Slecht in kunnen slapen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
CarolineS
Berichten van CarolineS
Onderwerpen van CarolineS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Slecht in kunnen slapen

Bericht door CarolineS » zo 17 mei 2009 20:48

Dames,

Als verpleegkundige heb ik af en toe nachtdienst. Het probleem is nu, dat ik overdag geen oog dichtdoe, ondanks een slaappil en/of seresta. Ik lig me vreselijk op te winden en vind dat ik MOET slapen, wat dan natuurlijk helemaal niet meer lukt. Daarbij heb ik het de hele dag bloedheet in bed of heb ijskoude voeten.
Ik kan mij hier niet overheen zetten; kan niet rustig worden. Alles "bruist".
Ook tig keren uit bed om te moeten plassen.
Hoort dit ook bij de overgang en hebben jullie ook meer moeite met nachtdienst? Ik zie nu al tegen de volgende keer op; voel me op dit moment ook labiel, doordat ik vanaf zaterdagochtend al KLAAR wakker ben (ben eerlijk gezegd ook niet moe, maar kan wel zo janken) :(

Caroline

Moeder33
Berichten van Moeder33
Onderwerpen van Moeder33
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 42

Re: Slecht in kunnen slapen

Bericht door Moeder33 » zo 05 jul 2009 20:18

Hallo,

Zoals jullie weten ben ik in de overgang. Ik heb weliswaar geen nachtzweten of opvliegers, maar ik vraag me af of dit ook een symptoom daarvan is.
Ik slaap heel moeilijk in en slecht en soms, ben ik mijn dochtertje (als ze te veel aan mijn hoofd zeurt) zat.
Ik heel bot op haar reageer. Een uur later ben ik alweer gewoon. Overdag ben ik gewoon ook erg moe.

Wie kan me nog meer vertellen.

Moeder

Marlies056
Berichten van Marlies056
Onderwerpen van Marlies056
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 63

Bericht door Marlies056 » wo 05 aug 2009 09:53

Hallo,

Ik slaap tegenwoordig zo'n 2 uurtjes per nacht met slaaptabletten van de huisarts!!!
Ik heb ook sinds 6 maanden een hormoonspiraalt en vraag me af of deze ook psychische (of overgangs) klachten kan veroorzaken, heeft iemand hier ervaring mee??

Marlies

Sonja44
Berichten van Sonja44
Onderwerpen van Sonja44
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Sonja44 » wo 05 aug 2009 10:04

Hoi

Ik slaap ook heel erg slecht
Ben om het uur wakker en duurt wel weer een half uur voordat ik weer in slaap kom.
Heel vervelend. Ik ben nog vermoeiender als ik eraf kom dan dat ik er op ga.

Groetjes Sonja-44

Suzi1960
Berichten van Suzi1960
Onderwerpen van Suzi1960
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Suzi1960 » wo 05 aug 2009 12:31

Hallo

Ook herkenbaar, al is het niet elke nacht hetzelfde. Afgelopen twee nachten maar 2 keer wakker geweest.
Maar ik heb nog niet meegemaakt dat ik me daardoor "brak" voel, gelukkig.

Suzi

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd NU: 60

Bericht door Merel2 » wo 05 aug 2009 17:26

Hallo,

Ik heb ook een tijd gehad dat ik zeer slecht kon slapen. Soms wel 6 x per nacht wakker.
Ook kon ik een tijd niet in slaap komen, kan me nog goed herinneren dat ik soms om half 3 nog
wakker was. Had ik nog niet geslapen.
Heb ook een tijd gehad dan was ik elke morgen steeds rond half 4 wakker.
Daar werd ik erg moe van in die tijd!!!!
Ik heb nu nergens geen last meer van. Ik slaap weer heel goed. Ben weer goed fit.

Groet Merel

Marlies056
Berichten van Marlies056
Onderwerpen van Marlies056
Menopauzejaar:

Bericht door Marlies056 » wo 05 aug 2009 17:46

Oh Merel,

Wat heerlijk, wat verlang ik naar een nacht doorslapen!!! Dus het komt wel goed. Ging dit vanzelf bij jou of met slaaptabletten? Ik sik nl temazepam, nu al 2 per nacht maar weet dat deze erg verslavend zijn en zelfs met 2 lig ik nog wakker en val pas tegen zonsopkomst in slaap en dan loopt de wekker natuurlijk!!!!

Marlies

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2

Bericht door Merel2 » wo 05 aug 2009 21:30

Hallo Marlies,

Wat vervelend zeg !!
Nee , ik heb nooit wat geslikt er voor. Ik moet wel zeggen dat het best een tijdje heeft geduurd
voordat ik echt weer goed kon slapen.
Ik vond het ook een vervelende tijd , je wordt er erg moe van he.
Ik hoop dat dit nooit weer komt maar ja..........
Ik hoop Marlies dat het gauw weer beter gaat met jouw.

Gr.Merel

Arual
Berichten van Arual
Onderwerpen van Arual
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Bericht door Arual » do 06 aug 2009 11:22

Hallo dames

Hier ook een slechte slaapster (gemiddeld 6 keer per nacht MOET ik er uit vanwege opvliegers en grote onrust in m'n lijf) en de warmte van dit moment maakt het er niet echt beter op dus: raam wijd open, plafond ventilator aan en hopen dat we het kunnen houden bij maar 4 keer wakker worden op een nacht ;) .
Hoe ervaren jullie deze warme nachten?

Groet, Laura

Mees
Berichten van Mees
Onderwerpen van Mees
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 72

Bericht door Mees » do 06 aug 2009 12:04

Hallo

Ik ben weduwe en met dit warme weer is het maar goed dat ik alleen woon.

Ik zit ook nog op een bovenwoning dus dubbel heet.

Zit bijna de hele dag in mijn ondergoed, s,nachts blijf ik zo lang mogelijk op de bank hangen met het raam open.

En dan die onrust, mijn onderbuurvrouw zei al jij bent ook de hele nacht op die hoort dan de w.c. en mij lopen.
Dus een bekende klacht maar gelukkig zou het kouder worden.

Groeten van Mees

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH

Bericht door AnnaH » do 06 aug 2009 21:58

Hallo allemaal,

Sinds de hitte slaap ik weer slecht door. Ik lig al onder het dunste lakentje. Een paar keer per nacht word ik helemaal kleddernat wakker.
Ik ga even onder de douche, maar met deze tropische nachten koel ik daar natuurlijk niet vanaf.
Soms droom ik dat ik in een plas warm water lig; nou, deze droom is dan helemaal werkelijkheid ;)

Sterkte,
Anna

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:

Bericht door Jetje » za 08 aug 2009 10:03

Hallo.

Hier nog iemand die slecht slaapt. Als ik naar bed ga ben ik moe, lig ik erin dan giert de onrust door mijn lijf. Ook al ben ik moe het lukt me niet om te gaan slapen.
Naar beneden... warme melk... weer naar boven... bed in..... bed uit....onder de douche.... bed in.... bed uit......gek word ik ervan.
Tegen een uur of 4 val ik slaap en om kwart voor 7 gaat de wekker.
Soms zie ik op tegen de nachten.
Als ik niet kan slapen kan ik bijna in paniek raken en heb ik het gevoel dat het me nooit meer gaat lukken om te slapen.
Ik slik geen slaaptabletten en wil dat ook niet.
Het gekke is dat ik overdag helemaal niet zo moe ben als je zou verwachten van iemand die maar een uurtje of 3 slaapt per nacht...

Jetje

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2

Bericht door Merel2 » za 08 aug 2009 10:35

Hallo Jetje,

Precies hetzelfde als wat jij schrijft heb ik ook gehad!! Ook bijna in paniek raken als je maar niet kan slapen.
Dacht ook steeds, nu moet ik toch eindelijk gaan slapen want moet morgen weer hele dag werken.
Bed uit........bed in.........bed uit..........bed in........en ik had de volgende dag ook altijd zoiets van:
Heb helemaal niet geslapen en toch de dag goed vol kunnen houden. Ja wij vrouwen in de overgang zijn
dan best nog werk sterk he??? :D
Maar wel vervelend, ik heb hier ook nooit iets voor genomen. Ik slaap nu al een hele tijd weer goed.
Zelfs met dit warme weer slaap ik nog goed!!!!

Groeten Merel

Franka
Berichten van Franka
Onderwerpen van Franka
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Franka » za 08 aug 2009 16:12

Merel,

wanneer ga je weer goed slapen dan? Ik zit al 9 jaar in de overgang en 7 in de menopauze en al die tijd slaap ik slecht of helemaal niet. Hoop dat het een keer goed komt!

Groetjes, Franka

Hanne
Berichten van Hanne
Onderwerpen van Hanne
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Hanne » zo 09 aug 2009 19:01

Hallo dames,

Ik heb de laatste tijd ook dat ik zo slecht slaap. Ik word een paar keer per nacht wakker en heb dan soms last van hartkloppingen. Overdag kan ik dan doodmoe zijn en nergens meer energie voor opbrengen.
Soms gaat het een paar dagen goed, maar als er maar iets tegenzit kan het weer misgaan.

Ik lees gelukkig op dit forum dat het klachten zijn die bij de overgang horen, maar ik zie er nu al tegenop dat dit nog een paar jaar kan duren.

Groetjes,
Hanne

Juul2
Berichten van Juul2
Onderwerpen van Juul2
Menopauzejaar:

Bericht door Juul2 » zo 09 aug 2009 20:09

Dag Allemaal,

Hier nog 'een ........ Ben altijd een slechte slaapster geweest, maar afgelopen 2 jaar is het bar en boos. Fit en uitgerust wakker worden ? Ik kan het me niet meer heugen.
Om het uur wakker, plassen; wel een keer of 6 per nacht. Als ik naar bed ga ben ik echt doodmoe, maar als ik dan eenmaal lig duurt het toch nog een poos voor ik in slaap val. Slik nu melatonine, elke dag op een vast tijdstip en dat lijkt een beetje aan te slaan.
Het inslapen lijkt wat beter te gaan. Slik ook regelmatig een slaaptablet als ik de volgende dag echt iets moet doen waar ik fit voor moet zijn.
Ik probeer er niet meer over te 'klagen " en probeer dat direct opkomende chagrijnige gevoel bij het wakker worden 's morgens te negeren.
Ik wil niet dat mijn slechte slapen alles gaat bepalen. Lukt heel aardig om de knop om te zetten, maar soms..............., ja dan is de emmer echt vol en ben ik ongenietbaar voor mijn gezin.
Dat is dan maar even zo, dan probeer ik me terug te trekken en even tot mezelf te komen.
Zoals bij meerdere kwalen; het is fijn te lezen dat ik niet de enige ben, is op een bepaalde manier troostend of zo !

Groeten, Juul

Neel
Berichten van Neel
Onderwerpen van Neel
Menopauzejaar:

Bericht door Neel » wo 12 aug 2009 13:28

Hallo Allemaal,

Heel herkenbaar allemaal, ik slaap meestal wel goed in maar wordt na ongeveer 2 uur wakker heel erg bezweet en dit herhaalt zich de hele nacht. Ben 's morgens ook altijd er vroeg wakker en sta dan ook moe op wat pas een beetje verdwijnt na het douchen en 2 koppen koffie.

Overdag heb ik amper lichamelijke klachten maar wel veel last van een lusteloos en onnuttig gevoel, ik heb dan ook nergens zin in en moet me echt zetten om iets te doen waar ik dan wel wat van opknap.

Neel

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH

Bericht door AnnaH » wo 12 aug 2009 14:04

DAg allemaal,

Beroerd ja, slapeloze nachten. Sinds een week slaap ik weer niet of nauwelijks. Herkenbaar hoor: doodmoe naar bed en dan met brandende ogen (Klaas Vaak heeft er een emmer zand in gestort) wakker liggen. Gek zoals ik het overdag toch nog volhoud. 's Ochtends misselijk van slaapgebrek en daarna gaat het wel. Maar op de fiets in het verkeer is het best gevaarlijk, ik reageer totaal niet alert.
Jammer, het ging de afgelopen maanden juist weer redelijk. De warme nachten - soms was het 25 graden in huis! - hebben m'n kwetsbare slaapritme overhoop gegooid. Daarom wil ik overdag liever geen tukje doen.
Iedere avond hoop ik maar weer op een goede nachtrust. Ik wil mezelf geen angst aanjagen zodat ik bang word om naar bed te gaan.

Groeten,
AnnaH

Greta51
Berichten van Greta51
Onderwerpen van Greta51
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 62

Bericht door Greta51 » wo 12 aug 2009 14:57

Hallo dames,

Hier ook hoor, om de haverklap wakker en 's morgens een hoofd als een zak zand.

Greta

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2

Bericht door Merel2 » wo 12 aug 2009 19:16

Franka,

Ik heb tijden er bij dat ik wel goed slaap. Slaap de laatste tijd gewoon goed bij een tijd terug.
Heb ook regelmatig momenten gehad, zat ik meer beneden dan dat ik op bed lag.
Maar ja, als ik 7 jaar in de menopauze zit doe ik misschien ook wel geen oog meer dicht ;) .
Zo ver ben ik nog niet !!! Dus wie weet wat er allemaal nog komt voor mij.
Misschien wel een beetje raar, vraag me zelf zo vaak af hoe ver ik nu met de overgang ben :D .
Volgens bloeduitslag zit ik er midden in. Dat weet ik dan maar ...... hoe ver is dat dan? En wat kan er dan nu nog allemaal komen? Ik reken dat de meeste klachten er nu aan zitten te komen :( , na veel lezen op dit forum!!!!

Ik lees dat er bij jouw de leeftijd van 56 jaar staat.
Ik ben altijd erg benieuwd naar dames die ouder en langer met de overgang bezig zijn dan ik.
Mag ik jouw iets vragen? Weet jij misschien de tijd bij jezelf dat je ongeveer midden in de overgang zat? Wat kwam daarna nog?
Ja soms wil ik alles graag wel weten over de overgang en soms wil ik er liever niks van horen ;) .
Middenin, is dat rond de menopauze? Of nog lang niet? Wat een vragen he.

Groeten Merel

Neel
Berichten van Neel
Onderwerpen van Neel
Menopauzejaar:

Bericht door Neel » ma 17 aug 2009 18:32

Hoi,

Ik hoor ook bij de slechte slapers en ik had er helemaal geen erg in dat dit met de overgang te maken had, tot ik hier op het forum keek, wat herkenbaar allemaal! Ik heb bij mezelf gemerkt dat als ik weer eens wakker wordt om de 1 a 2 uur ik er maar in berust en een stukkie ga lezen of zo, ik heb het dan ook meestal flink warm maar zweet niet heel erg dus ik mag niet klagen, ik heb overdag ook praktisch geen last van opvliegers en ik denk niet dat die nog gaan komen? Mijn laatste menstruatie was 1,5 jaar geleden.

Neel

Tonnie
Berichten van Tonnie
Onderwerpen van Tonnie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Bericht door Tonnie » ma 24 aug 2009 16:34

Hoi.

Ik hoor dus ook bij de slechte slapers.
Nu is dit niet gek als je om de haverklap een opvlieger hebt weg te werken.
Standaard heb ik een nat washandje en een ventilator naast mijn bed staan.
Nu dan slaap je dus echt niet lekker.
Ja, tegen de ochtend uit pure vermoeidheid maar dan gaat de wekker.

Tonnie.

Franka
Berichten van Franka
Onderwerpen van Franka
Menopauzejaar:

Bericht door Franka » di 25 aug 2009 16:23

Hoi Merel

Volgens mij was dat inderdaad toen ik in de menopauze zat, dus nadat ik ruim een jaar niet meer had gemenstrueerd.
Klachten nemen iets af maar blijf ze nog houden, en voor hoelang?
Sterkte meid en alle ander dames.

Franka

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2

Bericht door Merel2 » di 25 aug 2009 17:58

Bedankt Franka,

Ik heb mijn 'normale' laatste menstruatie ongeveer een maand of 18 geleden gehad. En bloedonderzoek is nu een maand of 3 geleden.
Dus dan is het bij mij ook ongeveer een jaar na de laatste menstruatie.
Ik had rond die tijd ook de meeste klachten. Nu gaat het alweer beter.

Groeten Merel

Tonnie
Berichten van Tonnie
Onderwerpen van Tonnie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Bericht door Tonnie » do 27 aug 2009 18:21

Hallo Dames.

Bij mij is het nu ook een jaar geleden dat ik voor het laatst gemenstrueerd heb, de klachten zijn nu op zijn hevigst.
Ik hoop dat het stilletjes aan beter mag gaan, blijf moed houden in ieder geval.
Moet wel he.

Tonnie.

Jazz
Berichten van Jazz
Onderwerpen van Jazz
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Jazz » ma 31 aug 2009 20:12

Hallo,

Ben een tijdje niet op het forum geweest, maar lees wel regelmatig mee.
Het valt mij op, dat ik slecht slaap de week na mijn menstruatie. Ben veel wakker en druk in mijn hoofd. Dat is precies andersom dan 'vroeger'.
Ben nu overdag weer erg moe. Balen! Voel mijn energie weer afnemen.

Groetjes, Jazz

Itsme1968
Berichten van Itsme1968
Onderwerpen van Itsme1968
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 51

Bericht door Itsme1968 » ma 31 aug 2009 21:34

Hallo dames,

Hier nog zo een die nogal slecht kan inslapen en als ik dan uiteindelijk slaap dan onrustig slaap.
Wordt 's morgens bezweet wakker of ik ga al erg warm naar bed.
Ga er wel op tijd in om er 's morgens weer aardig vroeg wakker te worden en ga er dan ook maar uit omdat ik toch niet slapen kan.
Heb dan wel even tijd nodig om goed bij te komen en soms heb ik op zo'n dag totaal geen puf om iets te ondernemen ook.

Ria

Marie
Berichten van Marie
Onderwerpen van Marie
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Marie » zo 25 okt 2009 14:55

Hallo dames

Inderdaad ben ik niet de enige als ik het zo lees.
Ik ging er vannacht rond half 1 in, was redelijk moe en vervolgens heb ik liggen draaien en rond half 3 een hazenslaapje gedaan tot pak m beet half 4 om daarna tot half 7 wakker te liggen.
Ik ben eruit gegaan en heb wat kamillethee achterover geslagen en toen vanaf half 8 nog 3 uurtjes geslapen. Dit rare patroon had ik van de week ook toen ik de volgende dag moest werken.
Dat is inderdaad het vervelendste dat je de dag erna van die verplichtingen hebt. Ik hoop echt dat het zich niet al te veel gaat herhalen want ons lichaam heeft toch behoorlijk wat rust nodig!

Sterkte! Marie

Franka
Berichten van Franka
Onderwerpen van Franka
Menopauzejaar:

Bericht door Franka » wo 28 okt 2009 15:39

Hallo dames

Ja het is een ramp dat slechte slapen en vooral als je moet werken, je wordt er doodmoe van! Om eerlijk te zijn slik ik af en toe een halve oxazepam anders houd ik het echt niet vol!

Franka

CarolineS
Berichten van CarolineS
Onderwerpen van CarolineS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 55

Bericht door CarolineS » za 14 nov 2009 11:38

Hallo dames,

Ik moet weer even mijn ei kwijt :(
Dat benauwde gevoel gaat wel weer een beetje, maar nu heb ik er bij dat ik sinds van de week hele nachten geen oog dicht doe! Ben van de week ongesteld geworden, een dag of 5 te vroeg. Ik denk dat het daar toch mee te maken heeft..
Ik word er dan weer helemaal radeloos van, ben gewoon bang om naar bed te gaan om weer zo'n rot nacht te krijgen. Ik heb het ook bloedheet.. Komen jullie de dag dan nog door ?
Ik ga dan maar 's ochtend nog even wat slapen, maar voel me raar. Alles bruist en het lijkt of je hartslag de hele dag veel sneller gaat. Ik weet dat je positief moet blijven, maar dat gaat erg moeilijk als je rot/niet slaapt. Ik wil ook niet steeds een kalmerinspil nemen. Hoe lang gaat dit duren? HELP :roll:

Groeten, Caroline S.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht