Bij inslapen niet lekker worden

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista
Menopauzejaar: 2006
Leeftijd nu: 59

Bij inslapen niet lekker worden

Bericht door Krista » do 07 mei 2009 09:17

Dag allemaal

Het gebeurt wel eens dat als ik wil gaan slapen ineens heel raar word. Ik ben dan nog wakker maar het is net of mijn geest al weg is. Ik weet niet precies hoe ik het uit moet leggen. Het is heel eng. Herkend iemand van jullie dit misschien?

Hoop op een reactie.

groetjes Christa

Hannie64
Berichten van Hannie64
Onderwerpen van Hannie64
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Re: Bij inslapen niet lekker worden

Bericht door Hannie64 » do 07 mei 2009 09:35

Hoi CHrista.

Ik heb dat ook ...het is net alsof je wegzakt. Net alsof je naar beneden wordt gezogen.
Weet niet helemaal hoe ik dit uit moet leggen?
Daarna eventjes een beetje beroerd dan is het weer over.

Gr. Hanny64

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista

Bericht door Krista » do 07 mei 2009 11:09

Hoi Hanny

Ik vind het heel erg eng weet niet hoe jij het ervaart?
Denk altijd dat het afgelopen is. De volgende dag ben ik dan ook best nog angstig.

gr. Christa

Koosjes
Berichten van Koosjes
Onderwerpen van Koosjes
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Bericht door Koosjes » za 09 mei 2009 01:50

Hallo dames

Ja ik herken het zeker, na jaren zeer moeilijk slapen gaat het gelukkig nu beter.
Maar dat gevoel wat jullie beschrijven heb ik af en toe nog steeds. Ik zak dan weg en hoor/voel een soort "knap" in mijn hoofd en schrik dan onmiddellijk weer wakker.

Ook het wegvallen bij het in slaap komen (ik vergelijk het maar met een soort van draaikolk) als of ik weggezogen word vind ik heel naar ik maak dat bewust mee dus slaap nog niet echt denk ik.

Hoe ik daar mee om ga?
In ieder geval probeer ik rustig te blijven en soms ga ik mijn bed uit en even naar beneden om een sigaretje te roken en desnoods nog een wijntje te drinken (wel slecht) maar het maakt me wel rustig.

En dan onuitstaanbaar, een partner die daar lekker ligt te knorren brr
Wat hebben mannen het soms toch makkelijk !

Groet Koosje

Ellen1958
Berichten van Ellen1958
Onderwerpen van Ellen1958
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Ellen1958 » za 09 mei 2009 12:47

Dag dames,

volgens mij is het een heel normaal verschijnsel bij het in slaap vallen. Als je in slaap valt, zak je langzaam weg, en als je door wat dan ook tijdens dat inslapen gewekt wordt, dan schrik je wakker. En dan voelt het alsof je weer 'omhoog ' wordt getrokken. Niks aan de hand, iedereen heeft er wel eens last van. Niks om je druk over te maken, denk ik.

Groetjes,
Ellen

Mael
Berichten van Mael
Onderwerpen van Mael
Menopauzejaar:

Bericht door Mael » zo 17 mei 2009 23:43

Hallo dames

Heel herkenbaar! Het 'wegvallen' maar ook die draaikolk herken ik. Of het bij mij met de overgang te maken heeft betwijfel ik want ik heb dit al zolang als ik mij kan herinneren. Vooral die draaikolk is doodeng. Ik durf mij ook niet te laten gaan en heb het gevoel als ik dat wel doe dat ik nooit meer wakker wordt. Ik doe dan ook mijn best om juist niet in slaap te vallen en denk aan leuke dingen en dat helpt vaak wel. Gelukkig heb ik het niet zo heel veel, misschien 2 of 3x per jaar.

Mael

Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd nu: 63

Bericht door Laila » wo 20 mei 2009 20:59

Hallo allemaal,

Wat ben ik toch blij met dit forum! Ik herken dit ook zo, dat ineens "wegzakken" en dan wakker schrikken. Een heel beangstigend gevoel! Ik heb het gelukkig ook maar een paar keer per jaar. Ik maakte me er wel zorgen over, maar nu lees ik dus dat veel meer dit hebben! Ook die "knal" in m'n hoofd heb ik wel eens, net een enorme explosie! Ik schrik me daar wel eens wezenloos van!

Groetjes, Laila.

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd nu: 58

Bericht door AnnaH » do 21 mei 2009 10:13

Hoi allemaal,

Eerder in dit forum is er ook al eens over geschreven.
Volgens mij heeft het niet specifiek met de overgang te maken. Ik heb het tenminste al mijn hele leven. Wel merk ik dat het vaker voorkomt in tijden van stress en onrust. Dus als de overgang stressvol is dan is het voor mij ook logisch dat ik er meer last van heb.

Op internet zijn er wel verklaringen voor te vinden. Het heeft te maken met de volgorde waarin lichaam en geest zich ontspannen voor het inslapen: eerst je geest en dan pas je lichaam. (Bij het ontwaken is dat andersom). Maar soms draait die volgorde om. Dan ben je dus bij bewustzijn wanneer je lichaam verslapt. Dat geeft sensaties als 'draaikolken', in een put vallen, een knal in je hoofd, etc.

Ook al ken ik nu de verklaring: het went nooit !

Fijne dagen,
AnnaH

Laila
Berichten van Laila
Onderwerpen van Laila
Leeftijd nu: 63

Bericht door Laila » vr 22 mei 2009 23:04

Hoi AnnaH,

Je hebt wel gelijk, nu ik erover nadenk heb ik zowel het "wegzakken" als die knal in m'n hoofd al sinds mijn jonge jaren.

Groetjes, Laila.

Rianne
Berichten van Rianne
Onderwerpen van Rianne
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door Rianne » vr 22 mei 2009 23:07

AnnaH schreef:Volgens mij heeft het niet specifiek met de overgang te maken. Ik heb het tenminste al mijn hele leven.
Hallo dames,

Je hebt natuurlijk ook al je hele leven hormonen.
Het proces van inslapen heeft alles te maken met zenuwstelsels en hormonen.
Wat specifiek is voor de overgang is het wisselen van hormonen en de onbalans in het zenuwstelsel.
En dus kan dat in de overgang leiden tot allerlei veranderingen bij het inslapen en wakker worden.

Aan het eind van de dag staan je hormonen in de stand actief zijn, en moeten omschakelen naar ruststand als je naar bed gaat.
Aan het eind van de nacht is het precies andersom.
De hormonen zijn de aanstuurders.

Sommigen merken daar hun hele leven verschijnselen van, voor anderen doet zich dit alleen voor in perioden van hormoonveranderingen (zwangerschap, pubertijd, overgang).

Voor veel vrouwen hoort het specifiek bij hun overgang wanneer er nogal wat verandert in die hormonen zelf, en ze niet meer zoals vroeger reageren. Zenuwstelsel werkt anders, verbindingen in de hersenen veranderen, bewustzijn verandert enz.
De omschakelingen van rust naar actie en andersom kunnen dan anders verlopen.

Wat betreft het inslapen, van niet kunnen inslapen, tot inslapen en wakker worden met horten en stoten. Tot en met de behoefte hebben om constant en overal in slaap te vallen.
Maar ook misselijk worden bij opstaan, of zo gauw je ligt krijg je een opvlieger, zo gauw je wakker wordt krijg je een opvlieger.... enz. enz.

Stress geeft de hormonen nog een extra opdonder en maakt elke verschijnsel sterker of met meer kans aanwezig.

Rianne

Caro
Berichten van Caro
Onderwerpen van Caro
Leeftijd nu: 50

Bericht door Caro » zo 24 mei 2009 14:32

Hai,

ben ook blij met dit forum. Heb sinds vorige week rare klachten die jullie precies beschrijven, wegzakken en dan bijna naar worden als je wakker wordt. Veel hartkloppingen 's nachts en proberen niet in paniek te raken, omdat ik inderdaad daarna ook denk, jemig dit kan toch niet bij de overgang horen, dit is vast iets anders.

Maar belangrijker vindt ik ook, wat kan ik ertegen doen? Ben 41, werkend, heb twee jonge kinderen (2 en 5) en dus vermijden van stress en het zoeken van rust zit er nog niet zo in. ;) Dus....

Caro

Petraz
Berichten van Petraz
Onderwerpen van Petraz
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Petraz » di 26 mei 2009 19:25

Hallo dames,

Ik heb sinds 2 maanden last van deze klachten en ik vind het doodeng, vroeger als kind had ik het gevoel dat ik van een stoepje afviel, maar dit is toch anders, ook heb ik een raar soort gevoel in me lijf als ik ga liggen niet misselijk maar beetje eng, lijkt op duizelig maar meer eng dan duizelig, ja moeilijk te omschrijven hoor, maar hoort dit daar ook bij ?

Groetjes, Petra

Krista
Berichten van Krista
Onderwerpen van Krista

Bericht door Krista » wo 27 mei 2009 08:38

Hoi Petra

Ik geloof dat jij het goed omschrijft (althans zoals ik het ook voel)
Het lijkt inderdaad wel of je heel duizelig word. Ik doe dan ook heel snel mijn ogen weer open.
Ook heb ik dat ik plots geen lucht meer krijg, althans dat ik dat ik dan wakker wordt en naar lucht moet happen. De volgende dag heb ik dan nog best een raar gevoel in keel en borst en ben ik bang om zomaar te stikken. Het maakt het slapen gaan steeds stress voller.
Hoop dat je me begrijpt.

Groet Christa

Petraz
Berichten van Petraz
Onderwerpen van Petraz
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Petraz » wo 03 jun 2009 00:19

Hoi Krista,

Ja ik begrijp het idd goed.
Het is gewoon eng om mezelf over te geven aan de slaap omdat ik het angstig vind.

Groetjes, Petra

Judith41
Berichten van Judith41
Onderwerpen van Judith41
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 41

Bericht door Judith41 » vr 21 apr 2017 20:51

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 40 en zocht op bovengenoemde klachten.
Ik gebruik paroxetine en ben langzaam aan het afbouwen en nu heb ik dus last van wat jullie allemaal beschrijven.
Ook veel hartbonzen als ik op bed lig.. en bij het inslapen dus opwellingen/duizelingen, angstig gevoel. Voel me alleen!!
Heb trouwens ook een hele tijd adem-schokken gehad en dan zat ik rechtop in bed... Bang!!!
Dit onderwerp is al jaren niet op gereageerd maar hoop daar verandering in te brengen.

Juud

Bezigebij
Berichten van Bezigebij
Onderwerpen van Bezigebij
Menopauzejaar:

Bericht door Bezigebij » wo 31 mei 2017 18:50

Hallo

Ik heb hier ook last van. Hetzelfde nare gevoel bij inslapen. En daarna tintelingen en hartkloppingen. kan tot diep in de nacht aanhouden voordat ik eindelijk slaap. De dag erna ben ik duizelig, zwaar hoofd, bedrukte ademhaling, ook naar gevoel in mijn keel, eigenlijk het gebied van hoofd tot borst voelt heel naar dan. Bij mij is het in februari begonnen. Ik heb er vrijwel dagelijks last van. Sinds kort ook tintelingen in handen en voeten overdag. Ik ga over 2 weken naar de neuroloog. Even uitsluiten of er niets ergers aan de hand is.

Bezigebij

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Jamilla » wo 13 dec 2017 21:38

Hoi dames,

Heeeeel herkenbaar. Als ik de eerste keer in slaap val gaat het wel goed maar als ik erna wakker wordt is het al foute boel en daarna weer bijna weg-raak heeft het iets van te veel en te ver wegraken. Als ik niet in zou grijpen zou ik erin blijven, zo'n gevoel.
Dan word ik met een schrik en schok wakker, ga als een gek ademen en mijn hartslag vliegt omhoog. Ik krijg het benauwd en probeer dit weer onder controle te krijgen. Heel heel naar. Blijf dan maar draaien, ben bang voor een hartaanval. Enz... Bahbah... Ik heb niet echt opvliegers, op dit moment. Of zijn dit opvliegers zonder warmte? Kan dat ook?

Dit gebeurt zo'n vier keer per nacht nu.

Lekker dommelen zoals vroeger is er niet meer bij. Ik slaap of lig enorm gestresst wakker. Ik vind dit echt helemaal niet leuk meer!

Wat doen jullie als je 's nachts zo wakker wordt? Opstaan? In bad? Onder de douche? Thee zetten? Toch weer proberen in te slapen? Pillen? Ademhalingsoefeningen? Ik weet het soms echt even niet goed meer dan. Zie op tegen de nacht..

Groeten van Jamilla.

Noor76
Berichten van Noor76
Onderwerpen van Noor76
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 42

Bericht door Noor76 » do 28 dec 2017 09:32

Hallo

Ik heb ook last van rare klachten bij het in slaap vallen (niet alle dagen maar vaak in een reeks van twee drie dagen achter elkaar, waarna het weer goed gaat). Soms allemaal van die rare schokken op het moment dat ik in slaap ga vallen. Net een soort van spasmen. Ook heb ik soms het gevoel dat ik vergeet te slikken of vergeet adem te halen als ik in slaap val (kan het niet precies thuis brengen). En ik heb vaak een hele droge mond. Ook heb ik op de dagen dat ik dit heb, het gevoel alsof ik niet slaap, dus gewoon wakker ben, een soort van waak slapen noem ik het. Herkennen jullie dat ook?

Ook heb ik al twee jaar last van een soort van "plopjes" in mijn hele lichaam. In de zomer was ik daar zowaar 3 maanden van af, maar nu heb ik er weer af en toe last van. Ik vind het hele vervelende klachten, die mij angst aanjagen als ik ze ga googelen.

Noor76

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Bericht door RaNa1970 » vr 29 dec 2017 12:00

Jamilla schreef:
wo 13 dec 2017 21:38
Wat doen jullie als je 's nachts zo wakker wordt? Opstaan? In bad? Onder de douche? Thee zetten? Toch weer proberen in te slapen? Pillen? Ademhalingsoefeningen? Ik weet het soms echt even niet goed meer dan. Zie op tegen de nacht..
Om niet in paniek te raken ga ik er soms uit om wat warme melk te drinken.
Mij helpt het om een boek te pakken en één of twee hoofdstukken te gaan lezen. Ik ben dol op lezen en het helpt mij om de gedachten te verzetten.. Houd je niet van lezen.. misschien Netflix even iets kijken om de gedachten te verzetten..
Juist als ik in paniek ben helpt het mij om te kalmeren. Of stomweg een spelletje doen op de tablet.. In het ergste geval pak ik Oxazepam.. maar ik wil er niet verslaafd aan raken..
Douchen vind ik teveel gedoe.. Ik doe dat alleen als ik niet warm word..
Misschien kan het jullie ook helpen.

Groetjes van RaNa1970

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » vr 05 jan 2018 09:47

Dag Rana en dames,

Dankjewel, Rana, voor je tips. De warme melk ga ik ook eens proberen. Wie weet. Durf zo weinig want ben steeds bang dat ik erbij neerval. Ik durf niet eens goed meer naar het toilet 's nachts. Hart gaat zo tekeer.. Ademhaling van streek.

Inderdaad, ik wil ook niet aan de pillen.

Voel me bij het opstaan erg slecht. Benauwd, brak. Elke ochtend weer. Neus- en keel-klachten.. Hopelijk gaat het gauw beter maar ik vrees dat ik het nog even vol moet houden.

Ik twijfel of alle klachten die ik nu heb met de overgang te maken hebben. Vind ze wel erg fors.

Sterkte vrouwen.

Groeten van Jamilla.

Madu
Berichten van Madu
Onderwerpen van Madu
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 52

Bericht door Madu » vr 05 jan 2018 10:56

Hallo Dames,

Ik herken dit ook maar ik heb het tot nog toe alleen in de nacht. Zoals vannacht bv. Ik sliep goed tot 5 uur. Daarna begint het dan. Lichte migraine ook, raar gevoel bij ademhalen, raar in het hoofd enz. Ik viel wel weer in slaap maar slaap vanaf dan alleen heel onrustige hazenslaapjes. Heel veel dromen/nachtmerries waarbij ik dan het gevoel heb dat ik wakker ben en er controle over uit kan oefenen. Maar dan dus bij het echte wakker worden me weer zo voel zoals jullie omschrijven.

Ik betitel dit alsnog als goede nacht omdat ik jaren maar 4 a 5 uur sliep en vaak zelfs een nacht oversloeg. Maar ondanks dat ik dit dus verkies rust ik er niet echt van uit. Ik snapte maar niet dat ik nu "wel sliep' maar nog steeds zo moe was. Nu ik hier lees en dit schrijf dringt het tot mij door dat dit ook ontzettend vermoeiend is natuurlijk.

@Bezigebij: Wat was de uitslag van de neuroloog?

Bedankt maar weer eens voor jullie schrijfsels.

grtjs,
Madu

Judith41
Berichten van Judith41
Onderwerpen van Judith41
Menopauzejaar:

Bericht door Judith41 » vr 05 jan 2018 20:10

Hallo.

Fijn om te lezen dat ik niet de enigste ben... al vind ik het natuurlijk echt rot voor jullie.
Het gaat nu met tussenpozen weer aardig goed... merk wel als ik overprikkeld ben ik meer last heb. En ik drink wijn in de avond, ik weet t, maar het ontspant me.
Ik heb de laatste 2 nachten nu een harde knal tijdens slaap en daar wordt ik dus wakker van... weer iets nieuws erbij...
Zal dit echt door de overgang komen of zou het komen door overprikkeling... wat denken jullie

Ik herken ook die ademnood... happen naar adem wanneer het gebeurd... en de spastische bewegingen.. bij de draaiingen... bah bah... ook ik ben overdag onrustig

En hoe zit dat trouwens bij jullie met een "middagdutje."
Ik heb dan altijd last... meestal met heftige adem stoten en alsof ik enorm draai in mn maag... daarbij dus ook dat rare in hoofd... wie herkent dit

Judith41

RaNa1970
Berichten van RaNa1970
Onderwerpen van RaNa1970
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 47

Bericht door RaNa1970 » za 13 jan 2018 13:08

Hallo allemaal
Judith41 schreef:
vr 05 jan 2018 20:10
En hoe zit dat trouwens bij jullie met een "middagdutje."
Waar ik eerder behoefte had aan een middagdutje, is dat helemaal weg. Hoe moe ik ook ben, even slapen homaar.
Het is ook net of ik niet meer tegen een wijntje of een drankje kan. Ik word er juist helemaal hyper van en ik ontspan juist niet.
Slapen lukt dan ook niet.
Het is heel gek, of ik ben juist heel actief en lijk dan ook een tijdje met minder slaap te kunnen..
En soms.. dan ben ik een paar dagen achter elkaar helemaal kapot en zo moe dat ik wel kan slapen..
Het gekke is als ik er dan aan toegeef het dan ook weer niet lukt. Soms is het om gek van te worden.
Ja, als ik dan wil gaan lezen of iets volgen op de televisie dan vallen mijn ogen dicht :o :shock:
En ja ik moet ook uitkijken met mijn nachtelijke "uitstapjes" uit bed voor de warme melk. Ik ben erg duizelig bij het opstaan en ook weer bij het gaan liggen trouwens.. En geen nacht is hetzelfde..

Groetjes van RaNa1970

Jamilla
Berichten van Jamilla
Onderwerpen van Jamilla
Menopauzejaar:

Bericht door Jamilla » za 24 feb 2018 14:25

Hoi vrouwen,

Herkenbaar RaNa. Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. Ik weet dat ik heel moe ben door de nachten maar ik voel me juist actief. Overprikkeld helder soms. Heb het ook veel benauwd. Ook herken ik dat ineens heel erg moe worden, zodat je er naar van wordt. Niet fijn is dit!

Als je nu naar het leven kijkt wat we achter ons hebben zou je zeggen dat we anders verdienen dan dit.. :roll:

Groetjes, Jamilla.

Gerrie
Berichten van Gerrie
Onderwerpen van Gerrie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 68

Bericht door Gerrie » wo 04 jul 2018 17:40

Hallo

Ik heb juist bij het ontwaken een raar gevoel. Wie herkent dit? Ik vraag me af of het wel met de overgang te make heeft: ik ben 68 maar bij stresvolle dagen krijg ik nog opvliegers. Tijdens het wakker worden voel ik mij om de 5-10 min. naar worden.
Lichamelijke sensaties zijn het die volledig weg zijn als ik helemaal wakker ben. Ook als ik licht slaap: bijv. een dutje doe overdag krijg ik dat.
Een soort rare nare gevoelsmatige tintelingen in mijn hele lichaam. Verder heb ik nagenoeg geen overgangsklachten meer, hoewel ik HST heb gebruikt en je dan de kans loopt er nooit helemaal vanaf te komen.
Ik heb wel lang opvliegers gehouden, maar is ook weer een bijwerking van astmamedicijnen, maar dat weet ik niet. Ik voel me verder zelfs beter en rustiger dan voor de overgang. Onderneem zelfs meer en voel er me prima bij/door

Gerrie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht