Haaruitval

Het hormoon oestrogeen speelt een rol bij de vochtregulatie van het lichaam en bij de doorbloeding van de huid.
Haarverlies ten gevolge van de hormoonveranderingen.
Mexicang
Berichten van Mexicang
Onderwerpen van Mexicang
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 48

Haaruitval

Bericht door Mexicang » zo 14 jul 2019 21:51

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 47, in augustus word ik 48 en al jaren aan het rommelen met de menstruatie.
Inmiddels al een langere periode geen daadwerkelijke menstruaties, wel eens in de zoveel tijd een (licht)rode veeg, of hooguit een paar uur menstruatie in 4 dagen tijd. Kortom, geen peil op te trekken.

Helaas kamp ik met enorme haaruitval, begonnen in 2016. Toen wist ik niet wat mij overkwam, het viel hardlopend uit.
Bij dermatoloog geweest en hij stelde telogene uitval en genetische uitval (androgenetica)
Na een aantal maanden werd het minder, maar het haar was stukken dunner.

In 2018 begon het weer, rond mei/juni. Het begon met jeuk, schilfers, sneller vet haar.
Hier kon ik na 3 maanden pas terecht bij een andere dermatoloog, welke hetzelfde constateerde: telogeen, androgenetica. Veel meer dan dit kon hij niet doen, er is geen medicijn voor haaruitval. Bloeduitslagen waren goed.
Na een maand of 4 werd het minder, maar er was nog meer verloren en dus nog dunner haar.

En ook dit jaar begon het weer, weer begin juni dat het echt extreem werd. Ook weer naar de dermatoloog, hij wil mij zien als het erger wordt, en weer bloed prikken.
Dit keer kwam er echter uit dat kreatinine (nieren) te laag is, ALAT licht verhoogd, AF licht verhoogd en GammaGT sterk verhoogd (lever).
Net als ik staat de dermatoloog voor een raadsel, het is weer telogeen aan het uitvallen, maar ook weer androgenetisch. Maar hij vermoedt nu ook dat ik extreem seizoensgebonden haaruitval heb. Sommige mensen hebben dit.

Het enige wat ik nog niet heb besproken, is of het hormoongerelateerd kan zijn.
Mijn huisarts doet sowieso moeilijk om hormonen te prikken, maar zou dit niet eens verstandig zijn?

47, en ik krijg echt dun haar. De haarlijn is al aardig op geschoven, de inhammen een stuk dunner, zo niet al haren weg, zijscheiding wordt breder en nu wordt ook de kruin bovenop stukken dunner..... vreselijk. Binnenkort weer op vakantie, maar ik kan weer niet zwemmen omdat het enorm uitvalt als het nat wordt en ik kan ook niet even lekker in de zon, want die brandt op mijn hoofdhuid.

Zijn er hier meer vrouwen met haaruitval, of die echt dunner haar hebben gekregen? Iemand met tips, bemoedigende woorden, adviezen?

Groetjes, Mexicang

Ankie01
Berichten van Ankie01
Onderwerpen van Ankie01
Menopauzejaar:

Re: Haaruitval

Bericht door Ankie01 » do 18 jul 2019 13:31

Beste Mexicang,

Ik herken veel in wat je schrijft over haaruitval.
Bij mezelf valt het ook steeds met pakken uit (ik ben 48j) - de haarlijn is ook teruggetrokken en ik zie het verschil van dikte als ik mijn haren kam.

Mijn menstruatie is ook zeer onregelmatig en volgens een bloedonderzoek bij mijn huisarts is de overgang dus ook aangevinkt....
Ik maak me ook zorgen over het steeds dunner wordende haar, ik was het slechts nog 1x/week omdat het té confronterend is.... ik trek zo mijn haren uit.
De kapper kon me geen advies geven (enkel dure producten aansmeren)

Het spijt me, maar ik kan je geen passende raad geven, ik slik al maanden vitamines (supplementen) maar het betert niets...
Ik zou misschien een nieuwe afspraak inplannen met de dermatologe, maar ik zie er een beetje tegenop.... elke keer is het zelfde : we kunnen er niets aan veranderen en wordt er een lotion gegeven om de hoofdhuid te behandelen (het product stinkt bovendien en ik zie het niet zitten, té omslachtig)

Vroeger had ik een dikke bos krullend haar... nu is het zo gehalveerd en kan ik er geen model in brengen.
Misschien kan ik je met dit verhaal een luisterend oor bieden, maar een pasklare oplossing heb ik helaas niet...sorry hiervoor!

Onlangs heb ik het flink korter laten knippen, omdat ik ook zag dat er bovenop mijn hoofd precies kale stukjes kwamen (dit is echter niet de realiteit, beaamt mijn omgeving...)
Ik probeer het los te laten, maar als ik mezelf in de spiegel zie... pfff confronterend...

Sorry voor mijn onsamenhangend relaas, veel moed gewenst...

Ankie

Mexicang
Berichten van Mexicang
Onderwerpen van Mexicang
Menopauzejaar:

Bericht door Mexicang » vr 02 aug 2019 09:11

Ankie, dank je wel voor je reactie.

Klopt wat je zegt, er is niets aan te doen. dermatoloog schrijft ook van alles voor, maar dat heeft dan als bijwerking haaruitval.... en als je er mee begint moet je het blijven gebruiken anders komt het weer terug.

Als ik foto's zie van mijzelf van 4 jaar geleden en nu :shock: , wat een enorm verschil!
En weet je, je moet er alleen doorheen, niemand kan je helpen. Dus een luisterend oor is vaak al heel fijn ;) .

Hier is douchen ook een ramp. Hele plukken tegelijk haal ik er uit, dat is zo confronterend.
Ik douche 2x in de week, tenminste, was 2x in de week mijn haren, maar zo met dat warme weer is dat eigenlijk niet te doen, want het wordt ook sneller vet. Vaak zet ik het dan maar weg met een clip of speld, ik heb het tussen kaak en schouders in, dus het kan net vastgezet worden ;)

Is via een bloedonderzoek bij jou onderzoek gedaan naar de overgang? Mijn huisarts zegt dat dit niet mogelijk is als ik hier om vraag...
Al moet ik zeggen dat ik overal om moet vragen, bijna smeken, maar goed, ik sta op mijn strepen, misschien moet ik dit nog eens duidelijker doen wat betreft hormonen.
Wel is dus duidelijk dan de leverwaarden niet okee zijn. Ik heb twee huisartsen, de één zei niks aan doen, gaf niet aan dat er nog een x onderzoek gedaan moet worden. De andere zei dat het niet schokkend is, maar het hoort niet zo en dat ik dan na een maand nog eens moet prikken. Die uitslag krijg ik binnenkort.
Of het verband houdt met elkaar geen idee, maar opvallend was wel dat zowel vorig jaar als dit jaar de zinkwaarde heel laag was. Dat ben ik maar gaan slikken. En een kennis adviseerde probiotica, dat heeft op veel invloed, zelfs op een gezonde hoofdhuid.

Maar voor nu hebben we er mee te dealen.... helaas...

Mexicang

Vesna45
Berichten van Vesna45
Onderwerpen van Vesna45
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 46

Bericht door Vesna45 » vr 27 sep 2019 02:37

Hallo allemaal,
Ik heb ook veel last gehad van haar uitval en heb brandnetel shampoo gebruikt,gebruik ik nog😀want mn haaruitval is veeel minder geworden en je kan 2 x in de week rijstwater in je haar doen krijg je weer mooi voller haar van.
Probeer het maar en hopelijk krijg ik positieve reacties want in de overgang zitten is al geen pretje en helemaal niet met ooknog haaruitval.

Veel succes dames💕
Groetjes Vesna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht