Nieuwsbrief over woede !

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Didi
Berichten van Didi
Onderwerpen van Didi
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Nieuwsbrief over woede !

Bericht door Didi » wo 23 jul 2008 22:24

Hallo dames,

Wat een treffende nieuwsbrief over Woede en Weerzin.

En hoe ongelofelijk dat er zovelen dezelfde gevoelens hebben als ikzelf.
Hoe fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die voor haar gevoel gek aan het worden is.
ongelofelijk

gr
StienNi

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd nu: 58

Re: Nieuwsbrief: Woede !

Bericht door AnnaH » vr 15 aug 2008 11:20

Dag Vrouw & Overgang,

Beetje late reactie van mij.....
Gejankt heb ik zeg, toen ik deze brief las. Gejankt van opluchting want ik lees - bij wijze van spreken - mezelf terug in de stukjes.

De laatste alinea uit het stukje van Marlies in deze nieuwsbrief springt er uit voor mij:
  • Maar ben je vrouw en/of in de overgang en ga je loslaten (en dus je eigen woede aanvaarden) dan word je gezien als bitch, moet je schuldig voelen en schamen.
Dit herken ik maar al te goed. Terwijl ik mijn woede ervaar als een enorme noodkreet noodkreet zit: "hallo wereld daarbuiten, is er iemand die me hoort?! ", reageert mijn omgeving alsof ik een dreinende kleuter ben.

Ben benieuwd naar de volgende nieuwsbrief!

AnnaH

Bertha
Berichten van Bertha
Onderwerpen van Bertha
Menopauzejaar:

Bericht door Bertha » vr 12 dec 2008 13:57

Hallo dames,

Ik lees het u pas ! maar mijn hemel wat is dit herkenbaar !! en ik maar denken dat ik aan het doordraaien was. Ik heb zo veel woede in me, dat ik hier lees dat dit een "normaal" verschijnsel is in de overgang, dat doet me zo goed (klinkt wel een beetje raar denk ik, maar jullie snappen het vast wel !) want vandaag heb ik zo'n dag dat ik zo vreselijk woedend ben ! Het kan geen toeval zijn dat ik het juist vandaag lees (toeval bestaat tenslotte niet !!) :D

Bertha

Annet1
Berichten van Annet1
Onderwerpen van Annet1
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Re: Nieuwsbrief : Woede !

Bericht door Annet1 » ma 22 dec 2008 21:48

Hallo dames,

ik ben blij met wat ik in alle nieuwsbrieven lees. ik heb ook zo'n huisarts die ontkent dat ik in de overgang ben. maar ik ben het wel, zeker weten. als ik alle verschijnselen hier lees herken ik er zo veel van.
en ik ben 56. Dus ik zit er echt middenin en ik hoop zelfs als aardig opweg naar de menopauze.
maar ja dat weet je maar nooit. het kan kort en lang duren.

Maar waren zijn zoveel huisartsen zo stom dat ze al deze verhalen niet herkennen en zelfs ontkennen.
Ik voel me helemaal niet serieus genomen door mijn eigen huisarts.
Ik ben echt woest op hem. lijkt me niet goed voor de verstandhouding.

groetjes
Annet1

Caroline
Berichten van Caroline
Onderwerpen van Caroline
Menopauzejaar:

Re: Nieuwsbrief : Woede !

Bericht door Caroline » di 23 dec 2008 00:54

Hoi,

Dat ligt niet zozeer aan de huisartsen, denk ik. Het is de maatschappij in het geheel die de overgang niet erkent, en daar spelen hele andere organen de baas.
Stel je voor dat de overgang in zijn essentie werd erkend........

Dan zouden we weer tijd en aandacht moeten geven naar waar het in een mensenleven werkelijk om gaat.
Dan zouden vrouwen zich bewust worden dat de overgang geen medische aandoening is.
Dan zouden vrouwen zich niet richten op onderdrukking.
Ze zouden beter gaan luisteren naar hun lijf dat de lichamelijke veranderingen aangeeft en naar hun emoties kunnen luisteren en die kunnen begrijpen en verwerken op een diepere laag in zichzelf.
Daarmee zouden ze beter beslagen ten ijs komen in de volgende fase van hun leven.

Veel vrouwen hebben op latere leeftijd nog steeds klachten of krijgen ze juist dan. Ik denk zeker dat dat heel veel te maken heeft met het feit dat ook zij al door moesten gaan en hun overgang moest verbergen.

Ik denk niet dat artsen zo dom zijn. Die weten echt wel dat bij een vrouw van een bepaalde leeftijd hormoonveranderingen een rol gaan spelen. Maar ze weten ook dat het een proces is dat zichzelf stuurt en dus in principe geen behandeling behoeft.
Maar wat moet een arts als vrouwen met hun verschijnselen blijven komen en niet accepteren dat behandelen of doorsturen niet nodig is.

Schrijft ie wat voor voelen veel vrouwen zich niet serieus genomen, doen ze dat niet is het ook niet goed.

Te vaak hebben we ook zelf afgeleerd naar onszelf te luisteren en geleerd dat we altijd maar door moeten kunnen gaan. Ouder worden is een gevoelig onderwerp geworden.
We zetten antidepressiva op normaal verdriet als we dat verdriet niet snel genoeg begrijpen of het niet snel genoeg over is. We zetten hormonen op opvliegers. En we zijn er trots op als we dan door kunnen gaan, dan is ook onze omgeving tevreden en daar slikken vrouwen graag voor.
Massa's behandelingsmethoden schieten als paddestoelen uit de grond. Met maar 'een doel: onderdrukking van dit natuurlijke proces.
We ontkennen zelf onze eigen overgang net zo goed.

Ontkennen we het niet, dan worden we onder druk gezet en krijgen we middelen aanbevolen van anderen die zelf wel onderdrukken.

Caroline

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Charamber » za 14 mar 2009 20:16

Hoi,

Klinkt gek, maar ik heb toen ik voor het eerst op vrouw en overgang las, echt een flinke tijd zitten huilen. De herkenning was overweldigend.
Ik ben zo ontzettend blij dat ik deze site gevonden heb. Het geeft mij in ieder geval rust om te lezen dat ik zeker niet de enige ben en dat ik niet lijdt aan alzheimer maar dat die gekke vergeetachtigheid er gewoon bijhoort!

Weet niet wie ik moet bedanken voor deze site, maar aan degene die dit heeft bedacht en aan alle mensen die hier meeschrijven heel erg bedankt want het heeft mijn leven er een stuk leefbaarder op gemaakt!!

Heel veel groeten van Charamber (die eigenlijk Willemien heet)

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht