Zo boos! Woede

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Zo boos! Woede

Bericht door Babsi » di 07 apr 2015 15:26

Hi,

Ik kan mijn woede meestal niet inhouden. Ze zeggen dat je tot 10 moet tellen. Ik red 1 niet eens :lol: . Ik vind dit ook bijzonder vervelend.
Soms lukt het wel en dan zit ik me zo op te vreten dat het er later alsnog uitkomt. Tja.
Onbegrip is een enorme uitlokker.

Sterkte ermee!
dag Babsi

Nadeche
Berichten van Nadeche
Onderwerpen van Nadeche
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Re: Zo boos! Woede

Bericht door Nadeche » vr 17 apr 2015 04:41

Hallo dames,

zo verschrikkelijk herkenbaar/ De uitdrukking trillen van woede kende ik wel maar had dit nog nooit ervaren, tot ik in de overgang kwam. Vreselijk, als ik zo n bui heb zit ik bijna te wachten totdat iemand belt en hoop dat er iets vervelends gezegd wordt. Gebeurt dat niet zorg ik er zelf wel voor en lok dat uit. Tegen mijn kinderen zeg ik altijd oppassen ik heb mijn cruella bui weer aan. Maar leuk is het niet het voelt als een vulkaan in mijn binnenste die elk moment kan uitbarsten en als dat gebeurt..berg je dan maar.

Fijn om te lezen dat er meer vrouwen zijn die hiermee worstelen.

Groet
Nadeche

Pharms
Berichten van Pharms
Onderwerpen van Pharms
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Pharms » za 18 apr 2015 23:03

Beste dames,

De redenen dat ik niet ontplof, zijn denk ik dat ik bang ben voor mijn eigen woede en bang ben door te draaien bij confrontaties, dat ik woede onderdruk met antidepressiva en dat ik bid dat het ooit weer 'normaal' wordt. Maar ik begrijp he-le-maal wat je bedoelt! Trillen van woede? Helaas te weinig naar mijn zin.
Omdat ik dus bang ben door te draaien en te gaan gillen, houd ik me meestal maar in, met (volgens mij) als gevolg dat de woede naar binnen slaat en mijn neerslachtige gevoelens mede in stand houdt. BAH! Wou dat het normaal was in deze maatschappij om je woede te uiten. Vroeger was ik er heel goed in; nu kan ik het helaas bijna niet meer. Veel sterkte en wijsheid toegewenst.

Pharms

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014

Bericht door Max » za 29 aug 2015 15:35

Hallo dames,

Over woede gesproken!!
Ben van de ad af en heb een keukenkastje gesloopt, was toch oude rotzooi en zo lijkt het lekker authentiek.

Groet Max.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » zo 30 aug 2015 12:58

Hoi

Ik herken het ook hoor! Heb weleens de prullenbak door de keuken geschopt. Heeft heel lang met deuk en al in de keuken gestaan: vond het wel een mooi statement en tevens symbool voor mijn overgang :).
Niks tot 10 tellen of opkroppen: daar krijg ik hartkloppingen van.
Het is voor mij niet zomaar booszijn vanwege hormonen. Het heeft te maken met niet meer kunnen wat ik eerst kon, andermans verwachtingen jegens mij, onrecht en onbegrip.

vr gr lee

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » zo 30 aug 2015 13:26

Ha Lee,

Moest weer aan je denken en of jij dat ook weleens hebt gedaan:)
Fijn dat je even antwoord en ik een bevestiging krijg.
Precies, als ik er naar kijk weet ik wat een git zwarte dag het was gisteren, ik lijk in de periode te zitten die jij hebt omschreven een aantal jaren geleden. Niets meer kunnen onthouden, regelen, woest, doodmoe enz.
De dagen rijgen aaneen in grote ellende. Alleen dit forum houdt me nog op de been met in het achterhoofd dat het iets beter zal gaan mettertijd. Maar wat is dit moeilijk die geestelijke overgang, wat een hel maar daar weet jij alles van.
Bedankt voor je antwoord.

Groetjes Max.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017

Bericht door Lee64 » zo 30 aug 2015 13:38

Oh verschrikkelijk he Max 'de dagen rijgen zich aaneen in een grote ellende' zo was het ja.
Ik weet nog dat ik op een gegeven moment toch 1 positief iets per dag op moest schrijven (achterlijke opdracht aan mezelf onder het mom van positief blijven, iets waar ik nu mezelf niet meer mee voor de gek hou) en er waren dagen bij dat ik niets maar dan ook helemaal niets kon verzinnen/benoemen. Tja.

Weet ook niet zo goed wat ik nu tegen je moet zeggen.

Vr gr lee

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » zo 30 aug 2015 14:00

Hai Lee,

Kan me precies voorstellen hoe jij je voelde toen, je omschreef het erg duidelijk en als gevoelig mensje en een teveel aan empathische vermogen (wat in deze wereld een crime is) kan je voelen wat mensen schrijven.
Die dagen heb ik nu ook, niets positiefs helaas en kan me er ook niet toe zetten.

Je hoeft ook niets te zeggen, was allang blij met je antwoord en de bevestiging die ik van je kreeg, iets positiefs zeggen komt toch niet binnen zoals je zelf waarschijnlijk ook weet uit die tijd.
Door wat je nu schreef kan ik het WEER volhouden, dank je Lee, heb het even nodig.

Groetjes Max.

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » zo 30 aug 2015 19:15

Hallo

Ik was gister ook zo kwaad op mijn dochter, sarren, zaniken, grote mond. Ik ben echt ontploft.
Voor de explosie had ik al veel hartkloppingen vanwege het feit dat ik me zo op zat te vreten over haar gedrag en toen knalde ik.
Ben daarna op bed gaan liggen om mijn hart weer rustig te krijgen. Ben er nog steeds helemaal nerveus van.

Groeten Babsi

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » zo 30 aug 2015 21:40

Hallo Babsi,

Ik heb dan wel geen kinderen maar kan me er heel goed iets bij voorstellen in deze tijd waarin we nu zitten.
Is niet erg dat je bent ontploft, je kunt niet alles maar binnenhouden daar wordt het nog erger van.
Ik hoop dat je weer wat rustiger bent geworden.

Groetjes Max.

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » wo 02 sep 2015 15:12

Hi Max,

Dank je wel. Ben nog steeds nerveus, komt weer van alles op me af nu school en uni weer zijn begonnen, pfff :roll:
6 weken vakantie toch wel redelijk ontspannen geweest, jammer toch. Lijkt wel of mijn hele leven alleen maar kalmpjes moet verlopen, geen nieuwe dingen enz., anders ben ik gelijk weer van de wap.

dag Babsi

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max

Bericht door Max » wo 02 sep 2015 15:19

Hallo Babsi,

Hier hetzelfde hoor, alles is gewoon teveel. Terwijl ik vroeger de tuin in 1x deed moet ik er nu 5 dagen over doen anders begin ik te trillen. Ik kan me er niet goed bij neerleggen of accepteren dat ik zo'n wrak kan worden, vind het nog steeds niet normaal dat dat zo moet.
Dat is ook de woede die ik voel, onmacht.
Heel soms is er acceptatie maar als iets niet wil en mijn lichaam spreekt van zich, hopeloos.
Kan me dat goed voorstellen bij jou, er komt weer druk op de ketel.
We slepen ons maar de dagen weer door en hopen dat het ooit wat beter wordt.

Groet Max.

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi

Bericht door Babsi » vr 04 sep 2015 10:26

Hi Max,

Ja, acceptatie :roll: , dat is een lastige.
Heb een chronische ziekte en daardoor moest ik jaren geleden al zien te accepteren dat het niet meer ging zoals ik wilde.
Dat ging niet van de een op de andere dag. Eerst in een diep dal geweest en toen weer opgeklommen. Je moet wel he.
Vechten tegen iets wat je niet in de hand hebt kost zoveel energie en levert je echt niets op. Het zorgt er eigenlijk voor dat je je nog slechter voelt. Maar het is wel een heel proces.
De lichamelijke achteruitgang heb ik wel redelijk geaccepteerd. Maar het geestelijk niet in orde zijn dat vind ik wel heel lastig.

Ik heb er toch wel vertrouwen in dat het beter gaat worden. Dat is tenminste mijn ervaring geweest van de situatie in het verleden.

Het gaat wel goedkomen, op wat voor manier dan ook.
Heb vertrouwen.

veel sterkte.

dag Babsi

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht