Dromen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Dromen

Bericht door Jetje » ma 06 apr 2009 10:20

Hallo,

Ik ben 52 jaar. Ik vraag me af of er meer vrouwen zijn die, net als ik. erg vaak dromen over in verwachting zijn en het krijgen van een baby.
Ik doom heel veel van dit soort dromen... ik heb in de afgelopen maanden al 9 kinderen ter wereld gebracht. :lol:
Vaak droom ik dat ik in verwachting ben en dan kan ik de baby echt voelen schoppen. Dat voelt heel echt en ik laat het in mijn droom dan ook voelen aan iemand anders.
Het zijn rare dromen, want ik droomde laatst bijvoorbeeld dat ik een zoontje had gekregen maar dat ik vergeten was waar ik hem had neergelegd :S
Volgens mij heeft dit voor mij wel te maken met de overgang en het feit dat ik afscheid aan het nemen ben van mijn vruchtbaarheid.
Ik ben heel benieuwd of er meer vrouwen zijn die zulke dromen hebben nu zij in de overgang zijn.

Jet

Eline
Berichten van Eline
Onderwerpen van Eline
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 51

Re: Dromen

Bericht door Eline » ma 06 apr 2009 10:58

Hallo Jet,

Heel herkenbaar, en eigenlijk altijd al van gedroomd. En nu wordt nota bene mijn zus weer moeder en zij is weinig jonger dan ik....heel erg mooi maar ook wat verwarrend.
Ik heb een kind en geen tweede kind meer gekregen, ik was er zo moe van na een miskraam om het weer te proberen. En mijn zus ging toch door met pogingen en de zwangerschap zit goed.
Ik heb wel eens gehoord dat dromen van kinderen krijgen ook te maken kan hebben met mentaal 'zwanger' zijn, dat er iets nieuws in je leven komt. Maar in ons geval kan het best zijn dat het te maken heeft met verwerken van afname vruchtbaarheid.

Mooie droom, als ik wakker word ben ik soms teleurgesteld, maar veel vaker opgelucht. Ik heb al tien jaar geleden, weliswaar met moeite, besloten om niet meer aan nog een kind te beginnen. Nu ben ik er echt te moe voor, ik voel me intussen ook niet meer piepjong. Voor ik overgangsverschijnselen had voelde ik me wel piepjong nog steeds.

Groetjes, Eline

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Ilse61 » di 07 apr 2009 08:11

Hallo lotgenoten,

Kennen jullie dat ook, iedere nacht de hele nacht liggen dromen en 's morgens eerst doodmoe bij moeten komen van wat er allemaal in de nacht is gebeurd? Als ik 's-nachts wakker word uit een stevige droom, even naar toilet ga en daarna weer ga slapen, dan zink ik direct weg in een nieuw energie-rovend avontuur. Iedere nacht weer hetzelfde. Ik droom over de meest gekke dingen. Kleinigheden die overdag mijn irritatie opwekten (die er nu helaas ook meer zijn dan anders) worden in de nacht opgeblazen tot grote problemen. Help, wat een ramp, ik ben er bekaf door de hele dag. :(
Wie herkent dit, waar zou het goed voor zijn en is er iemand die een oplossing heeft gevonden hiervoor? Ik hoor hem graag, want ik dien gewoon weer te functioneren op mijn werk iedere dag.

Ilse

Carly
Berichten van Carly
Onderwerpen van Carly
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 55

Bericht door Carly » di 07 apr 2009 09:35

Hoi Jetje,

Ik herken het wel van zo'n 3 jaar terug. Toen heb ik ook weleens echt gedacht zwanger te zijn.
Ik zie dit als het afscheidnemen van een periode waarin je zwanger kan worden, het afsluiten van die fase.
Ik heb hier even in een droomlexicon boekje gekregen, daar legt men dromen over zwangerschap als volgt uit; het ontluiken van iets vreugde en waardevols.

Gr van Carly

AnnaH
Berichten van AnnaH
Onderwerpen van AnnaH
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd nu: 58

Bericht door AnnaH » di 07 apr 2009 13:53

Beste allemaal,

Bij vlagen heb ik deze dromen, sinds ik - terugkijkend - in de overgang ben. Soms beperkt het zich tot zwangerschap. Dan weer heb ik een baby op de arm. Ja, ook in mijn dromen raakt de baby wel eens zoek. Of ik vergeet 'm te voeden. Soms verandert de baby in 'een van mijn - inmiddels overleden - katten. Die ik dan weer vergeet eten te geven.
Worden we in deze dromen ook met ons verantwoordelijkheidsgevoel geconfronteerd?

Gelukkig heb ik tot nu toe nog niet over akelige bevallingen gedroomd!
Carly schreef:
di 07 apr 2009 09:35
het ontluiken van iets vreugde en waardevols.
: wat een mooie uitleg is dat! :)

Groeten,
Anna

Dirkje2
Berichten van Dirkje2
Onderwerpen van Dirkje2
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 54

Bericht door Dirkje2 » wo 08 apr 2009 00:05

Hoi Ilse,

ik ben nu even van het dromen af, ik ben nu dan ook erg blij dat ik gewoon slaap.
Ik heb nu ook even iets minder last van zwetend wakker worden, iets hor niet te veel.
Maar voel me nu wel iets fitter. Dit stelt me wel wat gerust.
Iemand had zich ook afgevraagd of dit extra speelt rond de menstruatie, ik zou het bijna denken.
Aangezien ik geen baarmoeder meer heb is dit voor mij soms lastig te bepalen.
Wel nog last van vergeetsachtigheid en niet zo maar, ik ben dan ook maar acitef bezig om dingen niet te
vergeten.

Groetjes, Phyllis

Ilse61
Berichten van Ilse61
Onderwerpen van Ilse61
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 57

Bericht door Ilse61 » wo 08 apr 2009 19:06

Hey meiden,

Het zou inderdaad zomaar kunnen, Drikje, dat het rond de menstruatie speelt. Ik zit nu ook weer in die periode. Hopelijk is het zo, want dan zou het ook weer minder moeten worden naarmate de cyclus vordert. Vanacht zijn ze in mijn dromen bezig geweest mensen te onthoofden, dat zijn toch geen geintjes meer... :(
Zou het dan zo zijn dat we dit straks de hele maand door hebben als we steeds verder in de menopauze komen? Hebben we dan helemaal geen rust meer en teren we nu nog op dat laatste restje van wat het normaal was?

Ik ben bijna 48 en altijd nog steeds redelijk op tijd ongesteld. Ik heb daardoor eigenlijk het idee helemaal niet verder te komen. En dat terwijl ik wel van die gekke sensaties heb, zoals dat dromen dus en opvliegers, neerslachtige gevoelens etc. :evil:
Och denk ik dan vaak... ik ga er maar weer tegenaan, want ze zeggen dat het ooit beter wordt. Daar put ik dan wel weer hoop uit.

Ilse

RR
Berichten van RR
Onderwerpen van RR
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door RR » wo 26 aug 2009 17:12

Hallo allemaal:

Gelukkig heeft een medelezer op dit forum me attent gemaakt op de zoekfunctie,
Ik heb nl een berichtje gepost over dromen over kinderen krijgen, en daar had ik nog niet zoveel antwoord op gehad. Maar nu blijkt er dus toch al over geschreven te zijn in het verleden.
Ik herken jullie verhalen direct, zo levensecht, ook ik ben vaak aan het "bevallen"in mijn droom, bizarre dromen ,heel chaotisch.
Ook ik ben vaak een kind kwijt of "parkeer"hem/haar even bv op mijn werk, zou ik in het echt nooit doen.
Vaak ben ik ongesteld als ik droom, of in de aanloop er naar toe, mijn kinderen zijn 20.24 en 25 jr oud en ik wil geen kind meer.
Maar die menstruatie blijft ondanks de mirena maar komen, elke maand toch weer een paar dagen eerder.

Ik ben er klaar mee, maar mijn lijf blijkbaar niet. En die dromen vind ik bijzonder, ik ben zo blij dat meer vrouwen dat hebben.
Ik voel hele reële harde buiken en laat dat soms in de droom ook aan anderen voelen, raar genoeg vaak aan een man , net alsof ik wil zeggen: ik ben nog vruchtbaar.
Ik weet gewoon niet waar dit onder valt, geestelijke overgang??
Hormonenstorm?
Ik voel me een raar wezen, maar bedenk ook dat ik een gemiddelde vrouw ben met gemiddelde gevoelens, dus anderen moeten dit echt wel herkennen.
Ik zou het fijn vinden als je hier iets over terug wilt schrijven.

Groet van R :D

Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd nu: 63

Bericht door Mariaelisabeth » wo 26 aug 2009 20:48

Hoi Jetje,

Ja, ik heb ook regelmatig dromen over baby's. Ik ben in al die dromen heel zorgzaam en lief voor de baby. En op zoek naar de juiste voeding. Zelf zie ik het niet zozeer als afscheid van de vruchtbare periode als wel dat de overgang me 'vernieuwt' en dat dat als teer en pril aanvoelt, waarbij koestering en de juiste voeding (letterlijk en figuurlijk) van groot belang is.
Mijn oude vertrouwde ik maakt plaats voor iets nieuws en om daar net zo mee om te gaan als met een pasgeboren baby, dat is wat mijn aandacht vraagt.

Overigens, zoals andere vrouwen ook schrijven, droom ik inderdaad heel erg veel in deze tijd.
Ik denk ook dat dat een vorm van verwerking is. De overgang vraagt zoveel van ons en in de nacht stoeien we daar verder mee.
Ik leg al jaren een schrift naast mijn bed en schrijf ze zoveel mogelijk op, omdat ik uit mijn dromen veel informatie haal, waar ik in mijn dagelijks leven verder mee kan.

Groet,
MariaE

RR
Berichten van RR
Onderwerpen van RR
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Bericht door RR » do 27 aug 2009 12:33

Marieelisabeth

Dat is een hele originele manier om er naar te kijken, dat het een nieuwe periode inluidt i.p.v de oude afsluit. Dank je wel voor deze invalshoek.

Gr v R

Eleonora
Berichten van Eleonora
Onderwerpen van Eleonora
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 59

Bericht door Eleonora » di 01 sep 2009 16:48

Hallo dames,

Ik weet niet waaronder ik mijn dromen moet classificeren. Het gaat bij mij namelijk nooit over kinderen. Ook al ben ik getrouwd en heb ik twee kinderen. Ik droom bijna altijd over geweld en haat. Word er erg rusteloos door. Want in mijn dromen verlies ik de controle over mezelf en beuk iedereen neer ie zegt wat ik moet doen en waar ik me niet echt prettig bij voel. Mensen die ik ken en in het dagelijkse leven heel aardig zijn. Het is gewoon te gek voor woorden. Soms als ik er over nadenk zit er wel een logica achter, als en soms over bepaalde personen gaat maar voor de rest klopt het van geen kanten. Wie van jullie heeft dit ook? Want ik voel mezelf namelijk niet erg aardig en het beangstigt me.

Eleonor

Jetje
Berichten van Jetje
Onderwerpen van Jetje
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 62

Bericht door Jetje » zo 27 sep 2009 14:27

Hallo RR,

Ik lees nu pas je mail over dromen, ik heb een tijdje niet meer op dit forum gekeken, dus vandaar mijn late reactie..
Ik ben blij dat er nu meer reacties zijn, in het begin waren er maar weinig reacties en dacht ik nog dat ik een van de weinige was die dit had en ik vroeg me zelfs af of het wel door de overgang kwam, die dromen.
Maar nu ik meerder mensen met reacties op mijn stukje zie denk ik wel dat het er mee te maken heeft.
Eigenlijk is het niet zo vreemd want in je dromen ben je toch bezig met je leven en je ervaringen.
Ik ben al jaren bezig met mijn dromen en die van mijn dochters, bij ons is het heel gewoon om je droom te vertellen en dan hebben we het over de betekenis die het zou kunnen hebben en ik moet zeggen dat het ons veel inzicht geeft in onszelf.
Mijn baby-dromen heb ik nu al enige tijd niet gehad, wordt nog wel steeds af en toe ongesteld.
Het is dus echt niet raar dat je deze dromen hebt, ik heb ook drie kinderen van 20, 23 en 24 jaar en zou echt geen kind meer willen, maar voor mij is het een soort afscheid van de vruchtbare periode en dat blijkt voor mij onbewust moeilijker te zijn dan bewust.
En als ik eerlijk ben vind ik het bewust ook wel eens moeilijk om te beseffen dat ik in een andere periode van het leven zit.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, je bent dus echt niet raar of zo......

Groetjes, Jetje

Annet53
Berichten van Annet53
Onderwerpen van Annet53
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 65

Bericht door Annet53 » zo 01 nov 2009 22:27

Hallo allemaal,

Dromen doe ik niet, maar wat er wel gebeurd, is alsof er allemaal dingen van het verleden door mijn hoofd gaan.
Dit heb ik dan vooral als ik in bed lig en niet kan slapen (nu gaat het beter) dan komen er allerlei gedachten en personen voorbij in mijn hoofd.
Oud klasgenoten, overleden mensen het is alsof er dan een film in mijn hoofd afspeelt over van alles.
Heb dit nu een paar keer gehad en dacht wat is dit nou.
Zijn dit dan ook overgangverschijnselen.
Heb nu voor een groot gedeelte mijn verleden verwerkt en ik voel me weer beter in mijn vel de laatste tijd, heb nog een afspraak voor een psychologe lopen maar weet niet of ik dat wel moet doen.
Juist omdat ik me nu goed voel.

Groet, Lida

Marnie
Berichten van Marnie
Onderwerpen van Marnie
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 53

Bericht door Marnie » zo 31 mar 2013 20:25

Hallo Ilse,

heel herkenbaar, de hele nacht dromen en doodmoe wakker worden. Ik droom hele rare dingen of ben ergens voor aan het wegrennen, of ik moet een trap op die zomaar ophoudt en dan moet je nog een stukje overbruggen zonder trap. Het slaat naar mijn idee allemaal nergens op maar het is wel vermoeiend. Soms zou ik willen dat je het kon filmen dan kon je er nog eens om lachen, zo raar!

Maar wel vervelend dat je moe wakker wordt he. Meestal gaat dat bij mij wel weer over als ik eenmaal ben opgestaan en aan de dag ben begonnen.
Ik zet het maar gewoon van me af, dat werkt voor mij het beste, 't is nou eenmaal zo en dromen kun je toch niet beïnvloeden.

groet,
Marnie

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht