ProgesterAll

Vrouwen in de Overgang vormen een markt voor farmaceuten. Het aantal middelen waarmee zij ons een moeiteloze overgang beloven is immens. Maar maken zij die belofte wel waar?
Katje
Berichten van Katje
Onderwerpen van Katje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 57

ProgesterAll

Bericht door Katje » wo 26 dec 2018 13:38

Hallo dames,

ik ben nieuw hier. Even iets over mij, ik ben in november 57 jaar geworden maar heb al heel lang klachten. Telkens als ik met de pil stopte kwamen er klachten in Nederland krijg je heel lang de pil een bekende van mij is nu 60 en heeft deze tot voor kort nog altijd geslikt.

Maar ja altijd hormonen slikken is ook niet goed en daarom ben ik in juli van dit jaar ermee gestopt. Dat heb ik geweten opvliegers en stemmingswisselingen.
Ik neem nu nu langer dan 5 maanden progesteroncrème Progesterall? Ik heb eerst het hele boek van John R. Lee "Menopauze Alles wat je dokter niet verteld" gelezen en mij dan de crème besteld. Ik had gedacht dat ze tegen opvliegers helpt maar ik krijg ze nog steeds, wel niet meer zo hevig als toen.

Ik heb nu nog 2 tubes en dan zal ik zien of ik er weer welke bestel, want ik voel me nu alsof ik in de puberteit ben. Huilen en tieren om niks. Woedeaanvallen, ik die vroeger altijd haar mond hield als iemand bij de kassa voor kroop en nu alsof er een vulkaan ontploft, echt waar.
Slapen is ook zoiets vroeger hoefde ik mijn kussen alleen maar te zien en sliep ik al maar nu, doffe ellende kan amper in slaap komen en als ik dan slaap word ik 2 uur later weer wakker. Alsmaar piekeren mijn hersenen werken op volle toeren alles word heel groot en erg.
Vergeetachtig ben ik soms ook.
Nu heb ik naast dit ook nog reuma gekregen wil zeggen artrose in de vingergewrichten, knie en nek. Daarom mag ik ook niet meer hardlopen(en juist daarmee kreeg ik mijn hoofd leeg) maar ik heb een racefiets en probeer veel te fietsen maar als ik door de pijn in mijn handen de remhendel niet meer kan gebruiken gaat dit niet en had het hardlopen als alternatief en dit valt nu weg.
Met sporten krijg ik me weer redelijk in evenwicht en mijn stemmingswisselingen worden ook wat minder.

Naar droevige films kan ik ook niet meer kijken zonder huilbuien wat ik vroeger nooit had maar nu wel, alles maar ook alles komt ongefilterd bij mij binnen. Ik droom nu ook heel veel over dingen van vroeger en dat is soms angstaanjagend, had namelijk geen fijne jeugd met een vader die teveel dronk.

Het is juist zo fijn om het hart te luchten en te weten dat ik niet de enige ben die het allemaal zo ervaart.

Groetjes van Katje

ConnyW
Berichten van ConnyW
Onderwerpen van ConnyW
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Re: ProgesterAll

Bericht door ConnyW » do 27 dec 2018 13:38

Hallo Katje,

Toen ik ruim een jaar geleden stopte met de pil, kwam ik erachter dat mijn lichaam niet de veranderingen van de overgang had kunnen maken.
De pil had mijn hormonen kunstmatig hoog gehouden, waardoor mijn lichaam nog niet kon leren omgaan met minder hormonen. De overgang kwam ineens over me heen.
In die tijd vond ik deze website, waar ik al gauw leerde dat tijdens de overgang progesteron het eerste hormoon is dat omlaag gaat en naar 0 gaat.
Het blijven aanvullen daarvan met zo'n crème, viel voor mij toen al af.

Een keer moet die overgang zich kunnen voltrekken, dus voor mij geen hormoonpillen of crèmes meer. Ik laat het verder liever op de natuurlijke manier verlopen.

Als ik lees hoeveel klachten jij hebt sinds je die crème gebruikt (In juli gestopt met de pil), dan heb ik voor mezelf een goede beslissing gemaakt door er maar niet aan te beginnen.

Succes met je overgang
Conny

Katje
Berichten van Katje
Onderwerpen van Katje
Menopauzejaar:

Bericht door Katje » do 27 dec 2018 16:19

Hallo Conny,

Het klopt door de pil word je hormoonspiegel kunstmatig omhoog gehouden. Toen ik met de pil stopte had ik last van haaruitval maar dat is gelukkig weer goed gekomen of het aan de crème ligt weet ik niet. Ik blijf in ieder geval de crème nog gebruiken.

Katje

ConnyW
Berichten van ConnyW
Onderwerpen van ConnyW
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Bericht door ConnyW » do 27 dec 2018 17:17

Hallo Conny,

Ja, ieder haar keus natuurlijk. En als je zo overtuigd bent, maakt het feitelijk niet uit wat een ander doet, toch......
Ik ben nu 47, het is niet altijd een pretje die overgang en allerlei klachten zijn er zeker nog, maar mijn lichaam kan het aan en doet het nu zelf.
Of mijn lichaam dat ook nog kan als ik aan blijf vullen tot oudere leeftijd... het is voor mij een vraag, of liever gezegd een gok die ik niet wilde nemen.

Succes, Conny

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62
Menopauzejaar: 2014

Bericht door Marian62 » do 27 dec 2018 20:56

Hallo Katje,

Volgens mij is het niet het te kort aan progesteron dat de opvliegers veroorzaakt maar het te kort aan oestrogeen. Dat zou verklaren waarom die creme wat betreft opvliegers niet veel doet.

Hartelijke groet,
Marian

Katje
Berichten van Katje
Onderwerpen van Katje
Menopauzejaar:

Bericht door Katje » do 27 dec 2018 22:02

Hallo

In het boek stond het precies andersom vrouwen hebben een overschot aan oestrogeen.

Katje

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62

Bericht door Marian62 » do 27 dec 2018 22:22

Hallo

Hangt er vanaf waar je zit in de overgang. Ik had het idee dat oestrogeen toeneemt richting de menopauze, maar als je menstruaties gaat overslaan en als je je laatste menstruatie gehad hebt daalt het oestrogeen gehalte. Maar ik ga het nog eens opzoeken. Wordt in het boek dat jij gelezen hebt progesteron geadviseerd bij opvliegers? Of voor andere verschijnselen?

Hartelijke groet,
Marian

Vesta
Berichten van Vesta
Onderwerpen van Vesta
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Vesta » vr 28 dec 2018 00:21

Beste Katje,

Als je op je 57 e stopt met de pil vervolgens geen bloedingen meer krijgt, dan maakt niemand mij wijs dat je dan een overschot aan oestrogeen hebt.
Dan ben je op dat moment in je menopauze, en daar hoort een progesteron van 0 bij.
En dat blijft de rest van je leven zo.
Net zoals vanaf dan ook je oestrogeen blijvend veel lager zal zijn.

In jouw verhaal Katje zie ik het hormoongebruik ook weinig klachten oplossen.
Behalve met opvliegers beschrijf je veel woede, ontploffen, stemmingswisselingen, huilbuien, dromen, angst, slaapproblemen.
Veel van die klachten had ik vroeger in de week voor de menstruatie, als het progesteron actief ging worden.

Ik ben altijd op mijn hoede als de industrie gaat lobbyen en me probeert te vertellen dat ik iets nodig zou hebben en zij de oplossing hebben.

Vesta

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62

Bericht door Marian62 » vr 28 dec 2018 07:40

Hallo Katje,
Ik heb even opgezocht wie John R. Lee is. Hij blijkt een arts te zijn die al in 2003 is overleden. Ondertussen zijn er veel nieuwe wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd die zijn bevindingen tegen spreken. Een veel recenter boek over de overgang is het boek “ De overgang, het no nonsens handboek” geschreven door Jose Rozenbroek en Jos Teunis. Naar mijn mening een eerlijk boek dat ook hormoontherapie tegen het licht heeft gehouden.
Veel sterkte!
Hartelijke groet,
Marian

Katje
Berichten van Katje
Onderwerpen van Katje
Menopauzejaar:

Bericht door Katje » vr 28 dec 2018 11:41

Na het stoppen met de pil heb ik nog een keer een lichte bloeding gekregen. Ik had met de pil amper klachten die kreeg ik nu op mijn bord toen ik met de hormonen stopte. Daarvoor had ik geen opvliegers en stemmingswisselingen nu wel. Mijn bloeddruk was bij pilgebruik oké nu knalt die af en toe tegen het plafond heel raar. Huisarts weet het ook niet meer.
Ook ben ik aangekomen in gewicht met de pil bleef ik op gewicht. Het liefst zou ik de pil weer gaan slikken om van alle ellende af te zijn en mijn stemmingen onder controle te houden

Katje

Lientje74
Berichten van Lientje74
Onderwerpen van Lientje74
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Bericht door Lientje74 » vr 28 dec 2018 11:59

Beste dames,

Even een reactie op het boek : De overgang : Het no- nonsense handboek van Jos Teunis en Jose Rozenbeek.
Ik heb verschillende keren dit boek gelezen. Het beschrijft wat de overgang is. Maar deze dames zijn een sterke voorstander voor hormoontherapie.
Zij beschrijven dit dan ook in dat boek. Er wordt niet overgeschreven wat de gevolgen zijn van hormoontherapie . Ook als je oa gaat stoppen ermee.
Als je op de site van Jos Teunis klikt kan je zien dat de meeste dames bij hun ervaringen schrijven dat ze aan de Femoston of Systen pleister icm Utrogestan zijn gegaan. Ook in de media zijn deze dames in interviews te beluisteren. De boodschap die op mij overkomt is : Je hoeft niet te lijden door de overgang. Er is een oplossing : HORMOONTHERAPIE. Zelf geeft een van deze dames aan eerst de pil heel lang te hebben geslikt en toen ze daar mee stopte en klachten kreeg na 4 weken van oa hevige opvliegers, slecht slapen. Ze gelijk aan de hormonen is gegaan
Zelf heb ik ook contact met een van deze dames gehad en een collega. De Zoely op advies gebruikt en later nog de systen icm Utrogestan. Ik verdraag geen hormonen, wordt er veel beroerder van en erge stemmingswisselingen.
Wat ik dan jammer vind, dat heb ik in een ander bericht geschreven als je hormonen niet verdraagt de reactie dan is. Dan is het probleem niet de overgang/ hormonen. EN laten ze je in "de kou " staan.
Ook heb ik het boek van Sylvie Demers gelezen: De kracht van vrouwelijke hormonen. Daar wordt de overgang als een aandoening / ziekte beschreven. Vergeleken met oa Diabetes Mellitus De boodschap in beide boeken is : De overgang is op te lossen met medicijnen.
De boodschap uit zulke boeken vindt ik: de overgang is wel bespreekbaar, maar kan opgelost worden. Er zijn middelen voor. De dames die geen hormonen willen/ of mogen/ kunnen gebruiken en hun overgang willen ondergaan, hoe moeilijk ook is, lijden in stilte .

Ja en het progesteron daalt steeds verder in de overgang . Tot 0 na de menopauze. Ik weet dat ik vorig jaar altijd nog een aantal dagen na de ovulatie mij beter voelde. Progesteron is dan hoger. Ik sliep dan vast en diep aan 1 stuk door , voelde me meer ontspannen. Nu heb is dat niet meer. Soms heb ik veel klachten voor de menstruatie. Nu van de week veel klachten tijdens de menstruatie. Veel onrust, huilen, somber , slecht slapen etc.. Ook heb ik weer veel klachten tijdens de dagen rondom de ovulatie. Door welke hormonen het komt weet ik ook niet. Elk geval piekt en daalt het alle kanten uit. En geeft dat veel klachten.

Lientje

Marian62
Berichten van Marian62
Onderwerpen van Marian62

Bericht door Marian62 » vr 28 dec 2018 14:16

Hallo Katje,

Het in een keer stoppen met de pil zorgt er voor dat je hormoonspiegel naar beneden keldert. Hij is door de pil kunstmatig op peil gehouden. Dus dat je ineens heftige ovegangsklachten krijgt is niet zo vreemd, immers werken hormonen samen met het autonome zenuwstelsel bij het aansturen van je organen inclusief je hart. Je lichaam kan zich niet zo snel aanpassen. Eigenlijk is het jammer dat er geen informatie is over het afbouwen van het pilgebruik, zoals dat bij veel andere medicijnen die op het hele systeem ingrijpen wel gebeurt. Als je toch weer aan de pil wil gaan dan zou ik eerder hormoontherapie overwegen omdat die vele malen lager gedoseerd is. En hou er rekening mee dat als je met hormoontherapie wil stoppen dat je daar veel tijd voor moet inruimen en het heel rustig moet afbouwen. Voor je überhaupt beslist raad ik je aan je goed in te lezen zodat je de voor en tegens tegen elkaar kan af wegen. Jammer dat je arts je niet veel eerder heeft aan geraden om te stoppen met de pil.
Veel sterkte, het valt niet mee zo in de overgang te vallen.

Hartelijke groet,
Marian

Plaats reactie