Draaiduizelingen

Onderwerpen die te maken hebben met duizeligheid, draaiduizelingen, licht in het hoofd, gevoel van dronken zijn, oorsuizen of wankel op je benen staan
Leentje
Berichten van Leentje
Onderwerpen van Leentje
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd: 60

Re: Draaiduizelingen

Bericht door Leentje » za 21 apr 2012 13:24

Halo Carla en andere 'duizelige ' dames

Ik heb het de laatste 15 jaren dat ik in de overgang zit ook al enkele malen gehad. Steeds ging het na enkele maanden weer stilaan over. ( kon me in bed soms ook niet draaien, heb een tijd met meerdere kussens geslapen)

Sinds een 5-tal weken heb ik weer in lichte mate. Het begint te draaien maar bij verandering van houding stopt het wel ( ook gewoon overdag ).
k Blijf wel steeds een licht zweverig gevoel houden. Of meer een onevenwichtig gevoel. Je kan het zo moeilijk uitleggen vind ik.

Het is een heel vervelende kwaal. Ik ondervind dat het aan mijn nek (en stres!!!) te wijten is. Vroeger hielp het wel als ik naar de osteopaat ging. Hij corrigeerde dan mijn nekwervels.
Het is echt iets wat moet slijten. Zo ondervind ik het toch.
De dag dat het weer helemaal weg ben ik zo gelukkig !

En jij hebt dit al zo lang! Amai..en inderdaad, dokters hebben er weinig uitleg voor. k Heb indertijd ook allerlei onderzoeken gehad. Je bent immers bang dat er meer aan de hand is.
Maar geloof me, veel vrouwen kennen het.
Ik hoop voor jou dat het stilaan over gaat!
Laat nog maar eens van je horen. Ik ben altijd zo blij dat ik herkenning vind!

Groetjes Leentje

Johanna1
Berichten van Johanna1
Onderwerpen van Johanna1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Johanna1 » di 15 mei 2012 16:10

Hallo allemaal,

Ik werd anderhalf jaar geleden wakker en had een duizeling, waarbij mijn hoofd gewoon opzij viel. Tot 2 keer toe, ik had hier geen controle over.
Ik vond het zeer akelig, was bang voor een hersenbloeding of zo.
Maar verder functioneerde alles, ik had ook geen pijn. De week daarna had ik nog regelmatig last van een onstabiel gevoel in mijn hoofd, alsof er in mijn hoofd iets bewoog. Herkennen jullie dit ook?
De huisarts zei dat ik nog moest herstellen van de griep die ik net had gehad. De maanden daarna bleef ik echter last houden van een onstabiel gevoel in mijn hoofd, vaak een duizelig gevoel. Uiteindelijk ben ik zelfs bij de neuroloog geweest, maar die kon niets met mijn klachten.
Enkele maanden later kwam ik thuis te zitten met een "burn-out". Nog weer later kwam ik in contact met een overgangsconsulente, en die vertelde dat ook dit een van de vele overgangsklachten kan zijn.
Nu voelt het vaak ook vervelend als ik met autorijden en oversteken vaak van links naar rechts (en andersom) moet kijken. Je wordt er toch knap onzeker van, dat rare gevoel in je hoofd!
Maar kennelijk hoort het er allemaal bij!

Sterkte allemaal,
Groetjes Johanna.

Enny
Berichten van Enny
Onderwerpen van Enny
Menopauzejaar:
Leeftijd: 58

Bericht door Enny » wo 30 mei 2012 15:57

Hallo dames

Wat fijn en niet fijn om dit forum te lezen. Enerzijds omdat ik niet alleen ben en anderzijds omdat ik zie dat zoveel anderen hieraan lijden.

Een dag nadat ik 50 werd overkwam mij dit ook. Sarah gezien en meteen maar flink in de overgang. Ik rolde zowat uit mijn bed en eenmaal op de grond moest ik kruipend naar het toilet. Het heeft de eerste keer 3 maanden geduurd voordat het helemaal over was.

Dit weekend weer opnieuw een zware aanval met duizelingen, heftige nekpijn, misselijk en hoofdpijn. :x Dinsdag meteen de huisarts gebeld. Hoe het komt kan ze ook niet vertellen. Het zijn de steentjes in het binnenoor die niet goed op hun plaats zitten.

Ik loop als een kind van 1,5 door het huis en houdt mij overal aan vast. Al dagen de deur niet uit geweest. Ik krijg er medicijnen voor (betahistine) maar dat kan dagen/weken duren voordat dit aanslaat. Ook moet ik oefeningen doen wat het gevoel opwekt. Helaas moet het vanzelf overgaan volgens de huisarts. Ik moet gewoon doorgaan met wat ik altijd doe. Dus stofzuigen (lekker veel lawaai zodat ik bijna omval). :D

Over drie dagen gaan we op vakantie. Althans dat is de bedoeling want we hebben al geboekt. Ben benieuwd..... ben al blij als ik zonder handen de trap af kan lopen.
Maar oke, er zijn ergere dingen in de wereld. Hopelijk gaat het snel beter, ook met jullie.

Bedankt voor dit forum. Het geeft mij in ieder geval weer een beetje moed.

Enny

Christine
Berichten van Christine
Onderwerpen van Christine
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 67

Bericht door Christine » di 19 nov 2013 17:51

Hallo,

Carla, ik heb jaren geleden die draaiduizelingsaandoening gehad en dat is na anderhalf jaar vanzelf overgegaan.
Ze noemen het BPPD.

In het begin had ik de Epley behandelingen gehad, maar die hielpen niks.
Of het ook BPPD was of Ménière??? ik weet het niet, de artsen roepen vaak ook maar wat.

Maar nu plots heb ik deze aandoening weer terug, het is akelig en ik functioneer niet.
Durf/kan ook niet naar buiten.

Ik ben nu 2 jaar in de post-menopauze,(dat was ik al eerder, maar de bloedingen kwamen ineens weer terug na 4 jaar) heb nog steeds van tijd tot tijd overgangsklachten en nu dit er weer bij.

Help....wie heeft ook draaiduizelingen en duizelingen in het hoofd, ook als ik op de stoel zit.
En liggen kan alleen op rechterzij.

Dit gun je niemand, wat erg is dit weer.

groet, Christine

Grietje58
Berichten van Grietje58
Onderwerpen van Grietje58
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Grietje58 » di 19 nov 2013 18:21

Beste dame,

Heb je ook last van een nek waarvan ofwel de spieren strak zitten of misschien er iets geblokkeerd zit aan schouder/nek?

Want ik heb er ook last van maar ik voel ook dat ik mijn hoofd amper kan bewegen bv naar links of rechts draaien.

Ook heb ik dit op een stoel of de bank, kan ineens opkomen en dan ga je daar een zwaai. Ooit liep ik op de stoep en stond na een draainis in de goot.

Dus je bent zeker niet alleen maar het is heel eng want je bent de controle kwijt plus je kan er ook misselijkheid van krijgen en heel onzeker worden.

Sterkte!!!
Groetjes
Ingrid

Christine
Berichten van Christine

Bericht door Christine » di 19 nov 2013 18:43

Hallo Ingrid,

Ja, al jaren heb ik problemen met mijn nek (sinds de overgang begon)en heb daar verschillende behandelingen voor gehad die niet hielpen.
Zelfs een atlascorrectie.
De spieren voelen niet hard en of er iets geblokkeerd zit?? daar lijkt het wel op, maar wat daaraan te doen weet ik niet.
Ben al bij zoveel therapeuten geweest en mijn ervaring was telkens dat de nekklachten erger werden.
Ik kan wel mijn hoofd van rechts naar links draaien, maar heb wel soms plots een verkrampte nek en niet te benoemen pijnen in mijn nek.
Die soms ook ineens weg zijn.

Zou het dan uit de nek komen en niet uit het evenwichtsorgaan of oor?

Het enige wat de arts zegt is, het moet vanzelf over gaan dus daar heb je ook niks aan.

Ja het is vervelend en mijn zelfvertrouwen is foetsie.

groet Christine

Grietje58
Berichten van Grietje58
Onderwerpen van Grietje58
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Grietje58 » di 19 nov 2013 20:16

Beste,

Ik vermoed dat ik je al kan geruststellen dat het vanuit de nek komt.

Je moet weten dat er een bundel spieren, zenuwen naast mekaar lopen daar en als een spier daar in spasme trekt dan duwt dat tegen de zenuwen en bloedvaten en die geven dan minder doorstroming en doorbloeding naar de hersenen wat duizeligheid meebrengt.

Probeer al zeker je nekspieren in de hals wat te masseren of in te smeren met verwarmende zalf, ook kan een nekkraag je klachten snel verhelpen.

Nekproblemen geeft onzekerheden mee en zeker als we gaan duizelen.

Maar weet dat het heel onschuldig is en niets ernstigs maar natuurlijk zit een geblokkeerde nek je parten te spelen.

Hopelijk ben je wat gerustgesteld??? Probeer je te ontspannen

groetjes
Ingrid

Pannenkoek
Berichten van Pannenkoek
Onderwerpen van Pannenkoek
Menopauzejaar:
Leeftijd: 30

Bericht door Pannenkoek » di 19 nov 2013 23:02

Hallo

Ik heb sinds kort last van duizelingen, gewoon zomaar, midden op de dag. Ik voel me dan licht in mijn hoofd - alsof ik op watten loop en daarbij ook duizelig. Mijn moeder zegt dan altijd dat ik meer moet eten, maar ik eet echt genoeg, best wel veel.

Ben ik gestrest of kan dit ook door de overgang komen?

Pannenkoek

Gedy
Berichten van Gedy
Onderwerpen van Gedy
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 55

Bericht door Gedy » wo 20 nov 2013 08:12

Hoi Pannenkoek,

Ik heb het zelf ook licht in het hoofd en slappe benen alsof ik elk moment van mijn stokje kan gaan.
Denk dat het toch met de overgang te maken heeft.
Ik heb er elke dag last van een van de ergste klachten die ik ervaar van de overgang
en hoop dan ook dat ze snel over zullen gaan.

Sterkte en groeten
Gedy

Christine
Berichten van Christine

Bericht door Christine » ma 31 mar 2014 15:58

Hallo,

Zo herkenbaar wat ik hier lees.
Carla, en andere vrouwen...hoe gaat het nu met jullie?
Zijn de draaiduizelingen overgegaan?
En wat hebben jullie eraan gedaan?
Is rusten beter of juist bewegen.

Ik heb er nu bijna 5 maanden last van en kan niets alleen, het is een verschrikking, loop me overaal aan vast te houden.
De huisarts kan er niets mee en er staat een afspraak met de Neuroloog.
Wat kan een neuroloog doen behalve een mri.

Ik zie er zo tegenop om te gaan, want ik kan niet stil liggen op mijn rug, krijg dan plots draaiduizeling of schok in mijn hoofd.
Hoe kan ik dan in een MRI voor een scan, want wat ik begrepen heb moet je dan stil liggen.

Hopelijk reageert er iemand die dit herkent.

Alvast dank.
Christine

Palma
Berichten van Palma
Onderwerpen van Palma
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd: 71

Bericht door Palma » ma 31 mar 2014 17:52

Hallo Christine,

ik heb ook een aantal jaren die duizeligheid gehad. Huisarts zei dat is ménière maar de pillen daarvoor hielpen niets. Bij de kno arts was alles goed. Ik nam wel eens een reispilletje die hielpen wel wat. Misschien mag je een kussentje onder je hoofd bij de mri.

Ik vraag ook altijd bij onderzoeken en tandarts of ik hoger mag liggen dat scheelt veel anders hou ik het niet vol. Het is nu zo goed als over die duizelingen hoop dat jij er ook van af komt.
Ik heb er wel andere klachten voor teruggekregen die ook niet fijn zijn.

Sterkte Palma

Joze
Berichten van Joze
Onderwerpen van Joze
Menopauzejaar:
Leeftijd: 56

Bericht door Joze » di 01 apr 2014 22:18

Hallo.

Draaiduizelingen......ja juist dus dit is ook zoiets wat ineens komt opzetten.
Voordat ik ook maar dacht dat ik in de overgang was had ik vaker last van deze draaiduizelingen.
Bij het opstaan en ook als ik mijn ogen dicht deed. Ook overdag had ik het vaak bij het bukken en op de meest rare momenten .
Heel eventjes en dan was het weer weg.

Nu ik dit lees denk ik dus dat dit het begin van mijn overgang geweest is.
Heb het nooit in verband met de overgang gebracht maar schijnbaar komt het dus vaker voor.
Nu krijg ik nog steeds niet van mijn huisarts de diagnose overgang maar ja hoor zit er ook in.Ze kan zeggen wat ze wil ...ik voel het toch.

Des te meer ik hier lees des te duidelijker wordt het me.
Het is dus iets wat al langer bezig is.
Die draaiduizelingen heb ik niet zo lang gehad en hoop ook dat ze wegblijven.
Maar het ene is weg en het andere komt er voor terug.

Hetzelfde met nachtzweten....dat heb ik al heel lang zeker anderhalf jaar.
Ook nooit kunnen plaatsen

Ik zal wel nog meer tegenkomen wat met de overgang te doen heeft en ik niet heb kunnen plaatsen....fijn dat dit forum bestaat....maakt het een stukje makkelijker.

Groet, Joze

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht