Help! Haarstress....

Het hormoon oestrogeen speelt een rol bij de vochtregulatie van het lichaam en bij de doorbloeding van de huid.
Haarverlies ten gevolge van de hormoonveranderingen.
Louise1
Berichten van Louise1
Onderwerpen van Louise1
Menopauzejaar:
Leeftijd: 50

Help! Haarstress....

Bericht door Louise1 » ma 17 sep 2018 12:48

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal de weg kwijt omdat mijn haar zo dun wordt. Ik had altijd een prima bos haar. De afgelopen jaren is het langzaam aan veranderd. Altijd veel losse haren, ook in het doucheputje. Bij mijn laatste knipbeurt viel het de kapster ook ineens op. Daarna ben ik echt in paniek geraakt. Ben ontzettend bang om kaal te worden. Volgens mijn man en dochter valt het ze echt niet op, maar mijn haar is echt veel dunner en slapper geworden. Heb nu ook het idee dat iedereen naar mijn haar kijkt...Naar de huisarts geweest, bloed geprikt, niets bijzonders. Was een arts in opleiding, ik vroeg of ik kaal zou kunnen worden, zij zegt doodleuk, ja, dat kan! Daar knapte ik dus ook niet van op. zie nu overal losse haren, voel elk haartje vallen bij wijze van spreken. Ik slik haarvitaminen en siliciumdruppels sinds enkele weken. Ik vind het vreselijk dat ik er zo door geobsedeerd raak.

Heb wel een stressvol jaar achter de rug, met zorgen om de kinderen en een moeder waar het slecht mee gaat, maar er zijn geen dramatische dingen gebeurd. Ik ben ook een slechte slaper. Wie herkent het eindeloze gepieker en gestress wat nu ineens de kop op steekt door een opmerking van de kapper?
Hoe kom ik hier weer uit?

Groeten,
Louise

Anette
Berichten van Anette
Onderwerpen van Anette
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Re: Help! Haarstress....

Bericht door Anette » di 18 sep 2018 02:22

Hallo Louise,

Ja, dat dunnere haar dat je krijgt na de menopauze. Ik kan er over meepraten.
In paniek raken doe ik niet ze snel, maar heb wel vaak mijn bedenkingen gehad, als ik de douche uitstapte.

Heb momenteel ook zo'n periode waarin mijn haar weer veel meer uitvalt en ik elke dag flinke plukken uit de kam haal.
Maar als ik dan even terugblik op het afgelopen half jaar.............. dat stond nogal bol van stress en zorgen om een van mijn kinderen.
En dan weet ik weer..........oke dat is het.
Hoop dat nu een rustiger tijd aanbreekt en het weer wat kan herstellen.
Ik maak dit al heel wat jaren mee. Dat zulk soort stressperiodes bij mij gevolgd worden door haaruitval, weet ik intussen, al zo vaak meegemaakt.
Periodes van slecht slapen zijn idd ook heel stressvol voor je lichaam.
Stress is niet per definitie altijd gekoppeld aan psychische problemen of dramatische gebeurtenissen.

Kijk het haar dat ik verloor door de hormonale veranderingen van de overgang, dat komt natuurlijk niet meer terug.
Een vrouw kan inderdaad daardoor kaal worden maar dat gebeurt relatief zelden.
In mijn familie kwam dat bij niemand voor, dus mijn verstand wist wel dat ik daar niet zo bang voor hoefde te zijn.

Dat het dunner wordt door de hormonen maakt bijna iedereen mee, al zullen er flinke verschillen zijn tussen de een en de ander.
Maar daarnaast is stress ook een grote boosdoener, alleen (maar dat duurt effe) dat blijkt elke keer wel weer te herstellen. Ik ben ook niet 'kaler' dan ik een paar jaar na de menopauze al was. Alleen ik ben nu bijna 65 dus over een aantal jaar zal de leeftijd misschien nog een duitje in het zakje willen doen. Daar houd ik me nog maar niet mee bezig.

Het is makkelijk gezegd (want toen het bij mij alweer meer dan 15 jr geleden begon, was ik er ook niet helemaal gerust op), maar als er geen erfelijke aanwijzingen zijn, zou ik me niet teveel zorgen maken.

groet
Anette

Louise1
Berichten van Louise1
Onderwerpen van Louise1
Menopauzejaar:

Bericht door Louise1 » di 18 sep 2018 08:29

Hallo Anette,
Dank je wel voor je geruststellende woorden! Ik hoop inderdaad dat het bij dunner worden blijft. Ik heb straks een afspraak bij de dermatoloog, hoop dat hij me ook een beetje gerust kan stellen. Een jaar geleden had ik een flinke inzinking met maag- en darmklachten, ook na een periode waarin ik heel slecht sliep. Ik denk dat het uitvallen toen begonnen is, maar door het vele haar viel het me niet zo op. Het lastige is nu dat ik aan niets anders meer kan denken, het wordt echt een soort obsessie. Dat wil ik helemaal niet, zo zit ik normaal gesproken niet in elkaar. Ik ben ook niet heel erg met mijn uiterlijk bezig, maar nu ineens wel.....
Hoop dat het gauw wat stabiliseert!

groeten,
Louise

Louise1
Berichten van Louise1
Onderwerpen van Louise1
Menopauzejaar:

Bericht door Louise1 » di 18 sep 2018 16:27

Hallo dames,

De dermatoloog heeft telogeen efluvium vastgesteld, mogelijk op basis van langdurige stress. Ze gaan nog wel mijn ijzerwaardes uitgebreid bekijken, maar verwacht daar niets bijzonders van. Volgens de dermatoloog wordt ik niet kaal, en kan het weer redelijk herstellen, al moet ik daar wel geduld voor hebben. Ik ben wel redelijk opgelucht! Nu maar weer ontspannen.....

Louise

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 57

Bericht door Janet » di 18 sep 2018 19:54

Hoi Louise,

Ik kan alleen maar een volmondig ja zeggen op je vraag. Wat een spanningen en stress al maandenlang heb ik op een opmerking van een internist.
Ik had veel last van maag, al een poosje, ik had daar al veel stress om, angstig en paniekerig, bang om iets ernstigs te hebben.
Ik moet zeggen dat ik niet goed tegen de maagbeschermers kon, de bijwerkingen waren niet minder dan de klacht zelf. Op een avond was de pijn zo hevig dat ik naar de ha van wacht ging. Deze zei dat ik direct door moest naar spoed omdat hij meende dat ik galstenen had en dat dat erg gevaarlijk is.
Dat kon ik er precies niet meer bij hebben. Maar toch maar door naar spoed, daar de nodige onderzoeken, scan,bloed enz, kwam niets uit. Tot de internist zei dat hij alsnog een gastroscopie wilde doen. Ik wilde niet meer en kon het niet meer opbrengen.
Ik had geen galstenen, ze concludeerden dat het de maag was door stress en voor mij was het dan ook genoeg.
Maar door mijn vriendelijke weigering werd de arts kwaad en maakte de opmerking "dan kom je er niet achter of je maagkanker hebt, dan blijf je er maar mee rond lopen" en zo liep hij boos de cabine uit. Sindsdien laat het mij niet meer los, de angst ermee rond te lopen, zorgen dat ik nog veel maagpijn heb. Mijn ha lachte het weg maar daarmee kan ze mij niet geruststellen. Het is een obsessie aan het worden. Ik weet mij hier ook geen raad mee, ben 4 kilo kwijt in de zomer, ook dat is waar ik angstig voor ben. In welke arts kun je nog vertrouwen hebben? Ben ik dan toch rijp voor een psychiater vanwege angststoornis, of horen de maag en ook angstklachten dan toch bij de overgang? Ik ben nu 6 jaar post.
Voor mijn gevoel was ik de 2 vorige jaren weer terug wat beter in mijn vel komen te zitten. Dit jaar heb ik een terugval. De maag maar ook darmen zijn dit jaar waar mijn focus opligt.
Ik wil zo graag weer wat relaxter door het leven, ben het leven op deze manier zo beu.

Groetjes Janet

Louise1
Berichten van Louise1
Onderwerpen van Louise1
Menopauzejaar:

Bericht door Louise1 » wo 19 sep 2018 12:26

Hoi Janet,

Wat een vervelende dingen kan je toch hebben. Ik heb ook al regelmatig periodes met veel maag-en darmklachten gehad. Vorig jaar nog om deze tijd, wekenlang niet kunnen functioneren door maagpijn en me steeds beroerder gaan voelen. Kon alleen nog aan de arm van mijn man een klein blokje om. Niet vreemd dat je dan ongerust wordt over je lijf. Uit onderzoeken kwam niets, dus langzaam aan maar weer vertrouwen krijgen in je lijf. Ik val ook snel af wanneer ik loop te piekeren. Ik denk ook dat het er allemaal bij hoort, maar wanneer er weer iets de kop op steekt komt er toch altijd weer die onzekerheid. Mijn darmen zijn de laatste twee weken volledig van slag, ik weet nu dat dit echt door mijn gestress over mijn haar komt.
Ups en downs, zo gaat het gewoon. Ik hoop dat je snel een beetje kan ontspannen en je klachten weer afnemen. Sterkte ermee!

groeten,
Louise

Janet
Berichten van Janet
Onderwerpen van Janet
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd: 57

Bericht door Janet » wo 19 sep 2018 12:52

Hoi Louise,

Ik herken het zo goed wat je schrijft. Een blokje om is nog teveel! Het is vooral zo moeilijk te begrijpen dat de hormonen zoveel teweeg kunnen brengen.
En ja, externe stress, zorgbehoevende ouders waar het niet goed mee gaat, conflicten in de familie, een wortelkanaalbehandeling tussendoor, kinderen die het huis uitgaan en ga maar door. Het is ons niet gegeven en dat juist in deze jaren. Maar vooral het onbegrip van de omgeving vind ik moeilijk. De haaruitval heb ik momenteel ook. Al eerder had ik daar zorgen om, ik troost me dat het de tijd van het jaar is, antibioticum en idd de stress. Iedere dag is een worsteling en moet ik mijn grenzen bijstellen. Maar ja, ooit zal het goed komen. Het lezen en delen hier is een geluk en een flinke ondersteuning.
Voor jou ook sterkte, Luctor et Emergo!

Groetjes Janet

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht