Extreem veel slapen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Salomo
Berichten van Salomo
Onderwerpen van Salomo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Extreem veel slapen

Bericht door Salomo » wo 14 jan 2004 18:21

Hallo,

Graag zou ik weten of vrouwen in de overgang bij tijden extreem veel slapen. Onder extreem veel slapen versta ik: 's middags een paar uur vast slapen, 's avonds vroeg naar bed of inslapen op de bank (om ca. 20.00 of 21.00 uur), 's nachts slapen met een paar onderbrekingen (soms van 1 uur) en eigenlijk het liefst 's morgens nog uitslapen maar dit doe ik meestal niet.

Dat slaapgevoel is heel dwingend en komt vanzelf op zonder medicijnen of zo. Ik heb het gevoel dat het goed is om eraan toe te geven. Dit gebeurt dan weken achter elkaar en houdt na een week of 6 vanzelf op. Herkent iemand dit?

Dit is beter dan al die stressgevoelens maar het heeft wel een grote impact op mijn dagelijks leven. De stress verdwijnt daardoor maar komt wel weer terug als ik meer ga ondernemen.

Bedankt en groeten van Salomo.

Paulien
Berichten van Paulien
Onderwerpen van Paulien
Menopauzejaar:
Leeftijd: 62

Re: Extreem veel slapen

Bericht door Paulien » do 15 jan 2004 10:05

Hoi Salomo,

Deze "bejaarde" vrouw van 47 herkent je probleem! Ik merk dat ik heel moeilijk uit bed kan komen. Ik zit al een tijd in de ziektewet en lig meestal tot half 10 op bed. En dan val ik 's middags op de bank vaak weer in slaap na drieën.
Ik heb vaker gehoord en gelezen dat een vrouw in de overgang meer slaap nodig heeft en ook veel meer behoefte heeft aan rust en slaap. Mijn moeder had dit ook. Tijdens de zwangerschap hebben vrouwen dat ook heel vaak.

Groetjes, Paulien46

Lida47
Berichten van Lida47
Onderwerpen van Lida47
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Lida47 » do 15 jan 2004 10:21

Klinkt absoluut zeer bekend, niet wakker opstaan, om tien uur het gevoel hebben dat je wel weer aan je bed toe bent. En dan in de middag "even" naar bed (soms slaap ik ruim twee uur). Na het zes uur journaal knikkebollend op de bank en dan als het kan heerlijk weer om tien uur naar bed. Ik heb daar ruim een jaar last van gehad, soms was het vervelend omdat ik dan ook erg moe (valt niet te beschrijven hoe moe) was in mijn hoofd. De laatste tijd wordt het beter en kom ik soms de dag door zonder mijn extra slaaptussendoortjes.

Ik heb er altijd zoveel mogelijk aan toe gegeven omdat ik merkte dat ik anders de hele dag aan het vechten was tegen dat gevoel van "ik moet nu slapen".
Ik sliep 's nachts niet altijd lekker, ook door de vele warmte opwellingen. ik werd/wordt altijd erg vervelend wakker voordat hij (of zou het een zij zijn ?) echt doorzet. Angstig, onrustig, misselijk. Dus ik gun mijzelf die heerlijke slaapjes overdag!!!!!!!!

Ik slaap namelijk het lekkerst in de middag, slaap heerlijk in en wordt redelijk uitgerust en met een helder hoofd wakker.

Groet Lida

Salomo
Berichten van Salomo
Onderwerpen van Salomo
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Bericht door Salomo » do 15 jan 2004 14:49

Bedankt Paulien en Lida voor jullie reacties!

Ik geef er evenals jullie maar aan toe. Dat kan ook eigenlijk niet anders.
Soms lijkt het wel een natuurlijke "coma", zo noem ik het maar.
Sterkte en hartelijke groeten van Salomo.

Minou
Berichten van Minou
Onderwerpen van Minou
Menopauzejaar:
Leeftijd: 65

Bericht door Minou » zo 18 jan 2004 22:48

Hallo dames,

Deze overbejaarde dame van 50, heeft ook vaak veel behoefte aan slaap, en inderdaad een slaapgevoel wat heel doordringend is. Val dus ook regelmatig in slaap voor de tv......word wakker en denk dan huh?, daar waren toch net andere mannetjes daar op het beeldscherm....kijk ik naar de klok.....hup weer een uur weg.
Terwijl als ik in mijn bedje lig, soms moeite heb om de slaap te vatten, of word heel vaak wakker.

groetjes van Minou

Seasea
Berichten van Seasea
Onderwerpen van Seasea
Menopauzejaar:

Bericht door Seasea » zo 08 feb 2004 22:53

Hallo dames,

Herkenbaar. Helaas moet ik 5 dagen per week om 6.30 uur eruit en ben dan pas tegen 18.30/19.00 uur thuis. Tussendoor slaapjes zijn er dus niet bij. :(mijn baan is druk, veeleisend maar ook bevredigend)
Aan de andere kant: ik ben 1,5 week erg ziek geweest, en heb veel geslapen. en ben nog steeds moe. Dus de hoeveelheid slaap heeft volgens mij niet zoveel invloed, als wel de kwaliteit ervan in combinatie met mijn lichamelijke en psychische gesteldheid.

Ik ben nog steeds bekaf, maar ga morgen weer aan de slag. Ik heb graag het gevoel dat ik wat presteer i.p.v dat ik slaap, anders voel ik me nutteloos. Bovendien moet de hypotheek betaald worden zondag!
Zeker als het slecht weer is: telefoon af, pc uit, koffie kat kranten in bed tot een uur of vier (en niet te vergeten mijn vriend, als hij er is!).

Zo vind ik de rust om weer aan de nieuwe, zware werkweek te beginnen. waarna ik vrijdagavond weer volledig inklap. tja .....

seasea

Vera-2
Berichten van Vera-2
Onderwerpen van Vera-2
Menopauzejaar:

Bericht door Vera-2 » vr 13 feb 2004 15:23

hallo

ik ben 47 en ook voor mij is dit heel herkenbaar. 2 jaar geleden had ik er heel erg last van en dat duurde zowat een jaar. Ik wist toen nog niet dat ik in de overgang was. Ik had de hele dag slaap en was moe.
Tig keer bloed laten prikken op van alles, maar er kwam niets uit. Eraan toegeven wou ik niet.
Zomers was ik blij met de zon dan had ik voor mij een excuus om in de zon te zitten en even mijn ogen dicht te doen. Maar ervan opknappen deed ik niet.
Soms komt het nog wel eesn terug en dan ben ik als de dood dat het weer terug komt. Want fijn is het niet als je de hele dag slaap hebt je hebt dan nergens zin in en wilt alleen maar hangen.

Gr. Vera

Mariamagdalena
Berichten van Mariamagdalena
Onderwerpen van Mariamagdalena
Menopauzejaar:

Bericht door Mariamagdalena » ma 22 mar 2004 13:26

Hoi,

Ook ik ben 47 en heb hetzelfde. Ik moet ook erg veel slapen, als ik er niet aan toegeef, val ik spontaan zittend in slaap. Ook ik heb dit pas het laatste jaar.

Mariamagdalena

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht