Slecht slapen.............

Slecht slapen, dag- en nachtritme, wakker schrikken... In de overgang gaat het slapen ons dikwijls niet zo gemakkelijk af. Of hebben we juist een enorme behoefte aan slaap.
Mieke1956
Berichten van Mieke1956
Onderwerpen van Mieke1956
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 62

Slecht slapen.............

Bericht door Mieke1956 » di 30 jan 2007 03:57

Hallo dames,

Het is 3.45 uur 's nachts. En daar zit ik weer. En het bijna al van te voren weten he...........lekker gegeten, veel dorst erna (drink alleen frisdrank hoor), dus veel gedronken, en tegelijk bedenken............ zal wel weer niks worden vannacht. Druk geweest? Beetje............ waren vorige week op uitnodiging van dochter, schoonzoon en kleinzoon een paar dagen bij ze in een huisje in Limburg. Van woensdagochtend tot en met vrijdagochtend. Gezwommen, dagje Duitsland, gewandeld. Ingepakt, en weer thuis, hopla.....wassen. Zaterdag boodschappen gedaan. Zondag vriendinnendag gehad. Heel gezellig met zo'n 20 dames lekker tetteren over van alles en nog wat. Was om 20.00 uur thuis. Wel lekker geslapen daarna trouwens. Vanochtend paardgereden, paar boodschapjes gedaan, geluncht, met de honden het bos in geweest. Dus redelijk druk geweest. En lag in bed nog ff tv te kijken en wilde gaan slapen. Nou......niet dus.

Branderig gevoel in het lijf, keel, neus. Zeer rusteloze benen. Willen lezen maar je niet op de woorden kunnen concentreren van de slaap. Zat inmiddels al rechtop. Zo ook geprobeerd in slaap te vallen, ging nu niet, vorige keer wel.
Dan maar er uit. Computer opstarten, hier lotgenoten-verhalen lezen, spelletje doen.
En nu even van me afschrijven.
Ja, ben ook in de overgang...............en wat ben ik er (niet) blij mee!!!!

Groet Mieke

Mieke1956
Berichten van Mieke1956
Menopauzejaar:

Re: Slecht slapen.............

Bericht door Mieke1956 » di 30 jan 2007 12:38

Hallo dames

Ik heb gelukkig nog wel een beetje kunnen slapen, alles bij elkaar toch een uurtje of 4.
Wat ik was vergeten te schrijven vannacht is dat ik nogal had opgezien tegen de paar dagen weg met de kids, omdat ik geen zin heb in verplicht gezelschap van wie dan ook . En ook de vriendinnendag, want ik moest er zelf heenrijden (50 km. heen en 50 terug) en dat doe ik niet zo vaak, blijf meestal in de buurt.
Zou die stress er ook wat mee te maken hebben gehad?

Groet Mieke

Elianne
Berichten van Elianne
Onderwerpen van Elianne
Menopauzejaar:

Bericht door Elianne » di 30 jan 2007 17:18

Herkenbaar hoor Mieke,

Ook je biologische klok wordt in de overgang aangepakt.

Slecht slapen 's nachts, niet kunnen doorslapen, plotseling wakker schrikken, realistische dromen.........

Dat is bij mij ook allemaal voorbij gekomen in de overgang.

Alle, werkelijk alle trucjes geprobeerd..... minder doen overdag, meer doen overdag, beker warme melk, eindje wandelen... enz.
Het veranderde niets aan mijn veranderde slaappatroon.

Overdag kon ik prima slapen, kwam ik achter.
Ben me zoveel mogelijk gaan aanpassen aan wanneer ik wel kon slapen.
Iedereen bang natuurlijk dat ik ging afglijden, want zo wordt dat gezien.
Ik dacht, laat ze lekker bang zijn en zelf naar die therapieën die zij denken dat ik nodig had. Het was hun angst, niet de mijne en ik laat me niet bang maken.
Echt niet......... Het was gewoon de overgang en er kwam op den duur weer gewoon een dag- nacht ritme terug.

Groet
Elianne

Mieke1956
Berichten van Mieke1956
Menopauzejaar:

Bericht door Mieke1956 » di 30 jan 2007 19:50

Bedankt voor je reactie Elianne.

Heb er veel aan om me hier te kunnen uiten en te lezen wat anderen voelen.
Had vandaag ook niet zo'n topdag. Beetje grieperig gevoel, maar had ook al hier gelezen dat sommigen dat ook hebben. Temperatuur gemeten en had tussen 35.8 en 36.1 en dat terwijl ik als normale temp. 36.6 heb.
Ga het wel in de gaten houden want is volgens mijn mamsje niet goed.

Zit wel in dezelfde leeftijd als dat zij in de overgang zat, maar in haar tijd sprak je daar niet over vertelde ze net. (zij is nu 80!) Is ook wat, hebben wij het toch beter.............kunnen tenminste hier lekker zeuren. :lol:

Ga wel een afspraak maken met de huisarts om bloed te laten prikken en bloeddruk te meten. Misschien kan en moet ik ook wel stoppen met de pil.

Groet
Mieke

Elianne
Berichten van Elianne
Onderwerpen van Elianne
Menopauzejaar:

Bericht door Elianne » di 30 jan 2007 20:34

Beste Mieke

Voordat je bloed laten prikken, iets wat vaak niets oplevert in het begin van je overgang en zeker niet als de pil slikt

Als regel houdt men aan volgens mij, minimaal 4 weken, liefst enkele maanden geen pil meer slikken, alvorens je bloed laat prikken of zelf thuis de urinetest doet.
Maar nogmaals, verwacht er niet teveel van. Het kan je ook in de war brengen.

Groet
Elianne

Mieke1956
Berichten van Mieke1956
Menopauzejaar:

Bericht door Mieke1956 » di 30 jan 2007 21:16

Hallo Elianne,

Heb het gelezen..............nou, daar schiet je dus ook geen moer mee op. Maar ik ga nog echt niet nu al 4 weken stoppen, stel je voor ik ben nog vruchtbaar............heb zelf geen kids, die zijn van m'n hubbie en was niet van plan ooit moeder te worden en zekers niet op mijn 50e :? :? Ben zelfs al oma.................

Nee, blijf hier wel lekker zeuren en wacht wel tot mijn 55e of zo :D
O ja, temperatuur is nu 36.5 , maar blijf dat wel goed in de gaten houden.

Mieke

Maggie58
Berichten van Maggie58
Onderwerpen van Maggie58
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 73

Bericht door Maggie58 » di 30 jan 2007 22:59

Hoi Mieke,

Wat herken ik dit allemaal. Ook ik sliep om 3 uur nog niet. Volgens mij zit het ook gedeeltelijk tussen de oren, want ik lig me hoe langer hoe meer op te winden over het niet in slaap komen.
De ellende is dan wel dat ik overdag de ogen niet open kan houden. En dit is nu al zo'n 2 jaar aan de gang.
Maar ik troost me maar met de gedachte dat er toch ooit eens een eind aan komt.

Gr, Maggie

Elianne
Berichten van Elianne
Onderwerpen van Elianne
Menopauzejaar:

Bericht door Elianne » di 30 jan 2007 23:09

Maggie,
Overgangsverschijnselen zitten niet tussen je oren Maggie, kom nou zeg.

Miek,
Je doet wel erg luchtig over je pilgebruik op jouw leeftijd.
Ik zou me daar toch eens in verdiepen als ik jou was, zodat je er wat meer van weet.
Je lichaam wordt er niet jonger op en het moet wel een keer de overgang door.
Die kun je echt niet overslaan!!

Elianne

Mieke1956
Berichten van Mieke1956
Menopauzejaar:

Bericht door Mieke1956 » di 30 jan 2007 23:37

Hallo Elianne

Ik denk daar echt niet licht over hoor Elianne, want ik rook er ook nog bij :oops: , dus weet dat ik wat dat betreft niet echt goed bezig ben.
Ik zal heel binnenkort eens serieus met mijn hubbie praten of hij bereid is om een condoom te gebruiken zodat ik met de pil kan gaan stoppen. Daarbij moet ik wel vertellen dat wij beiden daar niet zo van gecharmeerd zijn. Ik vind een onderbreking tijdens....... om zo'n ding om te doen nogal een afknapper en hij ook. We hebben die situatie al een aantal keren bij de hand gehad i.v.m. penicillinekuur die de werkzaamheid van de pil beïnvloedde.
Maar mijn lijf is nu even belangrijker dan m'n seksleven............

Maggie

Blij dat ik het onderwerp heb aangesneden voor je, is echt balen dat jij daar al zolang last van heb, voor mij was dit de 2e keer in een paar weken - gelukkig - want ben erg aan m'n nachtrust gehecht. Ik heb wel het voordeel dat ik niet werk, dus als het moet en kan doe ik overdag een dutje............

Groet, Mieke

Maggie58
Berichten van Maggie58
Onderwerpen van Maggie58
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 73

Bericht door Maggie58 » wo 31 jan 2007 08:10

Mieke,

Ik werk ook niet. Vandaar dat ik dan overdag soms lekker op de bank even onderuit ga. Vannacht wel weer goed geslapen gelukkig.

En ik blijf er echt bij dat het niet in slaap komen, bij mij ook gedeeltelijk tussen mijn oren zit!
Want hoe meer het niet lukt, hoe meer gefrustreerd ik ga liggen woelen.

Maggie

Gaia
Berichten van Gaia
Onderwerpen van Gaia
Menopauzejaar: 2015
Leeftijd NU: 58

Bericht door Gaia » do 01 feb 2007 17:04

Hoi!

Idioot he, dat slechte slapen...sinds een tijdje begint het bij mij ook te rommelen...
Misschien zijn het dan toch de warmte-aanvallen waarover ik lees. Wat me opvalt, is dat de slapeloosheid gepaard gaat met hartkloppingen..en dan niet omdat ik zo gestrest aan het proberen te slapen ben. Heb het dan ook best warm, hoewel het bij dan wel niet zo is, dat het er met straaltjes afloopt...

Persoonlijk denk ik, dat er op dat moment een of andere storing in mijn adrenaline-peil zit...je lichaam reageert alsof het in een stress-situatie zit...tenminste, zo voelt het bij mij aan. En slapen kan ik dan helemaal wel vergeten!

Helaas moet ik dus wel de volgende dag werken, maar ik werk gelukkig tot ong. 15.00 uur, en duik daarna even met wat te lezen of de tv aan op de bank..als de kans er is dan...

Welterusten voor vanavond!;)
Gaia

Didi
Berichten van Didi
Onderwerpen van Didi
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Didi » zo 18 feb 2007 18:59

Hallo dames,

Ook ik slaap erg slecht en ik was altijd iemand die altijd kon slapen zowel 's middags als s avonds.
Tis nu echt pet en ik neem nu ook een slaapmiddel.
Balen hoor

Groet
StienNi

Femke
Berichten van Femke
Onderwerpen van Femke
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 66

Bericht door Femke » di 20 feb 2007 22:59

Hallo allemaal:

Ik hoef dus niet aan de slaap pillen!

Ieder nacht hetzelfde, 1/2 5 en dan klaar wakker ik kan niet meer in slaap komen en lig maar te woelen en te denken, alles vliegt door mijn hoofd, kan niet tot rust komen.

Benen, geen idee hoe ik ze neer moet leggen, iedere spier doet pijn, geen lekker plekje kunnen vinden in het kussen voor mijn hoofd en ga zo maar door.

Afgelopen nacht ook weer een nacht van ieder uur op de klok zien, en ik was een vrouw die kon slapen als een os!

Nu dus niet meer.
Hoop dat ik deze nacht eens weer goed slaap, je wordt zo moe overdag, en ook ik moet toch mijn gedachten erbij houden.

Blij dat ik ook hier lotgenoten heb.
Groeten voor jullie van mij.

Femke

Joke50
Berichten van Joke50
Onderwerpen van Joke50
Menopauzejaar:

Bericht door Joke50 » do 22 feb 2007 20:14

Hallo dames,

Ik zit al weer 4 jaar in de overgang, de eerste jaren vooral geestelijk veel last gehad, ook hartkloppingen enz.
Wat nu nog over is, ja hoor, weinig slapen en das vooral een ramp als ik moet werken! Ik doe ook gewoon thuiswerk maar dat lukt wel aardig, alleen werk ik ook nog 1 dag in de week met meervoudig geestelijk gehandicapte kinderen en dat is niet leuk als je maar een paar uur slaap achter je kiezen hebt.
Ik kom dan thuis en duik mn bed in, kom er de volgende dag wel weer uit, de kinderen begrijpen er allemaal niet veel van ( 20 en 17 )

Soms zou ik willen dat ik niet hoefde te werken, gewoon lekker thuis blijven.

Groetjes Joke

Jo44
Berichten van Jo44
Onderwerpen van Jo44
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 57

Bericht door Jo44 » do 22 feb 2007 22:38

Hallo allemaal,

Ik slaap ook slecht, wordt veel wakker, moet veel plassen.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet meer werk!!
Ik vind het wel vervelend dat ik slecht slaap, maar ik moet er niet uit om naar m'n werk te gaan, en dat geeft mij rust.
Ik weet zeker als ik nog wel gewerkt zou hebben dat ik me daar bewust of onbewust toch druk om gemaakt zou hebben, en die druk is er nu niet.
Maar ik zou ook wel weer eens lekker willen slapen.

Groet Jo

Ien
Berichten van Ien
Onderwerpen van Ien
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 61

Bericht door Ien » vr 23 feb 2007 00:11

Dag dames,

Ik zit 10 jaar in de overgang en even zo lang slaap ik elke nacht kort.
Ik heb het "voordeel" dat ik wel goed inslaap, maar ik ben dan na 3 tot 4 uur wakker en dan ga ik woelen. Ik heb geleerd om niet te gaan piekeren (vraag me niet hoe ik dat heb geleerd) of er uit te gaan, iets wat ik vroeger wel deed.

Doordat 's nachts mijn spieren verstijven, kan ik niet lang liggen. Mijn nachten zijn dus kort.........zeer kort. Ik ga om ongeveer 1 uur 's nachts naar bed en dan slaap ik tot ongeveer half 4 goed door en dan ga ik liggen woelen, beetje dutten, lezen, radio luisteren en om ongeveer 6 uur moet ik er uit, omdat ik dan verrek van de pijn in mijn hele lijf. Ik kan soms gewoon niet in beweging komen van de pijn. Vooral de aanhechtingspunten van spieren en pezen zijn dan heel pijnlijk.

Toch ben ik er eigenlijk wel aan gewend geraakt in al die jaren. Gelukkig ben ik mijn leven lang al een ochtendmens en na mijn dagelijkse paracetamol (2), wordt de pijn wat minder en dan gaat het wel weer redelijk.

Vaak slaap ik 's middags wel een uurtje zittend op de bank. Moet dan niet gaan liggen, want dan word ik nooit meer wakker.
Al met al kan ik denk ik goed met minder uren slaap. Had ik als kind al.

Groet
Ien

Elisabeth2
Berichten van Elisabeth2
Onderwerpen van Elisabeth2
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 58

Bericht door Elisabeth2 » vr 16 mar 2007 15:06

Hallo allemaal,

sinds een paar maanden besef ik ook hoe lang de nachten zijn! :( Ik val gelijk in slaap, maar binnen 3 uur ben ik klaarwakker en wat ik ook doe, ik kan gewoon niet meer slapen!! Ik las dat sommige van jullie dan overdag even slapen. Dat zou ik ook wel willen, maar dan ben ik zo bang dat ik mijn dag en nacht ritme helemaal verstoor en dat ik dan straks helemaal niet meer kan slapen, 's nachts.

Hoe is jullie ervaring?
Veel sterkte van deze overgangster... (47 jaar)

Elisabeth

Con
Berichten van Con
Onderwerpen van Con
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 54

Bericht door Con » vr 16 mar 2007 16:28

Hallo Elisabeth, en de rest van de girls

Slapen gaat bij mij eigenlijk tot nu toe prima (mits ik niet te zwaar tafel) alleen is mijn probleem dat ik om 4 uur klaar wakker word en dan in principe overloop van energie. Lijkt leuk, maar niet midden in de nacht! En dan is het gevolg dat ik s,avonds om 9 uur helemaal inkak!

Gelukkig werkt mijn man s,nachts en gaat hij om half 9 de deur uit, zodat ik zonder mij bezwaard te voelen mijn bedje in kan duiken! Wat een rare klachten hebben we toch he meiden :roll:

Gr Con

Zonnetje
Berichten van Zonnetje
Onderwerpen van Zonnetje
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 68

Bericht door Zonnetje » za 17 mar 2007 11:07

Hallo dames,

Bij mij is het zo, ik kom slecht in slaap, door het hoofd malen en angstig e.d. Als ik eenmaal slaap gaat het wel door tot de volgende morgen.
Ik gebruik tegenwoordig wel iets van de natuurwinkel en beker warme melk.
Gaat soms iets beter, maar het blijft niet normaal. Vooral als ik de volgende dag weer moet werken. Wel balen dat wij dat allemaal moeten doorstaan.
Succes dames ik moet er maar wat van maken.
Dit forum geeft me wel moed hoor wetend dat heel veel vrouwen het hebben

Groet
Zonnetje

Jakke
Berichten van Jakke
Onderwerpen van Jakke
Menopauzejaar:

Bericht door Jakke » wo 18 jul 2007 14:46

Hallo dames

Jee een wereld van herkenning, wat een gedoe he meiden dat slapen.
Zeker nu, nu t zo benauwd kan zijn ook nog.

Sterkte, Jakke

Corrina47
Berichten van Corrina47
Onderwerpen van Corrina47
Menopauzejaar:
Leeftijd NU: 59

Bericht door Corrina47 » wo 18 jul 2007 19:37

Hallo dames

Weet van mezelf dat ik slecht bezig ben, maar ik slik slaappillen.
Ben totaal uitgeput op het moment en kijk niet naar me want ik ontplof.
Maak nu een zeer zware periode door, althans ik hoop dat het een periode is en dat het wat minder word, want anders hoef het echt niet meer van mij.
Ik loop in de WAO dus werken hoef ik niet, maar zelfs mn bed uitkomen en douchen is me al teveel.
Dan nog man en zoon die je meewarig aankijken van.... nog steeds op die bank?
Dus als ik dan 's nachts ook nog wakker zou liggen, wat ik soms toch nog wel doe hoor, dan zou ik het helemaal niet meer weten.
Dus ik ben blij met mn slaappillen.

Groetjes Corrina

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht