Duizeligheid en de overgang

Onderwerpen die te maken hebben met duizeligheid, draaiduizelingen, licht in het hoofd, gevoel van dronken zijn, oorsuizen of wankel op je benen staan
Joki
Berichten van Joki
Onderwerpen van Joki
Menopauzejaar:

Duizeligheid en de overgang

Bericht door Joki » do 19 sep 2002 12:15

Hoi allemaal,

Ik heb de volgende vraag.Sinds een paar maanden ben ik in de overgang. De klachten zijn nog niet enorm, maar de dokter vond het wel verstandig als ik eens een poosje aan de pil ging om alles een beetje rustig te krijgen. Nu heb ik alleen last van enorme duizeligheid, wat erg vervelend is. Het is en blijft licht in mijn hoofd. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben nu sinds een week aan de pil en die klachten zijn nog niet afgenomen.

De duizeligheid komt niet van mijn evenwichtsorgaan, dit is nl al onderzocht omdat ik een ooroperatie achter de rug heb. Volgens de huisarts kan mijn duizeligheid een overgangsklacht zijn, vandaar mijn vraag.

Misschien dat iemand het herkent. Alvast bedankt.

Groetjes,
Joki

Wendy
Berichten van Wendy
Onderwerpen van Wendy
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Re: Duizeligheid en de overgang

Bericht door Wendy » do 19 sep 2002 12:17

Hallo Joki

Ik herken je klacht. Heb soms een duizeling zomaar ineens. Dat ik snel iets vast moet pakken. Is ook zo weer weg. Soms krijg ik ineens een duizelaanval dat ik naar bed moet. Dit kan dan een dag of twee duren of het is met een paar uur weg. Het blijft daarna nog wel licht in mijn hoofd een paar dagen.

In het begin van de overgang had ik dit vaak. Heb dit eerder gehad na mijn zwangerschap. Toen de hormonen weer hun normale gangetje hadden was het over.
Het is een hele vervelende klacht want in het begin werd ik er erg onzeker van.
Hoop dat je hierin wat herkenning vindt.

Groetjes Wendy

Joki
Berichten van Joki
Onderwerpen van Joki
Menopauzejaar:

Bericht door Joki » do 19 sep 2002 12:17

Hoi Wendy,

Dank je voor je reactie en ja ik vind er wel wat in. De ene dag is de duizeligheid erger dan de andere dag. Het heeft ook te maken hoe ik me voel en of ik me er erg druk om maak. Ik zit net aan het begin van de overgang, en zit dus in een fase van het nog moeten accepteren.

Wel heb ik al gehoord, dat ik me moet proberen te ontspannen, op mijn ademhaling te letten ( want dat kan natuurlijk ook een boosdoener zijn). Het klopt ook helemaal dat ik er onzeker van wordt. Toch geeft het een prettig gevoel, dat er mensen zijn die dit herkennen en dat je hier dus niet alleen in staat. Alleen dat al geeft je een beetje meer zekerheid.

Ik vind het prettig om er over te kunnen praten, dus als er nog meer mensen zijn die dit herkennen, zou ik het fijn vinden omdat te horen. Ik hoop dat het over een poosje beter gaat, wanneer mijn hormonen weer een beetje op orde zijn.
Dank jullie wel.

Joki

Wijffie
Berichten van Wijffie
Onderwerpen van Wijffie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 73

Bericht door Wijffie » do 19 sep 2002 12:18

Hoi Joki,

vanmorgen stond ik voor de eerste keer op met dat rare gevoel in mijn hoofd en het is nog niet weg terwijl het nu al 14.28 uur is.
Ik vond het vanmorgen heel eng en het is net wat je zegt je wordt er hartstikke onzeker van, maar doordat je leest dat andere dat ook hebben word ik er toch rustiger van .
Gedeelde smart is halve smart toch .

Veel sterkte van Els

Joki
Berichten van Joki
Onderwerpen van Joki
Menopauzejaar:

Bericht door Joki » do 19 sep 2002 12:18

Hoi Els,

Sorry voor mijn late reactie. Heb een tijdje geen internet gehad, dus kon ook niet op deze site komen. Hoop dat het inmiddels wat beter met je gaat en dat je minder last van duizeligheid hebt. Bij mij is het inmiddels wel wat af genomen. Maar als ik erg druk ben, steekt het toch weer de kop op. Door rustig te blijven en rust te nemen, neemt het dan weer af. Zou het fijn vinden om van je te horen, hoe het met jou gaat en of jij er iets tegen kan doen.

Groet, Joki

Wijffie
Berichten van Wijffie
Onderwerpen van Wijffie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 73

Bericht door Wijffie » do 19 sep 2002 12:19

Hallo Joki,

Hier even een berichtje terug van Els.

Ik voel me wel wat beter maar als ik buk en weer te snel rechtop ga staan dan moet ik me vaak even aan iets vasthouden want dan word ik draaierig.

`s Morgen lag ik in bed, en draaide mijn hoofd naar de andere kant en alles begon hevig te draaien om me heen heel eng, elke keer als ik mijn hoofd naar beneden of opzij draaide begon alles weer te draaien.
Je word er zo verschrikkelijk onzeker van he?

Ik hoop dat jij je ook beter voelt..

Groetjes van Els

Joki
Berichten van Joki
Onderwerpen van Joki
Menopauzejaar:

Bericht door Joki » do 19 sep 2002 12:19

Hoi die Els,

Ik heb inderdaad ook een evenwichtsonderzoek gehad, maar daar is niets uitgekomen. Bij mij heeft het volgens de huisarts wel met de overgang te maken en ik merk dat als ik meer stress heb, dat de duizeligheidsklachten erger worden.

Als het toch echt aan de overgang ligt, is er gewoon weinig aan te doen, daar ben ik al wel achter. Gelukkig zijn de duizelingen bij mij minder geworden, dit is eigenlijk sinds ik de pil slik ( dat is trouwens pas 3 maanden). Ik wens jou ook heel veel sterkte, dat hebben we allemaal nodig.

Het doet me heel goed om met iemand te praten die ook last heeft van duizelingen, alleen praten geeft me al een goed gevoel.
Ben benieuwd wat er verder bij jou gaat uitkomen.

Joki

Ginger
Berichten van Ginger
Onderwerpen van Ginger
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Ginger » do 19 sep 2002 12:21

Hallo dames

In februari kreeg ik een grote aanval van duizeligheid (zomaar ineens er was niets met me aan de hand) ben daardoor wel een week bibberig en akelig geweest. De dokter gaf toen aan dat het mogelijk met mijn evenwichtsorgaan te maken had.

Sindsdien ben ik steeds een beetje licht en duizelig in mijn hoofd en heb ik last van lichte hoofdpijn. Ik rommel al een jaar of 8 met mijn menstruatie (ik ben nu 46) soms werd ik zo een paar maanden niet ongesteld en daarna een maand wel weer sinds anderhalf jaar ben ik helemaal niet meer ongesteld.

Ik vraag me af of mijn klachten met de overgang te maken kunnen hebben.Verder heb ik soms last van trillerigheid en een weeïg/misselijk gevoel in mijn maag ook ben ik de laatste 2 jaar behoorlijk gegroeid en heb ik vooral een dikke buik gekregen. HERKENT IEMAND DEZE VERSCHIJNSELEN? Ik ga mijn huisarts in ieder geval om een bloedtest vragen.

Groetjes Ginger.

Shanna
Berichten van Shanna
Onderwerpen van Shanna
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Shanna » do 19 sep 2002 12:22

Hoi Ginger,

Ik herken veel in jouw verhaal. Ik heb onlangs ook een aanval van plotselinge duizeligheid gehad. Zomaar uit het niets.

Ik kon niet eens meer op mijn benen staan en moest mijn man mij ondersteunen. Het was doodeng. Daarna was ik ook erg van de rel en heel nerveus. Echt misselijk ben ik niet wel een wat weeïg gevoel in mijn maag. Van de week werd in midden in de supermarkt ook weer plotseling duizelig en moest me stevig vast houden aan mijn winkelwagentje. Ik probeer er niet te veel aandacht aan te schenken want heb het idee dat het dan veel erger wordt.

Mijn nek is dan ook erg gespannen wat volgens mij ook weer duizeligheid veroorzaakt. Heb jij dat ook?

Gr. Shanna

Ginger
Berichten van Ginger
Onderwerpen van Ginger
Menopauzejaar:

Bericht door Ginger » do 19 sep 2002 12:22

Hoi Shanna,

ook ik heb veel last van een gespannen nek volgens mijn huisarts zat de boel behoorlijk vast en was het zo hard als een plank volgens hem kwam dat door het werk wat ik deed (ik werk in de verzorging dus veel tilwerk)en ik heb een tijd bij de fysio gelopen maar dat heeft ook niet echt veel geholpen. Ik heb echter deze klachten nooit i.v.m. de overgang gebracht.

Groetjes Ginger.

Shanna
Berichten van Shanna
Onderwerpen van Shanna
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Shanna » do 19 sep 2002 12:23

Hallo Anita

Mijn nek en schouders zijn ook als een plank en ik heb ook heel veel fysio-behandelingen gehad. Direct na de behandeling voelde het wel lekker maar de volgende dag was alles weer hetzelfde. Een chiropractor lijkt me erg eng. Die kraakt toch je nek? Ik ben dan bang dat het nog erger wordt want kraakt mijn nek al van zichzelf.

Of dit alles met de overgang te maken heeft weet ik ook niet alhoewel ik het van veel anderen ook lees. Maar misschien is het inderdaad ook wel stress. Dat was wat de fysiotherapeut er over zei en dat ik moest leren te ontspannen. Zoiets is makkelijker gezegd dan gedaan.

Gr. Shanna

Ginger
Berichten van Ginger
Onderwerpen van Ginger
Menopauzejaar:

Bericht door Ginger » do 19 sep 2002 12:23

Hallo dames

Ik vind dat er zo gauw een etiketje van stress aan wordt geplakt.
Als je niet gestrest bent wordt het je wel aangepraat.

Het is zo gemakkelijk gezegd "O u bent gestrest ga lekker ontspannen" ik vind dat er eerst moet worden uitgesloten dat het iets lichamelijks is voordat je het "stress-etiketje" krijgt opgeplakt.

Ginger

Joki
Berichten van Joki
Onderwerpen van Joki
Menopauzejaar:

Bericht door Joki » wo 25 sep 2002 23:28

Hoi allemaal,

Zoals ik al eerder geschreven heb, lag het bij mij niet aan mijn evenwichtsorgaan. Mijn duizeligheid zou veroorzaakt worden, doordat ik eigenlijk de hele dag door nerveus ben. Met andere woorden ik heb een verkeerde ademhaling, die ik dus moet gaan veranderen.
Het loopt eigenlijk allemaal in een cirkeltje.
Doordat ik in de overgang zit, ben ik wat eerder gestrest, daardoor haal ik niet diep genoeg adem en word duizelig.
Binnenkort begin ik bij een haptonoom aan ademhalingstherapie in de hoop dat het dan beter gaat worden.

Ik wens jullie allemaal veel sterkte en als ik nieuws heb laat ik het jullie weten.

Joki

Franka
Berichten van Franka
Onderwerpen van Franka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Franka » do 26 sep 2002 13:19

Hallo luitjes,

het is allemaal wat met die overgang he? Ja ik ben ook vaak duizelig, bij mij hoort het bij de overgang. Ik vind het niet zo erg. Wat ik wel eng vind zijn de hartkloppingen. Heeft iemand daar ook last van?

Groetjes
aknarf

Joki
Berichten van Joki
Onderwerpen van Joki
Menopauzejaar:

Bericht door Joki » vr 16 jan 2004 21:58

Hoi allemaal,

kan iemand mij vertellen of een lage bloeddruk ook evt een klacht kan zijn van de overgang?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

Prettig weekend allemaal.

Groetjes,
Joki

Dommel
Berichten van Dommel
Onderwerpen van Dommel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Dommel » za 17 jan 2004 08:40

Hallo Joki,

Wisselende bloeddruk, ik had hem echt heel laag en nu is hij weer voor mijn doen vrij hoog. Schijnt met de overgang te maken te hebben.
Toen ik zwanger was wist ik nog wel dat de gyn zei dat door hormonen de bloeddruk ook steeds verandert.

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.
Dommel

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht