Rugpijn/slappe banden

In het bekken liggen de blaas, plasbuis, baarmoeder, vagina en endeldarm. Spier en bindweefsel houden de organen op hun plaats en ondersteunen ze.
Saranna
Berichten van Saranna
Onderwerpen van Saranna
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Rugpijn/slappe banden

Bericht door Saranna » wo 12 mei 2004 12:48

Hallo allemaal,

Ik heb tijdens mijn menstruatie last van mijn onderrug, soms mijn buik en liezen.
Dit kan zo pijnlijk zijn dat ik niet kan stilstaan zonder te vergaan van de pijn. In de loop van de dag wordt dit dan beter, het voelt als in mijn zwangerschap toen de baarmoederbanden slapper werden en alle spieren rondom het bekken meededen.

Als ik niet zoveel last heb dan komt het ook vaak voor dat als ik lang stilsta ik bijna moet worden opgeduwd om weer te kunnen lopen, zo stijf.
Herkennen jullie dit?

Saranna

InekeBB
Berichten van InekeBB
Onderwerpen van InekeBB
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Rugpijn/slappe banden

Bericht door InekeBB » wo 12 mei 2004 14:09

Ja Saranna,

ik herken dat gevoel.
Bandenpijn wordt dat in de zwangerschap genoemd meen ik met te herinneren.

Ik zou niet weten wat ik er aan kan doen. Niet te lang stilstaan, dat is het enige wat ik doe. Ik heb het niet alleen tijdens de menstruatie, maar eigenlijk altijd.

Groetjes,

Ineke

Donna
Berichten van Donna
Onderwerpen van Donna
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Donna » di 23 nov 2010 20:41

Hallo dames,

Ik heb even een vraagje hopelijk herkent iemand dit.Ik heb het vermoeden dat ik banden pijn heb. Is een soort pijn of er een spier van lies naar schaambot bijna constant zeer doet, behalve als ik lig heb ik geen last. Wel doet soms aan die kant mijn heup en rug zeer. Ook als het erg is, is het net of het helemaal stijf aan voelt.
Soms als ik me omdraai is het net of ik een spiertje zeer doet net boven het schaambot. Kun je aan 1 kant bandenpijn hebben? Ik weet niet meer of ik dit bij mijn zwangerschappen had.Ik hoop op veel reacties.

Groetjes Donna. :?:

Geldrop01
Berichten van Geldrop01
Onderwerpen van Geldrop01
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Geldrop01 » zo 16 jan 2011 10:43

Hoi Donna,

Wel een late reactie, maar ik heb je bericht net pas gelezen omdat ik er naar ben gaan zoeken!Ik heb nl. precies hetzelfde zoals jij het beschrijft. Ik heb geen baarmoeder meer en ben er van de week mee naar de dokter geweest omdat ik soms bijna niet kan lopen van de pijn.
Ik dacht zelf aan een versleten heup zo'n pijn heb ik soms. Heel raar.... het is er nl. niet altijd.
De huisarts denkt een soort spierpijn en heb nu spierverslappers gekregen voor 2 weken. Helpt dat niet dacht hij aan fysio. Ben nu een week aan het slikken maar helpt nog niet echt.
Ben benieuwd hoe het inmiddels met jou gaat. Ik ga zeker terug als het na de volgende week niet minder of over is en anders vraag ik om foto's te laten maken.
Ben benieuwd of er nog meer mensen last van hebben. Ik lees het graag!

Groetjes Geldrop

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Carry » vr 25 feb 2011 20:51

Hallo dames,

ik herken dit ook. Ik ben nu 4 jaar in de overgang en had deze slappe banden het heftigste in de eerste jaren van de overgang, nu wordt het minder. Toch vaak nog last van onderrugpijn. In het begin leek het of mijn hele bekken los zat, en de banden geen steun meer gaven. De spieren waren daardoor zo overbelast dat ze helemaal verkrampten. Ik heb veel fysio gehad en aan yoga gedaan. mijn lijf is nu leniger dan ooit, en de verkrampte spieren heb ik ook niet meer. Vaak nog wel een vervelende periode van onderrugpijn en de pijn is nooit helemaal weg.

Het heeft veel ellende bezorgd, maar nu gaat het langzaam beter. Steeds langere periode dat het redelijk gaat, maar af en toe een lastige week. misschien geeft dit jullie moed?

Groetjes,
Carry

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » zo 27 feb 2011 18:41

Hoi dames,

Die rugpijn en verkramping steeds herken ik goed, Carry. Heel vervelend is dat. Je blijft er daardoor mee aan de gang. Dan weer stijf, dan weer spierpijn wat weer afvalstoffen geeft waardoor de boel weer verkrampt enz.. Een cirkel waar je bijna niet uitkomt. Hormonen werken er ook nog eens op.
Heel fijn te lezen dat er dus wel iets aan te doen is met yoga e.d. Dat geeft mij een impuls om ook zoiets te gaan doen.

Ik heb ook gelezen dat je rompspieren je rug mee moeten gaan dragen omdat er anders teveel last op je onderrug komt. Omdat de spiermassa afneemt in deze fase is het logisch dat de rug meer belast wordt. Ik ga proberen de spieren van mijn rug en ook lijf te versoepelen en te versterken. Ik hoop dat het helpt want ik ben mijn rugpijn echt wel behoorlijk zat.

Sterkte voor jullie, Jamilla.

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:

Bericht door Carry » ma 28 feb 2011 12:04

Hallo Jamilla en en andere lotgenoten,

Mij heeft het in ieder geval geholpen om yogaoefeningen te doen. Ik doe speciale oefeningen nl. kringspieroefeningen of wel healthgym. Mijn lijf is sterker en leniger geworden. Het kost wel tijd, elke dag oefenen is belangrijk.
Die verkrampte spieren had ik heel erg, in mijn rug, billen en benen, maar is nu weg. Het zit alleen nog in de onderrug. Ik ben natuurlijk inmiddels verder in de overgang, maar ik weet zeker dat de yoga mee heeft geholpen.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Groetjes,
Carry

Donna
Berichten van Donna
Onderwerpen van Donna
Menopauzejaar:

Bericht door Donna » ma 28 feb 2011 20:53

Carry,

Fijn hier eens wat over telezen, word weinig over geschreven. Maar een vraagje aan jou, had jij dat ook aan een kant?

Groetjes onna.

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:

Bericht door Carry » ma 07 mar 2011 20:38

Hallo Onna en de anderen,

bij mij lopen verschillende dingen door elkaar. Ik heb een aantal jaren last van mijn bekken en was in behandeling bij een bekkentherapeute. Deze klachten begonnen toen mijn overgang begon. Het ging na 4 jaar klachten eigenlijk steeds beter, de pijn werd steeds minder en ik kon beter functioneren. Het zat voornamelijk in mijn rug aan de rechterkant, totdat ik in januari hele erge buikkrampen met hele andere rugpijn aan de linkerkant kreeg. Die klachten had ik wel al eerder gehad, maar de gynaecoloog vond geen oorzaak. Tot vorige maand: er werd een cyste gevonden aan de linker eierstok. Waarschijnlijk heeft hij er al jaren gezeten, maar hij was moeilijk te zien met de echo. Met een kijkoperatie is hij verwijderd en waren de buikkrampen meteen weg.

Wat wel vervelend is dat de rechterkant van de onderrug, die net stabiel werd, weer een flinke klap heeft gehad. Wat dat betreft is het flink balen en moet ik alle moed verzamelen om de stijgende lijn weer te pakken te krijgen. Daarom zoek ook nu weer steun op dit forum.

Ik vind het wel van belang niet alle klachten op de overgang te gooien met het idee, oh... de overgang, dan gaat het vanzelf wel over. Soms is een behandeling nodig bijv. bij een gynaecoloog of bekkentherapie. Bekkenklachten steken vaak de kop op bij hormoonschommelingen, niet alleen tijdens zwangerschap, maar ook tijdens de overgang. Mijn advies dus, neem geen genoegen met het oordeel van de huisarts, maar vraag een verwijzing als het nodig is.

Groetjes, Carry

Carry
Berichten van Carry
Onderwerpen van Carry
Menopauzejaar:

Bericht door Carry » ma 07 mar 2011 20:44

Donna,

ik heb veel gelezen over bandenpijn/ bekkeninstabiliteit, je kunt het zeker aan een kant hebben, maar aan twee kanten kan ook.
Waarom niet een naar een bekkentherapeute? Als je een goede hebt kan zij testen doen en met een echo de diagnose bevestigen. Het goede nieuws is: je kunt er iets aan doen. Er is een goede site voor bekkentherapie, misschien heb je er iets aan?

Succes, Carry

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht