Burn-out of overgang?

Hoofdpijn, wattenhoofd, licht in je hoofd e.d.
Alle spanningen en emoties die we in de overgang meemaken, helpen er een handje aan mee.
Helena12
Berichten van Helena12
Onderwerpen van Helena12
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Burn-out of overgang?

Bericht door Helena12 »

Hoi allemaal,

ongeveer 1 jaar geleden kreeg ik een burn-out. Extreem vermoeid, een gevoel in mijn hoofd alsof ik griep heb, neerslachtige gevoelens, hartkloppingen etc. etc. Een half jaar na deze diagnose kwam ik erachter dat burn-out en overgang veel overlap hebben voor wat betreft klachtenbeeld. Nu, na een jaar bijna, bemerk ik nog altijd geen verbetering. Ik begin nu ook steeds meer te denken dat ik beide heb. Het is lastig te bepalen wat nu wat is, en wat ik er aan moet doen. Ik heb leren luisteren naar mijn lichaam en volg die ook. Dus niet te veel doen op een dag, op tijd rust nemen. Daarnaast doe ik ook aan yoga. Maar het gaat maar niet over.
Op dit moment heb ik voornamelijk heel veel last van een raar hoofd, een soort hyper gevoel waardoor ik slecht slaap. Ook zo'n grieperig gevoel in mijn hoofd alsof ik een kater heb, met tintelingen die naar mijn neus lijken te trekken. Af en toe een soort "rush" in mijn hoofd alsof alle bloed in een keer naar mijn hoofd wordt gepompt. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit een opvlieger is, alleen krijg ik het niet heel warm en zweten en zo. Herkent iemand dit?

Ook heb ik veel last van extreme stress gevoelens in mijn lijf, vanuit het niets hele erge hartkloppingen, extreem nerveus gevoel, terwijl ik mij niet druk maak over iets of zo, het is echt puur fysiek. Er zijn dagen dat ik gewoon niet meer weet waar ik het zoeken moet. Heb zelfs oxazepam en temazepam gekregen om te kunnen slapen, en voor eventueel wat rust als de stress zo erg is. Deze heb ik nog steeds niet genomen, omdat ik het eigenlijk helemaal niet wil slikken. Ben nu een jaar thuis van werk, en als ik lees op dit forum dat vrouwen er jarenlang last van hebben, dan vraag ik me af of ik überhaupt nog wel zou kunnen werken. Ben vreselijk snel moe, kan me slecht concentreren, en met al die stress gevoelens is het ook gewoon niet te doen. Ik hou wel heel veel van mijn werk. Ben op dit moment best wel wanhopig. Ik had werkelijk geen idee dat het zo erg zou zijn, de overgang. Dit is toch gewoon niet te doen!? Heeft er iemand ervaring met burn-out/overgangsklachten, en heeft iemand tips over wat wel of niet slim is om te doen? Vooral die stress/nerveuze gevoelens en het slechte slapen is op dit moment echt wel heel erg. En dan heb ik nog niet eens over mijn omgeving die te lijden heeft onder mijn buien... Hoop dat iemand tips heeft, alvast heel erg bedankt!

Helena

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 44

Re: Burn-out of overgang?

Bericht door Esmetje »

He Helena

Wat een ramp hè, ik vind het ook moeilijk onderscheid te maken tussen overgang en (bij mij) depressie, het lijkt allemaal op elkaar.
Ik rommel maar wat aan.
Ik werk wel, zie er steeds tegenop maar vind het best lekker om even afgeleid te zijn en mijn collega’s weer te zien, zijn leuke meiden (werk als verzorgende in een woonzorgcentrum)
Ik werk wel arbeidstherapeutisch, 4 uurtjes per keer en dat is net mooi..
Verder herken ik je klachten maar al te goed, dat rare hoofd alsof je bijna flauw valt, beetje duizelig ook.
Zweterig en dat gaat de beledig in vlagen door.
Nerveus gejaagd rare gedachten, al met al heel herkenbaar dus, en wat je ermee moet??

Wens je veel sterkte
Esmetje

Helena12
Berichten van Helena12
Onderwerpen van Helena12
Menopauzejaar:

Bericht door Helena12 »

Hoi Esmetje,

dankjewel voor je reactie! Heb jij diagnose depressie gekregen? Ik lees inderdaad dat deze klachten daar ook bij kunnen horen.
Ik herken het dat het fijn is om op het werk te zijn Ik werk ook nu 3 a 4 uur per keer, maar de bedrijfsarts wil wel dat ik ga uitbreiden. Ik zie daar erg tegen op. Ik vraag me af hoe dat moet als ik straks weer fulltime zou moeten gaan werken. Ik heb het erg naar mijn zin als ik op mijn werk ben, maar ik krijg wel halverwege hoofdpijn moet dan even apart gaan zitten, om even tot mezelf te komen. Daarna ook volkomen uitgeteld de rest van de dag. Vind mezelf echt een zeikerd. Dit kan toch niet zo jaren duren? Ik herken het aanrommelen.
Ben pas begonnen met het slikken van femoston, dat is hormoontherapie, om uit te proberen of dit wat voor me doet. Maar dat moet je minstens 2 maanden slikken voordat je resultaat kunt verwachten.
Ik hoop maar het beste daarvan, het zou toch fijn zijn als een pilletje je redding is. Maar inmiddels heb ik geleerd niet al te hoge verwachtingen te hebben. Fijn om te lezen dat ook jij het naar je zin hebt op je werk die paar uurtjes. Inderdaad is afleiding zeer welkom!

Helena

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje »

Hai

Ik heb inderdaad de diagnose depressie maar al jaren hoor, slik ook al 20 jaar AD, is begonnen met een postnatale depressie en is het erfelijk bij mij..
Merk dat de AD hier weinig tegen doet helaas.
M’n psychiater gaat wel mee in de overgang en geeft aan dat er veel klachten vandaan komen.
Maar het blijft voor haar en voor mij moeilijk om dat onderscheid te maken, ze denkt dat er rest verschijnselen aanwezig kunnen zijn van de depressie maar mijn intuïtie zegt overgang, blijft lastig.
Ben nu 18 dagen te laat met menstrueren, best raar zal ik je zeggen.
En zo rommelen we gewoon weer verder maar vind het op het moment de hel op aarde.
Ben blij dat alle feestdagen weer achter de rug zijn en weer in het gareel kunnen dan doe ik het het beste.

Esmetje

Helena12
Berichten van Helena12
Onderwerpen van Helena12
Menopauzejaar:

Bericht door Helena12 »

Hoi Esmetje

Mijn huisarts zegt ook dat het lastig te bepalen is wat wat is, of wat waar vandaan komt. Niemand zal dat met zekerheid kunnen zeggen, geen psycholoog, geen arts enzovoort. Was het maar zo'n feest. Het gaat er nu om, om zien te leren gaan met deze klachten in het dagelijks leven. Ik moet er niet aan denken dat dit jaren gaat duren, zoals ik hier regelmatig teruglees... Wat naar dat je ook nog een depressie hebt, Esmetje, dat is nog een schepje er bovenop.

Veel sterkte!
Helena

Esmetje
Berichten van Esmetje
Onderwerpen van Esmetje
Menopauzejaar:

Bericht door Esmetje »

Dank je wel Helena,

Depressie is aardig afgenomen hoor alleen de paniek kwam toen ik me zo raar ging voelen zoals somber en dan weer niet gestrest en dan weer niet etc etc,

Nu lijkt alles op z’n plek te vallen maar de klachten worden er helaas niet minder van en blijft het soms best verwarrend.. heb veel gelezen hier en nog en moet zeggen dat het me helpt..
Ben toch iets rustiger geworden en hoop dat het zo mag blijven

Esmetje

Helena12
Berichten van Helena12
Onderwerpen van Helena12
Menopauzejaar:

Bericht door Helena12 »

Hallo,

Het helpt in elk geval dat ik nu weet dat er niets ernstigs aan de hand is.
Toen ik nog niet wist wat het was dacht ik sommige nachten dat ik gek werd of doodging, zo erg was het. Mindfulness helpt wel echt om rustiger te worden en niet nog erger in paniek te raken.

Helena

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht