Ik voel me zo kwaad!

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd NU: 55

Ik voel me zo kwaad!

Bericht door Lee64 » wo 10 aug 2011 12:00

Hallo dames,

Jeetje wat vind ik dit toch oneerlijk allemaal! Die hele overgang!

Ik was 46 en voelde me goed!! Vond het niet erg dat ik ouder werd en gunde mijn kinderen hun eigen leven. (Dus dat mijn dochter voor een paar maanden naar het buitenland ging vond ik gewoon leuk en ik had dus geen last van het lege nest syndroom waar je zoveel over hoort. Vond het alleen maar logisch en natuurlijk dat ze zich van mij los maakte. En ik wilde zelf ook minder zorgen dus onze band werd juist beter zo op afstand dan toen ze nog thuis woonde.)

Ik zat dus lekker in mijn vel, voelde me energiek en kon de hele wereld aan, had een bloeiend sociaal leven, leuk werk en op die manier was het helemaal niet moeilijk om ouder te worden. Het was slechts een cijfer dat ik richting 50 ging, maar als je je goed voelt is het ook helemaal niet erg om 50 te worden lijkt mij.

En nu ben ik 47 en is de overgang in alle hevigheid toegeslagen met al haar lichamelijke en geestelijke ongemakken en dat vind ik verschrikkelijk! Waarom mag /kan ik niet vol energie en op een gezellige manier ouder worden zoals ik aan het doen was? Nu ben ik moe, lusteloos, chagrijnig en prikkelbaar en op die manier moet ik dus naar die nieuwe levensfase??? die ik op zich best zag zitten maar nu juist helemaal niet meer!!!

Voel me zo 'genaaid' door die overgang, jullie ook?
Lee

Nienke
Berichten van Nienke
Onderwerpen van Nienke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Re: Ik voel me zo kwaad!

Bericht door Nienke » wo 10 aug 2011 13:27

Lee

Precies zo dacht ik een paar jaar geleden ook, ik zou nog van alles beleven nou mooi niet,
Ja de overgang die zou ik beleven en hoe!!!

Dus weet precies hoe je je voelt.

Een warme groet van Nienke

Cornelie
Berichten van Cornelie
Onderwerpen van Cornelie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Cornelie » wo 10 aug 2011 16:04

Hallo dames,

De man met de moker noem ik de overgang! Hij geeft je een tik in je nek en daarna is niets meer vanzelfsprekend.
Ook mijn dochter ging voor 2 maanden naar Suriname en ik vond het top voor haar. Ze ging daarna op zichzelf wonen en ook dat was prima want met een dochter wordt het vaak toch wat "2 kapiteins op 1 schip" en nu doet ieder zijn eigen ding en andere dingen samen.

En nu, ik ben nergens meer zeker van, menstruaties overvallen me, spier- en gewrichtspijnen steken fel de kop op, ik ben moe moe moe en sinds een paar dagen heb ik ook weer last van paniekaanvallen.
Wat de toekomst gaat brengen geen idee maar hier is op het moment ook zeker geen sprake van leuk ouder worden!

Groetjes, Cornelie

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marie » vr 12 aug 2011 14:22

Goedemiddag dames,

Jazeker, ik sluit me aan bij je Lee.
Ik voel me kwaad en machteloos. Die overgang met haar rotgeintjes. Die beperken mij zo in mijn doen en laten.
En het onbegrip van de omgeving doet ook geen goed!
""ga er lekker op uit"" (hoe dan met paniekaanvallen in de trein?)
""Je moet werk hebben""", ""kijk wat je hebt"" enz.enz.
Elke dag is weer een verrassing. Nooit een keer een dag zonder rare verschijnselen, onzekerheid, twijfels enz.

Wanneer houdt dit op? Ik voel me alleen maar minder goed!

Marie

Kaatje48
Berichten van Kaatje48
Onderwerpen van Kaatje48
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 56

Bericht door Kaatje48 » vr 12 aug 2011 16:12

Hallo Lee, Nienke en Marie,

Nou Lee ik voel me meer dan genaaid door die overgang. Ook ik vond het geen probleem om ouder te worden. WErd ook veel jonger geschat. Was dus best trots op mijn leeftijd en alles wat ik daarbij nog deed. 3 tot 4 keer per week 3 uur sporten, erop uit met mijn dochter van 10, zwemmen, skaten, huishouden en werken in de verpleging. Ik kon alles aan. Nu heeft mijn vriend (bijna ex) echt medelijden met me. Ik kan niet veel anders dan stokstijf op de bank zitten in een soort verkrampte toestand. Ik voel het, maar het lukt me vaak maar heel even om alles bewust te ontspannen en even later is die verkramping er weer. Mijn nek en schouder partij lijken wel van ijzer zei de fysiotherapeut vandaag, zo gespannen. Doet ook echt pijn en geeft een tintelend gevoel naar arm en hand en de hele linkerkant van mijn gezicht.

Ben nog steeds regelmatig kortademig/benauwd hartfladderen en kloppingen. Ik heb er echt echt echt tabak van. Kan me niet eens op de vakantie verheugen. Wie heeft er tips om je lichaam uit die verkramping te halen. Heb al van alles geprobeerd acupunctuur, ademtherapie (kort) stressmanagement, thaise massages. Wat zou ons nou toch helpen om weer wat meer ontspannen te zijn. Behalve misschien uit de overgang komen. Die stress m.b.t. het mogelijk afgekeurd gaan worden helpt natuurlijk ook niet echt.

Lee, Nienke en Marie, Ik wens jullie veel sterkte met alles. Laten we hopen dat het allemaal gauw achter de rug is en alles weer normaal is en we de dingen weer in perspectief kunnen zien.

groetjes Kaatje

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » ma 15 aug 2011 17:18

hoi Kaatje (en de anderen ook natuurlijk)

Heb helaas geen tips maar ik ga zelf proberen die kwaadheid aan de kant te gooien.

Ik heb gelezen dat overgangsklachten zoals neerslachtigheid, onzekerheid en de neiging om je terug te trekken van alles en iedereen, enz enz kunnen verergeren door andere factoren zoals de relatie met je man en kinderen, je werksituatie, een sterfgeval enz.
En dat is wat er aan de hand is nu denk ik. Door extreme stress/'burn-out heb ik deze klachten en Of we het nu 'burn-out of de overgang noemen ( de klachten komen aardig overeen) ik heb er gewoon mee te dealen helaas.

Ik heb dan ook besloten om milder voor mezelf te zijn en gewoon toe te geven aan hoe ik mij voel. Als ik nergens zin in heb door de extreme moeheid doe ik maar gewoon niks. En als ik geen zin heb om sociaal te doen doe ik dat gewoon maar niet. Mezelf steeds maar weer geweld aandoen en een schop onder mijn kont te geven zoals ik gewend was werkt bij nader inzien toch ook averechts want is ook een vorm van over mijn grenzen gaan he dus daar ben ik mee gestopt. Want van dat vechten en blijven proberen word ik ook zo moe en verdrietig. Ooit word ik wel weer wat socialer denk ik en wat extraverter, gewoon zoals ik was (een mooie sprankelende zelfverzekerde energieke gezellige vrouw) maar nu ben ik vooral in mezelf gekeerd blijkbaar.

En het begint met acceptatie schijnt het: ik zit in de overgang, dat is een normaal en natuurlijk proces! (weliswaar een verschrikkelijk en oneerlijk proces want dat blijf ik het wel vinden, maar wel normaal schijnt het) En de 'een heeft er blijkbaar meer last van dan een ander. Ik heb van alles geprobeerd om er aan te ontkomen door me heel positief op te stellen en sporten en aan mezelf werken en weet ik wat allemaal, maar ik moet er gewoon aan toegeven denk ik en dat probeer ik vanaf nu. Hopelijk ben ik er op deze manier dan het snelst weer van af! :D

Lee

Dorothea
Berichten van Dorothea
Onderwerpen van Dorothea
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 63

Bericht door Dorothea » ma 15 aug 2011 18:06

Hallo Lee,

Zo mag ik het horen, je er bij neerleggen is inderdaad het beste, ook al doe en kan ik dat ook niet altijd.
Denken het komt zoals het komt is het beste, met woede verspil je energie en dat is zonde.
Ook ik vind het nog steeds oneerlijk, als nou alle vrouwen dit kregen, maar nee, er zijn er die gewoon zonder klachten doorheen huppelen.

Ik moet je zeggen, na m'n baarmoederverwijdering gaat het best wel goed met me.

Sterkte, Dorothea.

Lee64
Berichten van Lee64
Onderwerpen van Lee64

Bericht door Lee64 » ma 15 aug 2011 18:51

Tja ben wel benieuwd hoelang ik het vol hou hoor die acceptatie zei zij eerlijk.....

Een paar weken geleden had ik namelijk nog de neiging om mijn hele voorraad slaappillen tegelijk in te nemen zo beroerd voelde ik me :shock: maar voel me nu iets beter (dankzij de pil denk ik dus mijn echte acceptatie begint pas als ik weer met de pil durf te stoppen lijkt me.) Maar hee ik moet ergens beginnen he ;)

Durfde aanvankelijk niet eens een stopweek in te lassen sinds ik met die pil begonnen ben op 5 juli jl. uit angst voor mijn gedachten, maar nu toch maar gedaan want kreeg een doorbraakbloeding. Ben heel benieuwd hoe ik me verder ga voelen deze week.....en misschien moet ik er maar niet meer aan beginnen na die week.....maar ja heb nog steeds met heel veel stress te dealen hier dus ben er nog niet uit waar ik goed aan doe.....mijn draagkracht moet wel een beetje in balans zijn met mijn draaglast natuurlijk want er aan onderdoor gaan wil ik ook niet. Moeilijk moeilijk moeilijk.

Ben blij dat jij goed opknapt na je operatie Dorothea!

Lee

Sanne4
Berichten van Sanne4
Onderwerpen van Sanne4
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Sanne4 » ma 22 aug 2011 21:00

Hoi Lee,

Heel die overgang is inderdaad afschuwelijk. Ik vind het ook soms niet te geloven dat het een hormonenkwestie is!
Dat ik het mijzelf niet meer in de hand heb, afschuwelijk dat kan ik ook niet verkroppen!!
Op mijn werk, wat ik met plezier doe, voel ik mij nog enigszins goed. Maar verder houdt het daar wel bij op.

Sanne

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht