Pijn in onderbuik en lage rugklachten

In het bekken liggen de blaas, plasbuis, baarmoeder, vagina en endeldarm. Spier en bindweefsel houden de organen op hun plaats en ondersteunen ze.
Erin
Berichten van Erin
Onderwerpen van Erin
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Pijn in onderbuik en lage rugklachten

Bericht door Erin » zo 17 jun 2018 09:37

Hoi allemaal,

Lees al een tijdje mee op dit forum en post af en toe of geef een reactie. Op dit moment heb ik vooral klachten in mijn onderbuik en lage rugklachten en ik hoop dat iemand het herkent. Begin april ben ik gestopt met de pil, mijn menstruaties zijn een stuk minder heftig (geen stolsels meer) en in plaats van 1x in de maand ben ik nu 1x in de drie weken ongesteld.

Sinds die tijd heb ik wel continu vaginale schimmelinfecties. Dat heb ik aangepakt door helemaal suikervrij te gaan eten, de infectie is nu weg, maar ik blijf een zeurende pijn in mijn onderbuik houden in combi met lage rugpijn. Soms links, soms in het midden, soms krijg ik een steek. Als ik wandel, iedere ochtend doe ik een rondje van ongeveer 5 km, gaat het meer zeer doen en trekt de pijn via mijn bil naar mijn been. Het is er continue als ik zit of loop. Het is geen heftige pijn, maar het is er wel steeds. Als ik in bed lig en ik draai mij om, dan voel ik het trekken laag in mijn onderrug. Mijn stoelgang is gewoon goed, ik heb geen koorts, geen afwijkende afscheiding.

Ik ben al door de medische molen gehaald, hart is ok, longen zijn ok, uit de bloedwaardes kwam dat ik zware bloedarmoede had, wat ik niet vreemd vond na 3 jaar hele zware menstruaties, dat gaat nu al veel beter. Voor de klachten in mijn onderrug is er al een foto gemaakt van mijn bekken en heup, geen artrose, ben onder behandeling bij fysio en manueel therapeut geweest en dat hielp weinig. Nu vraag ik mij af is er wat met mijn baarmoeder of kan dit komen omdat ik met de pil gestopt ben en mijn hele hormoonhuishouding op hol is geslagen.

Mijn man heeft zoiets, maak je niet druk, je bent gewoon gezond. Zo langzamerhand krijg ik het idee, ben ik een hypochonder of zo, moet ik nu weer naar de huisarts. Maar ja, die pijn is er wel. Herkent iemand dit? Ik word een beetje moe van mijzelf. Bedankt alvast!

Groeten, Erinn

Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Re: Pijn in onderbuik en lage rugklachten

Bericht door Conny1966 » ma 18 jun 2018 12:55

Hoi Erinn,

Nou ik herken dat wel hoor allerlei pijntjes en ongemakken in mijn onderbuik, rug, schaambeen, en ook mijn benen doen regelmatig mee.
Soms is het zeurend, het zit niet altijd precies op dezelfde plek. De ene keer lijkt het mijn baarmoeder, dan weer denk ik mijn blaas, bekkenbodem, eisprong ( menstrueer nog steeds) De klachten komen en gaan, ik kan er een week of 2 last van hebben, of korter, maar ook langer.
Op bed heb ik vaak last links laag in mijn rug als ik lang in dezelfde houding heb gelegen of als ik draai.
Ik kreeg al deze klachten 4 jaar geleden voor het eerst en was er toen net als jij heel erg ongerust over. Ik heb toen ook van alles laten onderzoeken waar niks uit kwam. Inmiddels maak ik me er niet zo druk meer over en ben ik er zeker van dat ze met de overgang en de hormoonspiegel te maken hebben.
Vervelend zijn de klachten nog wel, maar het slaat me niet meer uit het veld.
Heb je wel eens een echo laten maken van je baarmoeder of blaas enz? Bij mij hielp het namelijk wel omdat ik toen te horen kreeg dat er niks afwijkends was te zien. Ik ben toen naar de dokter gegaan en heb hem verteld dat ik me er zo druk over maakte, en ondanks dat hij echt dacht dat er niks bijzonders was, heeft hij om mij gerust te stellen dit laten doen. Heel stom misschien maar pas toen kon ik het loslaten. Ik weet natuurlijk niet hoe jij erin staat.
Maar je zal vast zien dat het echt allemaal hormonaal is bij je .
Ik wens je veel sterkte en hoop dat je je snel beter in je vel voelt,

Groetjes Conny

Erin
Berichten van Erin
Onderwerpen van Erin
Menopauzejaar:

Bericht door Erin » ma 18 jun 2018 13:36

Hoi Conny,

Dank je wel voor je reactie, doet mij goed te horen dat het herkenbaar is. Geeft rust in de kont :-). Ik ben een type van oorzaak vaststellen en aanpakken die hap. Het is de combi van niks kunnen vinden en een vriendin die in februari zonder enige klachten binnen een paar weken overleed aan alvleesklierkanker, die mij onrustig maakt. Ook besef ik pas sinds een maand of twee toen ik dit forum ontdekte dat ik eigenlijk al jaren in de overgang zit. Mijn moeder had haar menopauze al met 43 jaar, mijn oma idem, bij mij duurt het wat langer, maar dat maakt niet uit. Daarvoor heb ik er eigenlijk nooit bij stil gestaan, langzaam ga ik steeds meer beseffen wat een enorme impact hormonen hebben. Op dat punt hebben mannen toch echt een makkie. Als het eenmaal beklonken is kan ik het wel loslaten. Ik kijk nog even aan hoe lang die buikpijn/rugpijn blijft of dat het wegtrekt. Begin september krijg ik als het goed is de oproep voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker en mocht ik voor die tijd te rusteloos blijven dan stap ik even richting de huisarts voor een echo, goed tip, dank je :-). En voor de rest .... we moeten er doorheen of we zin hebben of niet en dan heb ik wel zoiets van zoveel mogelijk genieten van het leven!

Groetjes en fijne dag, Erinn

Cath67
Berichten van Cath67
Onderwerpen van Cath67
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Cath67 » wo 20 jun 2018 23:11

Hoi Erinn,

Heel vervelend en ik herken het helaas ook maar al te goed.Ik loop al jaren met rugklachten en soms ook met zo'n zeurend gevoel onderin de buik, aan de linker kant, maar soms ook stekend. Mijn laatste menstruatie is alweer een aantal maanden geleden. Misschien toch nog een eisprong die dit veroorzaakt, of toch de darmen. Ik heb last van obstipatie en gebruik metamucil op advies van de huisarts.
Ik word soms helemaal gek van mezelf en ben dan ongerust of wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn. Morgen weer een afspraak bij de huisarts omdat ik de laatste week meer last heb van de buik (links onder) en de rug.
Als ik omdraai in bed word ik wakker van de rug, lang zitten is ook niet fijn, net als slenteren in de stad.
Hopelijk voel je je snel weer beter!

Groeten, Cath

Erin
Berichten van Erin
Onderwerpen van Erin
Menopauzejaar:

Bericht door Erin » vr 06 jul 2018 13:11

Hoi allemaal,

Ondanks dat ik geen doktersbezoeker ben toch een afspraak met de huisarts gemaakt. Ik hou er van de oorzaak aan te pakken, dan kan ik er naar handelen. Als ik ergens een hekel aan heb is het vaagheid. Trof een nieuwe huisarts, stuk jonger, maar toen ik de overgang ter sprake bracht begon hij glazig te kijken.Zelfs bij jongere huisartsen dus nog een hoop te winnen.

Volgens hem heb ik diverticulitis, in gewone mensentaal, kleine uitstulpingen van de dikke darm, die ontstaan door slijtage. Als deze ontstoken raken veroorzaakt dat pijn. Er is verder niets aan te doen qua medicatie, lichaam moet dat zelf oplossen. Gezond eten, veel bewegen is het advies en dat doe ik al. Het kan ook terugkomen, want zulke uitstulpingen zijn blijvend. 1 op de 7 mensen schijnt er last van te hebben. Wellicht dat anderen het herkennen en het hen ook weer een stukje rust geeft.

Wel gevraagd om een echo van mijn gehele buik, die ik vanmorgen in het ziekenhuis heb gehad. Puur om ev. enge dingen in mijn organen uit te sluiten. Woensdag de uitslag. Mocht daar verder niets uitkomen, dan heb ik de hele medische molen gehad, ben ik van kruin tot teen onderzocht en is het een kwestie van blijven ademen en doorgaan :-).

Groetjes, Erin

Chantal81
Berichten van Chantal81
Onderwerpen van Chantal81
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Bericht door Chantal81 » do 27 dec 2018 12:04

Hoi Erin,

Is al een paar maanden geleden dat je het stukje schreef. Maar hoe is het nu met je gegaan na de diverticulitis? En hoe oud ben je als ik vragen mag?

Ik ben 38 en afgelopen maandag is er bij mij ook diverticulitis vastgesteld. Crp was 101 en dag later ben ik nog even bij de centrale huisartsenpost geweest en was de crp 74. Blij dat de ontstekingsreactie naar beneden gaat maar jemig, wat vind ik het wel eng hoor.

Voor jullie allemaal fijne dagen, probeer er van te genieten!

Chantal

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht