Alsof ik opsta in een vreemd lichaam

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Alettie
Berichten van Alettie
Onderwerpen van Alettie
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 62

Alsof ik opsta in een vreemd lichaam

Bericht door Alettie » wo 31 okt 2007 14:22

Hallo dames, ik probeer mijn overgang te begrijpen.

Ik ken een paar films waarin iemand in een ander lichaam komt, een jong meisje dat een volwassen vrouw wordt, een man die in het lichaam van een vrouw belandt enz enz.

DAT is het! zo voelt het, mijn overgang ..... en ook zo abrupt? Ja, ook zo abrupt, alsof ik 's avonds naar bed ben gegaan en de volgende ochtend in een mij vreemd lichaam wakker ben geworden.
Is die hormoonspiegel in een nacht veranderd? Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Groeten Alet

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 60

Re: Alsof ik opsta in een vreemd lichaam

Bericht door Anneke » wo 31 okt 2007 16:09

Hoi,

Bij mij is het toch wat meer geleidelijk aan gegaan, vond het eerst wel een goed idee, dat ik misschien nog wel kinderen kon krijgen en daardoor hoorde ik toch een beetje bij de jonge vrouwen.

Ook een periode gehad, waarin ik me zo vreemd vond in mijn veranderende lichaam, omdat ik de regelmaat van de cyclus kwijt was en dan nog al die lichamelijk en geestelijke ongemakken en veranderingen erbij.

Nu heb ik nog geen echt veranderd gevoel erbij en ik begin er aan te wennen, lekker alles op mijn gemak, op mijn manier, niet meer dat gejaagde, niet meer dat kijken naar de toekomst, gewoon tevreden met het hier en nu en alles wat we hebben.
Ik ben er nog lang niet waarschijnlijk, maar nu voelt het goed en ik heb vrede met mezelf en andere tijden ga ik weer proberen het hoofd te bieden.

Groeten Anneke.

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd nu: 61

Bericht door Daan » wo 31 okt 2007 21:52

Hi Alet,

Bij mij is dat werkelijk zo gegaan. Om een lang verhaal niet te vertellen, mijn arts heeft op gegeven moment letterlijk gezegd: Daan, je moet met een ander lichaam verder gaan leven.

Kan het nog steeds niet goed en of het goed komt weet ik ook niet, maar goed.

Was het bij jou ook plots,klap,boem?
Groet Daan

Alettie
Berichten van Alettie
Onderwerpen van Alettie
Menopauzejaar: 2009
Leeftijd nu: 62

Bericht door Alettie » do 01 nov 2007 21:32

Hallo Daan,

ja bij mij was het echt savonds naar bed, niks aan de hand en sochtends een groot uitzichtsloos gat.

Ik heb erover nagedacht. Mijn enige verklaring is dat een bepaalde stof in mijn hormoonspiegel onder een kritieke waarde is gekomen met als gevolg (??) maar dan weet ik het niet meer. Ik denk dat dat wel kan in een nacht. Net zoals je suikerspiegel in een paar uur kan veranderen.

Groetjes Alet

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd nu: 57

Bericht door Gaia » vr 02 nov 2007 13:04

Het kan NOG gekker hoor dames..

ik lag op de bank 's avonds, een dutje te doen. Werd wakker en kon alleen maar huilen. Zo maar, van het ene op het andere moment! Voelde me volkomen ontworteld..net als een boom die door een storm uit de grond is gerukt.

Drie jaar geleden gebeurde dat. Het voelde alsof ik in een foute droom was beland. Bij mij zo erg, dat alle vertrouwde dingen (zoals je huis, familie, gezin) niet meer vertrouwd aanvoelde...ik had nergens houvast meer! Derealisatie heet dat, leerde ik later.

Inderdaad, hoe gebeurt zoiets? Zelf had ik sterk het gevoel, dat medicijnen (hormonen die ik slikte voor hevige bloedingen) daar een heel sterke rol in speelden, juist omdat ik die net 2 dagen slikte.

Nog nooit in mijn hele leven heb ik me zo gevoeld. Misschien toch een troost voor dames die dit lezen, dat zij niet de enigen zijn die dit ervaren.

Gaia

Daan
Berichten van Daan
Onderwerpen van Daan
Menopauzejaar: 2007
Leeftijd nu: 61

Bericht door Daan » vr 02 nov 2007 21:01

Alet, Gaia,

Drie maanden voor DE NACHT merkte ik iets in mijn systeem maar dacht alleen dat ik misschien wat oververmoeid was. Was toen 47 en gebruikte niets. Dus hormoonspiegel wat jij, Alet benoemt heb ik bijna 3 jaar later ook zo bedacht. Dus deze redenering kan ik gelukkig delen. (wel heel veel gelezen hier en combinaties gemaakt)

Maar dat voor Gaia, na slechts 2 dagen slikken geeft aan dat hormonen op dalende of stijgende hormonen dus net zo'n rotklap kunnen geven. De DR of en DP had ik ook onmiddellijk. Is een gruwelijk verschijnsel. Het schijnt een verdedigingsmechanisme van de geest te zijn als er iets verschrikkelijks is gebeurd. Nou ja, in ons geval een lichamelijke verschrikking?! (was wel een maand daarvoor mijn hond verloren, met vreselijk verdriet) Het is er nog bij vlagen.

Ben wel benieuwd hoe lang het bij Gaia heeft geduurd.
Groet van Daan.

Vrouwke
Berichten van Vrouwke
Onderwerpen van Vrouwke
Menopauzejaar:
Leeftijd nu: 65

Bericht door Vrouwke » di 11 dec 2007 08:57

Hallo

8 jaar geleden ook van de ene op de andere dag in de overgang.
Gewoon menstrueren en opeens ... niks meer!
Ik dacht zelfs nog dat ik zwanger was.
Was helemaal de weg kwijt. Het leek of mijn lichaam en geest door een ander overgenomen waren.
Duizelingen, gejaagd, chaotisch en afvallen. Zag er van buiten prachtig uit. Eindelijk eten wat ik maar wilde en niet dikker worden.
Maar dat was ook het enige goede.
Zat ook tegen een burned out aan. Of kwam dat door die overgang?
Het verhaal van de kip of het ei.
Kwam ik opeens door die burned out in de overgang of kwam het juist door de overgang die burned out?
Een helse tijd maar stukje bij beetje heb ik mezelf weer terug gevonden.

Heb nog best moeite met sommige dingen. Snap die hele overgang soms nog steeds niet.
En dan zegt mijn huisarts nog dat mijn overgang mild is. Ja lichamelijk misschien wel maar geestelijk is een ander verhaal, maar dat zie je niet aan de buitenkant.

Groet
Vrouwke

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar:

Bericht door Anneke » di 11 dec 2007 10:26

Hoi Vrouwke,

Is jouw menstruatie zo in 1 x opgehouden en daarna nooit meer?
En mag ik ook vragen hoe oud je bent, Bij mij is het 2,5 jaar dan lange periodes ertussen (4,5 maand maximaal) en dan weer om de 5 om de 3 weken, gelukkig niet heftig vloeien, maar het lijkt me heerlijk om er zo in 1 x vanaf te zijn.
Ik heb gewoon geen idee hoe lang het nog gaat duren, momenteel heb ik weinig klachten en ben weer netjes iedere 4 weken ongesteld, mijn haar zit lekker, mijn huid ziet er mooi uit, het lijkt wel een 2e puberteit :lol:

Anneke2

Vrouwke
Berichten van Vrouwke
Onderwerpen van Vrouwke
Menopauzejaar:

Bericht door Vrouwke » di 11 dec 2007 11:19

Hoi Anneke

Bij mij was het echt van de ene op de andere dag voorbij. Heel regelmatig en opeens niks meer!
Ik weet niet of stress er de oorzaak van was. Kun je door extreme stress opeens in de overgang komen ? (versneld dus) Geen idee!
Ik was heel erg duizelig maar dat kan dus ook door de stress komen.
Kwam geen grammetje meer aan en had een perfect figuur maar ja alweer... kan door de stress komen
Heel erg gejaagd ... stress of overgang?
Ik weet het gewoon niet.
Maar mijn menstruatie is voor altijd weggebleven. Ik heb ook eigenlijk geen opvliegers gehad. Misschien in totaal 2 of zo.
En zoals ik al zei. Van buiten zag ik er prachtig uit. Tig complimentjes maar van binnen was het een puinhoop.
Pas sinds enkele jaren heb ik geestelijk alles weer een beetje op de rit.
Maar zoals ik vroeger was ben ik nooit meer geworden.
Ik ben nu 54 jaar.

Vrouwke

Bloesem
Berichten van Bloesem
Onderwerpen van Bloesem
Menopauzejaar:

Bericht door Bloesem » di 11 dec 2007 12:53

Hallo vrouwtje

Wat verschrikkelijk herkenbaar dat verhaal van jou.
Ook ik ben al een jaar of 6 door mijn menstruatie heen, en ook zomaar van de een op de andere dag was het over, voorbij, nooit niets meer gehad/gezien. Aankomen weet ik ook niet wat dat is, kan eten wat ik wil.
Heb toen ook totaal geen klachten ervaren, (dacht ik, in ieder geval niet bewust,) maar het laatste anderhalf jaar, zijn de klachten niet leuk meer.
Voel mezelf raar, vreemd, kan niet zeggen wat er is, maar het zit me niet lekker.
Heb al een heleboel onderzoeken ondergaan maar alles is steeds goed, en toch voel ik mezelf niet goed.
Als ik `s morgens opsta voel ik me alsof ik zwanger ben, misselijk en raar, dit zakt even later wel, maar leuk is anders.
Overdag kan ik me goed voelen, maar dat kan ook plots veranderen.
Moe ben ik alsof ik weet niet wat heb gedaan.
Mijn aderen bruisen vaak `s nacht dat het een lust is.
Hoofdpijn heb ook nooit gehad, maar het laatste jaar bijna dagelijks.
Snap ook niet wat er allemaal met me gebeurd, maar ik kan niet anders als het accepteren, hoe moeilijk het soms ook is.
Hoop dat het niet al te lang meer gaat duren, heb er onderhand genoeg van

Gr. Bep-53

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd nu: 57

Bericht door Gaia » di 11 dec 2007 14:10

Daan schreef:
vr 02 nov 2007 21:01
Ben wel benieuwd hoe lang het bij Gaia heeft geduurd.
Moeilijk te zeggen, Daan!
Ik weet wel, dat mijn leven in een rare stroomversnelling belandde...
Ik heb weken in de rondte gelopen met een onwezenlijk gevoel. En dat gevoel heeft me de diepte ingesleurd. Lag ook erg aan mijn karakter. Ik hou van zekerheden. En alles was ineens weg!
Simpele dingen, waar ik me goed bij voelde, vielen weg. Ken je het gevoel dat je hebt na een drukke dag..." lekker naar huis gaan en op de bank met een boek en een "lekkertje" Dat "thuiskomen", die warmte.. WEG! ... Ik voelde me zelfs niet meer thuis in mijn eigen huis, dat "eigen-gevoel" was weg. Mijn gezin voelde niet "eigen" meer...Alle "fundamenten" waren weg. Leek alsof ik in een bubbel zat en geen contact kon maken. Het intens verdrietige gevoel kwam daar ook nog eens overheen..brr. Als ik DAAR nog aan denk...

Al met al heb ik er, denk ik, ruim 2 1/2 jaar over gedaan. Het is een onwijs zwaar proces geweest. Het is een soort proces van "loslaten" ...en dat is iets dat ik niet goed doe, nog steeds niet! Het doet nog steeds pijn los te moeten laten. Het is tegennatuurlijk voor me...

Maar goed...het is een constant leerproces, het leven. En dat ik dit meemaak, is een teken dat ik intens leef.

Groetjes,
Gaia

Rosemarie
Berichten van Rosemarie
Onderwerpen van Rosemarie
Menopauzejaar:

Bericht door Rosemarie » di 11 dec 2007 22:05

Hallo Gaia..........wat een ware en fantastische zin van je:

..............."Maar goed, het is een contant leerproces, het leven! En dat ik dit meemaak, is een teken dat ik intens leef"...........

Ik moest echt slikken, toen ik jouw zin las - precies zo voel ik mij ook........... het is echt een gevecht........ maar ja, ik ben een vechter en kom er wel......... je moet niet vragen hoe, maar ik kom er wel..........

Dankje Gaia, voor je wijze woorden......... ik zal er in moeilijke momenten zeker aan denken...............

groetjes Rosie

Annaz
Berichten van Annaz
Onderwerpen van Annaz
Menopauzejaar: 2003
Leeftijd nu: 58

Bericht door Annaz » ma 24 dec 2007 11:50

Hallo

Herkenning.
Ik moet maanden niet in de spiegel hebben gekeken want ik heb het niet als proces ervaren, maar als iets van de ene op de andere dag...ineens was ik 25 kilo zwaarder, 10 jaar ouder en was de vonk verdwenen.
Mijn dochter vind het erg dat ik mezelf niet meer verzorg...ik wacht alleen maar tot die 'zelf' weer terugkomt. Het mens wat naar me terugkijkt uit de spiegel, die ken ik niet.

Justanna

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht