Tintelingen en brandende sensaties...

De een spreekt van irritante kriebels of prikkelingen. Anderen benoemen een branderig gevoel of tintelende sensatie. Weer anderen ervaren slapende handen of een dof gevoel
Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Tintelingen en brandende sensaties...

Bericht door Friesje » zo 07 mar 2010 11:07

Dag dames,

ik ben nieuw hier op dit forum en vraag me af of jullie iets herkennen in mijn verhaal:

Ik ben bijna 44 jaar en mijn menstruaties komen nog keurig op tijd al is het wel heviger en soms juist minder dan ik gewend ben. Af en toe pijnlijke borsten enfin anders dan 'vroeger' zeg maar.

Nu heb ik sinds 3 maanden echter tintelingen over mijn hele lijf. Het begon rond mijn mond en later ook in mijn handen/armen/voeten en benen. Het tintelt, het prikt alsof er iemand met scherpe naalden in steekt. Ook branden m'n voeten en schenen soms. Als ik er niet al te veel op let is het licht irritant maar heb ik er niet al te veel last van en is het ook wel eens even weg. Verder ben ik de laatste week verschrikkelijk MOE!

De huisarts denkt dat ik chronische hyperventilatie heb maar dat betwijfel ik...
Ik heb vrijdag een verwijzing gevraagd voor de neuroloog omdat ik bang ben dat ik MS heb of zo...
Ik heb geen uitvalverschijnselen, maar toch.
Ontspannen (opdracht ha... :shock: ) valt niet mee met dit in m'n achterhoofd.

Sinds vorige week is soms ook m'n coördinatiegevoel soms even zoek. Zoals bij dit typen of bij schrijven. Ik typ soms zo de verkeerde letters... Als ik er niet op let ook weer nergens last van...

Nu vraag ik me echter af of dit, gezien mijn leeftijd wellicht ook door de overgang kan komen??
Herkenbaar?
En hebben jullie een andere oorzaak voor het getintel ook 'uit laten sluiten' ?

Nog even een vraagje:
Als je zo moe, zeg maar compleet uitgeteld.... is het dan beter om daar aan toe te geven of toch bijv. een eind gaan wandelen?

Ik heb vanmiddag - ondanks - enorm zwakke benen (alsof je erdoorheen zult zakken, wat natuurlijk zomaar niet gebeurd :D ) een uurtje gelopen en dat ging redelijk maar daarna was mijn vermoeidheid niet bepaald minder.
Normaal gesproken als ik 's morgens moe ben en ik gewoon lekker 'door rommel' dan gaat het meestal wel beter. Maar nu dus helaas niet :(
Slappe benen ook herkenbaar??

Alvast bedankt,
Friesje

Wilhelmina1961
Berichten van Wilhelmina1961
Onderwerpen van Wilhelmina1961
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Re: Tintelingen en brandende sensaties...

Bericht door Wilhelmina1961 » ma 08 mar 2010 15:26

Hallo Friesje.

Ik las net op het forum, dat jij veel last hebt van tintelingen over je heel lichaam, dat heb ik al 4,5 jaar in mijn hoofd, ik heb ook een mri scan van mijn hoofd laten maken, ik dacht dat ik last had van een tumor, maar dit was niet het geval, en er was ook niet te zien van ms.
Ik heb elke dag heel veel last hiervan, en als ik op bed ga dan begint mijn hoofd heel erg te branden, ik draai tig per nacht mijn kussen om, omdat die dan weer koud aan voelt, als ik maar een keer slaap dan gaat het wel, ik slaap wel met medicatie omdat ik anders geen oog dicht doe.
Mijn oren doen dan ook mee, het is een heel vervelend gevoel die tintelingen, bij een opvlieger is het helemaal verschrikkelijk, maar ik probeer mijn leven er niet te door laten beïnvloeden, ik werk gemiddeld 24-28 uur per week en volg nu ook nog een opleiding tot verzorgende IG, moet nog 1 1/2 jaar.
Ik moet zeggen dat het wel zwaar is maar als ik ergens mee bezig ben dat zijn de klachten veel minder.

Ook heb ik heel veel opvliegers met zweet aanvallen, die zijn soms net zo erg (heb er nu ook een), mijn hoofd brand, tintelt, heb het gevoel dat er een badmuts strak overgetrokken wordt, prikkelt. Soms heb ik dit ook om mijn mond, en heb ik last van mijn kiezen/tanden, heb ook al een behandeling aan een van de kiezen laten doen, maar heeft niets geholpen.
Al met al is de overgang een hele vervelende periode in het leven van een vrouw, ik ben net begonnen met een natuurlijk middel voor de opvliegers maar kan daar nu nog niets van merken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, en dat je nog een keertje wat van je laat horen.

Groetjes Willeke

Rina50
Berichten van Rina50
Onderwerpen van Rina50
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Rina50 » ma 08 mar 2010 15:58

Hallo Friesje,

De tintelingen herken ik (nog)niet. Wel het gevoel of er mieren door mijn lichaam krioelden, en steken/branden in mijn scheenbenen.
Wel de slappe benen, gepaard met duizelingen en geen coördinatiegevoel hebben.
Ik praat nu over een aantal jaren geleden. Ben toen ook doorverwezen naar de neuroloog, en heb werkelijk alle onderzoeken ondergaan.
Vraag me niet hoe, want ik voelde mij beroerd en onzeker.

Ik was wel erg blij dat ik ernstige ziektes uit had kunnen sluiten.
Ook heb ik een evenwichtsonderzoek gehad, kortgeleden en die was ook prima.
Ook ik typ schrijf praat vaak de foute letters en of woorden.

Groetjes
Rina

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 09 mar 2010 17:00

Dag dames,

Bedankt voor het meedenken.

Ik kon tot mijn verbazing vanmiddag al terecht bij een neuroloog. Na allerlei reflex/gevoelstesten kon hij gelukkig niets raars ontdekken. Alles reageerde zoals het hoort :P . Ook wel eens leuk, toch?
Om me niet helemaal met lege handen naar huis te sturen krijg ik de 25e nog een emg -test, maar ik had sterk de indruk dat hij daar niks van verwachtte. Nou gelukkig maar.

Nou ben ik wel zo'n muts die denkt van, ja maar, hoef ik dan geen scan, een punctie...
Maar dat durf ik dan ook weer niet te eisen. Aan de andere kant voel ik me wel serieus genomen en had hij alle tijd. Hij heeft er voor geleerd tenslotte :roll: , denk ik dan maar.
Overgang leek hem niet, maar die reactie verbaasde mij weer niet :P. Dus hem verder maar niet wijzer gemaakt.
Hordes dames op dit forum weten tenslotte wel beter.

groetjes,
Friesje

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 62

Bericht door Daan » zo 04 apr 2010 22:59

Friesje schreef:
zo 07 mar 2010 11:07
De huisarts denkt dat ik chronische hyperventilatie heb maar dat betwijfel ik...
Hey dames,

Ik heb nog nooit in mijn leven hyperventilatie gehad. Totdat ik ruim 5 jaar geleden met vreemde klachten naar de huisarts ging en wat riep hij: hyperventilatie!!

Wat hij NIET riep: hier is misschien de beginnende merkbare overgang gaande en een begin van een volledige instorting!

Daan.

Eveline
Berichten van Eveline
Onderwerpen van Eveline
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Eveline » ma 26 apr 2010 17:43

Hoi dames,

Een week na de menstruatie begint het weer, een dood en daarna tintelend gevoel in duim, wijs-en middelvinger, gevolgd door een warm gevoel naar m'n hoofd, een snellere pols en lichte duizelingen. Het lijkt wel een opvlieger, die niet helemaal wil doorzetten. Duurt maar heel even, ik schat een minuut of 3, maar voor je gevoel natuurlijk veel langer.

Hier las ik, dat er vele soorten opvliegers zijn.

Eveline

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » za 22 jun 2013 10:08

Hoi,

Even een oud topic van mezelf omhooghalen...

Goh, alweer 3 jaar geleden dat ik last had van tintelingen. Al met al toen een maand of 4 last van gehad, daarna slechts een enkele keer en dan maar eventjes.

Nu is het echter in volle hevigheid terug. Tintelingen/doof raar gevoel in handen, armen, voeten en benen. Ook m'n gezicht tintelt soms 'vrolijk' mee.... Slap gevoel ook in armen en benen.
Het begint al als ik wakker wordt, voelt dan een beetje alsof alles slaapt en na het opstaan begint de boel te tintelen en dan de hele dag door.

Wordt er weer zo enorm nerveus :S .
Als ik ergens stress van krijg is het wel van al die rotklachten!
Ik voelde me eigenlijk wel weer redelijk de laatste tijd, was juist erg blij dat m'n hoge hartslag eindelijk minder was geworden (bleek door bloedarmoede te komen!!).
En nu ineens dit weer en in een klap sta ik weer stijf van de spanning;

is het echt de overgang of toch wat anders? Het blijft maar malen en dat is uiteraard weer niet bevorderlijk. Weet niet hoe ik hier nu weer mee om moet gaan....

Friesje

Edda
Berichten van Edda
Onderwerpen van Edda
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Edda » di 25 jun 2013 15:17

Hoi Friesje,

Heel herkenbaar, nu al bijna een jaar. Alleen, ik heb er geen idee van of dat nu iets met de overgang te maken heeft. Buiten die tintelingen en slap gevoel, hartkloppingen, en ook wel soms kloppende spieren, voel ik niks.

Wat me wel wat verontrust is, dat die tintelingen verergeren als ik sport. Lijkt me raar. Komt jou dat bekend voor ?

Edda (ben hier nieuw)

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 25 jun 2013 17:32

Hai Edda,

Grappig dat je zegt 'buiten die klachten voel ik niks' is wel genoeg, toch? :mrgreen:

maar goed, om op je vraag terug te komen, mijn tintelingen worden er ook niet beter op als ik intensief beweeg. Gisteren een eind gelopen en ik had constant het idee dat ik op naalden liep.... Daarna de rest van de dag vreselijk slappe benen en ergere tintelingen....

Vreselijk gevoel!

Ik heb ook een tijdje last van heviger getintel (alsof een slapende arm of been wakker wordt-gevoel) als ik opsta.
Getintel is dus eigenlijk steeds wel aanwezig maar is dan erger, zeg maar.
Ook heb ik meer last van mijn benen als ik lig en de benen optrek of meer getintel in mijn armen als ik bijv. lees (mijn handen dus wat omhoog hou)

Omdat ik dat niet herken van 3 jaar terug slaat de twijfel toch wel weer toe.... :S

Sterkte,
Friesje

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 09 jul 2013 19:42

Hallo,

Nog steeds getintel, aan alle kanten...
constant in handen/armen/voeten/benen.

Maar nu heb ik er ook spiertrillingen bij :S .
Met name s'avonds en s'nachts op bed. Overal voel ik van die kleine trillinkjes en 'plopjes'. Heb inmiddels al een paar nachten geen oog dichtgedaan...

Getintel in combinatie met spiertrillinkjes; is dat herkenbaar?
Wordt er zo moedeloos van!
Huisarts is op vakantie en zijn vervanger heb ik slechte ervaring mee. Is dit echt 'alleen' maar de overgang :evil: ?? Durf het bijna niet te geloven...

Friesje

Corrinne
Berichten van Corrinne
Onderwerpen van Corrinne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Corrinne » vr 12 jul 2013 12:51

Goedemiddag Friesje,

Jij omschrijft exact wat ik heb. 's Ochtends word ik al heel lang wakker met een soort slaperige hand en voet en gedurende november vorig jaar heb ik daar spiertrekkingkjes bij. Overigens ben ik dit op dit formum ook al eerder tegengekomen.

Het is na onderzoek allemaal gelukkig onschuldiger gebleken dan ik in eerste instantie vermoedde; het zijn gewoon fasciculaties. Men weet niet waar ze vandaan komen, er is ook niets aan te doen maar stress of een virusinfectie wordt bij mij wel als mogelijke oorzaak genoemd.

En als het niet van de stress komt, dan krijg je het er wel van. Ben zo geschrokken en het heeft enorme impact gehad. In het begin sliep ik er niet van (2 maanden!!) maar het wordt niet erger en na geruststelling van huisarts en neuroloog (een aantal keer) kan ik er inmiddels mee leven en lijkt het zelfs te verminderen.

Ik vermoed zeker een link met de overgang. Ik ben 46, had begin vorig jaar last van hartkloppingen, daarna last van mijn hand/heupgewrichten, toen spiertrekkingen, daarna af en toe zweetaanvallen 's nachts en soms ineens meer last van mijn spieren (en een aantal van die dingen zijn spontaan verdwenen). Ik merk dat er niet te veel op letten helpt.

Corrinne

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » ma 22 jul 2013 10:39

Hai Corrine,

Zo waar wat je zegt: als het niet van de stress komt dan krijg je het er wel van.

Helaas nog steeds veel last van slapende/tintelende ledematen.
Daar is nog een raar gevoel in m.n. mijn linkerhand bijgekomen. Geen krachtverlies maar mijn hand lijkt wat gevoellozer. Als ik bijv. bladzijden van een tijdschrift om wil slaan dan grijp ik regelmatig mis, alsof ik die bladzijden niet voel of zo.... :shock:
Voelt wat onhandig aan, zeg maar. (weer lekker vaag he :roll: )

Verder rare hele kleine bultjes binnenkant van mijn lippen.
Hoe kan een mens nou ooit ontspannen als ik echt constant wel iets in mijn lijf ervaar.
Vandaag ook weer hartoverslagen, zal welk weer door de warmte komen.....
Ben constant bang dat het toch ernstiger oorzaken heeft :(

Is dat onhandige vinger gevoel ook herkenbaar?

Friesje

Corrinne
Berichten van Corrinne
Onderwerpen van Corrinne
Menopauzejaar:

Bericht door Corrinne » ma 22 jul 2013 15:14

Ha Friesje,

Dat van die vinger herken ik niet zo sterk. Heb wel wat meer last als ik bijvoorbeeld een boek lees (en deze dus lang in dezelfde houding vasthoud). Even 'wapperen' helpt dan.

Corrinne

Edda
Berichten van Edda
Onderwerpen van Edda
Menopauzejaar:

Bericht door Edda » vr 09 aug 2013 12:32

Dag Corinne en Friesje,

het lijkt wel alsof ik mijn eigen verhaal lees als ik jullie berichtjes lees. Ik heb ook last van trillende, kloppende spieren, vooral in mijn linkerbeen Maar soms ook op andere plaatsen. Het begint als 's ochtends in bed, wat maakt dat ik vanaf het wakker worden gespannen ben. Die trillingen zijn pas begonnen maanden nadat de tintelingen begonnen. Wat ik ook nog vergat : ofwel ijskoude vingers, ofwel gloeiend hete.
Allemaal geen pijnlijke maar wel vervelende klachten, die me de hele dag door doen piekeren.

Een dokter zei me: het is een overactief hyper sympathisch zenuwstelsel, wat dat ook mag betekenen.

groetjes,
Edda

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » vr 09 aug 2013 14:18

Edda schreef:
vr 09 aug 2013 12:32
Overgang ? Een dokter zei me: het is een overactief hypersympathisch zenuwstelsel, wat dat ook mag betekenen.
Beste Edda,

Dat is nou zo geweldig op deze website. Het wordt ons allemaal keurig uitgelegd.
Zenuwstelsel en overgang

Rian

Corrinne
Berichten van Corrinne
Onderwerpen van Corrinne
Menopauzejaar:

Bericht door Corrinne » vr 09 aug 2013 14:58

Ha Edda,

Voor mij was het ook behoorlijk eng in het begin, nu merk ik dat het steeds meer naar de achtergrond verdwijnt. Het is er nog wel hoor, maar ik let er niet meer op. Heb er vertrouwen in dat het niets ernstigs is en het houdt zeker verband met hormoonschommelingen: rondom mijn menstruatie (die ik heel onregelmatig heb) is het sterker aanwezig. Ik ben om mezelf gerust te stellen - op advies van de huisarts - naar de neuroloog geweest en die vertelde me dat het veel vaker voorkomt. Ze weten niet waar het vandaan komt en kunnen er ook niets aan doen om het te stoppen of minder te maken. Soms gaat het echter vanzelf over, dit kan maanden of jaren duren of helemaal niet overgaan.

Dank voor de tip Rian! Had het nog niet opgemerkt.

Corrinne

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » di 13 aug 2013 13:31

He dames,

Erg fijn om zulke geruststellende berichten te lezen: dat die trillingen veel vaker voorkomen en niks hoeven te betekenen.

Ik had eerst ook de tintelingen en daarna de trillingen, alhoewel het elkaar ook zeker overlapt. De laatste weken wel wat minder last gehad van getintel en ook de trillingen vielen mee (of raakte ik er aan gewend??) maar sinds een paar dagen is het weer erger. Kleine trillingen in m'n hele lijf de hele dag door. Niet dat ik ze constant achter elkaar heb maar een paar keer per uur zeker. Raar hoor.

M'n chiropractor zei dat m'n spieren overbelast waren (ms door stress/spanningen) en dat dit dan een soort ontlading was. Kan ik me in mijn geval ook wel wat bij voorstellen; de laatste maanden sta ik echt stijf van de stress. Voel me vreselijk, huil om niks, spierpijn, vlekke voor m'n ogen, meer hartkloppingen en overslagen. En tja al die spanning sla je toch op....

Wat een akelige rotperiode is dit toch, heb het momenteel effe helemaal gehad :S

Friesje

Yoyo
Berichten van Yoyo
Onderwerpen van Yoyo
Menopauzejaar:

Bericht door Yoyo » do 29 aug 2013 13:38

Dag Friesje,

Voor jou mij allereerste bericht op dit forum ;) Ik herken veel wat wat je schrijft, heb de afgelopen jaren meer en vaker last van:
- tintelingen
- spiertrekkingen (fasciculaties)
- gevoel van coördinatieverlies
- niet op woorden kunnen komen of woorden tot twee, driek keer toe verkeerd uitspreken
Ik word er gek van en heel onzeker. Ben in de loop der jaren al twee keer bij een neuroloog geweest. Er is ook een emg gemaakt. Liet niets bijzonders zien. Er is ook bloed geprikt en gekeken naar B12-tekort. Het wordt steeds erger: ik kan me niet heugen dat ik klachtenvrij was de afgelopen maanden en maanden.

Ik slik nu op advies van een overheidsconsulente/orthomoleculair therapeut magnesium bij en vitamine D, maar daar merk ik nog niet veel van. Het nare is dat mijn klachtenlijst nog veel langer is:
- pijn in handen, polsen, gewrichten en.. en.. en... (loopt door het hele lijf, dan weer last van liezen, dan weer knieën)
- branderig gevoel op schouder en rug bij bewegen
- gevoel te trillen en beven, geen controle te hebben
- stramme en pijnlijke en krampige spieren, ik voel me een 'oud wijf' terwijl ik als zwemmer en triatleet een goede conditie heb. Ik moet me er wel echt toe zetten om nog te sporten. het lukt alleen met de wetenschap dat ik me niet beter voel als ik op de bank blijf zitten. De afleiding helpt en de serotonine die aangemaakt wordt bij bewegen ook :D
- haaruitval
- zenuwpijn: weet soms niet hoe ik mijn armen moet houden, vooral pijn in linkerarm
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ik probeer met mentale training de moed erin te houden, maar bij de zoveelste klacht (ze komen met meer tegelijk en steeds langer en vaker) ga ik me toch weer ongerust maken. Wil nu naar de HA om toch een scan te laten maken en voor verder onderzoek
Al met al wordt het steeds lastiger om me door de dag heen te slepen en mijn relatie (met een begripvolle vrouw nota bene) een beetje goed te houden. Ik zit er mentaal goed doorheen :cry:
Ik heb trouwens geen opvliegers nog (denk ik, wordt af en toe wel wat zweterig, maar ben nooit zo'n transpireerder geweest...)

Zijn er nog anderen die zich in mijn waslijst herkennen?

Friesje, sterkte in ieder geval, take care, Yoyo

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » do 29 aug 2013 18:56

Hai Yoyo,
Jammer voor je dat je mijn klachten zo herkent; we zijn helaas niet de enigen dus...
Maar dat is dan weer het fijne van dit forum: de herkenning!

Mijn getintel is tegenwoordig (effe afkloppen..) ietsje beter. De spiertrekkingen heb ik nog wel. Daarvoor in de plaats is een gigantische vermoeidheid gekomen... :(

Wel nog enorm last van hele slappe / vermoeide benen en sinds vandaag opeens weer erg pijnlijke benen. Maakt niets uit wat ik doe: zitten, staan, lopen constant een erg pijnlijk gevoel. Toen het laatst zo warm was heb ik dat ook een paar dagen gehad maar het rare is dat er niets aan mijn benen is te zien; ze zijn niet dik, ik heb geen spataderen en zie ook geen vage blauwe lijntjes. ms hoeft dat ook niet maar je zou toch zeggen dat er iets met de doorbloeding is of zo??

Vorige week heb ik ook bloed laten prikken. Ook op B12, en die was goed.
Verder was mijn glucose vrij laag,( net buiten de marge ) Hb was goed (in april had ik nog bloedarmoede door mijn langdurige menstruaties) Maar mijn ferritine was wel veel te laag dus nu weer aan het staal...
Ms dat een deel van mijn klachten daar ook door kunnen komen??

Gelukkig voel ik me geestelijk wel wat beter dan een paar weken terug en kan ik me af en toe wat beter ontspannen.... Toch wat hahaha

Jij (en alle anderen hier) ook maar weer sterkte gewenst,
Friesje

PS ja, van een vrouwelijke partner zou je idd heel veel begrip mogen verwachten :lol: Gelukkig voor haar behoort zij ms tot de weinigen die fluitend door deze periode rollen??

Yoyo
Berichten van Yoyo
Onderwerpen van Yoyo
Menopauzejaar:

Bericht door Yoyo » do 29 aug 2013 23:08

Ha Friesje en andere tintelende dames,

Fijn dat het getintel minder is. Dat van die benen herken ik. Nu heb ik vooral hele stijve benen, maar ook regelmatig pijn. Ik weet niet of het de doorbloeding is, want ik beweeg toch heel regelmatig en sport zoveel mogelijk als ik kan opbrengen. Misschien heeft ons metabolisme en de lage glucose er iets mee te maken? De laatste keer dat ik weinig last had van deze klachten was op vakantie in een sportcomplex in een zonnig land waar ik me suf heb gegeten: 6x opscheppen `s ochtends bij het ontbijt en avondeten en dan ook flink lunchen :D

Ja, het is de ene keer de ene klacht wat meer en dan weer de andere. `Het` loopt letterlijk door het hele lichaam. Ik heb ook wat minder last nu van tintelingen, en ook iets minder spiertrekkingen, wel veel last van een soort zenuwpijn in mijn armen en pijn in mijn ellebogen en dan dat vervelende branderige gevoel op mijn schouder en rug de hele tijd...

Mijn menstruatie is trouwens ook nog regelmatig. Het bloeden is wel een stuk minder geworden. Een jaar of zes geleden ging ik opeens veel te vaak bloeden. Mijn menstruatie is daarna weer genormaliseerd, maar allerlei klachten lijken toen zo`n beetje begonnen.

Mijn glucose is ook erg laag. Heb ook `s middags een giga dip! Ik moet proberen niet de hele toe te geven aan de wens om te gaan liggen. Ik kan dat vaak makkelijk doen omdat ik zelfstandige ben en mijn eigen dag indeel. Hoe meer ik bezig ben, hoe beter ik me voel, al moet ik me er enorm toe zetten. Soms lukt dat gewoonweg niet.
Ik probeer nu ook op advies voor het slapen gaan nog wat `happy food` te eten, omdat ik soms heel naar droom en ook heel moe wakker wordt en die glucose op peil te houden.

Mijn ijzer en hb zijn netjes. Mijn b12 is 336, niet erg hoog maar ook niet laag. Helpen die pillen? Merk je er iets van? Ik begreep dat de meningen erg uiteen lopen hierover. Dat maakt het allemaal nog ingewikkelder :evil:

Mijn vrouw heeft inderdaad wat minder last van de hormonen, maar zweet af en toe wel haar bed uit, heeft soms ook loopproblemen (haar benen weigeren bij het opstaan soms) en ze is menopauzaal strijdbaar tegenwoordig. Zo heeft ze van de week een paar intimiderende bouwvakkers de les gelezen :lol:

Blijf komen met de verhalen, gedeelde smart helpt wel en het geeft me het gevoel dat het misschien toch wel allemaal de overgang kan zijn.... Twijfel daar regelmatig aan bij weer een nieuwe klacht.

Yoyo

Lunar
Berichten van Lunar
Onderwerpen van Lunar
Menopauzejaar:

Bericht door Lunar » vr 30 aug 2013 17:57

Dag Yoyo en anderen,

Ja hier nog iemand met bizarre klachten en gevoel sinds 2 jaar in een rare toestand beland te zijn.
Heb ook spiertrekkingen: been bil en voet: aan 1 kant.
Soms dagen achter elkaar, dan weer niet.
Geeft me geen extra pijn wel weer bak extra stress.
Daarom twijfel ik: klachten bij mij allemaal zowat rechterkant.
Heb enorme pijn voet gehad, gaat nu beter maar ewrg beperkt qua lopen.
Daanaasr last rug en bekken.natuurlijk medisch bezig maar nog niet wel wijzer.
Ja : de boel trekt scheef en na behandeling en een bende oefenen weer herhaling.
Daarnaast af en toe hitte aanvalletje en echt jankbuien.
Overgang? Overspannen?
Maar wie wordt dat niet van pijn en bewegingsbeperking
Enorm slecht slapen.
Als dit de overgang is: nachtmerrie
Zo niet ? Ook een ramp want dan moet dat ook nog;)

Lunar

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » zo 01 sep 2013 13:57

Hallo dames,

Heb je goed beschreven Lunar: als je het niet al bent, dan werd je wel overspannen van al deze klachten.
En altijd die verrekte twijfel; is het toch niet wat anders? De overgang zou voor mij beslist een stuk hanteerbaarder zijn als ik zeker wist dat al mijn klachten daar door veroorzaakt werden.
Maar ja, ik vrees dat die garantie er nooit komt :S .

Zelfs met de geruststelling van artsen blijf ik twijfelen; leve het internet maar niet heus :cry: (en ik weet dat googelen niet slim is...)

Die verrekte moeheid help ook al niet om alles objectief te bekijken.
Over kijken gesproken; ik ben ook zo moe in mijn hoofd en ondanks dat mijn ogen verder in orde zijn (ook al laten controleren :roll: ) zie ik telkens wazige wolken voorbij drijven. Werken echt gezichtsbelemmerend als ik lees bijv.
Nu al maanden achtereen, maar ja ik ben dan ook al maanden moe in m'n hoofd.

En lichamelijk.... die verrekte slappe benen heb ik het ook helemaal mee gehad!
Net een stukje gelopen (200 meter) en zakte er echt zowat doorheen. Ze voelen zo giga zwaar aan. Al een paar maanden inmiddels .Gaat dit ooit nog over????

Friesje

Yvonnetv58
Berichten van Yvonnetv58
Onderwerpen van Yvonnetv58
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 60

Bericht door Yvonnetv58 » ma 02 sep 2013 11:08

Hoi friesje,

Die tintelingen in me ledematen heb ik ook.
En dat vrezelijke moeie gevoel in me hoofd heb ik ook ik twijfel wel eens of het wel moeiheid is . Zon raar gevoel.
Het gaat ook maar niet weg heb jij dat ook. Ik voel me ook vaak heel afwezig en maar piekeren gek word ik ervan.
En zo kan ik wel een hele waslijst opnoemen.
Ik moet maar hopen dat het gauw weggaat want dit is een hel zo

Yvonne

Yoyo
Berichten van Yoyo
Onderwerpen van Yoyo
Menopauzejaar:

Bericht door Yoyo » vr 13 sep 2013 13:27

Ha dames,

Ja, die eeuwige twijfel. Ik probeer hoop en moed te houden maar soms gaat dat gewoon niet meer. Ik wil ook niet iets belangrijks over het hoofd zien. Dus: weer naar de huisarts.

En dan komt weer een nieuwe volgende klacht weer voorbij... Soms moet ik er gelukkig ook opeens heel hard om lachen, dat getob. Ik moet toch wat :lol:
En ik ben al zo bang geworden om mijn lijf na drie maal achterelkaar een netvliesloslating gehad te hebben. Dus ik heb iedere dag al die stress: "zit alles nog vast"? Ik zie iedere dag ook de meest gekke dingen voorbij drijven.
Dat is deels mijn ogenverleden en deels denk ik de overgang ... waar nog geen enkele arts enige bevestiging op heeft willen/durven/kunnen geven... "Nee. je hebt gewoon een lijf dat af en toe van zich laat spreken" "Af en toe"?????? Soms heb ik het idee dat ik bij de HA gewoon ter plekke een break down moet krijgen, maar ja, ik ben al bij een psycholoog geweest om met die ogen te leren leven, dus dan wordt dan waarschijnlijk ook weer tegen me gebruikt :shock:

Een menopauze verpleegkundige hoorde ik onlangs wel zeggen "de overgang slaat ook op de ogen!" Dus, houd moed

Blijven lachen en schrijven
Toi toi Yoyo

Babs05
Berichten van Babs05
Onderwerpen van Babs05
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Babs05 » do 10 okt 2013 07:06

Hallo Dames

Die tintelende en brandende huid herken ik ook maar meestal is die mij 's nachts aanwezig gevolgd door weer een slapeloze nacht. Heb al allerlei onderzoeken gehad die allemaal goed waren. Volgens de arts burn- out, stress en volgens mij overgang.
Dan zijn het de bovenbenen, dan de armen en handen, dan de hoofdhuid, rug.
Doordat ik me dan weer druk maak dat ik een of andere ziekte heb wordt het erger dus probeer ik het maar over me heen te laten komen. Soms is het in erge mate aanwezig dan weer een paar nachten niet.
Merk voor mezelf dat ik dan rustiger aan moet doen. Maar ja als je een goede dag hebt ga je over je grenzen heen en dan weer een aantal dagen tintelingen enz. Probeer wel in beweging te blijven zoals wandelen, fietsen, zwemmen, yoga enz.

Sterkte gewenst

Babs

Friesje
Berichten van Friesje
Onderwerpen van Friesje
Menopauzejaar:

Bericht door Friesje » do 24 okt 2013 16:30

Hoi Dames,

Vroeg me af hoe het is met jullie getintel en spiertrekkingen nu?

Mijn getintel is momenteel gelukkig weg (??) maar ik heb nu wel weer regelmatig last van spiertrekkingen, overal (maar m.n. benen/rug/armen) en dan vooral in rust.
Toch een tijdje wat minder last van gehad.
Wel nog steeds erg last van slappe benen :S .... Komt maar geen eind aan helaas.

Friesje

Edda
Berichten van Edda
Onderwerpen van Edda
Menopauzejaar:

Bericht door Edda » do 24 okt 2013 17:47

Hallo iedereen,

Ik neem aan dat het bij iedereen wel zo is, dat sommige klachten komen en gaan, en dat de top 3 al eens wisselt: dan weer tintelingen op 1, dan spiertrillingen op 1, enz. Er niet teveel aan denken is voor mij de beste optie, er is toch niets aan te doen.
En door het feit dat het niet echt erger wordt, maar gewoon wat wisselt, probeer ik me ervan te overtuigen dat het allemaal niet zo ernstig is en niet wijst op erge ziektes.

Edda

Corrinne
Berichten van Corrinne
Onderwerpen van Corrinne
Menopauzejaar:

Bericht door Corrinne » zo 27 okt 2013 21:19

Ha Edda,

Zo herken ik het ook, het komt en het gaat in verschillende mate van heftigheid.
Ik ben in juli gestopt met hormoongebruik.

Inmiddels zijn de verschillende kwaaltjes erbij gaan horen en misschien is het omdat ik het accepteer maar ik heb er minder last van. Laatst hoorde ik van iemand die zei: jongeren hebben soms last van adhd en ouderen van phpd: pijntje hier, pijntje daar :) Het hoort er allemaal bij,

Corrinne

Sterbloem
Berichten van Sterbloem
Onderwerpen van Sterbloem
Menopauzejaar: 2001
Leeftijd NU: 70

Bericht door Sterbloem » za 26 mar 2016 12:30

Hallo

had omstreeks vijftigste jr. kundalini en ook linker grote teen en onder de linker voetzool, net of je op watten loopt en ook de bekende mieren onder het schedeldak en hele linkerhelft alsof het iets verdoofd was; ook werd ik vaak naar een bepaalde kant getrokken als ik liep van uit de schedel gestuurd, lastig was dit en nogal gevaarlijk, niet meer recht kunnen lopen

Volgens Christiane Northrup, auteur van De overgang als bron van kracht, is er steeds meer bewijs dat FSH en LH allerlei veranderingen stimuleren in de hersenen. De intuïtie wordt er bijvoorbeeld sterker door. Ze worden ook wel -meditatiehormonen- genoemd en veel vrouwen rapporteren dat ze na de overgang enthousiaster en makkelijker mediteren dan ervoor.Je hormonen helpen je dus om deze fase spiritueel door te maken.
Want wat gebeurt er precies, in spirituele zin?
De fysieke en emotionele energie die je van de natuur hebt meegekregen voor het moederschap, komt vrij en wordt beschikbaar voor -hogere- zaken, voor spiritualiteit. Die energie is fenomenaal: dit is de kundalini-energie uit de oosterse filosofieen. In de mythologie wordt die energie voorgesteld als een slang, die opgerold ligt aan de basis van onze ruggengraat. Als de slang zich opricht, stroomt de energie naar boven en word je -verlicht- Sommige soorten yoga zijn er helemaal op gericht die energie naar boven te sturen. Degenen die deze soorten yoga beoefenen, blijven meestal celibatair, want, zegt men, door seksuele activiteit stroomt de energie nutteloos naar beneden weg door de geslachtsorganen.

Sterbloem

Ingmart5860
Berichten van Ingmart5860
Onderwerpen van Ingmart5860
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 61

Bericht door Ingmart5860 » za 02 apr 2016 14:43

Hallo dames,

wat krijg je toch allemaal rare dingen en wat maken we er ons allemaal zorgen in, waren we altijd zo al?

ik wel...ben altijd wel gefocust geweest op mijn lichaam en wat ik voelde maar nu is het erger geworden, als het ware een hypochonder pur sang geworden

soms word ik wakker...nog niet helemaal klaarwakker en ik voel dat mijn lichaam inwendig trilt, eenmaal klaarwakker is het weg. Heel bizar...en meestal in periodes met veel stress of angst. Soms is het er niet.

Ook dode vingers, waarvan ik 's nachts wakker wordt, na bewegen van de arm of de schouder dan gaat het weg, krijg ik terug gevoel in de vingers of hand. Er al met mijn fysiotherapeut over gesproken en hij zegt dat dit door een probleem in de nek komt, een soort van afknelling en bij het terug bewegen of verleggen gaat het weg.

Ik blijf het toch allemaal maar eng vinden...

Evenwichtsstoornissen heb ik ook, had er net weer eentje terwijl ik aan het typen was...en dat komt dan ook weer door een nek, en pijnlijke schouderspier maar het brengt me ook letterlijk uit evenwicht zodat ik al bijna niet meer de deur uit durf.

Waar is mijn leven naartoe...je stond er allemaal niet zo erg bij stil maar nu wel...zucht!

Een fijn weekend toegewenst

Greetz
Ingrid

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht