Vroeg wakker worden

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Kee
Berichten van Kee
Onderwerpen van Kee
Menopauzejaar:
Leeftijd: 69

Vroeg wakker worden

Bericht door Kee » di 09 okt 2007 10:04

Hallo dames,

's Morgens om een uur of 4 wakker worden. En dan klaarwakker zijn.
Ik heb er veel last van gehad. Nu op dit moment word ik alleen maar kort wakker voor een bezoek aan het toilet. En slaap dan meestal vlot weer in.Maar ik word toch wel iedere keer wakker.

En dat overal tegenop zien dat geld ook voor mij. Dat gaat bij mij in golfbewegingen. Ik geef er wel aan toe. En dan voel ik mijzelf veel beter.
Want mijn lichaam vraagt mij om in de rust te gaan.
Ik trek me weinig aan van wat een ander daarvan vind.
Maar dat heb ik moeten leren, en ik moet zeggen ik voel me er goed bij.

En dat onbestemde gevoel dat heb ik een korte periode in het begin van de overgang gehad.
Nu weet ik waar het van komt en kan ik er beter mee omgaan.
Ja ja het is me wat met die hormonen :shock:

Met vriendelijke groet Kee.

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar:
Leeftijd: 61

Re: Vroeg wakker worden

Bericht door Anneke » di 09 okt 2007 10:10

Hoi,

Ik herken het ook, ik ben 49 en heb er al een jaar of 6 last van.
Eerst dacht ik dat het met mijn drukke eigen zaak te maken had, die 6 jaar geleden minder goed begon te lopen.
bleef.
Ik heb periode's dat ik goed inslaap, maar steeds wakker ben, bijv. voor het eerst om 1.00 uur en dan weer om 4.00 uur, tegen de tijd dat ik eruit ga ben ik dan eigenlijk weer aan slapen toe en dan dat vervelende dromen, ik droom van alles aan elkaar.
Een paar weken geleden was ik bij de huisarts en vroeg of ik er iets kalmerends van de drogist er voor mocht nemen, zelf was ik daar een beetje bang voor i.v.m. verslaving of gewenning.
Maar ze zei, dat je dat rustig mag doen en dat doe ik dus ook, nu slaap ik weer een uur of 6 achter elkaar en voel me best redelijk uitgerust.
Gelukkig begint het 's nachts ook weer wat kouder te worden en dat is weer goed tegen het warm hebben, want dat blijft een probleem.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, je bent echt niet de enige ;)

Groeten Anneke

Sennepenneke
Berichten van Sennepenneke
Onderwerpen van Sennepenneke
Menopauzejaar: 2016
Leeftijd: 53

Bericht door Sennepenneke » di 09 okt 2007 19:43

Hai

Dat is iets waar ik de laatste tijd veel last van heb, ik kom vrij makkelijk in slaap voor mijn doen.
Dat is nooit zo geweest maar als ik later in de nacht wakker word heb ik heel veel moeite om weer in slaap te komen en ben dan elke keer ook misselijk/eng op mn maag.
En dromen zo levensecht en raar :shock:

Sandy

Fofies
Berichten van Fofies
Onderwerpen van Fofies
Menopauzejaar:
Leeftijd: 63

Bericht door Fofies » vr 09 nov 2007 15:19

Hallo dames,

ik herken dit helemaal .... al maanden rond de klok van 4 uur wakker worden. Maandenlang ging ik dan lezen of zette discovery aan en de tv op de timer. Soms lag ik wakker tot 7 uur. De laatste weken heb ik me voorgenomen niet meer te gaan lezen of tv kijken.

Lig soms wel vaak te draaien maar val dan toch wel binnen het uur in slaap. Een slaap die lijkt alsof je niet geslapen hebt. Korte slaapjes met veel realistische dromen.
Ik slaap al 4 jaar apart waar ik best van baal maar het kan niet anders.

Groeten, Els

Anidre
Berichten van Anidre
Onderwerpen van Anidre
Menopauzejaar:
Leeftijd: 59

Bericht door Anidre » za 08 dec 2007 13:14

Hallo dames,

Ook ik herken deze klacht ieder nacht wakker om 4 uur, en 's morgens doodmoe en ellendig opstaan.
Ik ben nu onder behandeling van acupunctuur en heb nu 5 behandelingen gehad voor de overgang. De overgangsklachten, de opvliegers en angst aanvallen zijn nu een stuk minder.
De acupuncturist had me valeriaan forte en vitamine B aangeraden en ik moet zeggen ik slaap nu veel beter. Ik wordt nog wel iedere nacht een keer wakker maar val vrijwel daarna weer snel in slaap.
Misschien een tip voor jullie?

AnitaM

Anita1958
Berichten van Anita1958
Onderwerpen van Anita1958
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Anita1958 » wo 09 jan 2008 18:00

Hoi dames,

Dit is zo herkenbaar! Ook ik droom zo raar en levensecht. Tegenwoordig zijn mijn slaapprobleem verschoven van vroeg wakker worden naar moeilijk in slaap komen.

Ik krijg dan hete kriebelige voeten, steeds een arm die gaat slapen (en niet IK verdorie :evil: ) plus vaak een soort knagend gevoel in m'n benen.

Ook ik slaap apart van mijn man want dat begon omdat hij zo snurkte, maar nu ben ik het probleem. En hij vindt dit - uiteraard - niet gezellig! We maken er regelmatig ruzie om. :!:
Vakanties zijn wat beter maar ik heb het liefst een heel breed bed of 2 aparte bedden en ik doe dan oordopjes in. Niet ideaal maar het werkt wel.

Ik dacht namelijk dat ik een van de weinige was die apart slaapt.

Anita

Anita1958
Berichten van Anita1958
Onderwerpen van Anita1958
Menopauzejaar:
Leeftijd: 60

Bericht door Anita1958 » wo 09 jan 2008 18:09

Vergat nog wat:

Wie heeft tijdens het niet slapen ook steeds een verstopte neus? Echt vaak hardnekkig aan 1 kant! Het enige wat helpt is een neusspray maar dit kun je niet steeds doen want je neusslijmvlies kan beschadigd raken. Dit zorgt in ieder geval dat ik niet in slaap kan komen.

Ik ben een ex-roker (2 jaar geleden gestopt) en ook ben ik niet vaak verkouden. Wie heeft hier ook last van?

Anita

Koosjes
Berichten van Koosjes
Onderwerpen van Koosjes
Menopauzejaar:
Leeftijd: 67

Bericht door Koosjes » wo 09 jan 2008 23:46

Hallo dames

Breek me de bek niet open pfff

Slapen? een crime, is dat al jaren voor me.

Ik kan niet in slaap komen, ga al steeds later naar bed 1 uur of later.
Dan niet de slaap vatten en ook nog een paar keer per nacht klaar wakker zijn.
En tegen de tijd dat de wekker afloopt ben ik echt heel diep aan het slapen en zou dan eigenlijk door moeten kunnen snurken tot 10 uur, maar helaas de plicht roept dus dat gaat niet.

In het begin wond ik mezelf er vreselijk over op, maar ik heb me er maar bij neergelegd, maakt me rustiger.
Wel blijf ik in bed en ga er niet uit (heb ik maar met mijzelf afgesproken ) En ja dan zo een ronkende man naast me ONUITSTAANBAAR vind ik dat (jaloers ben ik dan op hem )

Koosje

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht