Woede aanvallen

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Muppet
Berichten van Muppet
Onderwerpen van Muppet
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Woede aanvallen

Bericht door Muppet » do 19 sep 2013 11:12

Hallo,

Vanmorgen naar de huisarts geweest. Gek word van mijn woede uitbarstingen. Ik heb mezelf dan echt niet meer in de hand. Ondanks dat mijn partner dan roept dat ik moet stoppen, het lukt me niet.
Met name voor de kinderen, 13 en 16 vind ik het verschrikkelijk. Om het minste val ik uit. Ik herken mezelf niet meer. Op zich ben ik altijd wel temperamentvol geweest, maar zoals de laatste tijd....verschrikkelijk. Ik krijg echt een hekel aan mezelf.
Elke dag sta ik vol goede moed op, maar al tijdens het ontbijt begint mijn irritatie en onrust. Zo naar.....
De huisarts heeft niets, ik moet zelf maar gaan zoeken op internet, vanmorgen van orthica menopauze protect besteld.
Nu maar hopen dat het gaat helpen. Ik ken niemand in mijn omgeving die dit herkent in de overgang, maar ik ben toch niet de enige?

Muppet

Anitab
Berichten van Anitab
Onderwerpen van Anitab
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Re: Woede aanvallen

Bericht door Anitab » do 19 sep 2013 13:45

Hoi Muppet,

En of dat herkenbaar is!!!!! Ben ook qua natuur niet onderbedeeld als het om temperament gaat, maar een jaar of 2 was ik niet meer te houden.
Mijn partner (ook niet de meest makkelijke) moest het allemaal maar nemen.
Ruzies, totaal oncontroleerbaar, de dakpannen gingen nog rechtop staan.
Ben in een ruzie wel eens weggelopen omdat ik me achter adem had geschreeuwd, dan pakte ik gauw een zakje, 3x keer ademen en als een speer terug om verder te kunnen schreeuwen. :evil:
Naar de buitenwereld ging het wel, maar thuis was ik mezelf en toch ook weer niet.
Ben nooit de makkelijkste geweest, maar altijd wel redelijk en tot een gesprek bereid. Dat was allemaal weg, het klinkt hard maar in die tijd was ik eigenlijk gewoon een kreng met een kort lontje. Voelde me schuldig en ellendig en kon het toch niet stoppen. :oops:
Kon niets hebben, alles ging op mijn zenuwen en dat lag echt niet aan mijn omgeving.
Kende mezelf niet eens meer terug.
Gelukkig heeft mijn man me laten razen en tieren als een dolle, blijkbaar was het toch een vorm van opgekropte ellende die er nog uit moest.
Sinds ongeveer een jaar ben ik weer mezelf, wel iets anders als voor de uitbarstingen (rustiger, nadenkender, etc.), maar ik voel me weer happy en mijn omgeving ook.
Hoop voor jou dat je omgeving er mee om kan gaan en je "even" stoom af laat blazen.
Heel veel sterkte.

Groeten,
Anita

Tine64
Berichten van Tine64
Onderwerpen van Tine64
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Tine64 » wo 22 jan 2014 17:34

Hoi dames,

Voor mij ook herkenbaar, ik kon me ook verliezen in zo'n aanval. Mijn partner zat op dat moment voor enkele jaren in het buitenland, dus die heeft er niet zo onder geleden, de kinderen echter wel. Ik kon me er ook waanzinnig schuldig over voelen, maar soms was het daar dan toch weer en kon ik het niet tegenhouden. Woest... werd ik.
Ik probeerde mij dan voor enkele uurtjes af te sluiten van de wereld, ging met de auto rijden (heel voorzichtig, hoor)of wandelde of fietste enkele uurtjes rond.
Na zo een aanval was ik uitgeput en ja, volgens mij had het allemaal te maken met de overgang, hormonen die gierden door mijn lijf. Ik vond het ook een heel heftige periode.
En Muppet, het gaat over :)) , zonder ook maar iets te nemen, maar net zoals altijd, geduld hebben.
Ook mijn temperament is helemaal veranderd, ik ben veel rustiger dan voordien, laat veel over me heen gaan, heb geen zin in meningsverschillen of ruzies, moet niet steeds het laatste woord hebben en het gevoel van evenwicht in mijn leven neemt steeds meer de overhand.

Tine

Wkiwiw
Berichten van Wkiwiw
Onderwerpen van Wkiwiw
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Bericht door Wkiwiw » ma 27 jan 2014 11:27

Hoi dames,

Boze woorden, woede aanvallen? Breek me de bek niet van open. Ik ben 58 jaar oud, zowat in de menopauze (eindelijk), en alles wel gehad. Mijn man is niet makkelijk, maar om helemaal niks kan ik zomaar vinnig uitvallen over zaken, die hij niet verkeerd heeft bedoeld achteraf. Hij accepteert het (erg lief), maar ik voel me byzonder schuldig.

Herkenbaar dus !

Groetjes Els

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » di 22 jul 2014 00:41

Hallo dames,

Ben vandaag dit forum gaan lezen omdat ik dacht dat ik knettergek aan het worden was. Maar door te lezen weet ik nu dat dit niet het geval is. De laatste 9 maanden ben ik woedend op alles en iedereen. Ik heb er totaal geen controle over, het overkomt me gewoon. Naast de opvliegers (die de laatste tijd gelukkig afnemen) heb ik al jaren lang pijn in spieren en gewrichten, voel me doodmoe, werd maanden lang ontzettend verdrietig wakker, kon opeens niet meer doorslapen en nu dus die enorme woede. Ik ben mijn gezin zo ontzettend beu, zou het liefste er vandoor gaan en ze lekker in hun sop gaar laten koken. Ook al weet ik dat dit niet eerlijk is naar hun toe, ik kan niet anders. Ben het zat om alles te regelen, op te ruimen, begrip te tonen, enz. enz.
Wat ben ik blij te lezen dat het veel meer vrouwen overkomt en dat het ook weer voorbij gaat. Dank voor alles wat jullie gedeeld hebben het heeft er nu al voor gezorgd dat ik me geen aso meer voel.

groeten Anja

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Rianne » di 22 jul 2014 01:37

Hallo Anja,

Dat klinkt een beetje alsof je je overgang tot nu toe een beetje als van ondergeschikt belang hebt beschouwd en er niet al teveel aandacht en zorg aan hebt gegeven.

Je aandacht en zorg ging uit naar je gezinsleden, daarvoor alles te regelen, op te ruimen, begrip te tonen, enz. enz.
Helemaal niet zo erg hoor als die eens af en toe in hun eigen sop gaarkoken en hun eigen boontjes doppen.

Rianne

Anjaw
Berichten van Anjaw
Onderwerpen van Anjaw
Menopauzejaar:

Bericht door Anjaw » di 22 jul 2014 09:36

Hallo Rianne,

Bedankt voor je reactie. Ik had geen idee wat er zoal kwam kijken bij de overgang. Dus jaren lopen dokteren voor niets. En ik laat ze de laatste tijd ook lekker in hun eigen sop gaarkoken hoor. Ik ga niet meer zoeken naar "zoekgeraakte" spullen, bel geen afspraken meer af enz. Ze worden al een stuk makker moet ik zeggen. Ik luister niet naar het gesputter en gezeur. Heb me aangeleerd om doof en blind te zijn. Nu vragen ze zich soms af of ik ziek ben en worden soms zelfs bezorgd. :o Maar daar heb ik natuurlijk ook weer geen zin in, ze moeten me gewoon met rust laten dan gaat het prima met mij. :D :D

Anjaw

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Rianne » di 22 jul 2014 10:57

Hoi Anja,

Kwestie van ook ff de tijd geven denk ik.

Elke keer kregen ze hier dan te horen:
"Maak je geen zorgen en vertrouw me nou maar gewoon. Ik kan prima voor mezelf zorgen. Je hoeft me alleen maar met rust te laten zodat ik ook de kans daarvoor krijg."

Dan hadden ze meteen weer wat te kauwen.
Liefde gaat voor een deel immers ook door de maag ;)

Rianne

Flurry
Berichten van Flurry
Onderwerpen van Flurry
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 50

Bericht door Flurry » zo 05 okt 2014 09:29

Hallo

Ik ga hier nog even op reageren. Ik heb ook gigantische woede aanvallen om niks en ik voel me zo schuldig. Mijn jong kind snapt er niets van en vindt soms zelfs dat hij niet goed genoeg is om als zoon te hebben. Tranen met tuiten gehuild hierom.

Dit is het enige echte waar ik het serieus moeilijk mee heb. Ben je laat moeder geworden, blij met kind, is je kind nu zowat de dupe van de overgang. Ik weet niet wat ik hiermee moet, hulp zoeken doe ik al voor mezelf in de vorm van trauma verwerking, ik hoop maar dat dit een beetje de boel rustiger maak en ik niet zo vaak ontplof.

Ik wil gewoon dat mijn kind hier niks aan overhoudt. Mijn partner begrijpt het wel (of althans, hij kan kiezen of hij hier blijft of naar eigen huis kan gaan en me in mijn sop gaar laten koken).

Zijn er meer vrouwen met jonge kinderen die zich ook zo enorm schuldig voelen hierom (terwijl ik ook wel weet dat mijn hormonen dit doen, maar oh, kan ik dan echt niet mezelf beheersen als een moeder die niet in dit hormonen dal zit?)

Groetjes,
Flurry

Marie1
Berichten van Marie1
Onderwerpen van Marie1
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd nu: 55

Bericht door Marie1 » zo 04 jan 2015 18:09

Hallo

ik herken me in ieder geval in de woede aanvallen. Ik beheers me constant, want ik besef dat woede niets oplost, maar ik zou eigenlijk het liefst van alles eens alles in elkaar timmeren, en met dingen gooien, en roepen en tieren... Maar ik houd me natuurlijk in, ben nu ook niet gek, maar het gevoel is er wel.... vreselijk... Ik slik nu zelf pillen om mij te kalmeren, gewoon om die woede onder controle te houden, vooral als ik bij mijn kinderen ben. Ik weet dat ik hun gedrag niet langer kan dulden, maar ik ben bang geworden van mezelf, want als ik mij laat gaan, dan schreeuw en scheld ik hen de huid vol, en komen er zelf ongelukken van... dit wil ik ten alle koste vermijden natuurlijk...

Maar toch wel vreselijk dat vrouwen kalmeringspillen gaan slikken om aan verwachtingen te blijven voldoen

Marie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht