden kunnen komen.
Ik probeerde onlangs een nieuwe taal te leren en waar ik eerder in een mum van tijd de taal zo'n beetje onder de knie had, lukt het me nu van geen meter.
Er blijft gewoon niks hangen en dat is niet het enige: ik kan ook mijn aandacht er niet bij houden :( .
Maar ook wat woorden betreft in onze eigen taal, de meest simpele benamingen vergeet ik (kan bijvoorbeeld gewoon niet op een woord komen zoals bijv. schuur als ik wil zeggen dat daar iets ligt).
Maar ik heb het ook bij namen (acteurs, zangers) maar het ergste vindt ik nog dat ik soms niet op de naam kom terwijl diegene voor mij staat :oops: .

Groetjes,
Gaea

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » di 16 nov 2010 05:36

Hallo Gea

Heel herkenbaar hoor, ik werk op school en soms weet ik ineens de naam van een leerling niet meer... pfff terwijl ik vroeger alle namen van alle kinderen op school kende. Ook gewone woorden en inderdaad de namen van mensen op tv, ik had een keer dat ik niet op Carlo Boshard en Irene Moors kon komen dus ik vraag het mijn kids Carlo en Irene mam, ik zeg oke dat is het en twee minuten later was het weer weg, ik in verwarring hoe heten ze ook alweer, de kids nog heel geduldig Carlo en Irene mam o ja dat is het en twee minuten later weer weg, ik van slag nog een keer vragen kids nog lachen Carlo en Irene mams wil niet blijven hangen he.... maar ehm waarom moet je dat eigenlijk perse weten en onthouden dan vraagt mijn jongste van tien dan en dan denk ik ook ja waarom eigenlijk.

Het vervelende bij mij is dat ik dan zo mijn best ga doen, en dan blijf ik dingen herhalen in mijn hoofd om er maar van overtuigd te zijn dat ik het nog weet, ben zo bang dat ik dement wordt soms.
Maar goed ik lees het hier ook hoor de ene keer kan ik het makkelijker loslaten dan de andere.

groetzels van Willemien

Kattie
Berichten van Kattie
Onderwerpen van Kattie
Menopauzejaar:

Bericht door Kattie » ma 28 mar 2011 22:35

Trudy schreef:
zo 31 okt 2010 08:32
waar ik ook last van heb is concentratie problemen, tijdens het auto rijden bv, moet ik dan echt opletten.
Ook valt het me op dat ik soms niet uit mijn woorden kan komen, een ander woord zeggen terwijl ik dat niet eens bedoel!
De onrust in mijn lijf, alsof er een bom is ontploft, oh wat een ellende!!
Wat is dit herkenbaar,ik dacht eerst dat ik gek of dement werd, maar nu ik hier al de verschijnselen lees is het een soort van geruststelling voor me, hoe vervelend het ook allemaal is.
Sommige dingen dringen ook niet tot me door als iemand iets verteld en als ze er iets later op terug komen en ik zeg dat ik het niet wist dan krijg ik te horen; Dat heb ik je toch al verteld? :oops:

Ook zoiets simpels als een gebruiksaanwijzing van een elektrisch apparaat lezen dringt niet tot mij door terwijl ik er voorheen nooit problemen mee had. :S
Nee dit is echt niet leuk meer.

Maria

Anneliesss
Berichten van Anneliesss
Onderwerpen van Anneliesss
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Anneliesss » di 12 apr 2011 11:07

Hallo dames,

Wat ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden zeg, wat een herkenning :D !
Ik heb absoluut ook moeite om me te concentreren en op woorden te komen.
Maar het meest vervelende vind ik het snel geïrriteerd raken, bijna niets kunnen hebben en om het minste geringste in tranen kunnen uitbarsten zonder uit kunnen leggen wat daarvan precies de reden is.
Om het nog maar niet over mijn woede uitbarstingen te hebben... :evil: :oops:

Groet
Annelies

Sonja123nick
Berichten van Sonja123nick
Onderwerpen van Sonja123nick
Menopauzejaar:

Bericht door Sonja123nick » di 12 apr 2011 12:03

Hoi dames,

Als ik gespannen ben dan ga ik altijd op deze site lezen, het geeft zoveel herkenning. Ik denk steeds dat ik een ernstige psychische ziekte heb.
Ik zie overal tegenop, kan me eigen slecht concentreren, ben heel warrig in mijn hoofd. BAH.

Sonja

Hartje
Berichten van Hartje
Onderwerpen van Hartje
Menopauzejaar:

Bericht door Hartje » di 26 apr 2011 22:03

Hallo dames

Ik dacht altijd dat het aan mijn diabets 2 lag, maar nu herken ik het ook als overgangsproblemen dus.

Hartje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht