Vergeetachtigheid

Multi-tasken lukt niet meer. We kunnen niet meer zoals vroeger aan alles tegelijk denken. Ons concentratie vermogen wordt anders, we vergeten gemakkelijker iets, maken misschien sneller fouten op het werk,
of kunnen niet meer zo snel iemands naam of een woord vinden in ons geheugen
Noor76
Berichten van Noor76
Onderwerpen van Noor76
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 42

Vergeetachtigheid

Bericht door Noor76 » zo 03 sep 2017 16:21

Hallo allemaal,

Nadat ik begin vorig jaar een longontsteking heb gehad, kreeg ik daarna allerlei vage klachten (als ik het zo lees op het forum, overduidelijk overgangsklachten). Ik maakte me hier ontzettend druk over omdat ik bang was voor iets ergs en daardoor werden de klachten die ik had alleen maar erger. Op laatst kwam daar dus ook bij dat ik vergeetachtig werd, zo stond ik voor een draaideur en wist heel even niet meer welke kant deze op ging. Ik liep naar mijn kantoor en wist gedurende een hele korte periode niet meer wat het uitzicht was vanuit mijn raam, terwijl ik toch al 10 jaar uit dat raam kijk en ga zo maar door. De dokter zei dat het door de stress kwam.
Gelukkig ging het daarna een aantal maanden weer een stuk beter. Maar nu had ik tijdens de vakantie weer zo'n moment (en nu had ik echt geen stress) Ik wist gedurende een hele korte periode even niet meer hoe mijn eigen douche eruit zag. Zo erg vind ik dit. Het voelt alsof ik gek word. Ik raak dan ook helemaal in paniek, kan aan niets anders meer denken en ga mezelf testen of ik b.v. nog weet wat er achter elk deurtje van mijn keukenkasten staat.

Herkent iemand dit, een soort van kortdurende black outs bij dingen of situaties die je elke dag doet of ziet? Kan dat ook door de overgang komen?

groetjes Noor

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Re: Vergeetachtigheid

Bericht door Kimberley » ma 04 sep 2017 09:28

Hoi Noor

Ja hoor ik herken het. En omdat ik alles hier op de website gelezen heb maak ik me er niet druk om. De overgang kent heel veel verschijnselen waaronder af en toe een soort kortsluiting in de hersenen.
Blij ben ik er niet mee met al die verschijnselen maar ik hoef er niet meer bang voor te zijn, dat scheelt. Het was vooral de onwetendheid bij mij die me angstig maakte maar met meer kennis over de overgang kan ik mezelf goed geruststellen en hoef ik niet meer voor alles naar de huisarts die toch alles altijd op stress gooit.

Wel grappig trouwens: ik lees hier regelmatig dat vrouwen denken/zeggen: je kan toch niet alles op de overgang gooien? Maar als je weet dat hormonen werkelijk bij alle processen in het lichaam een rol spelen dan is het niet meer dan logisch dat de overgang (dus verandering in die hormonen) zoveel verschijnselen geven. Ik vind het eerder vreemd om alles altijd maar op stress te gooien.
Al is het wel zo dat vrouwen in de overgang meer moeite krijgen met multitasken, als men dat toch wil blijven doen kan dat natuurlijk wel stress geven. Het enige dat daar tegen helpt is stappen terug doen en de verantwoordelijkheden die op je schouders rusten meer delen met anderen.

Groetjes Kimberley

PS. En mocht je nog twijfelen.....onder je bericht staan sowieso al 11 andere onderwerpen met de titel 'vergeetachtigheid' ..... Dat zegt genoeg, denk je niet ;)

UK67
Berichten van UK67
Onderwerpen van UK67
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Bericht door UK67 » do 07 sep 2017 11:41

Hallo

Voordat ik jaren geleden de diagnose Hashimoto kreeg (te traag werkende schildklier) had ik (naast andere dingen) al een lange tijd last van een wollig hoofd, momenten waar ik veel dingen vergat en tijden dat ik voelde alsof ik er niet echt bij was. Na medicatie ging het een stuk beter. Nu ik in de overgang zit komen al die dingen weer versterkt naar boven, dus ik schrik er gelukkig niet van, het zijn echt de hormonen, t is ongelofelijk wat deze met je kunnen doen!

Sterkte
UK67

Jetxxx
Berichten van Jetxxx
Onderwerpen van Jetxxx
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Jetxxx » vr 08 sep 2017 11:22

Dag dames

Zooooo blij om te lezen dat het 'gelukkig' alleen de overgang is.
Ik begon echt aan mezelf te twijfelen.
Ben met vlagen vreselijk vergeetachtig. Is soms zo erg dat het schaamtevol is.
Ik kan bij de pinautomaat spontaan mn pincode zijn vergeten terwijl ik die meerdere keren op een dag gebruik. En dan ook echt helemaal weg. Je hersenen kraken en er gewoon niet opkomen. Naar huis moeten om het op te moeten zoeken. Schaam me vreselijk dan.
Op je werk dingen belangrijke dingen vergeten. Bij jezelf zeggen: dat moet je ook opschrijven. Maar dat natuurlijk ook vergeten.
Stress verergerd het ook nog...maar je zou er toch stress van krijgen pfffff

Jet

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Lia » vr 08 sep 2017 13:02

Hoi Jet,

Of het wel opschrijven en dan niet meer weten dat je het opgeschreven had, of niet meer weten waar. Of een briefje terugvinden en je niet kunnen herinneren dát je het opgeschreven had
Keurig boodschappenlijstjes maken en dat dan vergeten mee te nemen.
Weten dat je een pak zout moet kopen en het dan 2 of 3x kopen, omdat je vergeten bent dat je het al had gekocht.
Afspraken vergeten..... noem het allemaal maar op.
Heel bekend allemaal en in mijn vriendinnenkring regelmatig onderwerp van gesprek. Ik heb ik de schaamte dus niet meer nodig. Ze kregen er sinds de overgang allemaal mee te maken.

Ja meis, onze hersenen gaan echt anders werken als de hormonen veranderd zijn. Ze nemen niet meer op wat ze vroeger allemaal aankonden

Lia

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd nu: 54

Bericht door Babsi » di 12 sep 2017 14:33

Hoi,

Ik ben ook erg vergeetachtig.
Wilde n keer bij de Action afrekenen, typte ik de verkeerde pincode in. Goed kaart geblokkeerd. Ik naar huis contant geld halen, lekker genant.
Bleek dat de pin die ik had gebruikt een hele oude pincode was die ik ooit eens had gehad :roll: Heel raar.
Soms kan ik me niet herinneren wat ik een paar uur daarvoor als avondeten heb gegeten, terwijl ik het ook nog zelf heb gekookt.
En ik ben ook vaak iets kwijt. Ik leg mijn spullen op de raarste plaatsen.
Ik heb wel gemerkt dat ik vaak afwezig ben, ik sla veel dingen amper nog op. Komt dan over als desinteresse.

groeten Babsi

Marciana
Berichten van Marciana
Onderwerpen van Marciana
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Bericht door Marciana » wo 28 feb 2018 14:45

Hallo

Wat ben ik blij te lezen dat ik niet de enige ben.
Ook ik heb op mijn werk last van de werkdruk. De jongere collega's zijn zo snel en er moet veel tegelijk.
Daardoor raak ik in de war en maak de gekste fouten. Ik dacht al dat ik begon te dementeren of zo.

Het is ook duidelijk dat er achter mijn rug op het werk veel gekletst wordt over me. Heel vervelend.

Maar ik ga me niet meer druk maken. Het gaat weer over!!

Marciana

Frouwkje
Berichten van Frouwkje
Onderwerpen van Frouwkje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Bericht door Frouwkje » ma 12 mar 2018 19:57

Hallo allemaal.

Wat heerlijk om te lezen dat dit meer voorkomt. Na 1 keer het gas te zijn vergeten. Vond vandaag mijn man de boter in de kast. De schrik sloeg me om het hart. Dement.......
Nee gewoon overgang. Geen opvliegers maar watten in m ijn hoofd. Me niet meer kunnen concentreren. Multitasken is verleden tijd. Gelukkig het gaat over. Nog even doorbijten.

Frouwkje

Dahlia
Berichten van Dahlia
Onderwerpen van Dahlia
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Bericht door Dahlia » wo 14 mar 2018 23:41

Hallo allemaal,

ik ben vandaag lid geworden en vind de forum hartstikke fijn en informatief. Nu is dit natuurlijk geen fijn onderwerp, maar het geeft een goed gevoel als je leest dat anderen ook soortgelijke dingen meemaken. Hier dus hetzelfde. Op een paar keer de sleutel aan de slot vergeten te hebben, heb ik nooit echt last van vergeetachtigheid gehad in mijn leven. Tot een aantal maanden terug. En dan precies dezelfde dingen als de topicstarter omschrijft: dingen die al zo vertrouwd zijn vergeet ik af en toe te beschrijven. Het laatst waren we bij de ikea voor een nieuwe commode. Ik kon me gewoon niet meer inbeelden hoe onze slaapkamer precies was ingedeeld! Gelukkig krijg ik veel steun van mijn man en dochters. En zoals ik net al zei, erg fijn om te lezen dat je niet alleen bent! Ik probeer elke dag een handvol walnoten te eten, weet verder niet of het helpt.. maar over het algemeen is het goed voor je brein.
Heel veel sterkte toegewenst aan iedereen.

Groet,
Janine

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht