Uiterlijk veranderingen

Het hormoon oestrogeen speelt een rol bij de vochtregulatie van het lichaam en bij de doorbloeding van de huid.
Haarverlies ten gevolge van de hormoonveranderingen.
Tessel
Berichten van Tessel
Onderwerpen van Tessel
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Uiterlijk veranderingen

Bericht door Tessel » zo 22 mar 2015 10:57

Goedemorgen dames

Na vanochtend weer brak te zijn wakker geworden (het lijkt wel of er een vrachtwagen over me heen is gereden) keek ik in de spiegel.
Waar is die leuke vrouw gebleven waar de mannen nog wel eens voor floten :lol: Dat tijdperk is nu echt voorbij. Het spiegelbeeld geeft nu een vermoeide vrouw aan met wallen en zwarte kringen.
De rimpels lijken met de dag erger te worden. De grand canyon is er niks bij :roll: Zelfs mijn haar heeft de moed opgegeven. En tot overmaat van ramp groeit er haar waar je het juist NIET wilt hebben :evil:
En dan die buik...die lijkt maar dikker en dikker te worden. Soms zou ik willen dat er een ventiel in zat en de boel weer lekker leeg kan lopen.
En door al die spierpijnen en gewrichtspijnen loop ik als een oud wijf.
Maar goed ik zal toch de dag weer een beetje "normaal" door moeten komen.
Dus trek ik zo de trukendoos maar weer open en hoop dat ik met een beetje make-up er weer toonbaar uit zie. En niet te horen krijg... gaat het wel goed met je? Je ziet er zo moe uit. Ik wil dan keihard schreeuwen. JA! DAT KOMT DOOR DIE KLOTE OVERGANG....maar hou me dan nog netjes in ...
Fijne zondag allemaal.

Tessel

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Re: Uiterlijk veranderingen

Bericht door Mrsx » zo 22 mar 2015 11:26

Hoi,

Ik herken het..... helemaal.

ik heb nog jonge kinderen die houden me jong en door veel te wandelen, houd ik mezelf strak, dus een oude miep voel ik me niet.. maar grijze haren zijn toegenomen (en ik vertik het om ze te gaan verven), vette haren (heb zelfs mijn haren een tijdje gewassen met dreft) en dat eeuwige gepieker door hormonen maakt soms dat ik moeier dan moe door het leven ga.... niets aan die overgang... dus ik herken je wel....ik wil zo graag mezelf weer zijn.... die leuke sprankelijke vrolijke vrouw die geen verleden hoeft te verwerken door hormonen, ze is er.. af en toe... maar dan zie ik drie geweldige mooie kinderen en die verdienen een geweldige mama, dus daar doe ik mijn facebook glimlach voor op en geniet van ze.... maar o wat was ik graag een 30-er qua gedrag, onbezonnen, energierijk... en vooral MEZELF....

Mrsx

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Chrissie » zo 22 mar 2015 17:35

Hallo dames,

Hier nog zo'n verlepte ouwe troela :roll: Mijn haren zijn net stro, ben zo grijs als een postduif maar verf het wel. Heb ook rimpels die lijken op kraters van de maan en mijn buik komt overeen met die van een opblaasband.

Gisteravond ging mijn dochter weer naar het zoveelste concert en moest mams op twee uur midden in de nacht op het station staan om haar op te halen anders komt ze niet thuis. O o wat voelde ik me stokoud toen ik al die jeugd uit de trein zag stappen.
:| Ze rennen allemaal zo vlot die trappen op en ik kom er aangehobbeld als een ouwe knol... Zie er niet uit, ben kapot omdat ik niet op tijd in bed kan en voel me gebroken.

Mams kan wel janken maar blijf vrolijk voor dochterlief. Zij heeft de tijd van haar leven gehad en ik...ik ook. Wat die akelige hormonen toch met iemand kunnen doen, ongelooflijk. Wat haat ik de overgang. :evil:

Dames sterkte.
Chrissie

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » zo 22 mar 2015 18:22

Hoi Chrissie,

Als ik jongere generaties overal achteraan zie rennen voel ik me niet direct stokoud.
Dan ben ik blij en trots op mezelf dat ik dat allemaal niet meer zo nodig hoef en niet meer nodig heb. Ik hoef niet meer zo nodig te voldoen of erbij te horen.
Doe mij de rimpels dan maar. Men mag gerust zien dat ik leef.

Rian

Chrissie
Berichten van Chrissie
Onderwerpen van Chrissie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Chrissie » zo 22 mar 2015 18:26

Hoi Rian,

Zou willen dat ik ook zo kon denken maar ik wil nog zoveel en kan gewoon bijna niets meer.

Alles is me teveel en dan doen die rimpels me ook geen goed. Ben verdorie net 46 maar voel me 100.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik hoef niet zo nodig naar concerten e.d. maar wat zou ik toch graag een trap op willen kunnen rennen zoals ik dat vroeger deed maar het gaat niet. Mijn lijf wil niet mee doen en mijn hoofd begint ook tegen te strubbelen. Dat stoort me misschien nog het meest dan de rimpels en grijze haren.

Gr. Chrissie

Rian
Berichten van Rian
Onderwerpen van Rian
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Bericht door Rian » zo 22 mar 2015 18:30

Hoi Chrissie

Komt tijd, komt raad.
Het is niet even een knopje omzetten, maar je leert ermee omgaan en vrede mee hebben.
En sommige dingen gaan later weer wat soepeler........ in een nader tempo dan wel. Nou ja totdat we echt oud worden natuurlijk..

Rian

Pimpelmees
Berichten van Pimpelmees
Onderwerpen van Pimpelmees
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Pimpelmees » zo 22 mar 2015 19:05

Helemaal met je eens, Rian.

Als ik soms naar mijn eigen pasfoto's kijk van 'vroeger' dan vraag ik me wel eens af waarom ik toen ontevreden was over mijn uiterlijk. :lol:

Als ik denk aan mijn grenzeloze jeugdige arrogantie uit vroeger dagen en mijn idee dat ik de wijsheid in pacht had terwijl ik eigenlijk nog zo weinig wist, dan vind ik dat er toch ook wel heel wat gewonnen is. Ik ren niet meer een trap op, wat toch al nooit een sterk punt was, maar ik heb inmiddels een partij levenswijsheid waar je een puntje aan kunt zuigen!

"Something is lost and something is gain, in living every day" song Roger Whittaker al heel lang geleden en hij had gelijk.

Pimpelmees

Mrsx
Berichten van Mrsx
Onderwerpen van Mrsx
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 49

Bericht door Mrsx » zo 22 mar 2015 19:25

Hallo dames,

dat trappen op rennen, dat soort dingen doe ik nog met gemak ik moet ook wel als je drie kids hebt onder de 10 jaar...., maar innerlijk is het bij vlagen soms een bron van onrust en verdriet dat tekent je wel in je doen en laten en gezicht.... erg vind ik dat.. en moe, nu dat ben ik ook moe, moe, moeder, van het verwerken, van het constant ongesteld zijn (week wel, week niet, soms 2 weken niet, dan weer vol 2 weken).. en het accepteren van die overgang vergt ook veel.....voor mij althans wel...

En laat naar bed gaan trek ik helemaal niet.. heb van de week n avond gehad dat ik moest werken van 21-24 uur.. leek wel een oud wijf de dagen er na.. zo moe.. dan heb ik diepe bewondering en voor vrouwen die boven hun 40e een baby krijgen dan had ik iedere dag om 19.00 uur op bed gelegen....

Mrsx

SusanL
Berichten van SusanL
Onderwerpen van SusanL
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door SusanL » zo 22 mar 2015 19:42

Dag dames

Ik heb ook het idee dat het op een gegeven moment wel weer goed komt met ons hoor. Rust en wijsheid lijkt me fijn. Ik denk niet dat het terug komt dat we weer duizend dingen tegelijk zullen kunnen zoals we dat eerder konden, maar dat hoeft toch eigenlijk ook niet. Waarom deden we dat toch? Anderen vinden mij misschien saai maar ik voel me er goed bij en dat is het belangrijkst. Rustig aan dan breekt het lijntje hopelijk niet.

Qua bewegen:
Als ik naar mijn eigen moeder kijk: toen ze 50 was kon ze niet op of neer vanwege allerlei overgangsklachten en toen ze 80 was liep ze de 4daagse van Nijmegen!
Nou zal dat zeker niet voor iedereen weggelegd zijn op die leeftijd dat realiseer ik me wel, maar even als voorbeeld hoe het na de overgang ook kan gaan. Mijn moeder had ook een heftige overgang met veel klachten en dacht toen ongetwijfeld ook waar moet dit naar toe.
Zelf doe ik niets aan sport of zo, komt misschien wel weer een keer, maar nu houd ik het bij wat fietsen en soms wandelen maar beiden alleen maar als ik puf en zin heb. Niet omdat het zou moeten, of goed voor me zou zijn. Als ik te moe ben, doe ik zo weinig mogelijk.

En qua uiterlijk verval...... Ik zie op mijn werk en daarbuiten regelmatig dames van 60 jaar of ouder die er echt heel leuk uitzien. Tuurlijk hebben ze rimpels maar ook met rimpels zien ze er leuk uit.
Toch snap ik wel wat je bedoelt denk ik: zelf heb ik een tijd gehad, eerder in mijn overgang dat ik er echt niet uitzag, mensen vroegen ook vaak wat er met mij aan de hand was, is dat wat. Het was dus niet iets wat ik me inbeeldde, maar ja ik had ook echt wel roofbouw op mezelf gepleegd door de overgang te negeren, onwetend als ik was. Maar nu een aantal jaar later begint het tij te keren, ik voel me beter en dat is ook aan mijn gezicht te zien, ondanks de rimpels.

Groetjes Susan

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Pee » zo 22 mar 2015 19:46

Hallo dames,

Tja ik verval ook aan alle kanten. Wat ik ook doe, ik word steeds zwaarder!
Mijn haren zijn grijs, ik verf ze, mijn huid is droog, haren waar ze niet horen!
Toch ben ik niet ontevreden, laatst heeft mijn lief een foto van me gemaakt op het strand, eh.. in winterjas en ik vind dat ik er nog steeds toe doe :D
Ik kan niet meer wat ik allemaal kon, maar ik hoef dat ook niet meer.
Ik ben blij dat ik niet tot diep in de nacht hoef te stappen, of naar feesten moet gaan. Lekker op de bank, een wandelingetje door het bos, mijn aqua dance hobby. Tis genoeg, ik hoef niet meer zo te moeten ;)
Soms heb ik heel veel energie, daar geniet ik dan van. Vandaag eerst mijn dance klasje gedaan, daarna gepoetst. Ik moet wel want als ik net als deze week veel weg ben, dan moet ik plannen. Nu zit ik te genieten van een opgeruimd schoon huis
Dat ik deze week bijna elke avond weg ben vind ik heel zwaar, maar dat vond ik 10 jaar geleden ook al.
Op gezette tijden naar bed, en buiten het sporten en werken(fulltime), niet te veel hooi op mijn vork!
Nog steeds een enkele keer ongesteld, gelukkig niet meer om de paar weken, volop in de overgang, maar toch wel met regelmaat voel ik me super en ben ik tevreden!
Zucht....... van verlichting, ik voel me goed ondanks het verval

Groet van petry die best tevreden is met haarzelf :lol:

Carola51
Berichten van Carola51
Onderwerpen van Carola51
Menopauzejaar:

Bericht door Carola51 » zo 22 mar 2015 21:47

Hallo dames,

Petry, ik ben het met je eens. Je uiterlijk gaat er idd niet op vooruit met het verstrijken der jaren maar met wat kunstgrepen - haren verven, veel smeren, leuke kleding, oorbellen, sjaals - kun je er nog goed uitzien hoor. Ik accepteer mezelf zoals ik ben en zodra je dat doet, straal je dat ook uit denk ik. Maar vergelijk jezelf niet met (veel) jongere vrouwen, dat is niet realistisch!!

Ik hoef in deze fase ook niet meer zoveel van mezelf en dat vind ik heerlijk! Laat de jongelui maar uitgaan, naar concerten, festivals e.d. Ik ga af en toe met vriendin of man naar bios of theater en daar ben ik dik tevreden mee. Ook al blijft het uiterlijk belangrijk, het innerlijk gaat voor mij steeds meer tellen.

groeten
Carola

Lieke
Berichten van Lieke
Onderwerpen van Lieke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Lieke » zo 22 mar 2015 22:45

Carola51 schreef:
zo 22 mar 2015 21:47
maar met wat kunstgrepen - haren verven, veel smeren, leuke kleding, oorbellen, sjaals - kun je er nog goed uitzien hoor.
Hallo

Zonder al die kunstgrepen, met grijs haar, zonder plamuur, zonder oorbellen, sjaals en versiersels, met hele simpele gemakkelijk zittende kleding, kan dat ook hoor. Ik voel me daar tenminste prima bij.
Ik vind het ook bij anderen meestal prima staan, meer eigenheid maakt iemand voor mij vaak mooier dan het aan alle kanten verbergen van het eigen uiterlijk.

Lieke

Pimpelmees
Berichten van Pimpelmees
Onderwerpen van Pimpelmees
Menopauzejaar:

Bericht door Pimpelmees » ma 23 mar 2015 13:34

Hallo dames

Ik zit momenteel in een heerlijk groot, makkelijk fleece vest....maar wel in een heel opvallende kleur blauw. Nooit geweten dat die kleur me stond, maar ja dus! Dat kleurige haalt mijn enigszins verlepte hoofd ook lekker op. Net zoals de zijden sjaal in mijn haar.
Ik gebruik veel minder make-up dan vroeger, omdat ik mezelf er eigenlijk zonder al teveel toeters en bellen beter uit vindt zien, maar een beetje foundation en lippenstift doen ook al een hoop.
Ik moet mezelf weer een beetje opnieuw uitvinden, lijkt het wel, in deze tijden.
Dat is soms wel een heftig proces.
Maar ik houd goede moed dat het goed komt.

Pimpelmees

Babsi
Berichten van Babsi
Onderwerpen van Babsi
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd NU: 55

Bericht door Babsi » di 24 mar 2015 18:01

Hi,

Hoe zit het met dat grijze haar?

Ik was langzaam aan wat grijs aan het worden maar het viel erg mee gezien de 50 jaar die ik ben.
Maar vanaf december is het in sneltreinvaart gegaan, echt binnen een paar maanden. En in deze periode heb ik me ook echt slecht gevoeld, een flinke dip zeg maar.
Is er een verband?

dag Babsi

Nina
Berichten van Nina
Onderwerpen van Nina
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Nina » wo 25 mar 2015 09:39

Hoi,

Ik denk dat alles met de overgang ineens in een sneltrein vaart gaat, zo voelt het althans.
Misschien ook wel met grijs worden.
Maar of je sneller grijs word als je niet goed in je vel zit, geen idee.

Ik merk aan mezelf ook dat ik ineens veel sneller verouder. Het lijkt wel of ik iedere dag weer een nieuwe rimpel ontdek.
Ik schrik soms van mezelf als ik s'morgens in de spiegel kijk, zeker na een nacht slecht slapen.
Ik heb het geluk dat ik nog slank ben, houd dit ook wel goed in de gaten. Maar ja, slank zijn en een oude kop hebben, ja........, het is altijd wel wat.

Ik heb er toch wel wat moeite mee, als ik een foto zie van mezelf van een paar jaar geleden of nu, da's toch wel een heel verschil.
Het gekke is, dat ik toen vond dat ik veel rimpels had, wat eigenlijk best mee viel, achteraf.
Over 10 jaar zullen we terug kijken en denken, zag ik er nog maar zo uit als dat ik nu doe.
Je verlegd je grenzen denk ik op een gegeven moment.

Ouder worden en er niet meer zo strak en mooi uitzien hoort erbij, maar dat wil nog niet zeggen dat het makkelijk is om te accepteren.
Vaak zie ik mensen van mijn leeftijd en dan hebben ze nog geen 1 rimpel, kan ik niet uitstaan, wel fijn voor hun natuurlijk.
Bij mij zit het in de gene denk ik, balen. Mijn moeder heeft ook veel rimpels. En dan zeggen ze ook nog, niet in de zon komen dan krijg je geen rimpels. Wat een onzin!!!
Mijn moeder heeft nooit geen zon gezien, rara hoe kan dat.... Maar ja, het belangrijkste is dat je gezond blijft!!!
:)

Groetjes Nina.

Jojo43
Berichten van Jojo43
Onderwerpen van Jojo43
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Bericht door Jojo43 » wo 25 mar 2015 21:06

Hallo allemaal,

Ook hier een 43-jarige af-en-toe-bejaarde :lol:

Toevallig zit ik nu al een paar dagen weer eens in een goede flow. Mijn ogen staan niet meer zo raar, echt ik herkende mezelf vorige week gewoon niet in de spiegel. Enorme wallen, doffe droge moeie ogen, haar waar werkelijk niets mee te beginnen was, verlept, verzakt, hondsmoe. En nu de laatste twee dagen valt het weer reuze mee en herken ik mezelf zowaar weer.

En dat gaat bij mij dus in een patroon. Een golfbeweging. Ik hou het sinds drie maanden bij in een soort dagboekje en steeds rond dezelfde periode heb ik bepaalde klachten.

Groet
Jojo

Triske
Berichten van Triske
Onderwerpen van Triske
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 53

Bericht door Triske » wo 01 apr 2015 20:05

Hallo Dames..

Al n tijdje 'meelezende' hier en nu toch maar aangemeld... Ik heb het gevoel er geestelijk dubbel last van te hebben. Behalve alle 'labiele' verschijnselen die gezellig bij de overgang om de hoek komt kijken, ervaar ik ook een enorme afkeer tegen mijn uiterlijke veranderingen!
Het lijkt wel of ik elke ochtend meer en meer grijzer word, dat mijn potje vocht inbrengende crème steeds eerder leeg is en dat het steeds langer duurt voordat ik uit de kreuk ben 's morgens!
M'n taille zie ik steeds meer uit mijn leven verdwijnen en dan heb ik het nog niet over mn pl.. uh droge mond :roll:

Het leven moet nu toch gaan beginnen? dat is wat men zegt toch? vroeger ging je met alleen n lippenstift weg... tegenwoordig heb ik n hutkoffer nodig om toonbaar door het leven te gaan!
Ik heb hier echt moeite mee.. binnenkort gaat mijn oudste dochter trouwen en ik voel mij een 'oud wijf' :evil:

Triske

Dipje67
Berichten van Dipje67
Onderwerpen van Dipje67
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 52

Bericht door Dipje67 » di 03 mei 2016 19:47

Hallo

Heel herkenbaar jullie verhalen. Ook ik kamp met mijn uiterlijk momenteel. Ik ben nu 49 en in de overgang, ik zag van de week foto van mezelf dacht jee dat ziet er niet uit pfff. Tevens dat ze me vroeger n.a.vloten en lekker ding vonden, nu zeggen sommige nog leuke vrouw, maar zo voel ik me echt niet meer.
Ik hoop dat ik snel uit dat dipje kom en me kan aanpassen aan me gevoel en leeftyd

Dipje

Emma16
Berichten van Emma16
Onderwerpen van Emma16
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 39

Bericht door Emma16 » do 06 apr 2017 23:33

Bedankt voor het delen van jullie gevoelens.

Moet soms lachen zo herkenbaar is het. Maar eigenlijk is het om te janken.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu zoveel jaar later is met deze dames.
Ik voel mij ook zo ellendig onder de veranderingen van mijn uiterlijk. Het zou toch verboden moeten worden. Ben nog lang geen 40 maar m'n lijf heeft besloten op z'n retour te gaan. Een huid die ik gewoonweg niet herken zo droog en perkamentachtig. Lijnen die elke dag wel dieper lijken te worden. Ik durf niet meer in de spiegel te kijken. Frustrerend is dat ik van binnen nog van alles wil. Lekker uitgaan en genieten van feestjes. Maar gevoelsmatig mag het niet meer of zo. Met rimpels kom je niet binnen!) Jammer dat je niet gewoon met z'n allen collectief vanaf je 60e of zo in verval gaat. Waarom nu al! Niet eerlijk! Stom bah :cry:
Zo dat is er uit.

Emma

Patje01
Berichten van Patje01
Onderwerpen van Patje01
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 39

Bericht door Patje01 » do 06 apr 2017 23:56

Hallo dames

Ook hier zoveel herkenning in het ouder worden.
Ook ik ben nog geen 40 maar ben al behoorlijk grijs. Heb me haren pas maar weer eens geverfd maar nu de uitgroei lijkt het wel of ik nog grijzer ben geworden. En zo vet haar.
Ik sta elke dag wel voor de spiegel om te kijken of. ik al rimpels krijg maar aangezien de vrouwen bij ons in de familie bijna geen rimpels hebben hoop ik dat ook in me. genen te hebben. Alleen me. handen beginnen er wel. ouder uit te zien.
En de dagelijkse klachten laten we. maar achterwege, heb ik geen lichamelijke klachten, dan wel geestelijke klachten of allebei tegelijk....
Ach ja hoort bijna ouder worden en veranderen van ons vrouw zijn maar degene die de overgang heeft uitgevonden spoorde niet helemaal geloof.ik

Patje

Maddy
Berichten van Maddy
Onderwerpen van Maddy
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd NU: 57

Bericht door Maddy » vr 07 apr 2017 00:13

Hallo dames

Hier iemand die de overgang (grotendeels) achter de rug heeft.
Lees hier nog wel eens wat op het forum.
En och wat heb ik er jaren vermoeid uit gezien, en wat was ik ook moe
En dan mijn haar als ik opstond. Het stond alle kanten op van het woelen en zweten in bed en er was geen model in te krijgen.
Doffe en vermoeide ogen. Maar het laatste jaar gaat het veel beter, heb weer een vrolijker gezicht met wel wat meer rimpels, oogleden niet meer opgezet en mijn haren die wel wat dunner zijn geworden maar nu weer glanzen.
Heb achteraf gezien ook jaren dikkere vingers en tenen gehad en nu is mijn ring bijna te groot
En ook voel ik me veel beter dan de laatste jaren
Dus hou vol, het word echt beter.

Maddy

Plaats reactie