Overgang en oorpiep/suizen

Onderwerpen die te maken hebben met duizeligheid, draaiduizelingen, licht in het hoofd, gevoel van dronken zijn, oorsuizen of wankel op je benen staan
Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:
Leeftijd: 46

Overgang en oorpiep/suizen

Bericht door Sannie72 » za 10 mei 2014 22:35

Hallo dames,

Ik ben sandra, 42 jaar en merk dat ik verschijnselen heb van overgang. Soms last van opvliegers en nu al 2 mnd geleden mijn menstruatie gehad. Nu heb ik sinds afgelopen maandag ineens een piep in mijn oor.
Dit bleef aanhouden en het bleek dat ik een prop had zitten en die is weggespoten. Daarna geen last maar de volgende dag was de piep er nog steeds. Dan zit het aan de ene kant en dan de andere kant. Kan deze piep ermee te maken dat ik in de overgang kan zitten?

Sandra

Moederloos
Berichten van Moederloos
Onderwerpen van Moederloos
Menopauzejaar:
Leeftijd: 47

Re: Overgang en oorpiep/suizen

Bericht door Moederloos » za 10 mei 2014 23:27

Hallo

ik zelf heb dit bij flagen al 4 jaar. voor mij hoort het inderdaad bij de overgang want mijn arts kan geen oorzaak vinden. soms heb ik het een paar dagen/weken en dan weer een paar dagen/weken niet.

Moederloos

Yules
Berichten van Yules
Onderwerpen van Yules
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Yules » ma 12 mei 2014 10:33

Hey Sandra,

Hier ook eentje met suizende oren, gedurende de dag is het te verdragen, maar 's avonds gaan de 'muizen' aan het dansen....ik probeer, (in mijn bed voor 't slapen) dus de laatste tijd, echt goeie boeken te lezen, om goed in het verhaal te zitten , zodat ik me niet focus op mijn oren....

Heb ook gemerkt , dat tijdens stress, het harder wordt....
Maar ja ...menopauze, stress...duh...altijd stress dus :mrgreen:

Ik hoop voor jou, en voor iedereen met suizingen, piepdingen en fluiters, dat het op een dag, gewoon WEG is !!!!

Groetjes
Yules

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » wo 14 mei 2014 10:37

Hallo dames,

Nooit geweten dat deze klachten met de overgang te maken kunnen hebben. Vannacht weer op gezeten. Ik ben maar op de bank gaan liggen met mijn oordopjes in en rustige muziek. Ben gelukkig in slaap gevallen.
Ik heb het nu pas 1.5 week en soms is het ook gewoon weg en dan geniet ik echt van de rust.
Ik merk ook dat ik vaak een druk op mijn oren heb en dat als mijn parkietje lekker gaat zingen dat het dan best gevoelig is.

Maar ik laat mij niet kennen ik blijf gewoon mijn ding doen al is het soms echt moeilijk. Ik ga in juni een midweekje weg en ik kan er eigenlijk niet naar uit kijken. Ook ga ik eind mei naar de toppers maar ben gewoon bang om te gaan. Bang dat het erger gaat worden.

Sannepiep

Claudia46
Berichten van Claudia46
Onderwerpen van Claudia46
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Claudia46 » zo 18 mei 2014 17:29

Hallo lotgenoten,

Ik heb al jaren een hele vervelende piep in mijn oren en soms komt daar het "suizen" nog bij. Ik merk dat het bij stress erger wordt. En het spijt mij te moeten zeggen dat het na een concert bezoek bij mij erger werd, ik heb daar drie dagen heel erg last van gehad. Het is al meer dan 10 jaar niet "stil" geweest in mijn hoofd en dat is erg jammer. Heb ook te horen gekregen leer er maar mee leven :S maar ook ik heb het idee dat ik steeds gevoeliger ben voor allerlei geluiden.

Donderdag a.s. weer een concert (Moederdag cadeau) kijk er aan de ene kant best naar uit aan de andere kant ken ik de consequenties en ben ik waarschijnlijk weer drie dagen beroerd :roll:
Daarbij het feit dat ik ook steeds meer moeite heb met grote mensen massa's. Hoop dat ik het overleef donderdag :S

Sterkte allemaal!

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » zo 18 mei 2014 21:50

Hallo

Ik ben gister bij beter horen geweest en die heeft doppen en die dempen bijna 30db. Zijn wel bijna 40 euro maar ik heb het er wel voor over. Ook ik twijfel nog wel of ik zou gaan maar ik wil niet mijn leven erdoor laten beheersen wat nu eigenlijk al gaande is.
Ik kan het nog steeds niet accepteren. Mocht ik toch besluiten om te gaan en ik merk dat het pijn doet of voel mij er niet lekker bij dan ga ik gewoon weer weg of ga in de hal staan. Ik ga met 6 meiden dus ja om hun nou zomaar te laten zitten. Dan wacht ik buiten wel. Wil jij nog even laten weten hoe het jou vergaan is na het concert?

Trouwens hoe ga jij er verder mee om? Ze zeggen je leert er mee te leven maar is dat ook echt zo? Zijn er dagen dat het gewoon goed gaat en dat het geluid op de achtergrond is verdrongen?

Sannepiep

Claudia46
Berichten van Claudia46
Menopauzejaar:

Bericht door Claudia46 » di 20 mei 2014 10:12

Hallo Sanne,

Ja er zijn dagen dat de piep op de achtergrond aanwezig is maar soms komt het knetterhard binnen. En ik heb er inderdaad zo goed en kwaad als het ging mee leren leven. Ik heb wel gemerkt dat als ik weinig aandacht aan dat piepen besteed het veel beter gaat.

Ik zal laten weten hoe het mij donderdag vergaan is.
En inderdaad als het niet gaat kan ook ik altijd nog weg ;)

Groetjes, Claudia

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » wo 21 mei 2014 10:00

Dank je voor je antwoord claudia.

Hebben jullie soms ook het gevoel dat er een druk op je oren staat of dat ze lichtelijk pijn doen? Morgen ga ik naar de manuele therapeut, zit al heel lang vast in mijn nek dus ben benieuwd. Gister heb ik weer een keer echt kunnen lachen. Ben wel weggegaan van mijn werk want zat er effe doorheen. De gedachte dat dit nooit meer weg zou kunnen gaan benauwde mij enorm. Gelukkig kan ik hier een beetje van mij afschrijven. En het doet mij enorm goed om te horen dat jullie er toch wel goed mee omgaan ondanks dat je er soms gek van word.

Sannepiep

Claudia46
Berichten van Claudia46
Menopauzejaar:

Bericht door Claudia46 » do 22 mei 2014 13:19

Hoi Sannie,

Net terug van beter horen en volgens hen niets mis met mijn gehoor ondanks de "piep" hoor ik goed.

En ja ik heb ook druk en af en toe pijn maar het zit bij mij aan een kant, de rechter, en af en toe heb ik het idee dat een deel van mijn gezicht meedoet zeg maar.
De druk begint vanaf mijn neus, oogkas naar het oor en voorhoofd toe.
Druk en af en toe ook pijn in mijn oor. KNO arts bezocht, foto's gehoor test niks aan de hand en die piep tja...

Heb weleens gelezen hier op het forum dat iemand het idee had dat de druk vanuit het zachte deel in de mond (onder de neus) begint en naar boven stuwt. Dat heb ik dus ook en het idee dat de neus aan een kant "voller" zit. Ik zie soms ook wazig aan die kant en heb dan van die "draadjes" voor mijn rechteroog. Merk wel hoe minder ik er op let hoe minder last, geldt voor draadjes en de piep in mijn oor het wazig zien houdt dan wel nog enige tijd aan.

Ga me zo langzamerhand opmaken voor de reis richting concert maar ben de hele dag alweer bloednerveus en de twijfel slaat toe. Moet ik wel gaan?
Wil mijn dochter niet teleurstellen en aan de ene kant wil ik ook heel erg graag (anders had ik die doppen niet gekocht). Maar nu kwart over een en de twijfel slaat vreselijk toe.
Daarnaast vraag ik me af waar ben ik dan zo bang voor? Ik weet het wel de laatste keer was geen pretje :shock: Maar moet ik me daar dan door laten leiden?
Weet het echt even niet meer nu :roll:

Groetjes, Claudia

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » do 22 mei 2014 19:46

Hallo claudia,

Ik heb verder geen druk in mijn gezicht maar wel soms dat een kant van mijn neus dicht zit. De piep speelt het meeste op als ik geslapen heb. Heb jij dat ook of hoor jij hem echt de hele dag door? Ik heb trouwens een ruis en dan die hoge pieptoon.

Ik weet precies hoe je het bedoelt. Aan de ene kant wil ik er niet aan toegeven maar aan de andere kant wil ik ook niet dat het mijn leven gaat beheersen. Ik ben wel heel erg benieuwd of je bent gegaan en hoe je het hebt ervaren met de doppen in. Ik had vandaag en slechte dag. Nergens geen zin in en veel huilen en slapen. Ook heb ik gisteren mijn menstruatie gehad, laatste keer was in maart. Merk wel dat ik het een stuk minder ben dan normaal.

De piep en suis beheerst op het moment heel erg mijn leven. Heb geen eetlust (4 kg afgevallen), nergens zin in etc. Ik hoop echt dat hier verbetering in gaat komen en dat ik ga accepteren. Ik lees veel dat je het op een gegeven moment niet meer hoort maar is dat ook zo?

Sannepiep

Claudia46
Berichten van Claudia46
Menopauzejaar:

Bericht door Claudia46 » vr 23 mei 2014 14:06

Hallo Sannie,

Ik ben geweest! En ondanks een beetje valse start heb ik het volgehouden en ben best beetje trots op mezelf.
Het viel mij op dat ik, hoe meer het concert vorderde, mezelf meer in bedwang kon houden en niet toe te geven aan dat "vluchten" gevoel.
De oordoppen filteren het geluid maar het helpt niets tegen het suizen en de piep die hoor ik er gewoon doorheen.
Kan ook niet anders dat zit gewoon in mijn hoofd en komt niet van buitenaf.

Je zegt: Ik lees veel dat je het op een gegeven moment niet meer hoort maar is dat ook zo?

Nee dat is bij mij niet zo. Dat suizen en die piep zijn er altijd maar het verdwijnt dan naar de achtergrond en dan heb ik er niet zo'n erg in maar het is er altijd.
En zoals gisteren ik nog voor ik binnen ben komt die piep oorverdovend hard binnen en ik word dan ook naar in mijn hoofd.
Ik heb gisteren samen met mijn dochter een half uur ergens op een randje gezeten tot de aanval afzakte en ik eindelijk naar binnen durfde. Ben blij dat ik doorgezet heb want het concert was fantastisch!

Heel veel sterkte ik weet hoe het voelt en wat het is dat soms gekmakende geluid wat er eigenlijk niet is :cry:

Groetjes, Claudia

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » vr 23 mei 2014 20:25

Hoi Claudia,

Ik word gewoon bang om iets te gaan doen of om ergens heen te gaan. Morgen hebben we hier een verjaardag en dat kan ook best wel druk zijn en zit te denken om ook dopjes in te doen. Er word trouwens ook voetbal gekeken dus het kan behoorlijke volume aan vooraf gaan hahaha.

Heb je trouwens nog erger last gehad van je piep na het concert? Vandaag wel een goede dag gehad. Alleen in de ochtend een piep en de rest van de dag niet. Het zit nu een beetje te zeuren maar probeer er niet op te letten.

Gr. Sandra

Claudia46
Berichten van Claudia46
Menopauzejaar:

Bericht door Claudia46 » za 24 mei 2014 23:26

Hoi Sannie,

Na het concert is het niet verergerd en ik denk toch dat dit door die oordoppen komt. Zeker omdat ik mij na het laatste concert dagen beroerd heb gevoeld maar het kan natuurlijk ook een combi van verschillende factoren zijn.
Vervelend is dat bij paniek die piep, zoals ik al schreef, oorverdovend hard binnenkomt, het is dan voor mijn gevoel tien keer zo erg en dat ervaar ik wel als zeer vervelend (zachtjes uitgedrukt).
Daar heb ik nog wel even last van gehad tijdens het concert met oordoppen en al.

Ik hoop dat de avond een beetje relaxt verlopen is voor je.
Ikzelf wil zo min mogelijk mensen om me heen de laatste tijd, op de een of andere manier is me dat nu gewoon teveel.
Was altijd een gezelligheidsdier, hoe meer mensen hoe meer vreugd.
Alleen nu even niet :(

Groetjes, Claudia

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » zo 25 mei 2014 11:10

Hallo dames

Ja ze zeggen dat stress het erger maakt. Gisteravond verjaardag gehad maar ben uiteindelijk maar naar boven gegaan want het was echt druk en veel harde gelach en gepraat. Het deed geen pijn aan mijn oren of zo maar ik vond het gewoon eng, bang dat je op die manier een beschadiging op kan lopen.
Lekker op bed tv gekeken en uiteindelijk heerlijk in slaap gevallen :D .

Sannie

Peetrie54
Berichten van Peetrie54
Onderwerpen van Peetrie54
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Peetrie54 » ma 26 mei 2014 16:06

Hoi Sanniepep en andere dames,

Ik heb nu sinds drie jaar ook bijna constant een piep. Soms een paar uur niet, als ik wandel of fiets is het ook weg (of hoor ik het niet). Ik probeer er zo min mogelijk aandacht aan te besteden, maar dat is lastig. Ik heb het nog nooit echt laten onderzoeken, omdat ik overal lees dat er niets aan te doen is. Zolang ik er nog niet echt horendol van word, probeer ik ermee te leven... Het is nu weer erg aanwezig, vandaar dat ik ter geruststelling op het forum heb gekeken. Gelukkig (voor mij) ben ik niet de enige die er last van heeft. Soms heb ik ook ineens een pijnlijke steek in mn oren, meestal rechts. En een duizelig hoofd hoort er ook vaak bij.
Allemaal sterkte ermee en hopelijk wordt het niet erger,

gr. petrie5

Claudia46
Berichten van Claudia46
Menopauzejaar:

Bericht door Claudia46 » ma 26 mei 2014 23:03

Hoi Sannie,

Moet wel even kwijt dat ik na mijn overwinning, toch door te zetten het concert bij te wonen, een soort gevoel van overwinning heb. Klinkt misschien vreemd maar ik weet dus dat ik het wel degelijk kan.
Mijn onzekerheid opzij zetten en niet mijn leven erdoor te laten beheersen.

Daar put ik nu kracht uit en probeer dat gevoel vast te houden!
Hoe weet ik nog niet maar ik ga daar echt komen dat heb ik mij wel voorgenomen.

Groetjes, Claudia

Sannie72
Berichten van Sannie72
Onderwerpen van Sannie72
Menopauzejaar:

Bericht door Sannie72 » di 21 aug 2018 17:12

Hallo dames,

Ik ben hier al een tijdje niet geweest maar ik dacht ga het nu eens vragen.
Ik ben bijna een jaar niet meer ongesteld geweest en ineens was het er weer. Balen natuurlijk maar niet veel bloedverlies of zo.
Ik denk dat ik om en bij al 5 jaar in overgang zit. Begonnen met de bekende opvliegers, stemmingswisselingen.
Ook heb ik al 4.5 jaar Tinnitus. Daar heb ik het op het moment weer heel erg moeilijk mee. Dat gaat ook met vallen en opstaan.
Zo heb ik een goede dag met weinig Tinnitus en dan een dag met veel herrie. Heel erg hatelijk.

Maar wat ik ook de laatste tijd ervaar is dat zodra ik mijn ogen open doet dat ik heel erg nerveus bent, misselijk, druk gevoel in mijn hoofd, oren, kaak en hals. Dat maakt het voor het oorsuizen niet echt beter.
Ik raak er van in paniek en weet het dan even niet meer te zoeken. Ga huilen etc. Want ik wil van dat gevoel af en van dat stomme piepen in mijn oren.

Rustig blijven zeggen ze dan, maar hoe? Afleiding zoeken, maar hoe? Wat je ook doet je neemt het overal mee naartoe.
2 Maanden lang was ik niet nerveus en merkte dat ik dus veel beter in mijn vel zat, minder piepende oren en ik genoot weer van alles om mij heen.

Dat nerveuze gedoe hoort dat bij de overgang? En wat kan ik eraan doen om rustiger te worden?

Sannie72

Dominique
Berichten van Dominique
Onderwerpen van Dominique
Menopauzejaar:
Leeftijd: 54

Bericht door Dominique » wo 22 aug 2018 09:22

Sannie72 schreef:
di 21 aug 2018 17:12
Dat nerveuze gedoe hoort dat bij de overgang? En wat kan ik eraan doen om rustiger te worden?
Ik heb ( als antwoord op die vraag) baat gehad bij ontspanningsoefeningen die ik afspeel op mijn iphone. De oefeningen deed ik op bed, of op de bank, met een koptelefoon op om me echt af te sluiten van alles. En ademhalen. Diep ademhalen, heel gek maar mij hielp dat vaak.

Dominique

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Rian » wo 22 aug 2018 12:06

Sannie72 schreef:
di 21 aug 2018 17:12
Maar wat ik ook de laatste tijd ervaar is dat zodra ik mijn ogen open doet dat ik heel erg nerveus bent, misselijk, druk gevoel in mijn hoofd, oren, kaak en hals.

Hallo Sannie

Veel vrouwen krijgen daar in de overgang mee te maken. Bijna iedereen hier schrijft er wel over.
Heb het zelf ook jaren gehad, en in de ochtend was het inderdaad het ergst.
In de loop van de middag werd het dikwijls minder, dan hadden mijn hormonen blijkbaar pas hun stand voor die dag gevonden.

Afleiding zoeken zette voor mij ook geen zoden aan de dijk. Soms deed ik het wel, en als ik geluk had was het heel even een pleistertje voor dat moment, maar structureel veranderde het niets.
Sowieso ben ik niet voor het wegdrukken van mijn gevoel, de overgang bracht zoveel gevoelens en emoties met zich mee, dan kon ik dag en nacht tegen mezelf vechten. Dat ging me steeds meer energie kosten waardoor mijn wanhoop alleen maar groter werd.
(Ik had er dan geen oorpiepen bij in die mate, maar weer andere dingen die erdoor versterkten.)

Wat me wel wat opleverde was om het maar gewoon te nemen zoals het was. Het er maar gewoon te laten zijn. Niet dat het daarmee direct leuk werd, moest aardig wat weerstand worden overwonnen om me eraan over te geven.
Maar gaandeweg werd het deel van mijn leven. Vervelend bleef de nervositeit, maar de spanningsklachten eromheen werden minder en ik raakte er niet meer zo door van streek.
Op allerlei vlakken ging ik mezelf ook meer toestaan om minder te moeten voldoen aan van alles en nog wat.

Ontspanningsoefeningen deed ik ook wel, maar dan op de momenten dat het wat rustiger was in mezelf. Dan kon mijn lichaam ze zich beter 'eigen' maken. In the heat of the moment kon dat niet, dan had diep zuchten, schouders laten hangen en krachtig uitademen, voor mij meer zin.

Natuurlijk had ik liever gehad, dat het totaal kon verdwijnen, maar helaas is mijn leven niet zo maakbaar en horen er lastige tijden bij.
Intussen ben ik jaren verder, is er af en toe nog wel eens die specifieke nervositeit van de overgang, dat is dan zo op zo'n dag, het brengt me niet meer van slag

Rian

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Mrsx » vr 24 aug 2018 17:51

Sannie,

dat nerveuze gedoe heb ik ook met vlagen... ik zoek constant vaak en veel afleiding en houd mezelf voor dat het de hormonen zijn die een nieuwe weg zoeken. Maar weet dat je niet de enige bent, een stukje her en erkenning is tijdens de overgang altijd wel fijn... om te lezen. Weet dat je niet de enige bent...

Mrsx

Troelaatje
Berichten van Troelaatje
Onderwerpen van Troelaatje
Menopauzejaar: Baarmoeder verwijderd
Leeftijd: 57

Bericht door Troelaatje » vr 24 aug 2018 19:50

Hallo

Idd...je bent niet de enige Sannie maar dat is niet altijd hetgeen wat je wil horen...maar ja we zullen ermee moeten dealen..ik heb precies hetzelfde als jij een jaar of 3 suis oren weer jij waarvan ik na een stressperiode ...weet jij of dat ook bij de overgang hoort en straks dus weer minder wordt of hopelijk overgaat? Ik heb al acupunctuur hiervoor gehad en ben nu bij een osteopaat ...3 x geweest maar weet niet of dit gaat helpen...innerlijke onrust heb ik ook met vlagen alle gedachtes rennen dan alle kanten op!!ik wens je veel sterkte en hopelijk komt alles weer op zijn pootjes terecht

Troelaatje

Claire
Berichten van Claire
Onderwerpen van Claire
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Bericht door Claire » za 25 aug 2018 11:57

Hallo dames,

Dat nerveuse gevoel hoort bij de overgang. Cortisol (ook een hormoon) is dan oververtegenwoordigd in je systeem. De volledige hormoonhuishouding ligt op z'n kop (iedere hormoon lokt een ander hormoon uit enz....) en heeft zo invloed op al je systemen. Vandaar ook alle klachten.

Sommige vrouwen hebben er baat bij om te gaan wandelen om het nerveuse gevoel wat kwijt te raken; de cortisol opgebruiken, zeg maar. Ieder lijf is anders, dus voor iedere vrouw is wat voor haar werkt weer anders. En dat is dan om het wat gemakkelijker te maken :cry: .....

Mij helpt rust het beste en doseren (best lastig met een gezin...). Ik heb eergisteren een dag ingelast waarop ik helemaal niets heb gedaan. Om mijn lijf de kans te geven de hormoonbalans te herstellen. Het heeft mij enorm goed geholpen. Ook ademhalingsoefeningen helpen mij.

Veel succes met het vinden van jouw remedie, Sannie.

Groetjes,
Claire

Linda1970
Berichten van Linda1970
Onderwerpen van Linda1970
Menopauzejaar:
Leeftijd: 48

Bericht door Linda1970 » zo 26 aug 2018 08:52

Hallo dames,

Ja, wat Claire dus zegt. Dat klopt! Het is de cortisol.

In plaats van tinnitus heb ik aangezichtspijn, wat al (gelukkig!) een stuk minder is geworden. Volgens mij heeft het bij mij allemaal te maken met hormonen.

Linda1970

LadyB
Berichten van LadyB
Onderwerpen van LadyB
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door LadyB » za 01 sep 2018 12:02

Beste dames!

Ik ben pas sinds een paar weken op deze site terechtgekomen. Zie mijn bericht in 'Innerlijke onrust'. Door veel te lezen kom ik erachter alle klachten en ervaringen die met de overgang te maken kunnen hebben. Nervositeit is daar een van, zo ervaren velen.

Het is fijn als je je eigen ervaring en verhaal kwijt kunt, want we willen allemaal gehoord worden, erkenning van onze klachten en herkenning dat we toch echt niet 'gek' worden. Ook al lijkt dat verhaal op anderen. Het laat maar zien dat we niet alleen zijn.

Als bezige bijtjes en multi-taskers die wij vrouwen kunnen zijn, is het lastig om soms niets te doen, omdat je lijf t gewoon niet kan of wil. Maar nu ik het wel toelaat, merk ik dat het echt wel kan en helpt. Het is echt wel aanpassen en kijken wat helpt. Vooral heb ik besloten te doen voor mijn lijf en geest wat ik belangrijk vind, en niet wat huisartsen of andere deskundigen voorschrijven. Psychologen, gynaecologen, vrouwenpoli's..etc. Ze kennen je je geen van allen beter dat dat je jezelf kent. Uiteraard luister ik naar hun informatie en mogelijke adviezen, maar ik kies. ik zit nog in de premenopauze, dus weet niet hoe ik er over een langere periode over denk.

Ik leer elke dag weer beter:
-Rust nemen
-Stress voorkomen
-Gewoon naar mn lijf luisteren (moe is moe)
-Grenzen bepalen en niet meer alles hoeven, taken uitbesteden
-Wandelen en bewegen
-Goed eten
-Mineralen en vitamine slikken
-Mindfulness
-Positieve ervaringen opschrijven in een dagboekje, dat leest lekkerder weg in tijden van onrust en onzekerheid en geeft weer rust.

Succes!
LadyB

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht