Ik heb me zo geschaamd

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Glowy
Berichten van Glowy
Onderwerpen van Glowy
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Ik heb me zo geschaamd

Bericht door Glowy » do 26 nov 2009 15:31

Hallo allemaal,

Ik ben Yvonne, ik ben 46 en ben al een tijdje in de overgang.
Ik ben gisteravond boodschappen gaan doen en had aan man en kinderen gevraagd of ze de tafel wilden opruimen en de borden in de vaatwasser wilden zetten.
Ik kwam terug...en ze hadden niets gedaan, ze waren iets op tv het kijken en waren daardoor vergeten op te ruimen.
Ik ben zo ontzettend uit mijn slof geschoten, ik heb zo staan schreeuwen, dat ik me gebruikt voel als schoonmaakster. Dat ik ook overdag werk, dat ik ook eens moe ben en ging zo echt een tijdje door.
Mijn man en kinderen keken me aan alsof ik van een andere planeet kwam.
Hebben jullie dat ook, dat je fluitend de deur uit gaat en dan opeens bij thuiskomst heel kwaad kunt worden voor 4 borden?
Ik heb me later zo geschaamd :oops: wat ik allemaal heb gezegd, dat ik er zelf van moest huilen.
Het meest heb ik het nog met mijn man te doen... 2 pubers in huis... en de vrouw in de overgang.
Ik hoop dat die boze buien niet te vaak voorkomen.. want zo ben ik helemaal niet van nature.

Groetjes, Yvonne

Elianne
Berichten van Elianne
Onderwerpen van Elianne
Menopauzejaar:

Re: Ik heb me zo geschaamd

Bericht door Elianne » do 26 nov 2009 17:01

Hallo Yvonne,

Medelijden hebben omdat ze ervoor kozen voor de tv te gaan zitten i.p.v eerst even de tafel af te ruimen?

Niet boos mogen worden als ze hun tv-programma belangrijker vinden dan jouw vraag?

Je ontploft niet omdat het je nu pas voor het eerst irriteert.
Dit gaat inderdaad niet over 4 borden, maar over een moeder met wie als mens te weinig rekening wordt gehouden. Anders ontplof je niet.
Er is blijkbaar meer nodig dan 'gewoon vragen iets te doen' om je gezin bij te brengen dat ze dienen te delen in verantwoordelijkheden.

Waarom jezelf pijnigen met schuldgevoel. Zij maakten de keus om niet af te ruimen en te kiezen voor de tv.

Elianne

Millie
Berichten van Millie
Onderwerpen van Millie
Menopauzejaar:

Bericht door Millie » vr 27 nov 2009 21:03

Hallo dames,

Bij mij gebeurt hetzelfde. Vraag je of ze iets willen doen is het na enkele dagen nog niet gebeurt. Ik schiet dan ook uit mij slof.
Ik kan me over alles en nog wat ergeren. Ze zijn gewend dat ik altijd alles heb gedaan zonder te zeuren.
Durven ze soms ook nog een opmerking te maken dat het toch eens tijd wordt dat de vloer gedweild moet worden.
Ik trek het me dan aan en zegt mijn man dat ik dat niet moet doen. Maar ja ik ben toch degene die voor alle poetswerk zorgt.
Voor wie is die opmerking dan bestemd?

Helaas komt het bij mij regelmatig voor dat ik me over diverse dingen erger en dan mijn boosheid er uit gooi.
Plotseling is iedereen heel erg behulpzaam voor 1 dag en daarna gaan we weer terug naar vroeger.

Ik ben vorige week voor de eerste keer naar een overgangsdeskundige geweest. Zij zegt dat dit allemaal komt door de innerlijke onrust en die gaan we proberen aan te pakken. Maar ja, ik zit al een jaar met paniekaanvallen, hartkloppingen en innerlijke onrust.
Hoe lang zal het nog duren voordat ik mezelf weer onder controle heb. De vraag is of mijn man het nog met mij kan uithouden totdat het over is. Tevens komt bij mij ook vaak het idee om weg te gaan om van het gezeur en onbegrip weg te zijn.

Groetjes Millie

Elianne
Berichten van Elianne
Onderwerpen van Elianne
Menopauzejaar:

Bericht door Elianne » za 28 nov 2009 01:21

Millie schreef:
vr 27 nov 2009 21:03
De vraag is of mijn man het nog met mij kan uithouden totdat het over is.
Hoi Elianne,

Dat is niet de vraag die ik me stelde in die tijd.
Voor mij was de vraag: Wil ik nog wel verder met een partner, die zo met me omgaat.

Hij zal ook naar zichzelf moeten kijken en in hemzelf iets moeten veranderen.

Je overgangsconsulente kan wel zeggen dat het komt door jou innerlijke onrust, maar dat vind ik wel heel gemakkelijk alle verantwoordelijkheid maar afschuiven op de vrouw in huis. Dan dien je op zijn minst de onrust te duiden.
En die is o.a. dat je meer waardering nodig hebt voor wie je bent en wat je altijd doet en deed in gezin en relatie. Die krijg je tot nu toe niet. Van die ongelijkwaardigheid wil je af.

Je gezin/relatie lijkt niet bereid of niet in staat jou die waardering te geven. Moet jij dan aangepakt worden? Zodat zij ontzien blijven?
Dat is de toch de wereld op zijn kop.

Het verlangen naar waardering en gelijkwaardigheid dat verdwijnt niet meer hoor. Dat blijft de kop op steken, hoe hard je jezelf ook laat aanpakken.

Elianne

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd nu: 58

Bericht door AnnaH » zo 29 nov 2009 17:01

Hoi allemaal,

Over het 'ontploffen' zei iemand laatst tegen me: op het achterste van je tong zit je kern van waarheid.
Eerst vliegt de boosheid of irritatie er uit en daarachter komt het verlangen. Met het 'nee'' maken we ruimte voor wat we wel willen.
Overgens merk ik bij mezelf dat het uit de slof schieten minder vaak voorkomt doordat ik nu meer geleerd heb om mijn grenzen te stellen voordat het te laat is. Maar het is wel een ingewikkeld proces hoor, vind ik, om me niet schuldig te voelen dat ik iets voor mezelf wil vragen.

Hartelijke groet,
Anna

Els
Berichten van Els
Onderwerpen van Els
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Bericht door Els » zo 29 nov 2009 17:46

AnnaH schreef:
zo 29 nov 2009 17:01
op het achterste van je tong zit je kern van waarheid.
Ja precies Anna,

Woede heeft een reden. Die komt niet uit het niets. Die zegt iet over wat je niet meer wilt, of niet meer kunt dragen of verdragen.

Ik kan het alleen maar onderschrijven Anna. Ruimte maken om te ontdekken wat je nu nodig hebt. Stilstaan bij je boosheid in plaats van die proberen uit te bannen.
Ja, daar heeft de omgeving soms ook last van. Maar dat geeft niks. Van hen wordt immers ook een verandering gevraagd. Wie bij je wil blijven komt daar niet onderuit.

Els

Glowy
Berichten van Glowy
Onderwerpen van Glowy
Menopauzejaar:

Bericht door Glowy » ma 30 nov 2009 22:19

Hallo

Ik denk toch dat het geholpen heeft dat... uit mijn slof schieten.
Ik heb nu samen met mijn kinderen en mijn man een lijstje gemaakt wie wat in het huishouden doet.
Mijn dochter van 16 begon al te puffen voordat ik de eerste letter op papier zette.
Ik heb ze duidelijk gemaakt als ze zo gemakzuchtig blijven en mij maar voor alles in het huishouden laten opdraaien, dat ik dan een paar dagen of misschien wel weken naar mijn moeder ga.
Daar zijn ze wel van geschrokken.
Ik heb nog nooit zo'n luizen weekend gehad :)

Dan is er geen gedoe in huis...en iedereen kan dan ook meer van alles genieten.
En niet zoals eerst dat ik nog niet gezeten heb van 17:00 uur tot soms wel 22:00 uur.
Kreeg ik ook nog eerst de schuld dat ik nooit iets uit handen wilde geven.
Dat klopt ook wel ... maar nu ik aan mezelf meer dan genoeg heb ... kon ik dat er gewoon niet allemaal erbij hebben.
Maar wat fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben die het even allemaal zat is.

Groet, Yvonne

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Charamber » wo 02 dec 2009 19:15

Hallo

Ik heb ook dat boos worden hoor, en dan raas ik maar door, dan komt er gelijk een heel festijn aan dingen die ik niet leuk, erg of ongehoord vind!!
Niks mis mee, het komt vaak ook omdat ik het zo op laat lopen zeg maar, die dingen lopen gewoon op en dan ineens is mijn potje vol en voila, mijn dochters klagen vooral over het feit dat ik dan een tijd door raas, maar goed ik maak me er verder eerlijk gezegd niet druk over hoor, ik heb er een die pubert en die gaat ook regelmatig uit haar dak, het zijn de hormonen denk ik dan!
Bovendien zeg ik altijd tegen mijn meiden, laat me gewoon uitrazen gaat het vanzelf weer over!

Groetzels van Willemien

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht