Elektrische golven door het lichaam / zoemend gevoel

De een spreekt van irritante kriebels of prikkelingen. Anderen benoemen een branderig gevoel of tintelende sensatie. Weer anderen ervaren slapende handen of een dof gevoel
Anja207CC
Berichten van Anja207CC
Onderwerpen van Anja207CC
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Elektrische golven door het lichaam / zoemend gevoel

Bericht door Anja207CC » ma 09 mar 2015 11:20

Hallo dames,

graag zou ik met lotgenoten in contact komen die hetzelfde ervaren als ik. Ik ben al een stapje verder nu ik las dat het ook een lichamelijke klacht kan zijn welke ook door de overgang komt.

Ik ervaar bijna continu en zelfs als ik in bed lig, electrische schokjes, een zoemend gevoel door het lichaam, alsof ik mijn vinger in een stopcontact stopte. Ik voel het voornamelijk in de benen, en het begint ondertussen mijn dagelijkse leven te beheersen. Wat ik graag zou willen weten of er iemand is die hetzelfde ervaart.

Anja

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 64

Re: Elektrische golven door het lichaam / zoemend gevoel

Bericht door Mariaelisabeth » wo 11 mar 2015 15:29

Hoi Anja,

O ja, hoor. Regelmatig voelt het alsof ik 'onder stroom' sta.
Benen, hoofd, handen, soms door mijn hele lichaam voel ik dan een lichte tinteling.
Nou ben ik nogal gevoelig aangelegd en bv met volle maan heb ik er veel meer last van. Ik maak me er niet druk over, eigenlijk voelt het niet eens naar.
Ik heb van meer vrouwen gelezen dat ze wel eens last van tintelingen hebben tijdens de overgang; waarom dat zo is, weet ik niet.

Groeten, Mariette

Laantje66
Berichten van Laantje66
Onderwerpen van Laantje66
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Laantje66 » wo 11 mar 2015 20:18

Hallo,

Ik heb ook dagelijks last van tintelende voeten (vooral na intensief bewegen) en van die rare rillingen door mijn benen. Verder heb ik plopjes in mijn benen en af en toe net wat jij zegt, net of mijn voetzolen onder stroom staan.
Ben door de ha nagekeken en heb volgens haar niets ernstigs. Wat het dan is, weet zij ook niet. Waarschijnlijk toch de overgang, maar daar wil mijn ha niets van weten :evil: . En inderdaad, hier op de site wordt veel geschreven over tintelingen, op allerlei verschillende manieren.

Groet, Laantje

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd NU: 60

Bericht door Krista » zo 15 mar 2015 17:42

Hoi,

ik herken dat ook. Denk dat ik het zelfs een tandje erger heb. Kan zo'n giga stroomstoot door mijn lijf krijgen met idd een zoem geluid dat ik er bang van word.. Ik heb het alleen in bed gelukkig.

Gr. Christa

Sjellie
Berichten van Sjellie
Onderwerpen van Sjellie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Sjellie » di 07 apr 2015 21:49

Hallo Dames,

Ik voeg me even aan het rijtje toe.
Heb zelfs nu ik dit typ tintelingen onder mijn voetzolen. Die stroomstoot door mijn lichaam noem ik zenuwen die door mijn lijf gieren. het zoemt aan alle kanten.
Soms krijg ik daarna een warmte aanval zonder zweten. Als het zo de hele dag doorgaat ben ik 's avonds bekaf, en zou het liefst willen slapen. Er zijn ook dagen dat het goed gaat
en ik er weinig last van heb. Vandaag is het weer hopeloos. Probeer overdag bezig te zijn dan denk ik er niet aan, en dan lijkt het op de achtergrond te zijn. In bed komt het weer naar voren omdat het stil is. Ik ben nu een jaar na de menopauze. ( mijn laatste menstruatie ). Tot een paar weken geleden had ik nergens last van. Wel een paar kleine klachtjes die na dit forum ontdekt te hebben, met de overgang te maken hebben.
Wat ik gelezen heb is als je bijna geen klachten hebt tot een jaar na de menopauze, je in de postmenopauze ( waar ik dan nu inzit), de klachten des te heftiger zijn.
Dan praat ik over: Zowat alles wat ik voorbij heb zien komen,
op dit forum. Ik probeer steeds bezig te zijn, en niet de klachten op de voorgrond te laten treden. Wat soms best moeilijk is.
Ik probeer er mee om te gaan, er zijn teveel leukere dingen die ik voorop wil stellen. Zeker met de lente in aantocht.
Gisteren weer wat wijzer geworden. Ik kon niet meer tegen harde geluiden.
Oordopjes gekocht bij de brillenzaak, en het werkt fantastisch. Ga ik ergens naar toe waar ik denk dat er harde geluiden zijn, doe ik ze in. Gister getest en het werkt.
's Avonds was het rustig in mijn hoofd, en niet zoals eerst een gepiep alsof ik dicht bij geluidsboxen had gestaan. Dus die dopjes zitten nu in mijn handtas.

Groetjes Sjellie

Fokelina
Berichten van Fokelina
Onderwerpen van Fokelina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Fokelina » vr 21 aug 2015 14:53

Hoi Anja,

Ja dat is een herkenbaar gevoel! Afgelopen najaar schrok ik er erg van. Kwam met klachten over tintelingen in mijn handen en voeten bij de huisarts. De huisarts maakte mijn schrik alleen erger: hij verwees me naar de neuroloog, hij dacht aan poly neuropathie.
Ondertussen had ik dat tintelende/zoemende gevoel 's nachts een keer veel erger gehad: ook in de armen en benen, en rondom de mond.
Met mijn man naar de eerste hulp. Dienstdoende huisarts: mevrouw, u hebt een burn-out.
Gek genoeg werd ik daar rustig van. Een burn-out - nee, ik wist wel zeker dat ik dat niet had. Wat was het dan wel? Ik begon deze site te lezen en ik begon te vermoeden dat het allemaal overgangsklachten waren.

Een bezoek aan de neuroloog volgde. Na onderzoek stelde de neuroloog mij gerust: er was niets met mijn zenuwen.

Kortom. Mijn eigen verklaring van al die tintelingen is: Mijn hele systeem is aan het herstarten. Alle autonome processen (zoals temperatuur en ademhaling) hebben een nieuwe aansturing nodig nu het hormonale systeem verandert. Slechte aansturing van de interne thermostaat geeft de bekende klachten van opvliegers. Slechte aansturing van de ademhaling (longfunctie) geeft klachten van tintelingen.
Sindsdien maak ik me er niet meer druk over. En nu ik me er niet meer druk over maak, heb ik veel minder last van.
Succes!

Groeten, Fokelina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht