Allergie door of tijdens de overgang?

Het hormoon oestrogeen speelt een rol bij de vochtregulatie van het lichaam en bij de doorbloeding van de huid.
Haarverlies ten gevolge van de hormoonveranderingen.
Greetje
Berichten van Greetje
Onderwerpen van Greetje
Menopauzejaar:

Allergie door of tijdens de overgang?

Bericht door Greetje » di 19 feb 2008 22:31

Beste allemaal,

Sinds en jaar of 2 heb ik last van een allergie waar ik voor die tijd nooit last van heb gehad.
Ik krijg last van galbulten als ik voedsel eet dat het histamine gehalte in mijn bloed verhoogt. Over het algemeen ben ik hier rond mijn menstruatie gevoeliger voor.

Zijn er meer vrouwen die last hebben gekregen van een allergie tijdens de overgang?

Groetjes Greetje

Anita1958
Berichten van Anita1958
Onderwerpen van Anita1958
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Allergie door/tijdens de overgang?

Bericht door Anita1958 » wo 20 feb 2008 13:19

Greetje,

Goh wat komt mij dat bekend voor! Ik was altijd al licht allergisch voor chocola en zuivelproducten, later kwamen daar parfumstoffen (parabenen) bij en nu krijg ik vreselijk jeuk, galbulten en eczeem achter in mijn nek.
Dit sinds mijn overgang begon. (ik word overigens in juli 50 jaar). Ik heb van mijn huisarts hydrocortison gekregen maar dat helpt niet meer. Een vriendin raadde mij Tea Tree olie aan en dat lijkt echter wel te helpen. Het ruikt alleen niet zo lekker en mijn katten gaan dan wat minder van me houden..... :cry: :mrgreen:
Verder slik ik dagelijks antihistaminica en dat helpt goed tegen de galbulten zelf. Alleen de eczeem gaat daar niet van weg helaas.

Anita

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd NU: 64

Bericht door Mariaelisabeth » wo 20 feb 2008 18:57

Hoi Greetje,

Ja, ik ben daar ook mee behept. Sinds de overgang ben ik allergisch geworden voor parfum en huidproducten. Was even zoeken om een plantaardig product te vinden, wat ik wel verdroeg. Ik kreeg als allergische reactie enorme hoestbuien en misschien nog wel meer klachten, waarvan ik niet eens weet of die daarmee te maken hebben (zoals ontstekingen, moeheid enz.).
We worden, hoe dan ook, steeds gevoeliger.

Sterkte ermee,
Groeten, Mariette

Greetje
Berichten van Greetje
Onderwerpen van Greetje
Menopauzejaar:

Bericht door Greetje » wo 20 feb 2008 21:05

Hallo Mariette en Anita,

Wat is de overgang toch een raar iets he!?
Zullen we na die tijd ook weer van onze allergieën afkomen?
Ik gebruik geen medicijnen, maar een streng dieet dat voorkomt dat ik telkens onder de bulten zit.
Ik heb wel medicijnen voorgeschreven gekregen, maar daardoor voelde ik me of ik hartstikke stoned was. Andere medicijnen gekregen van de huisarts en toen leek het net of ik 's ochtends vroeg al een fles wijn op had.
Ik was niet meer in staat om mijn werk normaal te doen. Daarom heb ik voor het dieet gekozen, lekkere dingen eten zit er niet in op dit moment, maar nu kan ik tenminste wel normaal functioneren.

Dank je wel dat jullie me hebben laten weten dat ik niet de enige ben met een allergie die tijdens de overgang is ontstaan!!!

Groetjes Greetje

Annechien
Berichten van Annechien
Onderwerpen van Annechien
Menopauzejaar:

Bericht door Annechien » do 21 feb 2008 22:17

Hallo allemaal

Ook ik herken dat. Heb vreselijk veel last van geuren, vooral vloeibaar wasmiddel met een sterke geur. Daar krijg ik zo,n hoofdpijn van ..
Daarnaast ook van parfum, benzine, geurkaarsen. Echt niet leuk meer ..

Sterkte allemaal Annechien

Mariaelisabeth

Bericht door Mariaelisabeth » vr 22 feb 2008 14:17

Hallo dames,

Is het niet zo dat we vooral last krijgen van chemische stoffen?? Ik merk bv dat ik geen last krijg van de een bepaald merk huidproducten en de geur van etherische olie en andere plantaardige producten verdraag ik wel, terwijl zepen, parfums enz. met allerlei chemische toevoegingen verkeerd vallen. Dat geldt trouwens ook voor voedsel.
Dan is het soms wel lastig, maar eigenlijk gewoon een goede ontwikkeling, dat ons lichaam alles wat niet natuurlijk is, niet meer verdraagt, toch?

Groeten, Mariette

Greetje
Berichten van Greetje
Onderwerpen van Greetje
Menopauzejaar:

Bericht door Greetje » vr 22 feb 2008 18:23

Hallo Mariette,

Als het alleen om de chemische toevoegingen ging, zou het wel te doen zijn. Maar ik reageer ook op tomaten, spinazie, eieren, varkensvlees, noten, tijm, basilicum, nootmuskaat, kruidnagel, mosterd, kerrie, vanille( dus voor mij niet veel keus wat betreft gebak, koekjes, snoepjes), chocolade, soja, kaas ( behalve roomkaas en geitenkaas) yoghurt, ananas, kiwi, aardbeien....

Dit is nog niet eens alles, dus je zult begrijpen dat ik erg benieuwd ben of dit weer over gaat na de overgang.

Groetjes Greetje

Jikkemien
Berichten van Jikkemien
Onderwerpen van Jikkemien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door Jikkemien » di 26 feb 2008 18:44

Hallo dames,

Hier heb ik ook last van. Ik kan de laatste tijd ook niet zo goed tegen toevoegingen en scherpe kruiden. Ik moet heel erg uitkijken. Vroeger kon ik echt alles eten, hoe heter hoe beter. Dat is over, dat gaat niet meer. Ik reageer ook heel erg op tomaten (rauw) en ui (rauw en gebakken).

Groet
Monique

Mariaelisabeth

Bericht door Mariaelisabeth » wo 27 feb 2008 10:35

Hoi Greetje,

Jeetje, dat is niet eenvoudig. Lastig om zoveel niet te mogen eten. Ik weet dat als geen ander, omdat ik lange tijd strikt op dieet moest vanwege hypoglykemie.
Ik hoop voor je dat de allergie minder wordt na de overgang!
Veel klachten schijnen dan weer te verdwijnen, dus waarom deze niet, afgezien van het feit dat we toch een aantal (voeding)patronen blijvend moeten veranderen, gezien ons veranderde lichaam.

Sterkte,
Groeten, Mariette

Schumi
Berichten van Schumi
Onderwerpen van Schumi
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 76

Bericht door Schumi » vr 07 mar 2008 21:26

Hallo dames

Ik heb ook een allergie gekregen .
Nooit eerder last van gehad.
Ik probeer een beetje uit te vinden waar ik op reageer.
Bij mij is het eiwit.

Groet Schumi.

Leonie50
Berichten van Leonie50
Onderwerpen van Leonie50
Menopauzejaar:

Bericht door Leonie50 » di 20 mei 2008 11:45

Hallo dames,

Ook ik ben nu ineens allergisch.
Ik moet de deodorant en dagcrème blijven gebruiken, die ik al een paar jaar gebruik.

Vorig jaar tijdens mijn vakantie ben ik mijn deodorant vergeten en in Spanje verkochten ze niet de roller die ik gebruik.
Het gevolg was dat ik 3 of 4 keer een andere deodorant heb moeten kopen omdat het ik steeds rode jeukende plekken kreeg.

Ik ben een paar weken geleden overgegaan op een andere merk dagcrème, dat ik had ik dus beter niet kunnen doen, ook dat ging fout.

Ik hoef dus geen plantaardige dingen te kopen maar moet gewoon de dingen blijven kopen die ik al een paar jaar gebruik.

Een allergie voor voedsel heb ik nog niet ontdekt.

Groetjes, Leonie

Arenda
Berichten van Arenda
Onderwerpen van Arenda
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 59

Re: Allergie door of tijdens de overgang?

Bericht door Arenda » ma 18 feb 2013 09:03

Hallo Dames,

Ook ik heb een allergie! Nu was ik altijd al gevoelig voor metaal op de huid. Heb ook toen ik 30 jaar was 1 jaar medicijnen gebruikt omdat ik opeens allergisch werd voor grassen, pollen, de huisstofmijt, en katten! Maar dit is weer overgegaan, en heb hier de laatste jaren{20 jaar dus} nooit meer last van gehad. Nu heb ik sinds ruim 3 maanden al een heftige allergisch eczeem in mijn gezicht. Echt afschuwelijk!!!
Ben er soms depri en erg verdrietig om. Kan hier slecht mee omgaan. Ik ben een echte trut met make up, geurtjes en sieraden. Heb ook nog een beroep waarbij het uiterlijk erg belangrijk is! Kortom een drama voor mij!!! Nu hen ik al sinds 3 maanden af en toe hormoonzalf hiervoor, maar ben hier niet gecharmeerd van, want ben eigenlijk anti medicijn! Volgens de huisarts heeft het niets met de overgang te maken! Het is nu 4,5 jaar geleden dat ik voor het laatst ongesteld ben geweest. Wat is jullie mening? Heeft dit wel met de overgang te maken? Of misschien totaal niet? En is het ouderdom!!!!! En zou het weer verdwijnen als het wel met de overgang te maken heeft? Ik lijd hier erg onder zoals jullie misschien zullen begrijpen! Zelfs de dermatoloog zei: Het is wel heel erg heftig hoor! Graag jullie mening. B.V.D.

Groet Arenda.

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » ma 18 feb 2013 12:43

Hoi Arenda,

Ik weet niet of het specifiek met de overgang te maken heeft, maar ik kan wel zeggen dat ik nu ik in de overgang zit veel meer last hebt gehad van allergieën. Momenteel heb ik een ernstige pinda allergie, tot kort geleden gewoon pinda's gegeten, snap er helemaal niets van. Ik hoop ook dat het na de overgang weer gewoon overgaat, want dit is echt niets om overal op te moeten letten.

Groet van Willemien

Ruchama
Berichten van Ruchama
Onderwerpen van Ruchama
Menopauzejaar: 2002

Bericht door Ruchama » ma 18 feb 2013 15:19

Hallo dames

Hier nog een met een notenallergie. In die zin dat ik enorme hoofdpijn krijg van gebrande noten, had daarvoor hier nooit last van. Net zo goed dat ik NSAID's niet meer verdraag, was voorheen ook nooit een probleem. Gooi dit ook op de overgang, al zit ik daar al wel zo'n 16 jaar in maar afgelopen is het nog niet, helaas.

Groet van Willemien

Maya
Berichten van Maya
Onderwerpen van Maya
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 50

Bericht door Maya » di 19 feb 2013 06:31

Hoi dames,

Vorig jaar kreeg ik een allergische reactie op antibiotica . Zo vreemd omdat ik deze antibiotica regelmatig heb geslikt i.v.m. blaasontstekingen. Ik ben er zo ziek van geworden en de dokter vond het vreemd dat ik zo reageerde daarop. Hij heeft mij in ieder geval deze nooit meer voorgeschreven.

Groetjes van Maya

Charamber
Berichten van Charamber
Onderwerpen van Charamber
Menopauzejaar:

Bericht door Charamber » wo 20 feb 2013 16:52

Hallo dames,

Dat herken ik helemaal hoor, vorig jaar werd ik door een teek gebeten en kreeg antibiotica voor geschreven. Een half uur na het innemen van de eerste tablet, raakte ik bewusteloos. Gelukkig hebben mijn kinderen meteen 112 gebeld en kreeg ik in de ambulance al antistoffen. Later kreeg ik een andere antibiotica en moest dat in het ziekenhuis innemen. Dat ging iets beter, maar ik ben er wel giga ziek van geweest. Momenteel wacht ik op een oproep van het amc voor allergie testen. Ik vind het wel fijn om te lezen dat er meer mensen last van hebben, vond het zo super bizar om ineens geen pinda meer te kunnen eten. Zelfs van pinda sporen wordt ik benauwd!

Groet van Willemien

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Jamilla » wo 20 feb 2013 18:17

Hoi vrouwen,

Ook ik heb overgevoeligheidsreacties. Voor stof en antibiotica.

Ik werd nooit ziek van antibiotica en nu word ik beroerd en krijg koorts.

Ons systeem reageert nu gevoeliger dan ooit, denk ik. Ik herken niet alles wat mijn lijf nu ineens verzint en doet. Dat maakt mij best angstig.

Groetjes, Jamilla.

Arenda
Berichten van Arenda
Onderwerpen van Arenda
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 59

Bericht door Arenda » wo 20 feb 2013 20:17

Goedenavond Dames,

Ik ben het helemaal eens met Jamilla! Ik zei laatst tegen mijn collega: Zowel mijn lichaam als ook mijn geest herken ik soms niet meer!!!!
Ik wist eerder altijd precies, dit pijntje komt hiervan en dat pijntje komt daarvan!
Maar ben nu vaak volkomen de kluts kwijt!!

Ik reageer heel anders dan ik vroeger deed, ben toch ook iets minder gevoelig soms,
en ook mijn lichaam is totaal anders! Was vroeger nooit ziek!!! Had echt nooit iets! En nu?
Heb vorige zomer een soort van virus gehad, wat 3 maanden heeft geduurd voordat het compleet over was,daarna maag en darmklachten gehad, en nu die allergie in mijn gezicht! Voel me gewoon niet meer dezelfde vrouw dan vroeger!
Word hier ook zeer onzeker van! Vertrouw mijn eigen lichaam ook niet meer!!!
Komt jullie dit bekend voor? Graag hoor ik hier iets over van jullie!

Groetjes Arenda

Vosje61
Berichten van Vosje61
Onderwerpen van Vosje61
Menopauzejaar: 2002
Leeftijd NU: 69

Bericht door Vosje61 » do 21 feb 2013 22:52

Hallo dames,

Ook ik heb, een paar jaar geleden, na een wespensteek een hevige reactie gehad, ik kwam in shock.
sindsdien loop ik met een epipen.
Vroeger wel vaker gestoken maar heb nooit een noemenswaardige reactie gehad.
Raar he!
Toch die overgang?

groet, Vosje

Liesje71
Berichten van Liesje71
Onderwerpen van Liesje71
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 47

Re: Allergie, (witte) galbultjes, jeuk

Bericht door Liesje71 » vr 08 nov 2019 16:43

Hallo,

Lees dat er meer dames zijn met jeuk klachten door de hormoon veranderingen. Heb sinds afgelopen zomer (2019) jeuk aan benen. Na het krabben verschijnen er witte bultjes op de rood gekrabte huid. Begon met jeuk tussen mijn tenen na het douchen. Inmiddels regelmatig jeuk op bovenbenen, rug en boven kant billen. Heb nu ook soort van vochtbultjes achter mijn oren en in nek. Huisarts denkt aan eczeem. Creme met hormonen helpt niet. Tea tree olie lijkt ook te helpen. Paar druppels op een vochtig wattenschijfje en dan deppen.
Ik smeer nu zuivere aloë vera er op na het deppen, tegen het uitdrogen en voor huid herstel. Lijkt wat te helpen.
Volgende week uitslag bloedonderzoek. Allegietest.
Ben benieuwd.

Liesje

Pee
Berichten van Pee
Onderwerpen van Pee
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Pee » vr 08 nov 2019 16:51

Hoihoi, antihistamine Cetrizne helpt mij heel goed.
Te koop bij de drogist.

Groet Petry

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht