Droge slijmvliezen/branderig gevoel

In het bekken liggen de blaas, plasbuis, baarmoeder, vagina en endeldarm. Spier en bindweefsel houden de organen op hun plaats en ondersteunen ze.
Bessie
Berichten van Bessie
Onderwerpen van Bessie
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 57

Droge slijmvliezen/branderig gevoel

Bericht door Bessie »

Beste dames,

Na een ellendig weekend ben ik vandaag naar de huisarts geweest.
Wat is er aan de hand?
Vorige week dacht ik eerst dat ik blaasontsteking zou krijgen, moest veel plassen en het brandde ook wat. Op een gegeven moment werd het me duidelijk dat de branderigheid niet bij het plasgedeelte zat maar iets meer in het midden, bij mijn vagina. Toen ik daarbij ook wat afscheiding kreeg herkende ik het meer als een schimmelinfectie. Ik ben naar de drogist gegaan en heb een kuurtje gehaald (zes dagen een crème om in te brengen)
Na drie dagen leek het dat de branderigheid en irritatie zich verplaatste naar de buitenkant. Ik had omdat de crème wegloopt weer eens maandverband gekocht. Omdat ik vroeger altijd gevoelig was voor de super absorberende merken, heb ik de gewone standaard dikke 'speklappen' gekocht.
Ook die hebben best een stug laagje, en ik vond het meteen al niet prettig aanvoelen, maar ik moest toch wat?

Het werd er al met al niet beter op. Ik kreeg nu ook jeuk. Die jeuk ging door naar achter.
Ineens was daar ook weer die aambei die af en toe voor ongemak zorgt. Dat ook nog! En zaterdag gebeurde het, met de ontlasting voelde ik in een keer een hele gemene snerpende pijn. Ik wist niet wat me overkwam! Ook nog een plasje bloed in de wc, het wc papier doordrenkt. Wat een pijn, en wat voelde ik me ziek!

Met veel pijnstillers ben ik de dag doorgekomen en ik wist niet wat nou meer zeer deed, de voorkant of de achterkant.
Op een gegeven moment ben ik gaan kijken met een spiegeltje. Ik verwachtte zo ongeveer een slagveld te zien, maar eigenlijk viel dat reuze mee.
De aambei was geslonken, en alleen mijn vagina was wat roder dan normaal (denk ik want ik lig niet dagelijks te kijken met een handspiegel). Wel zag ik op de linkerkant van mijn buitenste schaamlip 3 pukkeltjes die er ook vurig uitzagen. Voor de duidelijkheid: het waren géén blaasjes.

Zondag ging het niet veel beter en daarom heb ik vandaag een afspraak met de huisarts gemaakt.

Die constateerde een fissuur waarvoor ik een zalf heb gekregen. Als ik lees over deze kwaal dan vraag ik me af of er mensen zijn bij wie dit wél weer goed is gekomen. Ik word niet vrolijk van die verhalen: twee keer per dag smeren, na twee weken pas verbetering mogen verwachten en na zes weken controle of het inderdaad afgebouwd mag worden als de genezing voldoende is.
Voor de schraalheid aan de voorkant kreeg ik het advies om met zinkzalf te smeren.

Over mijn vagina kon de h.a. geen uitsluitsel geven, maar ze dacht wel dat het heel goed herpes kan zijn. Dat was of ik een klap in mijn gezicht kreeg.
Heeft u een vaste partner? vroeg de dokter en nog wat vragen over wat voor mij geen dagelijkse seksbelevingen zijn.
Allemaal zaken die bij mij in elk geval niet aan de orde zijn. Wat zal dat mens niet denken zei ik tegen mijn man, dat we een wild weekend beleefd hebben, schraal van voren, gescheurd van achteren. Die reageerde met dat dat vragen zijn die een arts wel moet stellen, en dat ze natuurlijk van alles op het spreekuur te zien krijgt. Nou ja, ik vond het ronduit gênant en hij zat er niet bij!

Maar dat ik wel merk dat alles de laatste tijd wel een stuk droger aanvoelt. Zo droog dat ik eigenlijk nooit meer een inlegkruisje nodig heb, en dat ik er eigenlijk van overtuigd ben dat dat de oorzaak is van de schraalheid en dat schrijnende gevoel. En dat ook dat kloofje is ontstaan door de droogte van het slijmvlies.

Herkent iemand deze combinatie van klachten? Beschadiging door droogte?

Vr. groet, Anita
Wiesje
Berichten van Wiesje
Onderwerpen van Wiesje
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd: 58

Re: Droge slijmvliezen/branderig gevoel

Bericht door Wiesje »

Nou Anita,

jou verhaal had mijn verhaal kunnen zijn.
Alleen ik ben er niet mee naar de HA gegaan.
Ik merk wel dat als ik ver moet fietsen het er niet beter op wordt.
Het komt en gaat. Soms gaat het een paar dagen goed en dan ineens heb ik weer een kloofje.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik sinds het krijgen van mijn kids getekend ben door lastige littekens, en die spelen nu ook meer op.
Ik heb er dacht ik hier op het forum ook al eens over gelezen.
Succes met dit alles.

groetjes Wiesje
Jans52ha
Berichten van Jans52ha
Onderwerpen van Jans52ha
Menopauzejaar:
Leeftijd: 55

Bericht door Jans52ha »

Hallo.

Ik loop al een paar maanden met een heel vervelend probleem. Ik heb een aantal keer blaasontsteking gehad achter elkaar. Weg gekregen met dmannose en cranberry pillen. Maar ik blijf last houden van een schraal en branderig gevoel in de vagina. Diep er in. Ook vaak gevoelige baarmoedermond. Net of er wat tegen aan duwt. Dat is zo vervelend gevoel. Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven. En kan iemand mij vertellen hoe het voelt om vaginale droogte te hebben? Is dat soms waar ik last van heb? Is dat een constante pijn of in vlagen? Ik kan het nergens op internet duidelijk vinden. Wel met vrijen en zo. Maar ik bedoel op de dag hoe dat dan voelt. Ik ben er echt klaar mee. Bah. Please reageer uitgebreid.
Bedankt.

Groetjes Jans
Anonima
Berichten van Anonima
Onderwerpen van Anonima
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Anonima »

Hallo

Ik ken 't ook. Bij mij is al ongeveer een jaar geleden vaginale atrofie vast gesteld. Kreeg ik Synapause voor, de vaginale crème met hormonen. Die vond ik niet fijn (de lijst bijwerkingen is lang en je moet lang gebruiken) dus ik ben een alternatief gaan zoeken. En gevonden. Het alternatief is hyaluronzuur. Dat zit in Premeno Duo (wordt hier op het forum vaker genoemd) of Hyalofemme vaginale gel. Ik ben die laatste gaan gebruiken en oh wonder, mijn vagina herstelde! Eigenlijk zo goed, dat ik steeds minder vaak ging gebruiken en dacht dat ik het met alleen de buitenkant insmeren (met Lanette crème) wel redden zou.
Tot ik vorige week ineens een ontzettende blaasontsteking kreeg.. en die heb ik al heel lang niet meer gehad! De antibiotica kuur is nu op, maar het schrijnt/brandt nog steeds. Weet niet zeker of het mijn plasbuis of mijn vagina is.. Anyway, ik ben er van overtuigd dat het feit dat ik gestopt ben met de Hyalofemme voor de ontsteking heeft gezorgd. Als de zuurgraad c.q. het milieu rond je vagina goed is, is dat hele gebied (dus ook de plasbuis) meer bestand tegen schimmels en infecties. Ik ga dus maar weer gauw terug aan de Hyalofemme..

In antwoord op jouw vraag trouwens Jans; ik had vooral veel last van branden/schrijnen/jeuken overdag. Kon bijna geen spijkerbroek meer aan! Was me de hele dag bewust van mijn 'onderkant'. Na het hele drogisterij-schap tegen droge vagina geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk bij de huisarts, die dus vaginale atrofie vaststelde en me hormonen voorschreef. Waarbij ik, zoals ik hierboven schreef, ben overgestapt op een hormoon-vrij alternatief.

Dat wat jij schrijft, dat je vaginale droogheid alleen merkt met seks, nou nee. Ik had er gewoon overdag last van!

Anonima
Jans52ha
Berichten van Jans52ha
Onderwerpen van Jans52ha
Menopauzejaar:

Bericht door Jans52ha »

Hallo...

wat ben ik ontzettend blij met jou bericht. Ik had de hoop al opgegeven dat er iemand zou reageren. Maar jij hebt echt duidelijk bewijs dat het midden dat je gebruikt hielp. Gauw weer mee beginnen inderdaad. Die blaasontsteking is zo vervelend. Ik ben er ook erg op gefocust om het niet meer te krijgen. Te denk ik vaak...alles voel ik van onderen. Nu ook weer dat vreselijke branderig gevoel.. het beheerst mijn doen en laten.

Ben intussen naar de dokter en gynaecoloog geweest. Die constateert ook een te gespannen bekkenbodemspieren. Dus dat is niet hetzelfde als jij hebt? Of kan dat ook? Vaginale atrofie? Nogmaals bedankt voor je antwoord. Je hebt elkaar nodig.
Hopelijk mag het bij jou ook gauw weer de goede kant op gaan. Elke dag pijn daar van onderen maakt je soms echt wanhopig.

Groetjes Jans
Carmiggelt
Berichten van Carmiggelt
Onderwerpen van Carmiggelt
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Carmiggelt »

Anonima schreef: di 06 okt 2020 17:47In antwoord op jouw vraag trouwens Jans; ik had vooral veel last van branden/schrijnen/jeuken overdag. Kon bijna geen spijkerbroek meer aan! Was me de hele dag bewust van mijn 'onderkant'. Na het hele drogisterij-schap tegen droge vagina geprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk bij de huisarts, die dus vaginale atrofie vaststelde en me hormonen voorschreef. Waarbij ik, zoals ik hierboven schreef, ben overgestapt op een hormoon-vrij alternatief.
Beste dames,

Ik ben nieuw op dit forum en wel omdat ik nu toch eindelijk wel behoefte had aan een concreet iets voor mijn gevoelige en geïrriteerde huid rondom vulva en anus. Volgende stap voor mij: Lanette crème proberen. Ik ben benieuwd.

Vorig jaar begonnen bij mij voor het eerst de klachten die Jans heel treffend heeft omschreven: Maar ik blijf last houden van een schraal en branderig gevoel in de vagina. Diep er in. Ook vaak gevoelige baarmoedermond. Net of er wat tegen aan duwt. Dat is zo vervelend gevoel. Hopelijk kan iemand mij hier antwoord op geven.

Het was voor mij de aanleiding om niet langer een broek te dragen op de fiets, maar leggings en elastische rokjes te gaan dragen. Gelukkig kon en kan ik me dat op mijn werk veroorloven. Hoewel broek dragen toch wel echt de norm is ;-), maar dat terzijde.
In de loop van de tijd gingen de pijn (ik had in het begin ook flinke pijn) en het nare gevoel (alsof er iets hards tegen de vagina/baarmoederwand duwt) langzaam voorbij. Maar het kwam ook weer terug. En ging weer weg. Tientallen keren heb ik dat patroon meegemaakt in de afgelopen anderhalf jaar. Gelukkig nooit meer zo hevig als de eerste keer. Ik begon ook iets van een patroon te herkennen: de pijn komt op in de loop van de avond (vaak op zondagavond, god knows why) en is gelukkig de volgende dag verdwenen. In de nacht heb ik nergens last van. Nu ik dit al vaak heb meegemaakt ben ik niet meer zo bang voor eventuele invaliderende gevolgen van de pijn (ik ben wel een beetje een stresskip).

Nu heb ik dus last van een gevoelige en geïrriteerde huid, zie boven. Privé zit ik in heel zwaar weer op het moment, dus alle kleine beetjes die op andere vlakken wat verlichting geven, zijn heel welkom. Dank jullie wel vrouwen, voor deze posts!

Carmiggelt
Anonima
Berichten van Anonima
Onderwerpen van Anonima
Menopauzejaar:

Bericht door Anonima »

Hallo dames,

Fijn Jans, dat je wat aan mijn bericht hebt gehad! Nee, bij mij is alleen vaginale atrofie vastgesteld. Geen gespannen bekkenbodemspieren. Hoewel ik daar wel eens van gehoord heb. Ik schrijf ook wel eens mee in een besloten Facebook groep voor dames in de overgang en daar komt het wel eens langs. Het branden na mijn recente blaasontsteking is inmiddels weer over, trouwens. Gebruik nu ook trouw mijn Hyalofemme gel weer.

Ik weet inmiddels dat droge slijmvliezen je een hele hoop ellende kunnen bezorgen. Van jeuk en irritatie tot branden, schrijnen en doodgewoon pijn. Ik las altijd over 'pijn bij seks' maar daar klopt niks van.. Het doet dus gewoon de hele dag pijn! Ik heb mijn onderkant inmiddels weer redelijk in conditie, maar daar moet ik dan ook behoorlijk wat voor doen. Ik gebruik 2x per week dus die vaginale gel en ik smeer 2x per dag met Lanette crème (gewoon drogist huismerk). En niet overslaan en denken 'het gaat wel' want de ellende komt gelijk terug.

Carmiggelt, jij ook sterkte! En als de crème niet genoeg werkt: zet je over je schaamte heen en ga naar de huisarts. Ik heb ook een tijdje de hormonen crème van de huisarts gebruikt tot het ergste over was, toen pas over gegaan op hormoon-vrije alternatieven.

Anonima
Carmiggelt
Berichten van Carmiggelt
Onderwerpen van Carmiggelt
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Carmiggelt »

Hallo dames

Ik heb de Lanette crème een paar keer gebruikt en dat gaf enige verlichting. Ik kreeg na verloop van tijd wel het gevoel dat er een 'Labello-effect' zou kunnen ontstaan. Daarmee bedoel ik een soort afhankelijkheid die ontstaat als gevolg van dagelijks gebruik. Ik krijg snel schrale lippen (heb überhaupt van kleins af aan een droge huid) en in mijn studententijd gebruikte ik dagelijks Labello. Op de een of andere manier hield dat juist het probleem van de schrale lippen in stand. Toen ik ermee stopte, had ik een week lang bovengemiddeld last van schrale lippen, maar daarna werd het vanzelf minder. Daar heb ik van geleerd om spaarzaam te zijn met zalfjes/smeren. Ik vermoed dat Lanette crème eenzelfde effect als Labello heeft, en dat er een afhankelijkheid ontstaat. Op de tube staat ook: voor dagelijks gebruik. Ik weet niet of dat een commerciële of medische achtergrond heeft. In elk geval trek ik me daar maar niets van aan.
Verder is gelukkig de ergste stress die ik in de afgelopen tijd heb gehad voorbij. Voor mij betekent dat dat ik weer terug kan gaan naar mijn normale manier van leven. Normaal eten, normaal werken, normaal thuis zijn, normaal slapen etc. Ik hoop eerlijk gezegd dat daarmee mijn bekkenbodemklachten vanzelf ook een klein stukje verminderen. Als ik eraan denk, zal ik daarover nog eens een berichtje posten. Als iemand geïnteresseerd is in de 'voortgang, dan kan die mij een berichtje sturen.

@Anonima: ik heb me niet geschaamd om naar de huisarts te gaan. Ik ben voor mijn klachten naar de huisarts gegaan, en ben doorverwezen naar de gynaecoloog. Die vond geen afwijkingen en was er zelfs van overtuigd dat ik geen schimmelinfectie had (wat ik, zo bleek uit de kweek, wel bleek te hebben op dat moment). Ook door een andere gynaecoloog (bij wie ik 'loop' omdat er milde afwijkingen zijn gevonden bij het vijfjaarlijkse uitstrijkje in het kader van het baarmoederhalskankeronderzoek) is niets gevonden. Ja, een verhoogde FSH (bloed geprikt op bepaalde hormonen), wat betekent dat ik de overgang nader. Dus tja, dat allemaal achter de rug hebbend, was dit forum op een goed moment een goede optie!

Veel succes dames. En sterkte!
Carmiggelt
Jans52ha
Berichten van Jans52ha
Onderwerpen van Jans52ha
Menopauzejaar:

Bericht door Jans52ha »

Hallo dames.

Ik kijk gedurig of er weer reacties op staan. Ik loop nu al een poosje bij de bekkenbodem therapeut. Dacht eerst iets verbetering te vernemen. Maar is weer terug bij af. Echt een drama.
Ik ga zo twijfelen of ik wel op het juiste adres ben. Vandaag weer beginnende blaasontsteking. Gelijk weer extra dmannose geslikt. Het is altijd branderig en het prikt vaak van onderen. Echt het janken staat voorop. Hopeloos. Als je dit je hele leven moet hebben is het geen leuk vooruitzicht. Jeuk heb ik niet. Hoop op elke goede tips van jullie. Sex hebben...moet er niet aan denken. Als je bekkenbodemspieren te gespannen staan moet je het met therapie proberen op te lossen. Voor hoofdpijn kun je paracetamol of zo nemen. Maar hiervoor is niks. En als het met oefenen niet lukt wat dan? Daarvan kan ik echt in paniek raken. Dat doet er natuurlijk ook niet goed aan. Bah Please help me.

Groetjes Jans
Anonima
Berichten van Anonima
Onderwerpen van Anonima
Menopauzejaar:

Bericht door Anonima »

Hi Jans,

ik hoop dat het ondertussen wat beter met je gaat! Het blijft gesukkel.. ik dacht dus dat ik het onder controle had, met mijn smeer-en-spuit-regime met drogisterij middelen, maar desondanks begonnen de klachten toch vrolijk weer opnieuw! Lage buikpijn, gevoel van druk in mijn binnenste en irritatie aan de buitenkant (vagina of plasbuis? wie zal het zeggen?) en constante 'plasdrang'. Kortom; je denkt aan een blaasontsteking. Gecheckt, uiteraard is de urine schoon. Dus in arre moede maar weer naar de huisarts..
Moraal van het verhaal; het komt dus allemaal echt door de vaginale atrofie. Die slijmvliezen slinken en alleen smeren met van alles en nog wat is dan echt niet genoeg! Ze weet dat ik anti-hormoon ben en ik die synapause (vaginale zetpillen met oestrogenen) eigenlijk niet wil, maar ze adviseerde me 'me maar even kwaad te maken' en er toch maar weer mee te beginnen. En dan na de begindosis van twee weken elke dag over te gaan op de onderhoudsdosis (2x per week) voor zeker een half jaar. Zodat de slijmvliezen weer verdikken en voller worden. Ik ben overstag gegaan en ermee begonnen. En ik moet zeggen; ik ben inmiddels weer klachtenvrij.

Anonima
Plaats reactie