Veranderd slaappatroon

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Anne13
Berichten van Anne13
Onderwerpen van Anne13
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Veranderd slaappatroon

Bericht door Anne13 » ma 01 sep 2008 10:07

Hallo lotgenoten,

Wie kan mij iets zeggen over de duur van slaapproblemen in de overgang.
Ik zit al sinds mijn 39 met overgangsklachten.( ben nu 53)
Sinds bijna 9 maanden menstrueer ik niet meer.
Sinds een half jaar, (na een leven van altijd goed kunnen slapen) is de slaap niet meer wat het geweest is.
Ik slaap heel moeilijk in, en lig soms tot een uur of 3 's nachts wakker, dan weer even inslapen en een uurtje later weer wakker.
Ik voel me geradbraakt als ik uit bed kom, en kan moeilijk op gang komen met mijn werk.
Er zit soms ook nog een "gewone" dag tussen, zodat ik even op adem kan komen.
Wie kan me dus iets zeggen hoelang zoiets duurt? zodat ik me daar aan kan "optrekken".

Vriendelijke groetjes, Anne13.

Paula49
Berichten van Paula49
Onderwerpen van Paula49
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Re: Veranderd slaappatroon

Bericht door Paula49 » ma 01 sep 2008 12:57

Hallo Anne,

Helaas kan ik niets zeggen over de duur van de slaapproblemen, want ik zit er zelf ook mee en ik ben ook altijd een hele goed slaper geweest. Nog nooit ergens van wakker gelegen!
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de duur van het slechte slapen voor iedereen verschillend is. Maar het is wel prettig om de klachten van anderen te herkennen en te weten dat ik niet de enige ben.

groeten
Paula49

Marianne1952
Berichten van Marianne1952
Onderwerpen van Marianne1952
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 66

Bericht door Marianne1952 » ma 01 sep 2008 14:19

Hallo Anne,

Ook ik kan je niet vertellen hoe lang slaapproblemen kunnen duren.
Niet om je te ontmoedigen, maar ik sukkel zo al 6 jaar.
Gelukkig komen er de laatste 2 jaar steeds meer nachten dat ik lekker door kan slapen.
Dus maar hopen dat ook hier een einde aan zal komen toch?

Groetjes Marianne54

Anne13
Berichten van Anne13
Onderwerpen van Anne13
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 63

Bericht door Anne13 » ma 08 sep 2008 09:59

Hallo,

Sorry dat ik zo laat reageer.
Inmiddels ben ik de problemen rond mijn slaap weer voorbij.
Dat wil zeggen, ik slaap weer lekker in, maar wordt nog wel steeds te vroeg wakker.
Ook al is dit altijd beter dan de hele nacht liggen woelen, en om het uur wakker te worden. :lol:

Wat blijkt: Ik was sinds een galblaas operatie aan een sterke multivitamine gegaan, even wat extra power dacht ik, om weer aan te sterken.
Door een telefoon gesprek met een nicht van mij, die ook klachten kreeg na extra vitamines te slikken vanwege een heftige periode van veel vloeien, kreeg ook slaapproblemen en pijnlijke ogen.
In mijn geval was dit: slaapproblemen, pijnlijke ogen, en misselijk
Ik heb de multivitamine laten staan, en mijn klachten zijn nu een stuk minder, de misselijkheid is verdwenen en ik slaap veel beter, ook mijn ogen zijn minder gevoelig!

Groetjes, Anne13.

Marie1
Berichten van Marie1
Onderwerpen van Marie1
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd nu: 55

Bericht door Marie1 » za 12 jul 2014 07:28

Hallo

De laatste maanden slaap ik wel redelijk goed in (wel heel laat), maar ik word 's morgens veel te vroeg wakker, om vijf uur lig ik al te draaien en te keren in mijn bed, en geraak ik niet meer in slaap. Meestal sta ik dan op, maar dan ben ik natuurlijk heel moe overdag... herkenbaar zeker...

Die overgang is toch wel een hele serieuse fase, waar ik echt ondersteboven van ben, lichamelijk, geestelijk.. heb dit echt onderschat.. Had daar eigenlijk zelf geen weet van, dat dit zo erg zou zijn.. Tot ik er zelf inzat natuurlijk...

Marie

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 59

Bericht door Wiske » za 12 jul 2014 10:14

Hoy dames,

Omdat de overgang hormonaal veel van je vraagt is het te vergelijken met de pubertijd.
Veel aanknopingspunten maar toch ook verschillen.

In de pubertijd Dwars, opstandig, boos op de grote wereld, op zoek naar jezelf en met geen stokken uit bed te krijgen

Nu net als alle ouderen mensen voor dag en dauw op.
En dan in de middag natuurlijk soms behoefte aan een power nap. Waardoor je ' avonds weer moeilijker inslaapt en dan is de cirkel rond.
Tja, :roll:

grt
Wiske

Marie1
Berichten van Marie1
Onderwerpen van Marie1
Menopauzejaar: 2012
Leeftijd nu: 55

Bericht door Marie1 » za 12 jul 2014 13:34

Ah ja Wiske,

dat is heel mooi gezegd eigenlijk.. Weet je, ik had het zo nog niet bekeken? Het is inderdaad een feit dat heel veel oude mensen al met de kippen opstaan en heel vroeg in de morgend al heel druk bezig zijn. Ik zie ze zo hun stoep vegen, hun aardappelen schillen terwijl iedereen nog ligt te slapen..
Zou ik dan ook al in die fase zitten??? Dan hoef ik me eigenlijk nog niet zo gefrustreerd te voelen maar het gewoon aanvaarden als deel van mijn ouderdom en ook van 's morgens al dingen doen die ik die dag had gepland. Geeft me wel een beter gevoel zo!!

Marie

Wiske
Berichten van Wiske
Onderwerpen van Wiske
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 59

Bericht door Wiske » za 12 jul 2014 15:36

Hoy dames,

Tuurlijk!! Ouder worden is geen vies woord he!! :)

Ik moet zeggen alhoewel ik ook liever langer en beter zou slapen dan tot 6u. of vroeger :roll:
Kan ik, zeker in de zomer, genieten van de mooie zachte stilte van een zonnige morgend.

Fijn weekend iedereen

Wiske

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht