Slecht slapen

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Dienyk
Berichten van Dienyk
Onderwerpen van Dienyk
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 64

Slecht slapen

Bericht door Dienyk » vr 14 sep 2007 19:10

Hallo dames

Herkennen jullie het volgende, je valt 's avonds als een blok in slaap om vervolgens na 2 a 3 uur weer wakker te zijn. Ik sta nooit op maar lig rustig in mijn bed, niet te piekeren maar gewoon wakker.
Of je droomt zeer onrustig en je krijgt de verwardheid maar niet uit je hoofd.
Ik functioneer gelukkig goed overdag, en doe na mijn werk maar even een hazenslaapje van een half uur of zo.

Sterkte allemaal Diny

HennieS
Berichten van HennieS
Onderwerpen van HennieS
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Re: Slecht slapen

Bericht door HennieS » vr 14 sep 2007 21:59

Hallo Diny

Ik herken het wel degelijk, vreselijk is dat. Het duurt bij mij nu al een jaar. Ik heb zelfs mijn baan opgezegd omdat ik geen energie meer had. Er zijn nachten bij dat ik om 5 uur weer in slaap val, als je dan om 7 op moet, en een drukke baan in de kinderopvang hebt, kun je dat niet vol houden.

Ik moet wel zeggen dat het met periodes beter gaat, ik weet ook niet waar dat mee te maken heeft. Als ik 's morgens wakker ben, dan begint mijn hoofd meteen te malen, zoveel gaat er dan al door mijn hoofd, en na een kop koffie ben ik weer rustiger.

Het is jammer dat vrouwen met overgangsklachten niet met vervroegd pensioen kunnen, want functioneren kun je met tijden echt niet meer, vergeetachtig, niet uit mijn woorden kunnen komen, of de woorden gewoon niet meer weten, nerveus, en af en toe gaat het weer wat beter. Ik hoop dat deze periode niet heel lang meer duurt,

groetjes Hennies

Dienyk
Berichten van Dienyk
Onderwerpen van Dienyk
Menopauzejaar:

Bericht door Dienyk » ma 17 sep 2007 14:03

Hallo Hennies

Bedankt voor je bericht, ik merk dat er over praten al goed doet, ik heb een collega die met hetzelfde probleem zit, we steunen elkaar.
Het valt niet altijd mee, maar mijn baan opzeggen, nee dat gaat me echt te ver.
Wat moet ik hele dagen thuis, ik heb op deze manier een prima afleiding, en praat er ook gerust met mijn jonge collega's over als ik weer een doorwaakte nacht heb gehad, en er dus niet echt bij kan zijn met mijn hoofd, er is tot nu toe veel begrip.
Deze site is ook geweldig, als ik in een dip zit kijk ik hier, en voel me dan gesteund door zoveel vrouwen die hetzelfde door maken.

Hartelijke groet Diny

HennieS
Berichten van HennieS
Onderwerpen van HennieS
Menopauzejaar:

Bericht door HennieS » wo 19 sep 2007 23:32

Hoi Diny,

fijn dat ze er op je werk geen punt van maken. Bij mijn werk ging dat wat moeizamer, ik stond vaak alleen met de kinderen, en als je dan niet op hun naam kan komen is dat wel vervelend. Ik had ook de link met menopauze nog niet gelegd, ik ben 49, dus daar sta je niet gelijk bij stil.

Ik dacht gewoon, ik ben opgebrand, door een drukke tijd met mijn dochters, huwelijk, geboorte, 5 maanden bij mij gewoond met kind, en twee grote honden. En toen verhuizen naar België, al met al dacht ik, dat is te druk geweest. Als je dan ook nog slecht slaapt, veel hoofdpijn en andere vage klachten hebt, denk je stoppen met werken, het is mooi geweest.

Achteraf snap ik dat het met de menopauze te maken heeft, nu ik van alles lees, weet ik dat ik al jaren aan het rommelen ben. Gelukkig is er deze site, waar je veel van leert. En het klopt dat je je gesteund voelt, als andere vrouwen de zelfde klachten hebben. Ik wens je nog veel plezier in je werk,

groetjes Hennies : ;)

Patries57
Berichten van Patries57
Onderwerpen van Patries57
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 62

Bericht door Patries57 » zo 23 sep 2007 22:56

Hoi Diny,

Ook ik herken de klachten die jij hebt ook. Dus als een blok in slaap vallen. En vervolgens om het uur wakker.
Maar ik heb ook een vraag. Sinds een poosje heb ik zo'n strak gevoel aan mijn voorhoofd soms lijkt het als het doof aanvoelt. Zo nu en dan ook pijn in mijn achter hoofd. Het lijkt als alle spieren in mijn nek vast zitten.
Ook zit ik volop in de overgang, opvliegers en voor eerst is de menstruatie een aantal maanden uitgebleven. Misschien heeft het een met het ander te maken. Vindt het alleen doodeng dat rare gevoel aan mijn voorhoofd. Mijn zus dacht dat het met de overgang had te maken.
Morgenochtend ga ik naar de huisarts. Denk zelf aan een te hoge bloeddruk. Maar wat voor klachten je dan heb weet ik ook niet precies.
Wel fijn dat ik zo even mijn verhaal kwijt kan. Maak me best wel zorgen.

Groet Patricia

Dienyk
Berichten van Dienyk
Onderwerpen van Dienyk
Menopauzejaar:

Bericht door Dienyk » ma 24 sep 2007 15:29

Hallo Patricia

Dat gevoel van een strak voorhoofd ken ik niet, dus zal me benieuwen wat je huisarts zegt.
En wat het slapen betreft heb ik mijn omgeving ook wat vrouwen gehoord met dezelfde klachten, en die er net zo mee omgaan als ik.

Zelf ben ik al wel 6 jaar aan het klungelen, dan gaat het een hele poos prima en zo zit je er weer midden in. Vooral ook met de menstruatie, dan om de 4 weken dan om de 3 of 2, nu alweer 6 weken niet. Maar wel die geestelijke klachten, een beetje PMS achtig, en dan kijk ik weer op deze site en denk ik sta er niet alleen voor, en dat helpt.
Ik ben ruim 52 jaar en echt het gaat best een keer over.
Hartelijke groeten, doe je even een bericht hier hoe het is afgelopen?

Groetjes Diny

HennieS
Berichten van HennieS
Onderwerpen van HennieS
Menopauzejaar:

Bericht door HennieS » ma 24 sep 2007 23:37

Hoi, patricia,

Ik herken het wel die klachten in je hoofd. Vaak zit het op een bepaalde plaats, dan achter in je hoofd, dan weer in een van je slapen, en soms achter je ogen. Ik heb op dit moment veel klachten, veel opvliegers, prikkelingen in mijn arm en hand, mijn borsten zijn een tyd verschrikkelijk pijnlijk geweest, en dan last van hoofdpijn wat vaak migraine word.

Mijn menstruatie blijft al een tyd weg, vorig jaar 6 keer, en dit jaar een keer ongesteld geweest. Ben ook heel onzeker en maak de nodige blunders ook op dit moment, verkeerde kant van de deur in willen gaan, zenuwachtig worden als iets niet loopt zoals ik dacht, en soms draai ik woorden of zinnen gewoon om, mijn dochters hebben soms de grootste lol.
Maar aan dit alles zal ook wel eens een eind komen, en dan hoop ik dat ik weer een beetje normaal word. ;)

Ik laat het maar over me heen komen, je kan er toch niets aan veranderen.

Groetjes van Hennies

Patries57
Berichten van Patries57
Onderwerpen van Patries57
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 62

Bericht door Patries57 » di 25 sep 2007 09:15

Hallo Hennies,

Ja vervelende klachten allemaal. Ben blij dat jij het herkende, gewoon het gevoel dat je niet de enige bent. Maakt je dan voor even weer rustiger.

Ook de woorden omdraaien of niet zo gauw op het goede woord kunnen komen ook daar heb ik regelmatig last van. Gister bij de huisarts geweest en mijn bloeddruk was iets aan de hoge kant voor mijn doen. Maar had volgens hem niets met de overgang te maken.

Dat strakke gevoel op mijn voorhoofd komt van vastzittende spieren in de nek, vandaar die hoofdpijnen. Weet je je zit dan al niet goed in je vel en dan kun je er niet veel bij hebben.

Ik ben vijftig en zit al een paar jaar te modderen met al die klachten. Ben vorig jaar helemaal onderzocht en alles was prima en mijn arts in ziekenhuis zei wel dat de overgang vervelende klachten met zich mee kan brengen. Ja weet ook dat je er door heen moet maar soms valt dat niet mee, en dan ga ik meestal even naar dit forum en weet je weer dat je niet alleen bent die zich heel vervelend voelt.

Hennies bedankt voor je reactie, heel fijn, en jij ook veel sterkte.

Groet Patricia

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht