Ik ben het zo zat!

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Ik ben het zo zat!

Bericht door Lunar » ma 26 mei 2014 19:31

Hoi dames,

na een iet wat betere periode vandaag ineens een woedende huildag. Ik ben het allemaal zo zat! Zit net wat topics door te lezen half zuchtend, vond het weer knap dat iemand beschreef hoe zij weer uit een dal had getrokken, en betrapte me er op
dat ik weer kwaad werd. Wat een belachelijk geworstel allemaal eigenlijk.

komisch: het opstartscherm van vrouw en overgang luidde : Je boosheid
en ergenis : ja hoor : aangevinkt.
en ik lees over : accepteren, doorleven, door heen komen enz
en ik denk vandaag alleen maar : mag ik aub 2 weken
vrij af van de hele**** zooi? Mag ik gewoon es een paar nachten slapen, weer es gewoon genieten ???
blijkbaar heb ik de bozige niet acceptatie overgang,
is dit totale gevoel nog herkenbaar of ?

groet
luna

Geraldine
Berichten van Geraldine
Onderwerpen van Geraldine
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Re: Ik ben het zo zat!

Bericht door Geraldine » ma 26 mei 2014 20:21

Lunar schreef:
ma 26 mei 2014 19:31
Je boosheid en ergenis : ja hoor : aangevinkt.
en ik lees over : accepteren, doorleven, door heen komen enz
Hallo Luna,

Ik lees die insteek hier op het forum. Op de informatiepagina's die jij bedoelt lees ik helemaal niet dat de overgang een kwestie zou zijn van "accepteren, doorleven of doorheen komen"
Ik lees dan vooral over: prikkelbaar zijn, geduld verliezen, woede en over je een vulkaan voelen die uit wil barsten

Natuurlijk is je gevoel herkenbaar, ken het zelf ook en zie het overal terug bij vrouwen die hier schrijven.
Ongeduld, woede, onmacht, het zat zijn. Het overkomt velen van ons.
Mij ook. Geregeld ben ik het spuugzat omdat ik me gewoon eens een dag beter zou willen voelen of een nacht eens heerlijk zou willen kunnen slapen. Maar het zit er blijkbaar helaas nog niet in voor mij.
En sja dan blijft er voor mij ook even niks anders over dan uit te barsten. In tranen of in woede.
Het zij zo, maar leuk is inderdaad anders.

Geraldine

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 26 mei 2014 21:00

Hee Geraldine,

nee dat bedoel ik ook niet dat dat zo op de site stond!
ik bedoel het precies zo als jij aangeeft en ik vind het ook alleen maar knap en dapper van iedereen, alleen vandaag ben ik dat even allemaal niet.
en ik snap niet wat het allemaal goed voor is, er is gewoon niks goeds aan.
maar goed : je snap't me :) dank !

Lunar

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 59

Bericht door Wiske » di 27 mei 2014 09:00

Hoy dames,

Wat mij opvalt is dat ik bijna nooit reageer op het forum bij lichamelijke overgang want ja dat hoort erbij. Dat is ook algemeen geweten. Kan bijzonder lastig zijn. Maar in mijn geval vind ik het niets tegenover wat mijn brein gebeurt.
Zoals gezegd mag ik eff een break en weer een tijdje goed kunnen slapen zonder te piekeren en volop van mijn dag genieten.
Maar na vier jaar overgang heb ik het gevoel dat het geestelijk alleen maar zwaarder wordt. :(
Wanneer stopt dit?

grtjes
Wiske

Elke45
Berichten van Elke45
Onderwerpen van Elke45
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Re: Ik ben het zo zatl

Bericht door Elke45 » wo 28 mei 2014 21:49

Hallo dames,

Ik ben het ook echt beu, zit ook met hetzelfde gevoel. Wat een baal toestanden. Ik hoop elke maand dat mijn maandstonden gedaan zouden zijn...nee nu alweer 4 dagen wat bruinverlies en wie weet kan het zo nog lang duren, maar dat hou ik niet uit.
Als ik zie dat zelfs na het stoppen van de maandstonden het geestelijk erger kan worden. Dat gelukkig kunnen zijn en voelen, het is allemaal zo labiel.
Hou jullie taai. Soms is het echt heeeel zwaar .. :?:
Groetjes aan alle lotgenoten

Elke

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 59

Bericht door Wiske » ma 14 jul 2014 10:45

Hoy allemaal,

Alweer een heel opstandige, boze dag. Boos op heel de wereld.
Ben heel dringend aan vakantie toe. Ik trek het niet meer.
Zit nog altijd in pyjama voor computer te niksen.
Heb er echt geen zin meer in.
En vakantie zit er voorlopig nog niet in.

Dus kwaad en onredelijk op al mijn naasten. Net een puber die zijn zin niet krijgt.
Ik ben mezelf zo zat vandaag.
Liefst gewoon in bed kruipen en wachten tot de bui over is.
Hopelijk snel.

grtjes
Wiske

Godin
Berichten van Godin
Onderwerpen van Godin
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Godin » ma 14 jul 2014 11:09

Hoi allemaal

Ik heb er ook dagen bij dat ik niet knap en dapper ben. Maar ik ga boos en geirriteerd dingen doen. Dan ben ik die dag gewoon lekker boos so be it.

Sterkte vandaag en groetjes
Godin

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » za 04 okt 2014 09:38

Hallo allemaal,

Ben het ook zooooo zat, had een paar redelijk goede dagen, sinds gisteren weer ongesteld en zo down nu. Heb gedachtes dat het voor mij niet meer hoeft zo en die gedachtes maken me weer van streek. Nu is het nerveuze, onrustige gevoel wat geluwd en krijg ik dit weer.

Het is zo dubbel, ik weet dat ik diep van binnen goed in elkaar zit, heb leuke hobby's, goede mensen om me heen, kan doen en laten wat ik wil....en toch die gedachtes. Weten en voelen, zo tegenstrijdig. Het maakt me verdrietig en voel me hopeloos vaak. Zo zonde van m'n leven.

En ja, doorleven, accepteren, wat ik veel lees in oudere topics.... soms lukt het.... maar deze gedachtes keren dan toch weer terug.... herkennen jullie dat? Weet dat het een zware gedachte is en ik schrik er dan ook van.... hebben meer vrouwen in de overgang dit? Hoort dit ook bij het proces? Ik heb ook goede momenten hoor, al zijn het er tegenwoordig wat minder.

Groetjes, Hannah

Bloesems
Berichten van Bloesems
Onderwerpen van Bloesems
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Bloesems » za 04 okt 2014 09:48

Hallo hannah,

Ik zou het zelfde kn geschreven hebben...
Mijn grootste klacht zijn mijn hartkloppingen pff zo.lastig
En die hartkloppingen komen de verkeerde gedachten, mezelf bang maken, ja dat is het. Is het mezelf niet grg genoeg zien?
Mezelf de rust nt gunnen ?
Terwijl ik ook besef dat ik evenveel recht heb op.leven en geluk
Ben er al 6 jaar mee bezig en zou het einde nu nog nt in zicht zijn?
Pff idd ik ben het zo zat he
Ik heb al.heel.goede periodes gehad, ik kon mij telkens redden met homeopathie maar nu lukt het precies niet meer
Ik heb nu een goed werk gevonden waar ik me echt jeun, gelukkig wel maar parttime, maar ook dat wordt moeilijk als.je moe bent en niet geslapen hebt
Ik,probeer het positief voor ons allen af te sluiten
Met de woorden, wqar je niet vsteft word je sterker?
Zou da echt so zijn?
Mhh weet ik niet

Grrjs
Natalie

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » za 04 okt 2014 10:09

Hoi Nathalie,

Ja, hartkloppingen heb ik ook gehad de afgelopen weken, heb een bloedtest gehad en het cortisolgehalte is heel hoog, allemaal stress wrschl. Eind van de maand naar endocrinoloog. Of dat wat uithaalt?
Hormonenstelsel is helemaal van slag, logisch dus in de overgang, maar om nou gevoelens van niet meer willen leven te hebben vind ik wel heel erg. Ik wil helemaal niet dood, wil leven.....maar die stemmingswisselingen en gevoelens en klachten zijn soms zo heftig dat ik graag rust wil.
Ik zie mezelf best graag, maar met deze gevoelens niet, dan keur ik mezelf af, ja is oud patroon dat negativiteit er niet mag zijn, leuk en aardig moest ik zijn. Vroeger kon ik mezelf oppeppen tot een goed gevoel, alleen die energie heb ik nu niet. Pfff.....vandaag maar concentreren op de kat om 'm een fijne dieren dag te geven:-)

Groeten Hannah

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:

Bericht door Flurry » za 04 okt 2014 14:56

Hallo dames,

Ik had een superweek qua positiviteit en doordat ik helaas 's nachts niet aan mijn slaap kom (ondertussen wel al kunnen ervaren wat van vroeger was en wat bij de overgang hoort voor mezelf) heb ik vannacht rampnacht gehad.

Het zorgen van mijn jonge zoontje (7) valt me steeds zwaarder merk ik, ga van een zucht al uit mijn dak, niet normaal en ook niet gezond voor hem, echt triest.
Verder merk ik dus dat die flexibiliteit steeds minder wordt en ik hoop toch echt af en toe nog lief te kunnen zijn voor het manneke, heeft ook positieve dingen nodig.

Partner begrijpt het maar kan me niet helpen (wil het ook alleen door want keer op keer steun zoeken of eerder houvast...werkt niet want dan voel ik me nog beroerder cq afhankelijker).

Ik ga over 3 dagen beginnen aan traumaverwerking, ben benieuwd hoe dit de verloop van mijn overgang beïnvloedt.

Ik baal van die hele overgang maar zie toch ook het goed ervan (soms)....ik word nu gedwongen om dingen voor mezelf die nog niet 'heel' zijn, te fixen...en te accepteren wat er is, lukt niet altijd maar vooruit...

We doen allen ons best! Succes en sterkte maar weer ladies.

grt, Angelique

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » za 04 okt 2014 16:18

Hoi,

Nou, we modderen idd voort. Het is toch wat, zo zonde. Tuurlijk, ben veel inzichten rijker geworden de afgelopen jaren, duidelijkheid in veel patronen gekregen, nodige aanpassingen gedaan, maar nu met die emoties en gevoelens leren om te gaan....het valt me zwaar.

Tja weet het ook niet met de endocrinoloog, ga er heen en zal m'n verhaal doen, denk dat het op stress gegooid wordt, is het natuurlijk ook icm overgang en alle bijkomende klachten, maar mss kunnen er andere dingen uitgesloten worden. Ben nl ook des-dochter, dus hormonaal in de baarmoeder al ontregeld. En als bijnieren uitgeput zijn kan ik hieraan zelf mss nog wat doen, eet al wel gezond, leef zo rustig mogelijk....maar goed, hoor het wel.
Balen voor je dat de griep zo lang aanhoudt, we hebben in de overgang echt minder weerstand, wrschl dat het daarom langer duurt, en door dat zwakke gevoel word je nog lamlendiger, het bekende cirkeltje. En dat op de adem letten, ja zolang je erbij blijft gaat het....bizar toch he, de meest gewone dingen worden al ontregeld.
Angelique, ben benieuwd met die traumaverwerking, wanneer doe je dat eigenlijk? Heb ook trauma's maar weet niet of die nou verwerkt zijn of niet, kan er aan denken zonder overstuur van te raken, maar kan me wel heel zielig voelen ervan. Sterkte ermee, je kleine mannetje komt er wel hoor met zo'n dappere mamma.
Tis idd bestaan en (nog) niet leven.....zou zo graag weer eens bv de slappe lach willen hebben, lijkt me zalig:-)

Groetjes en veel sterkte,
Hannah

Kippie
Berichten van Kippie
Onderwerpen van Kippie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Bericht door Kippie » zo 05 okt 2014 18:02

Beste vrouwen

heel herkenbaar, lange tijd gedacht dat ik echt niet spoorde, te weten dat je gelukkig bent, fijne man, heerlijke zoon, ondeugende jonge hond, gezond, kortom een reclame commercial.
echter het gevoel voor mijn hoeft het zo niet meer, schrikken, want zo ken ik mezelf niet, huilen, boos, moe, kwaad, onredelijk kwaad, gillen krijsen, kortom wie is die vrouw!
ben nu 53 en de laatste tijd, is het wat rustiger.
zo het nu echt over zijn.... vanaf mijn 45e is het een al op en af gegaan, met de diagnose u bent depressief mevrouw. Nee dokter ik dat ben ik niet, ik voel me alleen nu doodongelukkig door die klote overgang.
ik voel met onbegrepen, ik hoor vrouwen in het dagelijkse leven niet over de hel die de overgang heet.
ik zie alleen vrouwen in commercials die lekken, of vaginale schimmel hebben, bang om hun figuur te verliezen, maar dit alles stralend zeggen, want zij hebben het wondermiddel.
geen huilende en krijsende vrouwen, die van zichzelf schrikken, who the fuck is dat mens, dat daar staat te krijsen....
wat ik heb geleerd, is me eraan over te geven, ( en echt dat was pittig! ) vechten tegen iets wat je niet kan benoemen, en steeds weer in een andere vermomming opduikt, dat lukt me niet, en gaf me het gevoel, dat ik niet slim en krachtig genoeg was om hier tegen op te treden.
overgave ging wat makkelijker, meebuigen, in elk geval brak het me niet.
toegeven dat ik begon te huilen, waarom...ik wist het niet...
gewoon toegeven dat ik boos, verdrietig, kwaad, woedend en hysterisch kon wezen op het maniakale af.
nu is het geestelijker wat rustiger, en hoewel ik soms even aarzel...komt dat helse gevoel weer... durf ik weer te zeggen, het gaat wat beter, ja nu wel vreselijke opvliegers,...zweetaanvallen, op de meest ongemakkelijke momenten, een figuur dat, ja hoe zal ik het zeggen, > als een te vroeg geopende oven, de cake doet inzakken eruitziet.
ik wil met name tegen Hannah zeggen, het is een klote periode, waarvan je denkt, er komt nooit een einde aan, dat heb ik ook vaak gedacht, en vooral gevoeld. en toch er komen ook periodes aan dat het wat beter met je zal gaan.

hartelijke groet
Kippie

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » zo 05 okt 2014 18:37

hey kippie, en andere dames

wat herkenbaar. al hoewel ik niet echt mijn leven als tv commercial zie...ik heb meer zo'n gevoel van : als ik zo verdrietig en kwaad ben : dan moet het toch allemaal niet kloppen!!
dus zitten graven.. overal aan twijfelen.. en ook oud zeer herkauwen navelstaren
en ik word er bepaald niet beter van. Vele stappen terug gedaan
idd regelmatig : who the fuck is die vrouw..
jij bent 53 ..oh hemel..ik ben 48..en al behoorlijk aan het eind van mijn latijn
als ik op dit forum jullie soortgelijkr struggle niet kon lezen zou ik echt mezelf totaal verliezen erin

thanks !
groet
luna

Lorie3
Berichten van Lorie3
Onderwerpen van Lorie3
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd nu: 53

Bericht door Lorie3 » zo 05 okt 2014 18:58

Hallo dames,

Ben het spuugzat aan het worden!
De afgelopen weken waren de hel en als er nog iets ergers is dan is het dat.
Slap uren op een stoel zitten tot je een laag eelt voor je kont hebt van 3 meter, niets kunnen, geen energie helemaal niks.
In de ochtend de bekende hel natuurlijk, laten we die vooral niet vergeten, kan er ook nog wel bij.

Ik lees jullie verhalen allemaal en de bekende zin, ik ben niet alleen met al die ellende, steunt me zo enorm dat ik toch weer door ga.
Zat er echt doorheen.
Ik vind het werkelijk helemaal nergens over gaan die hele kloten overgang.
Dat had ook wel anders gekund.
Kan het niet uitstaan en als er iemand was die dit had veroorzaakt bij ons vrouwen, geloof niet dat die nog een lang leven had gehad!
Dat brullen ook om niets, slaat nergens op.
En die slappe schommelhormonen ook niet, dat had ook langzaam naar beneden kunnen gaan als het dan moet.
En de laatste weken betwijfel ik het of er een groter belang bij is dat ons dat overkomt.
Het zijn gewoon die idiote hormonen die ons zo doen lijden.
We gaan van alles naar stukken minder kunnen op alle gebied.
En nu kan ik er van alles achter gaan zoeken maar dat levert ook geen donder op, heb volgens mij alles al verwerkt tot 7 keer toe!

Dus gewoon slap uitzitten die hap en meer is het niet.
Vandaag ben ik de duivel, wat ik allemaal denk zal ik maar niet hier neerzetten.
Zo dat moest ik even kwijt.

En ik blijf jullie verhalen volgen.
En Kippie jij zette me er even toe dit neer te tikken:)
En toen ik je reactie las klaarde het op, jij hebt ook diep gezeten terwijl er verder niets aan de hand was.
Ik wil je heel hartelijk bedanken voor je bericht, het helpt echt, dank je wel.

Groet Max, ergens vanuit een hoekje van de hel.

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » ma 06 okt 2014 10:08

Dank Kippie voor je bericht,

jij hebt het ook behoorlijk voor je kiezen gekregen zeg. Werd je er niet bang van? Dat speelt bij mij zo op bij dit soort emoties.
Het zijn zeker weten de hormonen die ons dit aandoen, heb niet eerder zo diep gezeten als nu. Ook al is er aan menstruatiepatroon geen touw vast te knopen meer, ben nu weer ongesteld en gevoelens zijn heviger. Al die hormonen staan niet los van elkaar, door hoog cortisol weer minder oestrogeen of progesteron, (weet niet precies hoe dit zit), maar verklaart weer m'n hevige dip.

Max, heb ook de neiging er van alles achter te gaan zoeken, onverwerkte gebeurtenissen.....ik weet het ook niet, heb al zoveel de revue laten passeren, lijkt me toch ook wel verwerkt. Het lijkt wel levensangst momenteel, doe weinig kleine dingen, spreek nauwelijks wat af, zit ook maar te zitten of internetten en wachten tot het overgaat. Heb gewoon geen zin in anderen, thuis is het veiligst, voel me erbuiten zo kwetsbaar, kennen jullie dat? En ja, over me heen laten komen of toch met lichte dwang er overheen stappen?
Tis nu ochtend, dus idd hel, dit typen was weer ff een kleine afleiding:-)
Sterkte alle moedige vrouwen, bedankt voor jullie verhalen weer.

Groetjes, Hannah

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:

Bericht door Flurry » ma 06 okt 2014 10:20

AH! Dank Hannah,

Ook ik ben ongesteld geworden en vond het al zo vreemd dat met mijn goede afgelopen week het zo'n ommezwaai was.
Wat kan een vrouw hysterisch veranderen nav hormonen zeg.....pfffff en ook hysterisch zijn...

Ik begin overigens morgen met de traumaverwerking en ik heb goede hoop dat dit voor wat betreft mijn emoties een stuk rustiger zal worden (de boosheid, uh...woede is puur vanuit de overgang maar ook dat kan ik toch ook wel een ietsie pietsie relateren aan mijn verleden).

Ik ga wel naar buiten en werk gewoon ook al kost dat wel energie. Echt weg gaan doe ik nog niet, wellicht als ik me wat beter voel.
Sterkte maar weer!!

Groet, Angelique

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 06 okt 2014 18:02

Hoi dames,

@hannah : Tjee wat lijkt ons leven momenteel gelijk op te gaan.
Ik zit vooral thuis. Wil niks afspreken..sterker nog : Krijg meter spanning als ik het wel doe. Loop en zit en hang thuis maar wat aan te klooien.
En piekeren en rommel nachten..
Komt er nog ooit een betere tijd?
Dan weer zere rug..bil of tussen de schouders..warm etc er
Wat een vreselijke onduidelijke jaren inmiddels al

Groet
Luna

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » ma 06 okt 2014 18:51

Hoi Luna,

Ja, lijkt idd op elkaar onze levensstruggle. Gister bijna de hele dag in bed gelegen, zo down, verdrietig, kl.... had het echt gehad met alles.
Vandaag zowaar met een vriendin even wat gelunchd, had ervoor ook spanning, maar ja die heb ik 's ochtends altijd, 1/2 oxa genomen toch, lunch was gezellig (zo bizar in vergelijking met gisteren dan weer!).

Maar nu total loss, even op bed gelegen maar kan dan niet slapen. Ook schouderpijn die steeds aanwezig is, rug gaat gelukkig weer wat beter.
Ja, onduidelijke shitjaren zijn het al geweest, en hoe gaat het verder? Ik probeer daar niet aan te denken want kan mezelf dan helemaal overstuur maken. Echt proberen bij de dag, of dagdeel, of uur te leven. Jouw moeder zei het al, je weet niet wat de toekomst brengt toch?!

Hannah

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 06 okt 2014 19:07

Hey Hannah,

Pff : Zelfs de oxa hebben we(helaas) gemeen.
Moet opbiechten neem al een jaar elke avond 1 voor slapen de laatste weken zelfs extra halfje
op de dag gehad omdat de stress niet te harden is. Een hele foute strategie
ongetwijfeld. Tijdje geleden was ik aan het minderen nu lukt weer niet.
Vind best een groot ding maar wat moet je?
De overgangsconsulente was niet echt geschokt erover trouwens. Mits niet verder oploopt.
Rare is dat echt wel weet dat het nu voor mij bullshit is maar is puur de gedachte dat het werkt nog.

Ja en zulke prut dagen ken ik maar al te goed. soms een kleine onderbreking met pijn en moeite.
Digi hug terug

Groet
Luna

Lorie3
Berichten van Lorie3
Onderwerpen van Lorie3
Menopauzejaar: 2014
Leeftijd nu: 53

Bericht door Lorie3 » ma 06 okt 2014 20:40

Hallo dames,

Ben weer een beetje boven water.
Jemig allemaal gelijksoortige verhalen van jullie, wat een kloten tijd.
En Hannah ben benieuwd wat de endocrinoloog gaat zeggen en hoop dat je er wat aan hebt.
En Angelique hoop dat de trauma verwerking gaat werken en dat dat ook ten goede komt aan de overgang.
Bloembij hoe gaat het met jou? Je komt vaak langs in mijn gedachten net als Liv.
Heeft het al effect?
En ik kan het artikel niet vinden, op van alles gegoogeld.

Hannah heb ook het (ik vind "de" stom klinken:) idee dat er niets meer verwerkt hoeft te worden, wel aanpassen aan een ander ritme maar dat vind ik wat anders.
Vrouwen die geen zware overgang hebben zitten ook niet de hele dag te piekeren over de rugzak die het leven ze heeft gegeven dus voor nu duidelijk dat het "gewoon" de hormonen zijn en dat we hier zware pech hebben met zijn allen, dus als ik nu ga piekeren probeer ik het een halt toe te roepen en ik ga ook niet voor de zoveelste keer alles herkauwen, weet het nu onderhand wel een keer en heb mijn les daaruit getrokken.

Heb vandaag geprobeerd, de energie liet het toe om er overheen te stappen en ben naar drie winkels geweest voor boodschappen en het ging, was de hele dag wel woest, nog steeds.
Kijken of dat morgen een weerslag heeft.

Luna, ik spreek ook niets af, word er van tevoren al niet goed van.
Ga het liefst mijn eigen gang en bepaal op het uur af wat ik ga doen of niet doen/kan.

Heb vandaag net als jullie ook weer oxa's gehad, anderhalf.
Het moet maar even.
Denk dat de overgangsconsulente heel veel vrouwen ziet die kalmeringspillen gebruiken.
Ook hier perioden met minder dan weer meer oxa's, ligt helemaal aan de stressfactor.

Jullie ook weer bedankt voor het delen, wat zou je moeten zonder dit forum.

Groet Max.

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » ma 06 okt 2014 21:21

Hey max,

Ja het is vreemd troostend te weten dat ik niet de enige ben die door haar huis sukkelt en nachten wakker is..
En afspraken niet ziet zitten etc etc.. ik deel hier meer intiems dan menigeen in real life..da's pas iets ter overdenking..
Wat betreft herkauwen, herbeleving : Probeer ik ook te stoppen..
Zou sowieso graag aan en uit knop op mijn hoofd willen..
Groet ladies,
Vroeg erin voor hopelijk toch wat rust

Luna

Claudia46
Berichten van Claudia46
Onderwerpen van Claudia46
Menopauzejaar:

Bericht door Claudia46 » ma 06 okt 2014 22:12

Dag Dames,

Het is vreselijk om te zeggen maar ik put kracht uit jullie ellende, een ander woord heb ik er niet voor, maar zo dankbaar dat ik niet de enige ben.

Ook ik ben zo klaar met mijn emoties! En dan helpt lezen hier mij echt. Ik lees veelal stil mee en reageer af en toe maar jullie verhalen helpen mij echt!

Ben zelf niet aan de stresskillers (oxa) heb sowieso een hekel aan pillen en daarbij krijg ik ze al mijn leven lang niet weggeslikt. Ook ik slaap al maanden lang zeer zeer slecht en zit om half vier al in de kamer en dat sloopt je op den duur gewoon. Onrustig wakker en al gelijk in de stress en het gevoel dit is mijn lijf niet, wordt daar echt verdrietig van.

Maar dank jullie wel!! Hopelijk slapen we vannacht wel allemaal lekker en kunnen de dag van morgen dan beter aan.

Groetjes, Claudia

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » di 07 okt 2014 10:00

Hallo allemaal,

Wat fijn weer om jullie verhalen te lezen, ja zo open en eerlijk, terwijl we elkaar life niet eens kennen. Mss maakt het dat juist wel makkelijker? Je zielenroerselen opschrijven en er- of herkenning te vinden.

Was ik zoooo moe en dan toch slecht geslapen, inslapen pas laat en vroeg wakker, begint het malen en de stress weer. Heb wat afgesproken voor volgende week (weekje aan zee) wat ik graag wil, maar zie er tegenop, bang om mezelf te zijn bij die ander, zoals ik nu ben dus.
Maar zo kom ik toch nergens meer?
Ik kan mezelf zijn bij die persoon, waarom dan toch zo die nerveus?

Ik weet het gewoon niet. Bang voor afwijzing om wie ik nu ben (wijs mezelf dan af lijkt het), moet je dan de confrontatie wel of niet aangaan?.

Aan de andere kant weer bang om de ander teleur te stellen als ik niet zou gaan en ik daar weer schuldgevoelens over heb en mezelf zwak vind.
Zijn dit nu echt de hormonen die dit doen?
Wel willen niet kunnen of durven, of wil ik het diep in m'n hart niet?
Men zegt dat ik teveel nadenk/pieker en ja dat kost bergen energie.
Betekent dit dat ik dan bijna niemand meer wil/kan zien, en dan?
Zo in m'n coconnetje maakt me ook niet beter, gister vond ik nl lunch met vriendin erg fijn en dat deed me goed, even wat anders dan maar thuis zitten kniezen.

Zoveel vragen, wellicht herkennen jullie het, hoe gaan jullie hiermee om?

Groetjes, Hannah

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd nu: 62

Bericht door Dorothea » do 09 okt 2014 16:44

Hallo Hannah,

Ik herken het wel, het erg tegenop zien.
Mijn man en ik gaan regelmatig een weekendje weg of soms langer echt op vakantie en elke keer vind ik het weer spannend.

Bij mij gaat het meestal als ik er eenmaal ben beter en vallen de zorgen van de af, alleen thuis zitten kniezen doet mij geen goed heb ik wel geleerd de afgelopen jaren.
op vakantie heb ik andere dingen om me heen, andere omgeving, lekker buiten zijn, niet alleen zijn, lekker veel kunnen praten met elkaar, het helpt bij mij allemaal.

Maar zoals bij alles, is dit natuurlijk per persoon ook verschillend.
Als je besluit om te gaan, wens ik je alle plezier van de wereld.

Sterkte met je beslissing en soms moet je gewoon de knoop doorhakken.

Dorothea.

Lia
Berichten van Lia
Onderwerpen van Lia
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 61

Bericht door Lia » do 09 okt 2014 17:37

Hannah1 schreef:
di 07 okt 2014 10:00
Aan de andere kant weer bang om de ander teleur te stellen als ik niet zou gaan en ik daar weer schuldgevoelens over heb en mezelf zwak vind.
Hoi Hannah,

Stel het is andersom en die ander stond in jouw schoenen met jouw gevoelens en worstelingen en (teveel?) opzien tegen zo'n gebeurtenis, en hij/zij zou alle moed bijelkaar rapen om je te durven zeggen dat hij/zij er op dit moment vanaf af ziet. Zou jij dan, naast de teleurstelling die je dan zult voelen, haar besluit zien als zwak?

Of zou je haar kunnen begrijpen en haar schuldgevoel zelfs geruststellen misschien met woorden als: "Oke, ik vind het wel heel jammer, maar wat niet kan dat kan niet, En ik kan begrijpen dat het nu teveel voor je is, en geen goed moment"
Zou jij dat echt van die ander, die jou zo goed lijkt te kennen, en andersom, zou je dat dan echt zwak van haar vinden?
Ik denk eerlijk gezegd van niet. Het zit er dik in dat het niet eens bij je opkomt om te vinden dat hij/zij in zulk geval het stempel 'zwak' verdient. Je zou hem/haar sterkte wensen en het menen, vermoed ik zomaar. En misschien zelfs wel bewondering hebben of uitspreken omdat hij/zij de moed en de kracht vond daar zo open over te zijn.

Op die manier mag je ook met jezelf omgaan....... toch?

Lia

Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 » do 09 okt 2014 19:16

Hallo Lia en anderen,

Ja, zo is het inderdaad. Ik ben aardiger voor de ander dan voor mezelf. Heb dat weekje dan ook op losse schroeven gezet en al gezegd dat het hoogstwaarschijnlijk niet doorgaat van mijn kant omdat ik het niet op kan brengen. Dank voor deze insteek, Ik zou idd de ander sterkte wensen er er begrip voor hebben.

Sterkte!
Gr. Hannah

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:

Bericht door Flurry » di 29 dec 2015 19:52

Hi dames,

Ik heb heel weinig gelezen tot vorige maand. Weinig heftigheid helpt, ik doseer meer en accepteer. Best rustig. Lichamelijk nog kwakkelen maar dat valt in verhouding best mee ivm andere dames hier op het forum.

Dus ja, dan zwijg ik wat meer, ondergaan etc. Wel erg gericht op het verleggen van focus van negatief naar neutraal naar positief. Helpt me goed. Binnenkort retraite...lijkt me gaaf!

Hopelijk gaat het beter.

Groetjes,
Flurry/Angelique

Iris69
Berichten van Iris69
Onderwerpen van Iris69
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 48

Bericht door Iris69 » vr 26 feb 2016 12:46

Hoi,

Sinds december lid van de club hier. Lees al wel langer mee. Eind december ingestort met angsten en een lichaam dat niet meer wilde meewerken. Door de huisarts aan de oxa gezet met slaapmiddelen omdat ik niet meer kon slapen door alle stress en hartkloppingen. Hier ben ik nu wel werd vanaf gelukkig. Van de oxa kreeg ik enkel meer stress dan dat het echt hielp. :lol: Buiten dat is dat spul enorm verslavend en creeert zelfs angst als je wilt stoppen als fijne ontwenningsverschijnsel. Toch heb ik nog een doosje in mijn nachtkastje en ook slaapmiddelen want je weet maar nooit..

Ik heb dit kopje gelezen en ik ben het net als jullie nu al zat. Vooral het slecht slapen en het geestelijke staan mij nu al tegen en ik zit pas aan het begin. :shock:

Ik vermoed dat ik pas een jaar of twee echt wat klachten van de overgang heb. Opvliegers zonder echt te zweten, dus rode kop, en dingen waar ik mij eerst minder druk om maakte, mij de laatste tijd zelfs echt angst aanjagen. Deze laatste is de druppel geweest want ik was ineens zo bang geworden van een erge ziekte dat mijn hele lichaam er van op hol sloeg.

Om en lang verhaal kort te maken. .Ik heb ontslag genomen en zit nu thuis. Daar waar ik me nu het prettigste voel. Ik heb al veel gelezen hier en aan de ene kant geeft dat herkenning van ik ben niet gek maar ook wat somberheid en angst. Vele van jullie zijn al zo lang bezig en nog geen uitzicht op verbetering.
En ik..Ik zit er pas twee jaar in. Hoe komen we dit allemaal Door. .Mijn man zegt steeds tegen me dat ik niet in een keer naar die hoge berg die overgang heet, moet kijken maar het per dag moet bekijken. Als ik dan eens terugkijk, zie ik dat ik al een heel eind ben en eens ben ik op de top en daarna gaat het steeds meer de goede kant op. Uiteraard heeft hij gelijk maar als je al twee maanden beroerd slaapt, is zelfs een dag al een aardige berg! :roll:

Ik wens de zieke veel beterschap en we komen vast gezamenlijk wel uiteindelijk over die berg die overgang heen!

Iris.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht