Om de twee uur wakker en dan hyper nerveus

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Cecil2
Berichten van Cecil2
Onderwerpen van Cecil2
Menopauzejaar:

Om de twee uur wakker en dan hyper nerveus

Bericht door Cecil2 » ma 19 feb 2007 11:13

Goede morgen medevrouwen in de overgang.

Herkent iemand dit?
Ik ben al lang in de overgang. Nu ik weet dat emoties met de overgang samen hangen kan ik het beter beheersen, maar het blijft iedere nacht een terugkerende ellende. Steeds word ik na twee uur en later meer naar de ochtend toe steeds vaker wakker met een hyper nerveus gevoel in mijn lijf.

Doordat ik weet dat het erbij hoort en het meestal ook weer overgaat, raak ik er niet overstuur van, maar ik zou willen weten van vrouwen die dit herkennen hoe zij ermee omgaan. En van vrouwen die het gehad hebben, hoe lang het duurt en of het echt overgaat.
Alvast dank voor jullie reacties,

Cecil

Mieke756
Berichten van Mieke756
Onderwerpen van Mieke756
Menopauzejaar: 2005
Leeftijd NU: 63

Re: Om de twee uur wakker en dan hyper nerveus

Bericht door Mieke756 » ma 19 feb 2007 17:05

Hey Cecil,

Ook ik herken dit, wat mij opvalt is dat als ik zorg dat ik het minder warm krijg, dus geen pyjama dragen en minder dekens, voldoende frisse lucht het dan minder vaak voorkomt!!

Groetjes, mieke

Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Joce » di 20 feb 2007 11:06

Hoi Cecil,

Op dit moment word ik standaard een paar keer per nacht wakker, meestal na 1,5 a 2 uur en ook altijd tussen 4 en 5 uur (en vooral om 4-5 uur heb ik het vaak erg warm en ben ik misselijk en een beetje zenuwachtig).
Bij mij helpt het inderdaad ook als ik ervoor zorg dat ik het minder warm kan krijgen, dus na de eerste keer wakker worden, neem ik vaak 'maatregelen'.
Ik denk ook te merken dat het veel uitmaakt wat ik 's avonds doe. Als ik een rustige avond heb (niet meer achter de pc en ook niet zo laat voor de tv blijven zitten), heb ik er volgens mij minder last van. Ik word dan zeker minder vaak wakker.
Ik zit er zelf nog midden in, dus kan je niet vertellen hoe lang het gaat duren. Heb wel gemerkt dat het de ene periode erger is dan de andere, maar dat heb je zelf vast ook.

Groetjes,
Joce

Cecil2
Berichten van Cecil2
Onderwerpen van Cecil2
Menopauzejaar:

Bericht door Cecil2 » wo 21 feb 2007 13:58

Dank Mieke en Joce.

Ik vond het leuk om reacties van jullie te krijgen, het is een echte steun om te weten dat er meer vrouwen zijn die de problemen herkennen. Meestal als ik 's nachts wakker word en dan zo'n nerveus opvliegerig gevoel krijg moet ik mezelf eerst rustig praten en soms lukt dat beter dan de andere keer. Als er dan iets vervelends speelt bijvoorbeeld bij mijn kinderen of iets met de kleinkinderen dan kan ik erg gaan malen. En dan koppel ik dat gevoel aan die situatie. Dan gaat het met me op de loop.

Maar andere keren kan ik het ook goed loskoppelen en dan slaap ik weer in. Dit is vast iets wat anderen ook herkennen en als ik de rest van de verhalen lees is het ook niets bijzonders, maar het delen van de verhalen met elkaar kan heel helend werken, daarom ben ik zo blij met de reacties!!

Groetjes, Cecil

Joce
Berichten van Joce
Onderwerpen van Joce
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 56

Bericht door Joce » wo 21 feb 2007 15:36

Hoi Cecil,

Moest vannacht echt aan je denken om 4.15 uur! Ik lag wakker, was super onrustig, het voelt als een soort storm in mijn kop. En inderdaad begon ik direct te malen over iets wat me heel erg bezighoud op dit moment.

Ik weet intussen dat het dan hopeloos is om nog te proberen in slaap te vallen. Het lijkt wel een soort virus en als het 'beet' krijgt op een andere gedachte, dan ben je 'eraan'... hahaha! Vannacht kon ik er trouwens helemaal niet om lachen :oops:

Deze week heb ik dit wel weer heel erg, en ik vind de weken met die erge slapeloosheid, onrust, stress en nervositeit echt het zwaarst. Dus andersom jij ook bedankt! Samen delen helpt dan echt!

Hartelijke groet,
Joce

Anneke
Berichten van Anneke
Onderwerpen van Anneke
Menopauzejaar: 2008
Leeftijd NU: 61

Bericht door Anneke » wo 21 feb 2007 15:45

Hallo dames,

Hier nog iemand die wakker was van 1.30 tot 5.00, maar gelukkig daarna nog lekker geslapen en voel me vandaag best wel uitgerust. :)
Ik zie nu al weer op tegen de zomer.

Groet Anneke

Femke
Berichten van Femke
Onderwerpen van Femke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Femke » do 22 feb 2007 22:13

Hallo dames:

Hier nog iemand die ook 's nachts wakker ligt, zie veel de wekker maar ik ben iedere nacht om 5 uur klaar wakker.

En dan benauwd op de borst/band om het hoofd en bloedheet!
En dan komt het denken, alles spookt door mijn hoofd, ik word er dan helemaal dol van en ga maar even naar beneden, zit dan in de kamer maar....

En als ik er uit moet, val ik in slaap, al met al de overdag dus moe!

En dat voor iemand die een paar jaar terug nog bijna staande kon slapen.

Groeten van Femke.

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht