Bultjes, bobbels, vlekjes.

Het hormoon oestrogeen speelt een rol bij de vochtregulatie van het lichaam en bij de doorbloeding van de huid.
Haarverlies ten gevolge van de hormoonveranderingen.
Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bultjes, bobbels, vlekjes.

Bericht door Conny1966 »

Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik weer wat actiever op het forum omdat ik ook weer vel meer klachten heb. Sommige klachten komen en gaan bv maag- darmklachten, maar wat ik de laatste tijd heb is een erg onrustige huid.
Naast de bekende jeukende en droge huid al dan niet met huiduitslag in de vorm van kleine bultjes en blaasjes heb ik de laatste tijd ook ontsierende bulten en bultjes op bv mijn bovenbenen. In eerste instantie lijkt het een flinke pukkel of een ontsteking, het doet geen pijn en het jeukt ook niet. Toen dacht ik ontstoken talgklier of haarzakje maar het gaat niet weg vooralsnog. Omdat ik me er zoals overal over ongerust over maakte ben ik er mee naar de dokter geweest die het bekeken heeft en me verzekerde dat het niks bijzonders was (dus geen huidkanker want dat laten mijn hormonen mij graag denken helaas)
Af en toe zie ik weer een soortgelijk bultje ontstaan, geen idee wat het nu precies is, misschien toch hormonaal?
Zijn er nog meer vrouwen met die ontsierende rode bultjes overal en nergens (bij mij vooral op mijn ledematen) hebben?
Pfff zo vervelend dat ik overal zo onzeker van word.
Alvast bedankt voor jullie antwoord

Groetjes Conny

Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Re: Bultjes, bobbels, vlekjes.

Bericht door Renate »

Hallo Conny,

Ik heb precies hetzelfde! Soms een paar weken geen last en dan is het er ineens weer, soms wel 3 bultjes op een rij, soms maar 1 en bij mij jeuken ze wel als ze net doorkomen maar daarna niet meer. Huisarts dacht aan een huidschimmel maar wist het ook niet zeker. Ik vind het ook erg naar. Ik heb zelf wel het gevoel dat het hormonaal is, maar vindt weinig gehoor bij mijn huisarts. Volgende week heb ik een afspraak bij een orthomoleculair therapeut. Wil uitzoeken of het misschien een allergische reactie op bepaalde voeding of bepaalde stof is. Ach ik probeer van alles, en het maakt me zo onrustig....wat een nare periode vol onzekerheid is die overgang toch.
Weet niet of je hier iets aan hebt, maar je bent niet de enige met rode bultjes en ik gelukkig ook niet :roll:

Sterkte!

Groetjes Renate
Conny1966
Berichten van Conny1966
Onderwerpen van Conny1966
Menopauzejaar:
Leeftijd: 53

Bericht door Conny1966 »

Dank je voor je reactie Renate,

Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest, twee rode bultjes bleken soort littekenweefsel te zijn ( er was een mooie naam voor maar die ben ik vergeten) waarschijnlijk ooit een ontstekinkje gezeten en nu wat bindweefsel. Ook zitten er veel kleine wratjes. Toen liet ik ook nog wat moedervlekken zien op mijn kuit, zegt hij bij eentje deze kan ik niet goed genoeg beoordelen want er zit een klein korstje op misschien wat geschaafd, kom over een week of 2 maar terug dan kan ik het beter zien. Nou....PANIEK. ik maakte een afspraak voor over 2 weken en reed naar huis, intussen voelde ik de adrenaline al door mijn lijf stromen, en thuis kreeg ik meteen een enorme angst en hyperventilatie aanval. Omdat mijn man , die werkt gelukkig nog van thuis), inmiddels wel weet hoe ik in elkaar zit, heeft de huisarts terug gebeld en gezegd dat dit wachten voor mij zoveel spanning en stress geeft dat het niet te doen is.
Toen mocht ik vanmiddag terugkomen, en heeft hij meteen de moedervlek verwijderd. Misschien doen we het voor niks zei hij maar weg is weg.
Wordt nog wel opgestuurd wat ik ook weer spannend vind, maar hij is in elk geval al weggehaald.
Volgende week de hechtingen laten verwijderen.
Ik herken mezelf totaal niet meer van vroeger, wat een extreem gevoel van stress kreeg ik hiervan, ben gewoon bijna geflipt van paniek en heb een halve lorazepam ingenomen. Kan gewoon echt nergens meer tegen, bij elke vorm van stress of bij de minste prikkel ben ik meteen extreem van de kaart.
Afschuwelijk is dat, ik pieker en de k mezelf helemaal gek.

Nou sterkte met alles, groetjes Conny
Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Bericht door Renate »

Hoi Conny,

Wat raken wij vrouwen toch snel in de stress over ons lichaam tijdens die rot overgang! Ik vind dat heel naar, hypochondrie ligt continue op de loer.

Ik vind die onrustige huid ook heel vervelend en hoop er achter te konen wat precies de oorzaak is. Ik heb tegenwoordig nog maar weinig vertrouwen in mijn huisarts, dus zoek het meer in de alternatieve geneeswijzen. Verder probeer ik zo goed mogelijk voor mijn lijf te zorgen, ook op het vlak van ontspanning in de vorm van yoga, meditatie en veel wandelen in de natuur.

Groetjes Renate
Plaats reactie