Vaginale atrofie

In het bekken liggen de blaas, plasbuis, baarmoeder, vagina en endeldarm. Spier en bindweefsel houden de organen op hun plaats en ondersteunen ze.
Grietje58
Berichten van Grietje58
Onderwerpen van Grietje58
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Vaginale atrofie

Bericht door Grietje58 » za 02 apr 2016 10:43

Goodmorning dames,

Wat is de menopauze toch een berg die je over moet...ben je er bijna mee verzoend met alle voorgaande klachten die gaan van wisselende stemmingen, vooral neerslachtigheid, angsten, opvliegers in alle kleuren en dan komt het volgende weer om de hoek kijken.

Al een paar weken last van branderigheid aan de vagina en tussen de billen. Geen of amper afscheiding maar wel echt duidelijk aanwezig...het pikte, brandde, schurend gevoel vooral tussen de billen. Vuurrood zag het zaakje (onhandig kunnen zien met een spiegel).

En maar proberen zelf te gaan smeren met Initiol, een dikke zalf (jakkes)...maar ook dat hielp niet echt.

Tot eergisteren, ik ging naar toilet om te plassen en alarmfase 6 ...want er was wat lichtelijk bloed op papiertje. Ik schrok me dood! Hart ging ineens in overdrive want dit moest wel erg zijn...na zoveel geen bloed meer te zien.

Op onderzoek uitgaande bleek het van de huid te komen...ergens. Niet van de hogere regionen. Dat was wel opluchting maar toch de paniek bleef me de ganse nacht wakker blijven.

Gisteren naar de huisdokter en hup de Frankenstein stoel op (hij noemt de stoel zelf zo) en ik bleek 2 kloofjes te hebben...euh, hoe kom je daaraan? Sex hebben ik en mijn man al jaren niet meer dus daar kon het al niet aan gelegen zijn...
Onderzoek met speculum wees uit dat het ook binnenin aan de droge kant is...dus atrofie.

Cortisonezalf voor een paar dagen en desnoods ook nog zetpillen met hormonen voor binnenin...

Ik vroeg de huisarts of dit over gaat en tja het antwoord was karig...tja je bent in de menopauze tot aan je dood arghhhhhhh!

Kennen jullie dit en hoe lossen jullie dit op?
Heb er gisteren olijfolie aan zitten smeren om het boeltje vettig te houden maar is dit wel goed?

Nog een fijne lentedag!

Greetz
Ingrid

Nancy69
Berichten van Nancy69
Onderwerpen van Nancy69
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Re: Vaginale atrofie

Bericht door Nancy69 » zo 03 apr 2016 23:03

Dag Ingrid,

Ik heb veel baat gehad bij bepanthen baby rode billetjes. 2 tot 3x daags dun insmeren en bij mij waren de kloofjes in no time weg. Ik heb het altijd in huis.

Hopelijk heb je snel minder last, ik vond het een erg pijnlijke kwaal.

Groetjes
Nancy

Desi
Berichten van Desi
Onderwerpen van Desi
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 55

Re: Vaginale atrofie

Bericht door Desi » di 05 apr 2016 09:14

Hallo dames,

Ook ik had hier veel last van en ben zelfs bij de gynaecoloog beland met dit probleem. Die schreef ook vaginale hormoontabletten voor, maar ik wil liever geen hormonen gebruiken dus dat heb ik niet gedaan.

Nu heb ik bij de apotheek hiervoor een vaginule (hahaha zo heet dat dan) gehaald met hyalorunzuur en melkzuurbacterieen voor het vaginaal klimaat. Ik heb hier veel baat bij en gebruik het nu al een aantal maanden en heb er eigenlijk geen last meer van. Je hoeft het, na een opstart periode van 10 dagen, niet elke dag te gebruiken maar om de 3 dagen en dan doe je een maand met een doosje. Helaas wordt het niet vergoed.
Ik heb het overigens voor de zekerheid wel vooraf met de huisarts overlegd.

groetjes,
Desi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht