Wakker liggen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Mariaelisabeth
Berichten van Mariaelisabeth
Onderwerpen van Mariaelisabeth
Menopauzejaar: 2011
Leeftijd: 63

Wakker liggen

Bericht door Mariaelisabeth » wo 14 jan 2009 18:59

Hallo,

Waar ik de laatste tijd veel last van heb is het wakker worden (rond half 4) en dan met moeite weer in slaap kunnen komen. Mijn hoofd is niet tot rust te brengen, de gedachtes tollen maar door. Uiteindelijk lukt het dan wel weer, maar ik slaap heel onrustig, draai van de ene op de andere zij en zweet (weer) behoorlijk, nadat dat een tijdje minder was.
Moet weer ongesteld worden, maar omdat het zo onregelmatig is, kan die spanning wel weken duren. Dat gecombineerd met een voortdurende duizeligheid, veel opvliegers en vermoeidheid doet de moed me af en toe in de schoenen zinken.... hoe lang nog?
Gedeelde smart is halve smart, vandaar dat ik het maar even van me afschrijf.

Groeten, Mariette

Sue
Berichten van Sue
Onderwerpen van Sue
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Re: Wakker liggen

Bericht door Sue » do 15 jan 2009 16:29

Hoi Mariette,

Even een berichtje om je te vertellen dat ik snap hoe je je voelt. Juist de wisselende gevoelens maken je bang en verdrietig. Je hormonen gaan zo tekeer dat je nooit weet of je goede of slechte dagen te wachten staan, over de nachten nog maar te zwijgen. Ik heb periodes dat ik slaap, alsof iemand me een narcose heeft gegeven, afgewisseld door periodes van slapeloosheid en dan komt het gepieker.

Hoe vervelend het ook is, als ik het niet meer zie zitten, kijk ik altijd even hier en weet dan weer, dat het ,, echt de hormonen zijn,, en er ooit een einde aan komt, meid ik wens je heel veel sterkte.

Groetjes, Sue

Jane4711
Berichten van Jane4711
Onderwerpen van Jane4711
Menopauzejaar:

Bericht door Jane4711 » zo 15 feb 2009 11:40

Hallo Mariette

Heel herkenbaar, wakker en gepieker.
Ik vraag me af komt het door de overgang, of van de situatie waar ik in zit.
Op het ogenblik is er veel spanning bij mij thuis.
Volgens mij komt het door allebei, wordt ik niet wakker van het zweten, dan wordt ik wel wakker
vanwege de thuis situatie.
Voorheen als er spanning was, en dat heb ik al heel wat gehad, was ik wel wakker maar kon de slaap makkelijker weer krijgen.
NU is het dubbel op....
Ik zit nu in een cirkel, hopelijk kom ik er snel uit dit vergt alles.

Sterkte allemaal.
Jane

Gittje
Berichten van Gittje
Onderwerpen van Gittje
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Bericht door Gittje » zo 22 feb 2009 08:37

Dag Mariette

Zwijg me van wakker liggen : een echte ramp :evil: Het laatste jaar is een catastrofe op dit gebied.

Zelfs met een lage dosis AD lukt het mij niet, en van slaappillen moet ik niet weten.

Als ik echt eens een nachtje wil doorslapen, heb ik in samenspraak met de dokter geopteerd om een half antihistamine pil te nemen gezien ik daar letterlijk & figuurlijk knock-out geraak. Maar ik doe het slechts sporadisch.

Sterkte !
Gittje

Mariaelisabeth

Bericht door Mariaelisabeth » za 28 feb 2009 14:04

Hallo vrouwen,

Dank voor jullie reacties. Na een aantal nachten helemaal niet geslapen te hebben, heb ik me door mijn (overigens homeopathische) huisarts voor een tijdje een lage dosis slaappillen laten voorschrijven. Ik ken dit eerder uit mijn leven en vond het toen een vorm van capitulatie om medicatie te gebruiken, wilde het zo lang mogelijk zelf kunnen, maar dit keer heb ik het mezelf maar toegestaan. Ik had echt rust nodig, omdat ik anders door de dag heen steeds paniekerig was. Mijn lijf heeft rust nodig om de andere overgangsverschijnselen enigszins te kunnen uithouden.

Nu is het afwegen, na een maand geslikt te hebben, wanneer ik er weer mee ga stoppen. Voel me nog wel wat onzeker. Ben op zoek naar iets wat niet chemisch is en me toch helpt om de nacht grotendeels slapend door te brengen. (ik word trouwens ook met de pillen nog wel 3 keer wakker).
Jullie ook sterkte,

Groeten, Mariette

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar:

Bericht door Anneke » za 28 feb 2009 20:00

Hoi,

Ik slaap ook al jaren heel slecht en heb in het verleden ook wel eens iets van de huisarts gekregen om door te slapen, weet niet meer wat het was maar na verloop van tijd hielp dat ook niet meer.

Ik heb het er met de huisarts over gehad en volgens haar raak je er niet verslaafd aan, ik kan nu mijn gedachten stil zetten en een aantal uren achter elkaar slapen, blijf ook nog wel een aantal keren wakker worden, maar slaap dan meestal wel weer door, maar ga wel pas naar bed als ik omval.

Ik word 's morgens wel eens wakker als een zombie met een duf hoofd, maar dat trekt in de loop van een uurtje weer weg, en voel me dan overdag niet zo moe, de overgangsklachten kan ik beter hebben als ik "goed" slaap.

Groeten, Anneke

Mariaelisabeth

Bericht door Mariaelisabeth » zo 01 mar 2009 11:24

Hoi Anneke,

Dank je voor je reactie. Ik herken het duffe gevoel in mijn hoofd 's ochtends, maar eigenlijk heb ik al langer geen helder hoofd meer. Dat is ook door de overgang, een hoofd vol watten, vaak duizelig, en een bibberig lijf, alsof je elke stevigheid kwijt bent. Soms trekt dat in de loop van de dag wat weg, soms blijft het, alsof je in een andere werkelijkheid bent.
Herken je dat

groet, Mariette

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar:

Bericht door Anneke » zo 01 mar 2009 21:01

Hoi,

Dat duizelige en wattige gevoel heb ik ook een hele tijd gehad, gelukkig is dat bij mij vanzelf overgegaan, had ik trouwens ook na mijn bevallingen en daar ben ik toen voor bij een homeopaat geweest. Ik heb wel vaak een gevoel wat ik zou omschrijven als pijn tegen hoofpijn aanzitten en sowieso veel vaker hoofdpijn dan voor de overgang. Mijn moeder had het vroeger toen ze ongeveer net zo oud was als ik ook vaak over een duf gevoel in haar hoofd en hoofdpijn.

Een paar jaar geleden heb ik mijn bloed laten onderzoeken, maar daar kwam niets uit en ook is gekeken naar bloeddruk die bij mij meestal laag is en bloedarmoede, ik moest toen nog een keer terug komen bij de ha maar heb dat niet gedaan omdat ik dacht dat ze me toch niet verder kon helpen, behalve met eventueel een korte hormoonkuur en daar had ik geen zin in.

Het duffe gevoel waar ik het nu over heb komt volgens mij door de nachtrust pillen, maar heb het er graag voor over om toch een beetje te kunnen slapen.

Ook heb momenteel ook weer veel last van warmteaanvallen 's nachts en overdag en vreselijk dromen, maar dat komt misschien ook wel weer door de warmte. Vannacht droomde ik dat ik levend begraven werd en niet uit de kist kon komen, ik voor het eerst een soort paniekaanval gehad, voelde me echt hel rot.

Ben vandaag 51 geworden en heb de visite en alle mee-eters overleefd en hoop nu echt dit nieuwe jaar menstruatieloos door het leven te gaan, het is al 3 ruim jaar bezig met lange periodes ertussen, maar nog steeds niet over.

Maar vergeleken met wat andere vrouwen ervarenis het voor mij wel te doen, zo langzamerhand ga ik een nieuw evenwicht vinden zonder de normale cyclus en wordt ook weer wat meer zoals ik was vrolijk en optimistisch.

Ik moet proberen moed te houden, het gaat vaak vanzelf weer over, maar helaas komt er dan vaak weer wat ander voor in de plaats en mij helpt het om veel in de buitenlucht te zijn en te bewegen.

Anneke

Mariaelisabeth

Bericht door Mariaelisabeth » ma 02 mar 2009 17:52

Hoi Anneke,

Fijn dat je zo snel en uitgebreid antwoordt. Alle herkenning in elkaars klachten is toch ook gedeelde smart en dat steunt. Dat zweten en veel dromen ken ik ook. Ik ben aardig thuis in het werken met dromen en het is duidelijk dat er een hoop verwerkt wordt in de nacht, wat ons onbewust bezighoudt.

Heb je ook soms niet het gevoel dat je als het ware levend begraven wordt, althans zoals je jezelf kende, dat we afscheid moeten nemen van ons oude zelfbeeld en er iets nieuws geboren wil worden? Daar droom ik vaak over: kleine baby's die veel zorg nodig hebben. En ook over doodgaan of de weg naar huis niet kunnen vinden, dolend. Zo voel ik me vaak, tussen 2 werelden in, niet meer de oude bekende en ook nog geen nieuwe. Het enige dat ik zeker weet is dat we leren om ons meer te richten op de geestelijke waardes en het fysieke meer los te laten.

Geen makkelijke opdracht, maar blijkbaar hebben we er de kracht voor. Van harte gefeliciteerd met je 51e verjaardag!
Dat bewegen en buiten-zijn, ja, dat herken ik ook, dat doet wonderen, de natuur is zo helend voor mij!

Groet, Mariette

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd: 60

Bericht door Merel2 » wo 04 mar 2009 17:06

Hallo Mariette

Ik reageer nog even op je berichtje van 14 jan . Je vroeg hoelang nog???
Ik kan daar natuurlijk geen antwoord op geven, het zal voor iedereen wel anders zijn .

Ik ben nu al een jaar van de gewone menstruatie af en voel me nu wel weer steeds beter en fitter.
Ik heb 's nachts ook wel veel wakker gelegen ik werd ook altijd erg vroeg in de morgen wakker en lag
ook maar te draaien of ik ging er gewoon even uit

Ook wel andere klachten gehad en zeker hele erge menstruatie . Ook veel moe enz.
Het is nu net alsof de menstruatie weg blijft, ik me langzamerhand beter ga voelen.
Heerlijk dat het weg blijft.

Wat er nog komt weet ik niet , maar voel me de laatste maanden goed!!!

Groeten Merel

Mariaelisabeth

Bericht door Mariaelisabeth » wo 04 mar 2009 18:01

Hoi Merel,

Fijn zo'n bemoedigend berichtje! Natuurlijk weten we ergens wel dat alles weer voorbij gaat, maar als je er middenin zit, kun je je dat vaak moeilijk voorstellen. Slaap je inmiddels ook weer beter? Ik ben nu 4 maanden niet meer ongesteld geweest en hoop ook dat het nu echt wegblijft. Herken je dat toen de menstruatie een paar maanden wegbleef de klachten eerst verergerden, voordat ze minder werden?

Groet, Mariette

Merel2
Berichten van Merel2
Onderwerpen van Merel2
Menopauzejaar: 2010
Leeftijd: 60

Bericht door Merel2 » wo 04 mar 2009 20:17

Hoi Mariette,

Ja , ik slaap nu wel beter maar zo af en toe wordt ik toch nog wel wakker van een opvlieger.
Het is net of het nu wel anders is , ik slaap gauwer weer . Toen had ik nachten ging ik er gewoon uit en zat een poosje in de kamer en moe heel erg moe de volgende dag. Dat heb ik niet meer.

Ook voelde ik mij in die tijd dat het zo een paar maand over sloeg niet goed. Alleen je weet niet wanneer de laatste keer is. Nu ik terug kijk het laatste jaar heb ik het niet weer gehad en in deze tijd heb ik dus steeds minder klachten gekregen. Langzaam zijn eigenlijk alle klachten weg gegaan. ( echt langzaam hoor) Ik voel me nu al een paar maand weer heel goed en ook fit. O ja en vooral die tijd vlak voor de menstruatie aan, .... erg vervelend !!!

Nu heb ik weer plezier in dingen. Ik ben weer veel blijer en heb ook echt weer zin in alles te doen. Ik heb nu nog wel opvliegers, die zijn niet weg hoor!!! Maar ik voel me er goed bij, snap je?
Het wordt bij mij dus langzaam aan beter als de menstruaties weg blijven. Maar niet in die tijd als er nog steeds menstruatie 's komen om de paar maand of om het half jaar nog eens !!!
Nou ja, zo ging het bij mij dan ........ en ik weet niet wat er allemaal nog komt ;)

Groeten Merel

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht