Jeukende huid allergie of hormonen?

Het hormoon oestrogeen speelt een rol bij de vochtregulatie van het lichaam en bij de doorbloeding van de huid.
Haarverlies ten gevolge van de hormoonveranderingen.
Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:
Leeftijd: 51

Jeukende huid allergie of hormonen?

Bericht door Renate »

Hoi dames,

Ik heb sinds een week last van rode bultjes en huiduitslag in gezicht, hals en bovenarmen. Het jeukt met name in de ochtend en aan het einde van de middag. Om nu weer meteen naar de dokter te rennen, daar heb ik dus even geen zin in,. Herkent iemand dit? Wat denken jullie, zijn het hormoonschommelingen of zou het een allergie kunnen zijn?

Groetjes Renate

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 49

Re: Jeukende huid allergie of hormonen?

Bericht door Diaantje »

Hoi,
Heb je niet last van de processierups?
Kleine bultjes die jeuken als hele grote. En niet constant maar als ze jeuken.......
Hooikoorts tabletjes cetrizine of verkoelende gel helpt.
Ik weet niet of hormonen jeukende bultjes geven.
Sterkte,
Diana

Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:

Bericht door Renate »

Hoi Diana,

Bedankt voor je reactie. Volgens mij is de processierups nog niet actief op dit moment. De bultjes zijn weg maar ik heb nog wel rode vlekjes, eczeem-achtig. Heb ook al tijden last van hoge spierspanning. Het een komt en het ander gaat.... Pfff.... Heb nu wel antihistamine tabletjes gehaald. Dat helpt wel tegen de jeuk. Ik hoop dat de huiduitslag ook snel minder wordt. Zit wel een menstruatie aan te komen als het goed is. Ik heb dan altijd wat meer last van een onrustige huid. Afwachten maar weer....

Groetjes Renate

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Hoi,
En of hij al actief is, heb er zelf ook last van, daarom dacht ik eraan ;) .
Ik hoop voor je dat het snel weg gaat, wat het ook is.
Die spierspanning is vreselijk, ook daarover kan ik helaas mee praten.
Sterkte,
Diana

Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:

Bericht door Renate »

Hoi dames,

Nou de rode vlekjes/bultjes waren een paar weken weg maar vanmorgen werd ik weer wakker met een paar van die plekjes, inclusief jeuk. Nu liet mijn dochter ook een paar flinke muggenbulten zien, dus dacht eerst dat zal het dan bij mij ook wel zijn. Toch ben ik daar niet van overtuigd. De plekken zijn best groot en fel rood.

Vorige keer zat ik vlak voor mijn menstruatie die vervolgens doorbrak en voor het eerst maar liefst 3 weken duurde. De plekjes verdwenen na ongeveer een week weer. Ben benieuwd of dat weer het geval is.... Toch hormonale reactie wellicht? Herkent iemand dit?

Groetjes Renate

Maranta
Berichten van Maranta
Onderwerpen van Maranta
Menopauzejaar:
Leeftijd: 52

Bericht door Maranta »

Hoi Renate,

Ik heb dit ook. Bij mij vooral op mijn onderarmen. Begint als rode zwelling, dan verschijnen er 1 of 2 bultjes/blaasjes en na aantal dagen tot een week verdwijnt het, om vervolgens op andere plek weer op te duiken. Het jeukt verschrikkelijk. Vraag me ook af of het allergie of hormonaal is. Ik heb denk ik wel last van hooikoorts. Veel slijm en kriebel in mijn keel. En brokgevoel. Maar dat kan ook weer met de overgang te maken hebben, als ik het zo lees. Zo vervelend allemaal.

Groetjes
Maranta

Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:

Bericht door Renate »

Hoi Maranta,

Ja, het jeukt inderdaad flink maar ook niet constant. Vaak in de ochtend en dan de hele dag niet en dan begint het tegen de avond weer. Ik twijfel aan allergie omdat het soms ook een paar weken weg is om dan weer de kop op te steken. Zolang het niet blijvend is, ga ik maar even niet de medische molen in en ga ik er vanuit dat het hormonaal is. Dank voor je reactie en sterkte! ;)

Groet,
Renate

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Dag dames,
Heb het al eerder geopperd, miss toch processierups. Ik kamp met het zelfde en herken het van vorig jaar.
Sterkte,
Diana

Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:

Bericht door Renate »

Hoi Diana,

Het vreemde is dat er ook nieuwe bultjes komen als ik niet buiten ben geweest. Die rups zit toch alleen in bomen, of heb ik dat verkeerd begrepen en verspreidt hij zich over je huid ook als je niet buiten bent geweest?

Groetjes Renate

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar: 2017
Leeftijd: 57

Bericht door Pee »

Hoihoi,

Sinds mijn overgang heel lang geleden slik ik antihistamine tegen jeuk/ netelroos.
Ook mijn 10 jaar oudere zus slikt sinds haar overgang dezelfde antihistamine.
Werkt tegen allergien. Vroeger toen ik jong was had ik ook vaak allergische reacties op mijn huid, ik groeide daar doorheen zoals men dan zegt. Nu heb ik ze weer terug.

Probeer het maar cetrizine bij de drogist te koop, het helpt echt :D
Ook tegen de jeuk van de rupsen want daar heb ik ook last van nu. :o

Groetjes Petry

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Hoi Renate,

Het gaat om de kleine haartjes van die rups die door de wind, en het waait vaak behoorlijk, verspreid worden. Dus ook door je open ramen heen bijvoorbeeld. Ze kunnen een paar honderd meter verplaatst worden. Hang jij je was miss buiten?
Het zou dus maar zo kunnen dat dit het miss is. Google maar eens op processierups. Uiteraard hoeft dit niet zo te zijn maar bij ons in het gezin hebben we er allemaal last van, daarom breng ik het nog een keer ter sprake.
Histamine tabletjes helpen tegen de jeuk zoals Pee ook schrijft. Ik wordt er alleen erg moe van.

Sterkte,
Diana

Renate
Berichten van Renate
Onderwerpen van Renate
Menopauzejaar:

Bericht door Renate »

Hoi Diana,

Ik hang mijn was idd als het goed weer is buiten. Ramen staan ook vaak open. Zou best eens kunnen wat jij aangeeft. En ze zijn een paar maanden actief die rupsen/haartjes... Ik hoor er verder niemand over in mijn omgeving maar dat zegt niet altijd iets. Bedankt voor je reactie.

Groetjes Renate

Diaantje
Berichten van Diaantje
Onderwerpen van Diaantje
Menopauzejaar:

Bericht door Diaantje »

Hoi Renate,
Onze wijk staat vol met eikenbomen en.... Er zitten nesten in een aantal daarvan, zo ook recht voor mijn huis. Vandaar dat ik de klachten herken. Nogmaals het hoeft niet zo te zijn maar het is wel een mogelijkheid.
Sterkte met de jeuk.
Groetjes,
Diana

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht