Zachte zwelling in vagina

In het bekken liggen de blaas, plasbuis, baarmoeder, vagina en endeldarm. Spier en bindweefsel houden de organen op hun plaats en ondersteunen ze.
Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Zachte zwelling in vagina

Bericht door Mrsx » do 16 apr 2015 06:45

Hoi dames,

ik ga vandaag hopelijk de huisarts aan doen, voel al een tijdje (maand) een zachte zwelling in de vagina (vanaf het begin) die doortrekt naar achteren.. voel me zo'n kneus komt miep hypochonder weer aanzetten, als ze al plek hebben... ik heb er weer eens slecht van geslapen en voel ook in mijn lies iets opgezets, pakken we ook maar mee dan...

Ik wilde dat ik eens normaal met dit soort dingen om kon gaan en dingen kon relativeren, maar dat lukt weer eens niet....

Herkent iemand dit? ik hoop zo dat ik vanochtend bij de huisarts terecht kan en niet morgen slaap ik weer een nacht niet lekker...

Mrsx

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Re: zachte zwelling in vagina

Bericht door Mrsx » do 16 apr 2015 07:16

Na dus een nacht hebben lopen woelen heb ik een geweldige man die alles heeft na gevoeld en bekeken.. hij zag helemaal niets, het voelde verdikt aan een kant van een schaamlip, maar hij zei simpelweg: dat is gewoon weefsel, ik voel geen ei, zie geen ei.. het heeft er altijd zo uitgezien,,, en dat bobbeltje in je lies is gewoon een spiertje, de andere kant voelt precies hetzelfde...

Dus geen bezoek aan de huisarts en gewoon weer geestelijk verder ploeteren met de overgang....

Mrsx

Mawobo
Berichten van Mawobo
Onderwerpen van Mawobo
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Re: Zachte zwelling in vagina

Bericht door Mawobo » do 16 apr 2015 19:57

Hoi Mrsx,

Ach ja ik begrijp je goed... zoiets -en vooral 's nachts- niet kunnen relativeren! Gelukkig heb je een begripvolle man.
In het begin van mijn overgang had ik ook last van iets anders voelen in mijn vagina en kon ik dat ook absoluut niet plaatsen. En dat dit weefsel is, zou niet zo verwonderlijk moeten zijn. Je hebt drie kinderen gekregen. Bij mij is dit hierdoor toegenomen.
Hoor mij je hier geruststellen... terwijl ik de hele dag rondloop met pijn in de rug, spieren en ribben aan de linkerkant en dit ook niet kan relativeren en juist door die hypochondrie mijn lichamelijke klachten stimuleer...

groetjes Mawobo

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » do 16 apr 2015 21:26

Mawobo,

je made my day! dank je wel... erg he, pijntje hier pijntje daar.. ik laat mijn man nu dingen voor me relativeren want zelf lukt me dat echt niet meer, hij eet het op, liefdevol...... en dan eens per 4/5 weken een rondje psych om nog veel te verwerken en bij te tanken...
Ik denk echt dat ik zelf dingen kan voelen door mijn gedachte zodanig te beinvloeden dan is het er ook echt in mijn hoofd.. erg....helaas wel waar, maar zie het maar goed te sturen.. ik wil het leren!

Mrsx

Jojo43
Berichten van Jojo43
Onderwerpen van Jojo43
Menopauzejaar:

Bericht door Jojo43 » wo 22 apr 2015 14:12

Hoi,

Ik hou sinds ik gestopt ben met de pil een dagboekje bij met klachten en steeds in dezelfde periode heb ik last van een soort vaginale verzakking. Alles is opgezwollen, als ik op mijn fietszadel ga zitten dan doet het pijn en voelt het akelig tot in mijn buik. Mijn bekkenbodemspieren geven het dan volledig op. Na een paar dagen is dat dan weer weg om dus een maandje later, rond dezelfde tijd, weer terug te komen.

Ik voel me aan de ene kant prima zonder pil en zelfs met bepaalde overgangsverschijnselen maar ik ben aan de andere kant echt nog nooit zo'n lichamelijk wrak geweest als nu...

Groetjes
Jojo

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » do 23 apr 2015 11:16

Hallo dames

Ik heb het na laten kijken, voelde me echt een malloot (nu dat voel me ik al tijden..) en bij mij is het dus een cyste in mijn baarmoeder.. ik had het me dus niet verbeeld... maar goed als het goed is verdwijnt hij vanzelf weer en het zal ook wel weefsel zijn, nu ik tijdelijk niet menstrueer voel ik het dus niet.. dus misschien inderdaad menstruatie gerelateerd...

En Jojo je bent niet de enige, ik voel me en al tijden de mooie vrije vrouw niet meer, vrijen doe ik op een alternatieve manier.. want ergens zit er een knopje wat ik niet kan omzetten.. steekje hier steekje daar.. gek wordt ik er van..

Mrsx

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

huisarts heeft vagina bekeken alles zag er goed uit...

Bericht door Mrsx » zo 26 apr 2015 09:27

Hallo

Vraag ik me zomaar af, kan een huisarts (een oude getrainde weliswaar) dit goed beoordelen? hij zag een mooie baarmoedermond (en geen afwijkingen), het baarmoederslijmvlies zag er goed uit en hij zag verder geen rare dingen... hij dacht dat de menstruaties kort op elkaar puur hormonaal waren... jullie ervaringen of ben ik zo'n kneus die de huisarts niet eens vertrouwd?

Mrsx

Charisa
Berichten van Charisa
Onderwerpen van Charisa
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Bericht door Charisa » di 15 mar 2016 14:22

Beste Mrsx en allen die gereageerd hebben op haar bericht.

Het is, zag ik, een jaar geleden dat deze topic op het forum gezet is, maar omdat ik exact dezelfde klachten heb die Mrsx vorig jaar had, de huisarts ook absoluut niets verontrustends zag/voelde, heb ik via internet gezocht naar vrouwen die dezelfde klachten hadden, zodat ik het kan plaatsen/herkennen. Ook ik heb het gevoel dat er mogelijk sprake is van een cyste in de baarmoeder. Ik ken mijn lichaam door-en-door en het hoort er gewoon niet te zitten... Huisarts dacht dat het slijmvlies vanwege de hormonen tijdens de overgang tijdelijk is opgezwollen en gaf mij het advies 10 dagen af te wachten. Zwelling verdwijnt niet en ik wil eigenlijk precies weten wat er aan de hand is. Vragen aan allen die zich in het verhaal van Mrsx en mij dus ook herkennen...

* hebben jullie een echo laten maken, zodat duidelijk werd of er sprake is van een cyste? Een bioptie zie ik absoluut niet zitten en lijkt mij ook niet nodig

* is de cyste inderdaad vanzelf weg gegaan en hoe lang duurde dit?

Vast enorm bedankt voor reacties! Ik ben al zeer dankbaar dat er op deze site zoveel informatie en uitwisseling is!

Charisa

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » vr 18 mar 2016 16:37

Hallo Charisa

Ik heb vaker cystes gehad (alleen dan ganglion) en die knapte na ca 5 jaar.. eigenlijk ga ik er vanuit dat ook deze gewoon gaat verdwijnen..
Eerlijk gezegd heb ik ook geen idee hoe lang deze er al zit...ik voelde zoals ik het omschreef.. een soort zachte verdikking en omdat ik vaker menstrueer voel ik hem rondom die periode... eigenlijk allang al blij dat het een cyste was...
Ik heb nergens last van en dus laat ik het zo....

Mrsx

Charisa
Berichten van Charisa
Onderwerpen van Charisa
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Bericht door Charisa » vr 18 mar 2016 21:36

Hallo Mrsx,

Heel erg bedankt voor je antwoord. Zelf ben ik al midden in de overgang (54 jaar) en heb dit nog nooit ervaren.

Hartelijke groet, Charisa

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Friesje » di 23 jan 2018 18:27

Hallo,

Ik heb sinds zeker 2 jaar ook een zachte zwelling in mijn vagina. Op de grote schaamlip en dan aan de binnenkant.
Ik las dat de beide dames die reageerden de zwelling meer bij de baarmoeder hadden, maar bij mij zit het niet zo diep dus.
De huid ziet er net zo uit als de rest en ik heb er verder ook geen last van. Maar het is wel duidelijk te zien (met spiegel) en een beetje te voelen.
Ik heb het idee bij een cyste dat dat wat ' hard' aanvoelt of dat er wat in zit, maar dat idee heb ik bij mij totaal niet. Het is gewoon een zachte zwelling van 1 cm doorsnee of zo.

Ik heb me er dik 2 jaar totaal niet druk om gemaakt omdat ik er geen last van had, het niet groeit en er niet ' eng' uit ziet.
Maar nu las ik ergens dat een zwelling kan wijzen op...... en ik zit er ineens vreselijk over in.....
Slaat vast weer helemaal nergens op, maar dat doemdenken schijnt ook bij mijn overgang te horen :roll:
Ik kan wel bedenken dat iets wat er al zo lang, onveranderd zit en wat geen last veroorzaakt vast niet iets kwaadaardigs is, maar mijn gevoel en ratio zitten tegenwoordig zelden op 1 lijn helaas..

Ik moet me inhouden om niet direct (weer!!) naar de huisarts te gaan en vraag het daarom maar even hier: is mijn klacht herkenbaar?

Friesje

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » wo 24 jan 2018 07:43

Friesje

ook daar had ik een zwelling :) / dikke bult na een tijdje deed het ding enorm zeer (in mijn schaamlip) uit bittere ellende ben ik toch maar weer naar de huisarts gegaan... naast een cyste in mijn baarmoeder had ik er dus ook eentje in mijn schaamlip :( komt bij meer vrouwen voor... na een tijdje dacht ik weer dat mijn weer ongesteld was geworden.. maar het was de cyste die geknapt was.... zeer! ongekend... Huisarts gebeld en dit moest vanzelf overgaan...maar ze kunnen ook jaren blijven zitten in je schaamlip.....veel meer vrouwen hebben er last ook schijnt.. als ik nu een bobbel in mijn schaamlip zou hebben zou ik er niet eens meer voor naar de huisarts gaan.

Hopelijk heb ik je zo een beetje gerust gesteld...
Mrsx

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » wo 24 jan 2018 09:10

Bedankt Mrsx,

je hebt me zeker gerustgesteld; ik durf een doktersbezoek nu uit te stellen als dat ding verder niet veranderd tenminste.
Maar had jij die zwelling er ook al jaren zitten voordat hij uiteindelijk knapte?
Mijn borsten blijken trouwens ook vol te zitten met cystes, die ik soms wel en soms niet zelf kan voelen. Blijkbaar ben ik er gevoelig voor :( .

In ieder geval bedankt voor je antwoord!
groetjes,
Friesje

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » wo 24 jan 2018 13:11

Hallo

Een zwelling in mijn schaamlip ontdekte in een keer, geen idee hoelang hij er zat... na bijna een jaar had ik het idee dat het ding groter werd en ben ik toen maar weer naar de huisarts gegaan, ze controleerde de cyste in mijn baarmoeder en ook dus die bult in mijn schaamlip....nadat ze het geconstateerd heb ik maar het geaccepteerd tot dat hij een half jaar naar het huisartsenbezoek dus knapte...na het knappen heb ik nog weken die bult gevoeld en ineens wat hij dus helemaal weg...

Meestal heeft het te maken dat ze kunnen ontstaan door ingegroeide haartjes zo is mij verteld...

Mrsx

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » wo 24 jan 2018 14:23

Hallo,

Ah, helemaal duidelijk. Rare dingen kunnen we toch ook allemaal krijgen blijkbaar :shock:
Ik vind het alleen wel gek dat een cyste daar meestal ontstaat door een ingegroeid haartje: aan de buitenkant van de vagina klinkt dat logisch, maar die zwelling van mij zit echt op het roze, binnenste gedeelte en daar groeit geen haar, lijkt me....?
En die zwelling van van jou bij je baarmoeder, dat lijkt me helemaal eerder een hormonenkwestie. Ik heb eens ergens gelezen dat cystes vaker voorkomen bij oestrogeendominantie. Bij mezelf zou die verklaring wel kunnen kloppen; ik heb meer symptomen die daar op wijzen.
Maar goed, wie zal het zeggen, oorzaak maakt op zich ook niet zo veel uit. Weer een kwaaltje erbij....ZUCHT :|

groetjes, Friesje

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:

Bericht door Mrsx » wo 24 jan 2018 16:11

Hallo

Cyste in mijn baarmoeder zit er nog steeds, wordt niet groter, heb er geen last van... en huisartsen (dus door 2 nagevoeld en bekeken) vonden het geen noodzaak me ervoor door te sturen, dus maar accepteren en negeren.. en toen ik de assistente belde omdat het ding was geknapt in mijn schaamlip zei ze dat veel vrouwen daar met regelmaat last van hadden.... misschien zat die cyste er in mijn baarmoeder ook al jaren... geen idee...

Ik merk dat ik meer kan relativeren nu de overgang vordert zeg maar, ik heb nog steeds menstruatiegekwakkel, erg veel meegemaakt en veel stress zo nu en dan, dat gaat nu eenmaal niet samen.. ..misschien gaan de hormonen bedaren etc... geen idee ik leer meer sturen...

Begin van de overgang was ik echt hypochonder, gek werd ik van mezelf vnl. en dan die eeuwige angst voor artsen... (mede door vele misdiagnoses etc)...
Psycholoog gaf me inzicht in hormonen, verleden en heden...ben veel minder onrustig en voorheen...

Ik geniet zoveel mogelijk van elke dag en wat ik kan.. leer nog iedere dag bij...

Mrsx

Sannie1412
Berichten van Sannie1412
Onderwerpen van Sannie1412
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie1412 » do 25 jan 2018 14:54

Hallo Dames,

Ik heb al zo,n 2 jaar een cyste op mijn linker eierstok en soms voel ik het ook steken dus weg is hij helaas niet, maar ik wist niet dat het door de overgang kan komen?
Ik moet volgende week dinsdag naar de overgangspoli waar ook twee vrouwelijke gynaecologen zitten :-) Ik had destijds toen een mannelijke en dat was geen pretje die ramde zo dat echo ding naar binnen pfffff en deed behoorlijk pijn! Heb ik hem ook gezegd kreeg ik als antwoord je bent wel heel gevoelig van binnen! Ja duhhh ben een vrouw hahaha

Maar goed ik vraag wel weer een echo ding om te kijken hoe het met de cyste gaat dit keer bij de vrouwelijke :-)

Sannie1412

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht