Schrik van de boosheid

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Bobje123B
Berichten van Bobje123B
Onderwerpen van Bobje123B
Menopauzejaar: Eeierstokken verwijderd
Leeftijd: 63

Re: Schrik van de boosheid

Bericht door Bobje123B »

Hoi Vie

Zullen de hormonen wel zijn, wat anders?
Gek wordt je ervan!
Het vreet energie van mij, word er
Ook jij sterkte

Bobje

En de rest van de dames?
Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Hannah1 »

Hoi Vie en Bobje,

Hier ook hoor, onrust, verdriet, malen en dan weer een glimlach om mijn kat die zo lekker ligt te slapen. En dan weer een huilbui omdat ik zo graag weer eens wat plezier zou willen voelen of me ergens op kunnen verheugen i.p.v dat ik ergens tegen opzie. En dan kijk ik naar de mooie blauwe lucht en is er die glimlach weer. Ik surf maar mee op de golven, het is niet anders.
Sterkte dappere vrouwen, samen staan we sterk.

Hannah
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Hannah

Die glimlach op mijn gezicht kan ik krijgen van mijn honden....gelukkig.

Sommige dagen zijn zwaarder dan andere. Nu dus even shit, ook bij mij dus. Ook ik wil me
Zo graag beter voelen na 12 jaar, maar ja...zal er ook mee te maken hebben,dat ik wel een stresskip ben. Zou willen dat het niet altijd zo moeilijk was. Wat lichter leven,en niet overal
Mee zitten...dat zou ik willen. Dingen Loslaten, maar zo moeilijk

Bobje
Shania
Berichten van Shania
Onderwerpen van Shania
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 50

Bericht door Shania »

Beste dames,

Even jullie een hart onder de riem steken, want wat zijn jullie Kanjers hier op het forum!
Die huil-buien; Ja, af en toe zou je denken dat je aan het uitdrogen bent! ( is niet zo hoor!) Waar komen al die tranen vandaan? Ik herken het helemaal, dat een emotie door iets wat je ziet, hoort of ruikt je al aan het huilen kan krijgen. En wat komt dat zo niet uit middenin een winkel! Ik heb het wel eens gehad bij een drogist; Kwam ik langs baby-slofjes. Ik heb geen kinderen (door allerlei omstandigheden) en heb me er al jaren geleden bij neer gelegd. Ineens bij die slofjes voel ik een krop in mijn keel, heb het mandje laten staan in de winkel en ben snel vertrokken.
Bleek uren later thuis dat ik ineens zo nodig over mijn kindertijd moest nadenken. Al die herinneringen die je ineens gaat analyseren. Alles komt extra binnen. Vroeg Vie dat of het door de herfst komt? Kan volgens mij heel goed zijn, maar ik heb het elk jaar als de kerst-tijd weer komt. Jullie? Veel weemoed, geen idee waarom. Dit jaar mag namelijk wat mij betreft wel heel snel om zijn. Des te eerder komen we misschien in de buurt van een vaccin voor dat vreselijke corona wat bij ons een extra barrière is. Zwak uit gedrukt natuurlijk, maar het maakt nog meer angstig en opgefokt, toch?
Hannah1 schreef: do 05 nov 2020 19:17Hannah (we hebben dezelfde naam weet je nog
Hannah;

Natuurlijk ken ik jou nog! Ik wil jullie danken voor de steun hier. Waar ik kan wil ik dat ook doen. Vinden jullie het ook zo vreemd dat hier op het forum alle begrip en herkenning is, maar in je nabije omgeving niet? Dat vind ik best zwaar. Je voelt je dan vaak niet serieus genomen.
Vandaar dat ik jullie om-arm en zeg: Laten we volhouden al is dat soms heel moeilijk en bijna niet te doen. Het komt goed. Er is hier ook ergens een topic van een dame die vertelt dat ze over het ergste heen is. Dat schept vertrouwen, al wil je nu graag fijn leven.
Ik schrijf elk klein positief dingetje van 1 dag in een boekje. Aan het einde van de week verschijnt er dan een glimlach op je gezicht want het zijn toch meer fijne gebeurtenissen / gedachten dan je aanvankelijk dacht! Ideetje voor jullie? Hoeft maar een lach terug te zijn van iemand die langs je heen loopt. ( ja!, op anderhalve meter MET mondkapje) Dat wel natuurlijk.
Fijne dag dames. Nogmaals dank. Zie wel hoeveel jullie betekenen voor een ander terwijl je het zelf moeilijk genoeg hebt?! Kanjers!

Shania.
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Vie18 »

Wat een lief bericht Shania.

Daar krijg ik dan weer een glimlach van op mijn gezicht. Dank je wel.
Net een boswandeling gemaakt. Met angst en al maar wel geweest denk ik maar.
Samen sterk voelt fijn. Laten we dat er in houden!

Vie
Judith41
Berichten van Judith41
Onderwerpen van Judith41
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Judith41 »

Hallo dames

Voel heel veel herkenning hier! Ik heb precies dat waar jullie ook mee worstelen. Kan nu al wel weer huilen zo emotioneel ik ben. Ben ook een hsp'er en weet dat die alles 10 x erger ervaren maar men ik hou het soms gewoon niet meer vol. een vrachtwagen vol met klachten, en mijn hoofd draait overuren.
Heb ook veel angst, voor toekomst het is echt zwaar!

Groeten
Judith inmiddels 44 jaar
Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 »

Beste allemaal,

Zo fijn de er- en herkenning onder de hooggevoeligen in de overgang te lezen. Fijn Vie de boswandeling, ook al is het nog met angst in je lijf de boslucht en moeder natuur is zo helend. En ja doe ik ook Shania, in een dankbaarheidsboekje schrijven, er zijn ook lichtpuntjes op dit pad. Op de zware dagen wat moeilijker te zien, maar ze zijn er wel...
En Judith, die angst voor de toekomst, dat het zo blijft, heel naar inderdaad, daarom probeer ik echt zoveel mogelijk op de dag te leven, en te vertrouwen dat het goedkomt, hoe dan ook. En niet teveel eisen aan jezelf stellen, want dat is ook zo'n dingetje bij hsp's :?
Samen houden we het vol, dank voor jullie berichtjes!

Hannah
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi meiden

Hoe is het. Hier beetje zenuwachtig, onrustig,etc. zeurende hoofdpijn , wilde van alles doen....
Maar uiteindelijk zit ik even op de bank
Wel boodschappen gedaan, maar zomaar moe nu, pfff, eng gewoon
Moest het ff kwijt,

Kennen jullie ook dat trillen van binnen? Kijk ik naar de handen,die trillen niet! Wat is dat toch, ?
Ben nu aan het koken,en de tranen lopen????onrust? Pfff ik weet het niet

Wil ik teveel van mezelf? Heb niet veel gedaan vandaag, zo geen zin.
Herken mezelf niet zo eng vind ik het.

Sorry voor mijn geklaag

Bobje
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hoi Bobje,

Dat getril is een soort innerlijke onrust denk ik? Lief voor jezelf zijn. Het gaat weer over.

Sterkte!
Vie
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Vie

Dank je voor je bericht! Wat een eng gevoel , die onrust!
Lief zijn voor jezelf heb ik nooit geleerd, klaar staan voor andere kwam eerst!
Maar nu zal ik wel moeten. Al weet ik niet hoe ? Pfff, wat een dag weer !

Hoe is het met jou gegaan? Ik hoop goed !

Bobje
Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 »

Hoi Bobje,

Ja, dat trillen heb ik ook vaak, zo naar, innerlijke onrust, zenuwen die trillen of zo. Je lichaam wil spanning loslaten. Ik ga dan vaak toch bewegen, het eruit wapperen. En een andere keer maar gewoon zitten en ermee ademen en naar klassieke muziek luisteren.
Het wankele gevoel in mijn benen heb ik meer last van. En momenteel weer oorsuizen en geluidgevoelig zijn. Never a dull moment ;)
Vervelend allemaal he. Lief zijn voor jezelf...tja, voor mij is dat in het moment dat doen of laten waar ik behoefte aan heb voor zover dat lukt. Mijn wil wil van alles maar dat gaat vaak niet, dus dan maar berusten in kalme activiteiten om mijn zenuwstelsel rust te geven. Het blijft zoeken naar een paar ontspannen momenten op de dag

Sterkte!
Hannah
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hoi dames,
Toch weer een vraag na een wakkere en paniekerige nacht. Ik denk in beelden en zie steeds allemaal mensen en gebeurtenissen van vroeger voorbij komen. Niet eens eng hoor. Maar wel in een nood vaart.
Ik blijf dan associëren en kan niet stoppen en daar raak ik van in paniek. Kan de hele nacht doorgaan.

Het gebeurt vaak als ik moe ben of spanning heb. Heb het ook wel eens overdag, maar dan lukt het beter om te aarden.

Herkent iemand dit? Wat is dat malle denken en associëren toch. Psycholoog weet niet wat het is. Herkenning? Misschien niet in beelden maar in gedachtes? Vind dit de naarste klacht. :(

Vie
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Hannah

Dat trillen is nu nagenoeg weg, maar oh....ik was nu aan het koken, dus bewegen was goed denk ik. Soms weet ik het gewoon niet
Wankele benen heb ik ook steeds wel, lijkt of ik door mijn hoeven zak! Spierpijnen in de benen ook regelmatig. Ben geen sporter, vind dat sporten niet leuk. Loop al genoeg op de dag!
Zoals je zegt, ik wil van alles, maar kan het niet opbrengen, zit graag met een boek of spelletje op de I-pad. Dat is voor mij “lief zijn” denk ik

Vie, bedoel je druk in je hoofd zijn?
De gedachten gaan maar door me hoofd, maar kan niet de vinger erop leggen. Ook inderdaad, van vroeger, maar ook van nu. Zo van, hoe moet dit, stel dat, hoe moet dit, bang zijn voor?
Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is allemaal zo moeilijk!
Hou je goed!

Bobje
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64
Menopauzejaar: 2019
Leeftijd: 56

Bericht door Suusje64 »

Hallo meiden,

herkenbaar wat jullie schrijven.
Heel veel last van innerlijke onrust, trillen van binnen, down en al die vervelende gedachtes...iedere dag hetzelfde en dan denk je het kan toch niet alleen die hormonen zijn? Angst, hypochonder, paniek
Hebben jullie ook weleens het gevoel alsof je jezelf kwijt bent? Vanochtend naar de dokter en dan loop ik over straat met een duizelig hoofd en dan denk ik wat een leven..pfff
Ik voel mij zo alleen in dit stuk. Ik heb een ontzettend fijne man die veel begrip heeft voor mij gelukkig.
Ik probeer maar bezig te blijven in huis.
Ik heb momenteel niet veel werk dus dat helpt ook niet mee.
Ik huil iedere dag....zo emotioneel.
Wat ik vergat te zeggen dat ik ook een hsp-er ben en spiritueel.
Dit was even beknopt mijn verhaal.
Ik ben nu 56 jaar en een jaar geen menstruatie meer. Ik ben al 7 jaar bezig met mijzelf. Slik al 22 jaar paroxetine voor een postnatale depressie.
Verschillende depressies gehad en daar hard voor gewerkt om eruit te komen en dan krijg ik die overgang er weer bij.

We zijn niet alleen gelukkig al voelt het soms wel zo.

Suusje
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Suusje

Welkom hier, precies hetzelfde is het bij mij ook! Zo frustrerend! En dan op me 50e begonnen bij mij mij, nu 62 jaar .
Wel minder geworden, maar nog steeds allerlei klachten. De geestelijke het zwaarst !

Huilen is hier ook elke dag , de ochtenden het meest! Waarom? Tuurlijk is er ook wat stress bij,
Zoals elk mens kan hebben,maar pfff zwaar!
Ook ik heb Ad fluoxetine 20 mg, onderhoudsdosis, ben jaren terug zwaar overspannen geweest, voor de overgang.
Het valt niet mee !

Bobje
Hannah1
Berichten van Hannah1
Onderwerpen van Hannah1
Menopauzejaar:

Bericht door Hannah1 »

Hoi Suusje,

Wat een zoektocht is het toch hè om een beetje je weg te vinden hierin. Herken je verhaal, al zoveel gewerkt aan jezelf en dan toch nog weer deze tsunami aan gevoelens, gedachten, emoties en lichamelijke klachten. Een nog overprikkelder zenuwstelsel door de hormonenval en ouder worden, geen fijne combi. Voel me tired and wired vandaag. Zo moe weer en te onrustig om even een uurtje te slapen overdag. Alhoewel een beetje rust nog even lukte vanmiddag met een geleide meditatie.
Sterkte voor jullie allemaal en hopelijk een rustige avond.

Hannah
Lientje22
Berichten van Lientje22
Onderwerpen van Lientje22
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Bericht door Lientje22 »

Beste Shania,

Ik reageer even op jou stukje omdat dat een aantal zinnen mij raakte.

Dank voor de tip om de positieve dingen in een schriftje te schrijven. Ga ik zeker proberen te doen.
De nare gevoelens overheersen vaak zo dat ik de mooie kleine dingen vergeet en de nare gevoelens uitvergroot.

Ook wat je hier schrijft:
"Al die herinneringen die je ineens gaat analyseren. Alles komt extra binnen. Vroeg Vie dat of het door de herfst komt? Kan volgens mij heel goed zijn, maar ik heb het elk jaar als de kerst-tijd weer komt. Jullie? Veel weemoed, geen idee waarom."
Ik sla het liefst de kerst over, al die herinneringen etc.. De hormonen versterken het denk ik. maar ook het altijd al gevoelig zijn.
Ben jij ook een gevoelig meelevend iemand? En ook snel de emotie van een ander voelen?
Het is miss inderdaad weemoed. Alles wat voorbij is weer en wat niet meer terug komt.
Ik heb dit ook met de verjaardagen van de kinderen etc.. Alle herinneringen komen dan op zo'n dag voorbij. Altijd emotionele dag.
Liefst een gewone dag voor mij.

En wat je schrijft over herinneringen van vroeger. Ik krijg soms zo sterk gebeurtenissen terug nu vanuit mijn jeugd. Bijv bij een oud tante op visite toen geweest, dat ik de inrichting van haar huis helemaal voor me zie, de geur ruik ik weer die in haar huis was. Wat ze zei etc.
Bizar toch... Ik was denk ik rond 6 jaar oud.

Lientje
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64

Bericht door Suusje64 »

Dank je wel Bobje en Hannah, voor jullie bericht.

Hebben jullie dat ook dat je maar bezig wilt blijven in huis of wandelen...
In de avond denk ik dan zo nu mag ik rustig doen en ga tv kijken....vaak val ik in slaap bij een film ha..ha...
Gisteren zag ik er erg tegenop om naar de winkels te gaan met mijn man...ik denk dan wat als ik duizelig wordt of dat ik een zweetaanval krijg...en het is hartstikke goed gegaan.
Hebben jullie ook zo'n last van oorsuizen?
Ook ik denk vaak aan vroeger wat is geweest en wordt dan emotioneel.

Nou dames hou jullie taai....en mooie zondag.

Suusje
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Suusje

Bezig blijven wil ik ook wel op die k.dagen, maar soms laat ik het ook wel toe die gevoelens. Als ik bezig ben gaat het wel, maar ik kan en wil niet hele dagen maar bezig zijn. Zitten lezen en spelletje op de I-pad wil ik ook wel. Ik laat de tranen lopen, en dan voel ik me weer opgelucht...
Voor even.
En wat je zegt, boodschappen doen als je onrust voelt, valt niet mee, maar eenmaal op weg, dan gaat het. Zoals je zelf ook zegt! Altijd wat....
Zweten doe ik ook, vaak een t-shirt aan, vroeger een trui, en nu pfff, zweet me rot! Heb soms mijn winterjas aan als ik de honden uitlaat, maar nu de gewone jas!

Ooit komt het goed hoop ik. Ook de emoties....hoop ik. Huil heel vaak, pfff

Bobje
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hallo dames,

Wat een rotdag vandaag zeg. Vannacht overprikkeld en in paniek. Toch even naar mijn moeder geweest overdag. Rest van de dag dwangmatige gedachten, overprikkeld steeds naar toilet moeten en doodmoe.
Rusten lukt niet vanwege het drukke hoofd. Ik haat het zo. Komt het ooit nog goed. Pfff. Huilen als bonus.

Hoop dat jullie dag beter was.
Vie
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64

Bericht door Suusje64 »

Hallo Vie, hoe gaat het vandaag?

Die onrust in je lichaam herken ik zeker en ook die dwanggedachten....mag ik vragen wat jouw dwanggedachten zijn? Bij mij is het hoe kan ik mijzelf nuttig maken om de dag door te komen. Ik heb veel leesboeken echter dat hoofd maalt over hoe ik mij voel. Heel veel zweetaanvallen en hartkloppingen.
Ik vind het ook niet fijn om alleen te zijn.

Gisteren had ik een aardige dag.
Het blijft frustrerend want je wilt zo graag weer jezelf zijn.

Sterkte Vie.

Suusje
Vie18
Berichten van Vie18
Onderwerpen van Vie18
Menopauzejaar:

Bericht door Vie18 »

Hoi Suusje,

Dank voor je reactie. Moeilijk he? Ik ben aan de ene kant graag alleen maar ook weer niet te lang.
Mijn hoofd maalt ook maar door. Vandaag ging het wel wat beter gelukkig. Hoop voor jou de komende dagen ook. Mijn dwanggedachten kunnen over van alles gaan. Krijg sommige dingen gewoon niet uit mijn kop.
Net een grammofoonplaat die blijft hangen.

Wens je sterkte,
Vie
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64

Bericht door Suusje64 »

Dank je wel Vie, wat blijft het toch lastig hè....

Ik ben nu alleen thuis en dan heb ik angst voor wat!!!! Mijn hoofd draait overuren...en gedachtes.
Ik ga als het goed is binnenkort emdr doen. Ik wil van die angst en paniek af.
Ik wil weer de vrouw zijn die ik was en niet zo'n bange muts :roll:

Mooie dag ondanks onze geestelijke klachten.
Suusje
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Suusje

Leef met je mee, dat heb ik ook gehad. Gaat nu beter, al zijn er soms nog van die enge gedachten.
Valt niet mee die geestelijke klachten!

Sterkte, bobje
Suusje64
Berichten van Suusje64
Onderwerpen van Suusje64

Bericht door Suusje64 »

Hoi bobje,

dank je wel voor je berichtje. Jij hebt precies dezelfde klachten gehad.
4 jaar geleden was ik ook angstig, depressief en paniek. Toen acupunctuur gedaan en hormoontherapie voor 3 maanden en dat hielp niet.
Gepraat met een mental coach en begin 2019 ging ik weer onderuit door trauma bij de tandarts en weer angstig, onrust en de rest. Nu ga ik emdr doen...

Hoe ga jij met al die geestelijke klachten om?

Suusje
Bobje123B
Berichten van Bobje123B

Bericht door Bobje123B »

Hoi Suusje

Paar jaar terug had ik ook voor 3 maanden hormonen, ging beter daardoor, maar mijn huisarts is er geen voorstander van i.v.m. borstkanker .
Door hormonen nemen is het echt niet over zei hij , ik moest erdoorheen! Nou....dat valt echt niet mee. Die dagen neem ik dan halve oxazepam 0,5 mg, en veel huilen. Dat huilen lucht op, vroeger nooit gedaan,maar nu haal ik het in, denk ik.
Bij iets van stress, zoals een bericht van iemand die ernstig ziek is, gelijk paniekerig! Stel dat ,hoe kan dat, echt beren op de weg, zoals ze dat zeggen. Hartkloppingen en huilen, ik laat het maar komen,want ik ga er niet tegen vechten. Het is , wat het is. Word er zo moe van, anderen hebben weer andere klachten ,ik het vele huilen...zei mijn huisarts toen!
Tandarts,ben ik ook bang voor, moet er eigenlijk heen ,maar brr.

Ben al blij als ik het een dag zonder tranen doen..... al die gedachtes , pfff

bobje
Gesloten