Duizeligheid en andere spanningsklachten

Onderwerpen die te maken hebben met duizeligheid, draaiduizelingen, licht in het hoofd, gevoel van dronken zijn, oorsuizen of wankel op je benen staan
Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Duizeligheid en andere spanningsklachten

Bericht door Moon1967 » vr 04 dec 2015 10:58

Dag allemaal,

Ik geloof het niet meer. Ik geloof niet dat al mijn klachten overgang zijn. Ik voel mij met de dag slechter. Ik ben bijna de hele dag duizelig. Moet mij constant overal aan vasthouden, omdat ik denk dat ik val. De hele tijd zwarte vlekken voor mijn ogen. Ik heb constant koude vingers (gewoon helemaal wit) en voeten (die zijn blauw en bijna kapot). spierspanning, opgezette tong, iets in mijn keel, moeite met slikken en soms zelfs met ademhalen. Vooral 's avonds als ik naar bed ga en lig. Elke keer lijkt het dan of ik stik.
Ik ben zo moe van alles en toch kan ik niet slapen.
De huisarts heeft mij doorgestuurd naar de duizeligheidpoli. Daar zitten neurologen en KNO artsen. Zelf denkt ze dat het angst en paniek is. Ze wil dat ik oxazepam ga slikken. No way. Niet meer. Ik hoop dat er iets uitkomt.

Monique :cry:

Delphin
Berichten van Delphin
Onderwerpen van Delphin
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 39

Re: Duizeligheid en andere spanningsklachten

Bericht door Delphin » za 05 dec 2015 17:23

Hoi Monique,

Het is soms lastig dat allerlei vreemde klachten bij de overgangsverschijnselen kunnen horen. Ik twijfel ook, bij mij hebben ze het over chronische hyperventilatie, daar horen ook allerlei klachten bij die lijken op de overgang.
Dit komt ook doordat je hele systeem in de war is door de hoge ademhaling.
Maar dit is ook zo met de overgang, dit lees je bij het topic innerlijke stress.

Het zal bij mij wel komen doordat ik in de stress schiet als ik iets voel en er allerlei nare dingen bij denk, dit bevorderd natuurlijk niet het proces. Ik weet niet of jij ook bang bent voor je klachten en hierdoor misschien ook onbewust een hoge ademhaling hebt. het is vast een samenhang.

Groetjes, Jitske

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 » zo 06 dec 2015 06:35

Hoi Jitske,

Ja, ik ben bekend met hyperventilatie. Heb al heel wat therapieën gehad daarvoor, o.a, mindfulness, ademhalingstherapie en ben ook al bij een psycholoog geweest. Ik weet best hoe ik moet ademen, maar of dat altijd goed gaat? Misschien is het dat ook wel hoor. Maar ik heb hetzelfde als jij. Bij alles valt ik voel wordt/ben ik bang. Het is hopeloos. Dank je wel voor je reactie. Ben wel blij dat ik niet de enige ben.

Groetjes Monique

Jackievos
Berichten van Jackievos
Onderwerpen van Jackievos
Menopauzejaar: 2013
Leeftijd NU: 57

Bericht door Jackievos » zo 06 dec 2015 13:41

Hoi Monique,

Heel goed van je dat je niet aan de oxzazepam gaat daar word je niet beter van .Je moet er echt doorheen, heel moeilijk, ik weet het.Ik vind dit ook de vreselijkste tijd met al die vervelende klachten en ja ik weet het soms ook niet. Gewoon maar nemen zoals het komt en als er een dag bij is die wat beter is .Geniet daar van.

Groetjes Jacqievos. :)

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 » di 08 mar 2016 21:32

Hoi Mymi,

Ik ben ondertussen naar de duizeligheidspoli geweest en daar kwam uit dat ik dus chronisch hyperventileer. Ik ga nu naar therapie volgens de Van Dixhoorn methode. De neuroloog heeft mij doorgestuurd. Ik ben vorige week voor het eerst geweest en ik moet zeggen dat ik sindsdien bijna niet meer duizelig ben geweest. Het is geen echte ademhalingstherapie, maar meer oefeningen om weer met beide benen op de grond te komen. En daardoor adem je ook vanzelf weer dieper. Ik was na dat uurtje een stuk helderder in het hoofd. Heel prettig. Net of ik er weer was. Ook met de andere klachten gaat het wat beter op het moment. De angst en paniek heb ik aardig onder controle. Ik ben nu 3 maanden niet ongesteld geweest. Ik merk wel dat ik zo rond mijn cyclus meer klachten heb. Ook al word ik niet ongesteld.

Groetjes Monique

Mymi
Berichten van Mymi
Onderwerpen van Mymi
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 54

Bericht door Mymi » wo 09 mar 2016 09:03

Hoi Monique,

Nou goed om te horen zeg, je liep al lang te tobben he met die klachten, ben blij dat het weer wat beter met je gaat.

Groetjes Mymi

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 » vr 01 jul 2016 01:04

Dag allemaal,

Ik wil weer even wat kwijt en hoop dat iemand het herkent. Ik ging net om 11.45 uur naar bed. Best wel moe. In bed kom ik niet in slaap.
Eerst werd ik wat duizelig en toen ineens het gevoel of mijn hart stopt en gelijk daarna hartkloppingen. Toen dat weer rustig was begon ik helemaal te schudden en kreeg ik last van spiertrillingen.
Nu zit mijn keel dicht en merk ik dat ik heel gespannen ben. Ik ben doodmoe, maar klaarwakker. Ik ga maar even een glas water drinken en het nog eens proberen. Moet morgen werken :(

Groeten, Monique

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door SusanL » vr 01 jul 2016 04:37

Dag Monique

Ik lees hier regelmatig en zie dan wat vrouwen zoal schrijven.

Zelf lees ik graag berichten die verder gaan dan ik heb dit en ik heb dat.
Berichten die gaan over het veranderingsproces dat wij vrouwen doormaken in de overgang geven mij vaak stof tot nadenken en eyeopeners hoe ik door de overgang kan komen zonder al te veel stress. En waar de geestelijke overgang me naar toe kan brengen.

Als ik jouw berichten lees vraag ik me soms af of jij weleens stil staat bij je geestelijke overgang naast al je lichamelijke klachten en de spanning die je dat oplevert?
De spanningen in je lichaam, maar zijn dikwijls een uiting van onderliggende geestelijke veranderingen die zich duidelijk willen maken

Groetjes Susan

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 » vr 01 jul 2016 10:48

Hoi Susan,

Wat bedoel je precies met geestelijke overgang?

Groetjes Monique

Max
Berichten van Max
Onderwerpen van Max
Menopauzejaar: 2014

Bericht door Max » zo 03 jul 2016 12:00

Hallo Moon,

Rechts bovenaan staan veel linken over de geestelijke overgang, kijk ze eens door.

Geestelijke Overgang

Max

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:

Bericht door SusanL » zo 03 jul 2016 17:26

Dag Max en Monique

Fijn dat je Moon wegwijst maakt op het forum Max.
Ik was daar nog niet aan toegekomen omdat ik eerlijkgezegd even met stomheid geslagen was door haar antwoord....jij niet?

Want hoe kan het nou Monique dat je al sinds 2014 op het forum schrijft, veranderingen in je gevoel en beleving hebt ervaren en dat je nog nooit iets gelezen hebt over de geestelijke overgang terwijl dat hier allemaal voorhanden is?

Met je veranderingen in gevoel en beleving doel ik onder andere op je berichten over je vakantie van zomer 2015 die spanning opleverde en die je vooral deed voor man en kinderen. Ik doel op je blijheid met de antwoorden omdat andere vrouwen begrepen dat je liever niet op vakantie wilde, begrepen dat jijzelf en je omgeving teveel van jou vergden en begrepen dat je relatie enigszins onder druk stond omdat manlief graag wilde dat je blijft zoals je was.

Je moet zelf toen toch gevoeld hebben dat het geen zin hebben om op vakantie te gaan veroorzaakt werd door iets in je geest? Iets wat je diep van binnen voelde? Geest.... geestelijke overgang..... heb je je daar echt nog nooit in verdiept sinds je komst op dit overgangsforum?

Groetjes Susan

Amavel81
Berichten van Amavel81
Onderwerpen van Amavel81
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 38

Bericht door Amavel81 » wo 06 jul 2016 01:46

Beste dames,

Het geestelijke proces is een zeer gecompliceerd iets en ook ik weet soms niet eens meer hoe ik nu echt in elkaar steek op geestelijk gebied omdat mijn gevoelens zo veranderlijk zijn sinds ik in de overgang ben gekomen.

Groeten, Amavel

Asti
Berichten van Asti
Onderwerpen van Asti
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Asti » wo 06 jul 2016 14:26

Hallo

Ik denk zeker dat het belangrijk is om erachter proberen te komen wat er onder het hyperventileren ligt. Welke tegenzin, overbelasting of iets dergelijks.
Je schrijft dat je al een tijdje in therapie bent. Jammer dat zich dat vooral gericht lijkt op symptoombestrijding, en niet naar wat er onder zou kunnen liggen

Susan probeert je een spiegel voor te houden zodat je er misschien achter kunt komen. Ze roept niet zomaar wat, het is overduidelijk dat ze zich in iemands verhaal heeft ingelezen en dat vanuit betrokkenheid doet.

Kan me voorstellen dat het je even verwart en even nog niet weet hoe je hem voor jezelf gaat interpreteren.

Als iemand zo'n spiegel ervaart als een aanval is dat goed recht, maar niet meer dan eigen interpretatie, die mogelijk voortkomt uit de eigen weerstand om het aan te gaan. Het is gewoonlijk de eigen pijn die dan in de weg zit.

Zo'n spiegel kun je ook als een kans interpreteren.
De confrontatie met jezelf aangaan, en de gelegenheid aangrijpen om in contact te komen of te blijven met hun innerlijke zelf en de verandering die iemand ondergaat, met wat er in de weg zit.
Een mogelijkheid om meer over jezelf en de overgang te weten te komen.

Asti

Loutje
Berichten van Loutje
Onderwerpen van Loutje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Loutje » do 07 jul 2016 11:37

Hoi Moon,

Ja hoor, herkenbaar wat je schrijft, heb ik heel vaak gehad en soms nog. Adrenaline, stress, zorgde bij mij voor verergering van de klachten, dat kwam omdat ik mezelf bang maakte voor wat ik voelde en dan gaan er automatisch allerlei sensaties door je heen, eigenlijk heel logisch en je kunt er dus vanuit gaan dat je lichaam heel goed werkt! Toen ik me dat ging realiseren en juist even bewust ging voelen wat ik nou voelde, dus naar het gevoel toegaan i.p.v. er bang voor zijn, merkte ik dat de klachten veel minder werden. Ik was me er ineens ook van bewust dat ik door bang te worden van mijn klachten ze in stand hield of juist verergerde.
Dit is mijn antwoord op jouw vraag, niet meer en niet minder!
Ik hoop dat dit je een beetje kan helpen om het draaglijker voor je te maken.

Groetjes,
Loutje.

Moon1967
Berichten van Moon1967
Onderwerpen van Moon1967
Menopauzejaar:

Bericht door Moon1967 » vr 08 jul 2016 23:46

Dag allemaal, ik wil jullie bedanken voor alle reacties.

Susan, wat jij aanhaalde van de vakantie vorig jaar zag ik niet als iets geestelijks. Maar misschien is het dat dan wel.
We gaan morgen weer (toevallig) met vakantie. En ik moet zeggen dat ik er nu best zin in heb. Ik zal de onderwerpen van geestelijke overgang eens goed doornemen. Misschien wordt ik dan iets wijzer.

Groetjes Monique

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht