Relatieproblemen

De woede die je tijdens de overgang ervaart heeft vaak een diepere betekenis. Het kan iets zeggen over wat niet meer bij je past en over wat je wel nodig hebt.
Tegenzin/Weerzin en woede kunnen een goede leidraad zijn om tot jezelf te komen.
Pientje
Berichten van Pientje
Onderwerpen van Pientje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Relatieproblemen

Bericht door Pientje » di 06 aug 2019 09:33

Hallo,

Ben al een tijd in de overgang, heb nog af en toe een menstruatie. Ik tob met relatieproblemen en ben tot mijn ontdekking gekomen dat mijn man ook iets van Asperger heeft. Maar dat wil hij niet inzien. Het ligt natuurlijk allemaal aan mij. De ruzies die we maken, hij is niet de schuldige maar ik. Tijdens onze vakantie in Griekenland, wat zo mooi had kunnen zijn, heeft hij me in de steek gelaten. Zomaar, ineens.
Hij is met de huurauto naar een ander appartement gegaan, mij achtergelaten.
Ik ben alleen naar huis gegaan naar mijn kinderen, die me hebben opgevangen. Je vraagt je af, wie doet nou zoiets? Wat heb ik verkeerd gedaan? Had hij niet met mij kunnen praten over zijn probleem? Er was nl. geen probleem, alleen ik heb even iets van mijn emoties laten zien. Ik was verdrietig en onzeker. Daar kon hij (denk ik) niet tegen.
Hij is nu weer thuis, na 10 dagen alleen vakantie hebben gevierd, en het is nog steeds onrustig. Hij zegt geen spijt te hebben voor wat hij heeft gedaan. Hij zou het zo weer doen. Er over praten lukt niet. We zijn al 4 mnd in relatietherapie en hebben in september nog 2 afspraken staan. Ook dat wil hij niet meer. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Zelf zit ik met overgangsproblemen, depressie en sterkte emotionele stemmingswisselingen. Dit kan ik er niet bij hebben. Mijn man slaapt nu niet meer in onze slaapkamer, maar boven op zolder.
Weet iemand goede raad?

Pien

Kimberley
Berichten van Kimberley
Onderwerpen van Kimberley
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Re: Relatieproblemen

Bericht door Kimberley » di 06 aug 2019 20:48

Hallo Pien

Dat klinkt heel naar allemaal en eerlijk gezegd vind ik dat geen een vrouw zich zo zou hoeven/moeten laten behandelen door een man.

Groetjes Kim

Pientje
Berichten van Pientje
Onderwerpen van Pientje
Menopauzejaar:

Bericht door Pientje » wo 07 aug 2019 23:49

Hallo Kim,

Dank je voor je berichtje. Ja zo dacht ik er ook over.
Maar ik houd nog zielsveel van hem, zijn al 27 jaar samen, waarvan bijna 23 jaar getrouwd. Onze relatie ging altijd met ups en downs. Het lag altijd weer aan mijn hormonen, van: je moet zeker weer ongesteld worden?
Vandaar dat ik nu weer constateer dat hij niet tegen mijn sterke emoties kan. Dit komt, weet ik zeker, door de overgang.
Heftige emoties die zo sterk zijn dat ik hierdoor uit woede 2 mobiele telefoons heb kapot gegooid. Ik ga voor mijn woede nu naar stichting Kwadraat, die me kunnen helpen om met mijn boosheid om te gaan.

Ook ga ik naar de Menopauzepoli. Ze kunnen je helpen met depressie, door medicijnen (hormonen) of een dieet. Je krijgt een vragenlijst, om te constateren of jouw problemen te maken hebben met de overgang. En een onderzoek door de gynaecoloog.
Daarnaast ga ik voor mijn depressie naar de Vrouwenpoli, waar ik geholpen word door een psycholoog. Ze zijn speciaal voor vrouwen in de overgang. Ze werken met lichttherapie en cognitieve therapie.
Dit allemaal is pas in oktober/november. Helaas kan ik er nog niet terecht.
Ik slik nu alprazolam als ik erge emoties heb. Vandaag was zo'n dag dat ik t even niet meer zag zitten.

Pien

Jackie06
Berichten van Jackie06
Onderwerpen van Jackie06
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Jackie06 » do 08 aug 2019 00:38

Beste Pien

En welke poli gaat je man eens wat ander gedrag leren?
Of op zijn minst uitzoeken wat er met hem aan de hand is, want zulk gedrag slaat natuurlijk nergens op.
Je doet je best het te vergoelijken, en legt de verantwoordelijkheid voor zijn uitspattingen op jezelf, maar daar gaat het niet van veranderen natuurlijk

Jackie06

Pientje
Berichten van Pientje
Onderwerpen van Pientje
Menopauzejaar:

Bericht door Pientje » do 08 aug 2019 09:44

Beste Jackie,

Helaas zien sommige Asperger mannen het probleem niet bij zichzelf. Ik ben precies een week geleden samen met hem naar de huisarts geweest. Mijn man wilde dat ik rustiger zou worden met medicijnen (antidepressiva) maar ik heb me staande kunnen houden en de huisarts overtuigd dat ik dit niet nodig vind.
Ik ben niet constant depressief, maar heb af en toe zo'n hele heftige bui van emotie. Hierbij hoort ook depressie. Het helemaal niet meer zien zitten, niet meer willen leven. Ik slik dan alprazolam om rustig te worden. Je wordt er wel slaperig van.
De huisarts zei tegen mijn man: medicijnen (antidepressiva) helpt niet om de oorzaak weg te nemen voor jullie relatieproblemen. Daar is therapie voor nodig (relatietherapie).
In september hebben we nog twee afspraken staan bij onze relatietherapeut. Ik hoop dat hij mee wil gaan. Dan kan ik het één en ander bespreken. Want dat kan nu (nog) niet.

Pien

Anna1962
Berichten van Anna1962
Onderwerpen van Anna1962
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd NU: 57

Bericht door Anna1962 » do 08 aug 2019 16:12

Hoi Pien,

Heb je stukje gelezen maar kan je helaas niet helpen, ook is een mening geven over deze situatie lastig, ik heb zelf nooit in deze situatie gezeten maar wil wel even zeggen dat ik het een hele nare situatie voor je vind en wil je daarom sterkte en wijsheid wensen voor de toekomst!!

Groetjes Anna

Jackie06
Berichten van Jackie06
Onderwerpen van Jackie06
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Jackie06 » do 08 aug 2019 19:49

Snap het Pien, ik wens je sterkte,

Moeilijk parket waar je in zit

Jackie06

Pientje
Berichten van Pientje
Onderwerpen van Pientje
Menopauzejaar:

Bericht door Pientje » vr 09 aug 2019 06:16

Beste Jackie en Anna,

Dank jullie wel voor jullie medeleven! Ja ik zit in een moeilijk pakket. Maar ik sleep me er wel doorheen. Door ermee ´omgaan´ met de beperkingen die een Asperger heeft kan je sommige dingen toch duidelijk maken. Ik communiceer nu via de Whatsapp en dat werkt beter. Face to face lukt (nog) niet om in gesprek te gaan. Mijn emoties lopen dan op en dan vlucht hij weg. Ook probeer ik rustig te blijven, zonder stemverheffing. Ik sluit me in wezen af van mijn gevoel. Het is niet goed, dat weet ik. Maar ik kan niet anders.
Waarom ik toch houd van hem? Omdat hij eerlijk is en betrouwbaar. Dat waardeer ik heel erg in hem. Ik weet precies waar ik aan toe ben met hem. Hij laat op zijn manier blijken dat hij van mij houdt. Door goed voor mij te zorgen, hij heeft een goede baan, waar hij veel energie voor nodig heeft. De kinderen en ik komen niks te kort. Financieel heeft hij alles op een rijtje.
Zijn handicap ligt op het emotioneel-sociale vlak. Weinig empathisch vermogen. Als het om emoties gaat, weet hij daar geen raad mee. Hij vlucht hiervoor weg. Hij kan het niet oplossen. Daarom probeert hij het op zijn manier. Als ik weer zo´n emotionele bui heb, dan appt hij naar mijn zus of hij belt haar, om te vragen of ze mij kan bellen om me gerust te stellen.
Gelukkig heb ik 3 goede vriendinnen, die ik altijd kan bellen. Zij weten me altijd gerust te stellen. Natuurlijk ook mijn familie, maar die betrek ik liever er niet bij. Ze staan aan ´mijn kant´ en dat wil ik niet. Mijn man heeft het er ook moeilijk mee, net als ik. De hormonen die zorgen voor de problemen, waardoor het nu niet zo goed gaat tussen ons. Ik stel me iedere keer gerust, door te zeggen: ´eens gaat het een keer over´ als ik weer rust krijg in mijn lijf. En dan zal onze relatie ook weer beter gaan. Dan krijg mijn man ook weer meer rust.

Liefs,
Pien

Plaats reactie