Groeiende tegenzin

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Groeiende tegenzin

Bericht door Marie » do 21 jan 2010 10:50

Hallo

De laatste maanden kost het me grote moeite om op een normale tijd op te staan. Nu heb ik het geluk dat ik het merendeel van de week laat begin met werken, maar ik neem me steeds voor om toch vroeger op te staan omdat ik mijn tijd niet wil verslapen en toch ... steeds kan ik het niet opbrengen.

Als ik er dan eenmaal uit ben dan rommel ik een beetje in huis maar veel komt er niet uit mijn handen. Ik loop dan steeds tegen dezelfde dingen aan, nl. dat ik dingen laat versloffen en daar erger ik me dan ook weer aan. Zucht, hoe moeilijk kan ik het mezelf maken.
Het maakt niet uit of ik de nacht goed heb geslapen of dat ik steeds van die hazeslaapjes maak. Vandaag was ik bv van plan om er rond 8 uur uit te gaan en dan hier wat klusjes doen, boodschappen alvast etc. Dan mag ik wel gaan opschieten want het is nu al tegen 11 uur.

Herkennen jullie dit?

Groetjes,
Marie

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Re: Groeiende tegenzin

Bericht door Shivala » do 21 jan 2010 13:14

Hai Marie,

Zeer herkenbaar, en het is al zeker een jaar aan de gang bij mij dat ik alles op huishoudelijk gebied voor me uitschuif. Dat het rommelig is kan me eigenlijk ook niets meer schelen! Ik probeer wel iets te doen, maar vaak lukt het me op de een of andere manier niet. Het huishouden wekt enorme weerzin bij me op en sowieso alles wat MOET.
Soms zit ik er tijden tegen aan te hikken om de afwas te doen of boodschapjes te halen, ongelooflijk!
Ik ben eigenlijk voortdurend moe en kan oneindig veel slapen. Dus alles wat ik plan komt weinig van terecht.
En soms fokt het me toch weer op dat ik voortdurend alles voor me uitschuif, het schiet maar niet op!
En tegelijkertijd denk ik ook weer vaak, ach laat maar, komt morgen wel. pff lastig hoor!

Sterkte, en groetjes
Shivala

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:

Bericht door Marie » do 21 jan 2010 17:52

Hoi Shivala,

Ja inderdaad zijn de sleutelwoorden moe/geen zin.........pff!
Ik heb nu een berg strijk liggen en heb me voorgenomen (....) om dat vanavond te gaan doen. Giga geen zin maar ik zal moeten anders blijft het zich opstapelen.
Wat ik voorheen zonder nadenken of moeite deed daar heb ik nu ook zo de pest aan.
Vreemd allemaal. Hoop wel dat het verandert want eerlijk gezegd vind ik die gevechten met mezelf 3x niks.

Groetjes
Marie

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd nu: 58

Bericht door AnnaH » do 21 jan 2010 22:30

Dag Marie,

Ja, ook hier aan deze kant van de computer komt niet veel uit de vingers. De ramen zijn bijvoorbeeld in geen jaar meer gewassen :oops: Er hangt van alles over de trapleuning wat gestreken wil worden :S Er moet zoveel in het huishouden. Er ligt een dik boek met recepten op tafel. Had ik in de uitverkoop aangeschaft en serieus gedacht dat ik iedere dag iets geweldigs op tafel zou zetten ...

Ik heb het verzet opgegeven. Een uur langer doorslapen en/of na het ontbijt hangend op de bank de krant doorspitten. Het mag van mezelf (met een soort schuldgevoel op de achtergrond, ok). Derest van de dag komt er dan meer uit mijn handen dan wanneer ik mezelf 's ochtends tegen heug en meug aan het werk zet. Het komt ooit wel weer goed. Als puber kon ik ook uren in lethargische toestand doorbrengen. Och, en het is daarna nog best goed gekomen met mij ;) Dus ik word straks ook wel weer actiever. Toch?!

Hartelijke groet
Anna

Didi
Berichten van Didi
Onderwerpen van Didi
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Bericht door Didi » vr 22 jan 2010 21:41

Hallo dames

Hier nog zo iemand die overal tegenop ziet. Maar het is verschillend. De ene dag doe ik geen bal in huis en de volgende dag kan ik als een wervelwind alles doen.
Ik maak me er niet druk om. Ik wacht geduldig tot de opruimhormonen weer komen en dan doe ik alles binnen no time.

Maar dat moeilijk uit bed komen dat heb ik helaas niet. Vroeger was ik praktisch een hamster. Heerlijk. Ik deed mijn ogen dicht en sliep en was gek op middag tukkies als dat kon. Nu slaap ik erg slecht. Ik slaap pas rond 1e, ben elke nacht wakker en ook 's morgens vroeg. Middag tukkies nee die doe ik niet meer. Ik wou dat ik wat lekkerder kon slapen.

Groetjes,
Didi

Shivala
Berichten van Shivala
Onderwerpen van Shivala
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 56

Bericht door Shivala » vr 22 jan 2010 22:16

Hai Didi,

Kan je me niet wat "opruimhormonen" van jou sturen hihi, die ontbreken hier momenteel volledig!

Groetjes Shivala

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2
Menopauzejaar: 2010

Bericht door Merel2 » vr 22 jan 2010 23:59

Hallo allemaal,

Ik heb dat ook een lange tijd gehad Marie. Nu merk ik dat het toch beter weer wordt. Ik heb ook dagen gehad kon ik niets opbrengen om te doen.
Dan ergerde ik me ook weer dat het soms zo'n puinhoop was. Dit was ik van me zelf niet gewend. Toch ben ik me er maar niet meer druk om gaan maken,
en dacht zal vanzelf wel weer komen. Dat gevoel krijg ik nu, zo af en toe nog een dag dat ik me niet zo fit voel, maar ik ben dan wel aan het werk.
Of bezig met een hobby. Heb het gevoel dat ik weer wat sneller wordt en krijg ook meer zin weer aan dingen te doen.

Ik denk dat ik wel ander half jaar zo een beetje heb zitten klungelen. Ik deed het nodige. Ben nu straks toch van plan om weer alles een grote beurt te geven,
als het weer lente wordt . Als het tenmiste zo door blijft gaan als nu ...........ja je weet met de overgang nooit he!!!!! ;)

Groeten, Merel

Kaatje1969
Berichten van Kaatje1969
Onderwerpen van Kaatje1969
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 49

Bericht door Kaatje1969 » za 23 jan 2010 00:13

Hallo dames

Dat moeilijk uit bed komen heb ik ook, moeilijk er in komen ook trouwens de laatste tijd.

Ik kan dan wel vroeg wakker worden en naar beneden gaan, de troep bekijken en bedenken, nee, nu nog even niet, het loopt helaas toch niet weg.

Heb wel, als ik me die tijd gun om weer als een zoutzak in bed te gaan liggen, dat ik daarna ook bergen verzet en alles in een paar uur op orde heb.
Maar voordat het lijf wil opstarten, zucht.

Ik kan me ook zo lekker ergeren aan al die vrolijke moeders in de reclames, zoals die van die kip in stoofzak, kinderen en man zitten de spelen en moeder loopt lachend rond te rennen. Nou hier kunnen ze dan de kip naar hun hoofd verwachten. Ik voel me momenteel al zo'n afbrokkelende huishoudsloof.

Of die reclame van de antiklal, was een tip van mijn moeder, kunnen ze dan echt helemaal niets zelfs bedenken, die stomme rot koters en dan staat moeders er lachend naast, grr

Ik ben geen lachende huisvrouw meer, dat hele huishouden kan me gestolen worden, alleen niemand wil het hebben. :(

Groetjes, Karin

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Rina50 » zo 24 jan 2010 17:00

Hoi Dames,

Bij mij het zelfde verhaal, maar er staat een algehele renovatie van 5 weken voor mijn deur. De hele woning moet gedaan.
Ik heb hier altijd van gedroomd, lekker alles nieuw. Ik kan nu wel gillen. Ik zie er zo tegenop!
Ik kan niet eens de kleuren bepalen (want we mogen kiezen) voor mijn gevoel uit een miljoen kleuren voor de badcel en WC
Ik kom er maar niet uit!!
's Morgens om 7 uur staan ze voor mijn deur, nou lekker hoor, niks bankhangen.
Sorry, ik moest dit even kwijt, alle bewoners doen er ook zo luchtig over.
Waar haal ik de kracht nou vandaan?

Groetjes, Rina50

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:

Bericht door Marie » ma 01 mar 2010 16:47

Hallo

De laatste weken heb ik zo'n ontzettende tegenzin in bijna alles. Werken kost me enorm veel moeite, als mijn kinderen komen eten dan verheug ik me daar helemaal niet meer op. (ik heb 2 volwassen zoons uit mijn vorige huwelijk) Ik vind alles maar gedoe.
Boodschappen, koken....ik heb zelfs geen fantasie meer of doe weinig moeite om iets bijzonders op tafel te krijgen.
Het lukt ook allemaal niet meer zo lijkt wel en het boeit me allemaal niet!
Laatst kwamen, na een lange tijd, vrienden op bezoek en zelfs daar had ik helemaal geen zin in. Ik hoopte zelfs stiekem dat het niet door ging.
Ik vind het heel vervelend van mezelf.
Mijn huidige partner toont wel begrip maar ik kan me best voorstellen dat hij wat meer actie en enthousiasme verwacht van mij.
Hobby's heb ik geen zin in. Eigenlijk in niks!
Herkennen jullie dit en is dit weer zo'n vervelende fase?

Groetjes
Marie

AnnetteR
Berichten van AnnetteR
Onderwerpen van AnnetteR
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door AnnetteR » di 02 mar 2010 11:52

Marie, ik erken het zo ......o zo veel.

Geen zin hebben in iets, geen zin in mensen, geen zin in familie, geen zin in koken, geen zin in mijn hobby's, geen zin in het huishouden, geen zin in om op te staan, geen zin om mezelf te verzorgen (ik doe het wel) geen zin .....ja waarin eigenlijk wel.......

Ik ben dit ook niet gewend van mezelf....
Ik moet ook wel eerlijk zijn dat dit wel versterkt is nadat de kinderen het huis verlaten hebben hoor......dus waar doe ik het nog voor.
Ik weet, het is geen goede instelling.....

Het liefst zou ik, als ik uit bed kom gelijk weer op de bank hangen, soms doe ik dat ook wel, maar dan voel ik me weer schuldig, en nog moeier aan het eind van de dag.

Ik vind het een moeilijke leeftijd waarin je van alles voor de kiezen krijgt, en vooral die kl...... hormonen.

AnnetteR

Lienke
Berichten van Lienke
Onderwerpen van Lienke
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 58

Bericht door Lienke » di 02 mar 2010 12:41

Hallo dames

Ik herken het, moet bijvoorbeeld nodig naar de kapper, wat ik nooit vervelend vond. Maar nu......zie ik er tegen op en schuif het voor me uit.

Twee weken terug kregen we op zondag onverwacht bezoek. Toen ik ze aan zag komen kreeg ik visioenen van zo'n filmpje, waarin vlug de kaarsjes worden uitgeblazen, de deur op slot wordt gedaan en men achter de bank kruipt. Maar aangezien ik ook te beroerd was om dit allemaal uit te voeren, liet ik het maar gebeuren en kwamen ze opgewekt binnen: Hallo! Verrassing ! (ja ja)
Toen ze er eenmaal waren werd het ook nog wel gezellig. Waar die weerzin vandaan komt.....ik heb ook geen idee.

Groet van Lienke

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:

Bericht door Marie » di 02 mar 2010 21:57

Hallo dames

Ja daar zeg je wat Lienke.......waar komt dat nou vandaan? Ik zou dat ook zo graag willen weten. Dat kapperverhaal van je had ook de mijne kunnen zijn. :lol: Niet te geloven, ik stel het steeds maar uit joh! Je verhaal over de visite vond ik wel leuk omschreven maar ik weet precies wat je bedoelde.

In principe zou ik in mijn handen moeten knijpen dat ik gezond ben (al is dat als hypochonder moeilijk in te prenten) en ""slechts"" wat tob met overgangsperikelen....
En toch steeds die weerzin in alles, inderdaad. :x

Vraag me af hoe ik hieruit kom. Zaterdagavond is de planning naar kennissen van mijn partner. Daar zie ik dus nu al tegenop. Belachelijk!

Ik zat laatst oude dvdtjes te kijken, ik zie daar toch echt een heel ander persoon dan nu. Vrolijk, onbezorgd, levenslustig .. gezellige weekendjes met een grote groep mensen ........ met gekke optredens onder elkaar. Was wel heel leuk om te zien. Daar is nu weinig van over!

Groetjes
Marie

Didi
Berichten van Didi
Onderwerpen van Didi
Menopauzejaar:

Bericht door Didi » wo 03 mar 2010 21:33

Hoi dames,

Ook ik heb er zo geen zin in. Geen zin in feestjes, visite, mensen, 't is een drama. Vroeger verheugde ik mij er echt op. Vond het supergezellig.
Nu vind ik het allemaal toneelspelerij. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Zo van "hoe is het" en dan "Prima"etc. Allemaal dezelfde verhalen bha.

groetjes
didi :S

Koosjes
Berichten van Koosjes
Onderwerpen van Koosjes
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Bericht door Koosjes » wo 03 mar 2010 23:57

Dag dames,

Dat van visite herken ik zeker, maar ik moet er bij zeggen dat ik heel wat "vrienden heb geschrapt""
De mensen die nu over zijn hebben we (mijn partner en ik ) hele goede, zinvolle gesprekken mee.
Als deze vrienden komen, tafelen we lekker lang en praten over het leven de kinderen en hoe we er nu in staan, ook de overgang komt vaak ter sprake en de verschillen tussen de mannen en de vrouwen nu in deze leeftijds fase etc.

Ik heb er nooit spijt van gehad, maar wat over is gebleven is goud waard !

Groet, Koosje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht