Verzakking

In het bekken liggen de blaas, plasbuis, baarmoeder, vagina en endeldarm. Spier en bindweefsel houden de organen op hun plaats en ondersteunen ze.
Alettie
Berichten van Alettie
Onderwerpen van Alettie
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 65

Verzakking

Bericht door Alettie »

Hallo allemaal,

jaren geleden was ik veel op dit forum...ik ben al weer geruime tijd niet meer in de overgang maar heb sinds 6 weken een serieuze verzakking...toch maar eens gekeken naar de info/ervaringen die hier staan.

Ik wilde graag een pessarium laten plaatsen als tijdelijke oplossing omdat ik niks meer kan: ik schuifel i.p.v. lopen en ik til niks meer...sport niet meer enz enz.....bij mij hangt de baarmoeder er 's avonds echt uit: ik schrok me rot de eerste keer dat ik het zag.
Volgende week ga ik nr de gyn.

Zal wel goed komen met mij....even dus voor jullie: als je denkt over de ondersteuning met een pessarium, wacht dan niet te lang! Bij mij kon het al niet meer.

sterkte!
Groeten, Alet
Alettie
Berichten van Alettie
Onderwerpen van Alettie

Re: Verzakking

Bericht door Alettie »

Hallo allemaal,

ondertussen ben ik geopereerd: baarmoeder verwijderd, en blaasverzakking opgelost met een voorwandplastiek...dacht ik: hoera, even door de zure appel heen en dan weer LEVEN maar na een paar dagen na de operatie voelde ik al: het is nog niet goed! Mijn darm blijkt ook verzakt. Ik ben al 2 maanden aan het oefenen en zonet controle gehad bij de gyn: nog maar eens twee maanden oefenen. Ik voel best dat mijn bekkenbodem steeds sterker wordt maar voor de darmverzakking maakt het tot nu toe geen fluit uit! Ik ben bij een bekkenbodemfysiotherapeut, wat een beetje mijn "redding" is want ik werd er erg onzeker van: doe ik het wel goed, maak ik niks kapot ( na die operatie)..en ik kom een beetje los van mijn idee dat ik er zelf schuld aan heb, dit hele verzakkingsdrama: ik heb mn halve leven veel te zwaar tilwerk gedaan.
Goed te lezen dat de oefeningen wel kunnen helpen! Ik ga met goeie moed door.

Groeten, Alet
Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd: 57

Bericht door Babsi »

Hoi Alet,

Wat akelig is dit allemaal voor je!!
Ben je geopereerd en dan is het nog niet goed. Is de reden dat je darm in ene is gaan verzakken met een zwakke bekkenbodem te maken?
Zegt de gyn dat de darmverzakking verholpen kan worden door sterke bekkenbodemspieren?

Ik heb een lichte blaasverzakking en ik ben ook onder behandeling geweest van een bekkenfysio. Maar dit omdat mijn bekkenbodem te gespannen was door het vele oefenen. Ik had last van lege blaas pijn. Ik oefen nog dagelijks maar niet veel en ik trek niet te sterk de bodem op. Ik heb ook last van plasdrang en urine incontinentie. Sinds een jaar wordt ik behandeld d.m.v. PTNS.
Had jij ook plasdrang en urine incontinentie?

Nee, het is niet je eigen schuld. Helaas kunnen dit soort dingen gebeuren, daar heb je geen schuld aan.
In elk geval wens ik je veel sterkte en hoop voor je dat het goed komt.

groetjes Babsi
Alettie
Berichten van Alettie
Onderwerpen van Alettie

Bericht door Alettie »

Hoi Babsi,

ja jarenlang veel plasdrang. Mijn moeder, zussen en dochter hebben dat ook. Onze baarmoeder flapt van voor naar achter, zij ligt regelmatig op de blaas te drukken. Bij mij nu niet meer, nu zij verwijderd is...en dat is direct merkbaar: geen plasdrang meer! Dus dat is opgelost. Mijn zus had urine-incontinentie als ze niesde...maar dat werd beter toen ze ging oefenen. Alle vrouwen in mijn familie zijn nu aan de bekkenbodemoefeningen....na mijn verzakkingsverhaal. Ik doe precies de hoeveelheid oefeningen die de fysio aangeeft....teveel is niet goed, legde ze al uit. Ik merk een minimale verbetering maar ik weet niet of ik het red zonder operatie, gewoon nog een maandje door en dan weer overleg,

Groeten, Alet
Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd: 66

Bericht door Laila »

Hallo Alet,

Hoe is het inmiddels met je, ben je nog weer geopereerd aan die darmverzakking of hebben de bekkenbodemoefeningen voldoende geholpen? Ik ben heel benieuwd, want ik zit hier zelf ook mee. Nog geen operatie gehad, ik ben nog onder behandeling bij de bekkenfysiotherapeut, maar ik heb er niet veel vertrouwen in. Misschien moet ik wat positiever zijn, ben nog maar ruim een week bezig met oefeningen. Het is nog niet zeker of ik een blaas- en of darmverzakking heb. Maar ik zit er wel mee, durf haast niks meer te doen, bang dat die verzakking veel erger wordt door meedoen met NL in Beweging, of yoga. Ook bukken en op de hurken zitten schijnt het te verergeren heb ik gelezen. Dus ik beweeg niet veel momenteel.

Groetjes, Laila
Plaats reactie