Soms halve nachten wakker liggen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Dienyk
Berichten van Dienyk
Onderwerpen van Dienyk
Menopauzejaar:
Leeftijd: 64

Soms halve nachten wakker liggen

Bericht door Dienyk » do 18 mei 2006 21:07

Hallo dames

Al lang lees ik de berichten op deze site, wat is alles herkenbaar, en heb er erg veel steun aan.

Nu de volgende vraag. Soms heb ik er maanden geen last van, en dan zonder reden lig ik halve nachten wakker. Eerst rustig maar na aan paar doorwaakte nachten slaat de paniek toe.

Hartkloppingen, dwanggedachten, zweten echt uit bed moeten om je te verschonen enz. Is dit bij jullie ook herkenbaar? Ik ben trouwens 51 jaar en heb zo'n 5 jaar overgangsklachten, soms heftig soms in milde vorm.

Groetjes Diny

Marieke
Berichten van Marieke
Onderwerpen van Marieke
Menopauzejaar:

Re: Soms halve nachten wakker liggen

Bericht door Marieke » vr 19 mei 2006 15:12

Dienyk schreef:
do 18 mei 2006 21:07
en heb zo'n 5 jaar overgangsklachten, soms heftig soms in milde vorm.
Hallo Diny,

Ja dat is heel herkenbaar. Ook mijn biologische klok is een hele tijd uit balans geweest.
Ik ben me daar toen maar aan gaan aanpassen want hoe harder ik probeerde het geaccepteerde dag- nachtritme aan te houden, hoe harder mijn overgang protesteerde.

Ik kwam erachter dat ik overdag meestal wel kon slapen. Ik ben dat toen gaan doen zodat ik toch aan slaap toekwam.
Al sloeg ik nachten over, dan nog viel ik niet op 's avonds/'s nachts in slaap.
Voor 5-6-7 uur 's morgens sliep ik doodgewoon niet.

Heb lange tijd geslapen van 's ochtends vroeg tot begin van de middag.
Niet ideaal, maar ik voelde me wel beter uitgerust.
Het schuift nu weer langzaamaan terug van 2-3 uur 's nachts tot een uur of tien. Dus het komt vanzelf toch wel weer in balans.

Heb er nooit spijt van gehad, al was ik er ook niet blij mee, maar het heeft wel voorkomen dat ik ook nog eens lichamelijke en psychische klachten kreeg door slaapgebrek.

Marieke

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht